جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

جهانی شدن مبارزات ضد آمریکائی


جهانی شدن مبارزات ضد آمریکائی
امروز ۱۳ آبان سالروز سه واقعه مهم در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است روزی که به مناسبت همین سه واقعه عنوان « روز جهانی مبارزه با استکبار جهانی » را به خود گرفته است .
در ۱۳ آبان ۱۳۴۳ رژیم شاه به دستور آمریکا امام خمینی را به جرم مخالفت با کاپیتولاسیون دستگیر و به ترکیه تبعید کرد . کاپیتولاسیون مصونیت قضائی اتباع آمریکا در ایران بود که مجلس آنرا به خواست آمریکا تصویب کرده بود و امام خمینی در یک سخنرانی تاریخی در آبانماه ۱۳۴۳ این اقدام را پایمال کردن استقلال ملت ایران و عزت اسلامی دانستند و مردم ایران و علمای اسلام را به قیام علیه سلطه آمریکا بر ایران دعوت کردند. این موضعگیری شجاعانه امام خمینی موجب خشم آمریکا شد و چند روز بعد از آن رژیم شاه به دستور آمریکا و در یک اقدام مخفیانه امام خمینی را دستگیر و از قم به تهران منتقل کرد و بلافاصله به ترکیه تبعید نمود. امام به همراه فرزند ارشد خود آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی بعد از یکسال و نیم از ترکیه به عراق تبعید شدند و تا سال ۱۳۵۷ در آن کشور به حالت تبعید بسر بردند.
در ۱۳ آبان ۱۳۵۷ دژخیمان رژیم شاه به دانش آموزانی که در حمایت از امام خمینی و علیه آمریکا و دربار وابسته پهلوی در تهران مشغول تظاهرات بودند حمله کرد و عده زیادی از آنها را به شهادت رساند. این واقعه چون در سالروز تبعید امام خمینی رخ داد و دانش آموزان به دلیل ضدیت با آمریکا مورد هجوم دژخیمان رژیم وابسته به آمریکا قرار گرفتند با واقعه ۱۳ آبان ۱۳۴۳ گره خورد .
در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ یعنی حدود ۱۰ ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران دانشجویان پیرو خط امام سفارت آمریکا در تهران را تسخیر کردند و کارکنان آنرا که علیرغم شکست آمریکا در برابر ملت ایران و علیرغم برچیده شدن بساط رژیم ستم شاهی و اعلام نظر موافق ملت ایران برای استقرار نظام جمهوری اسلامی هنوز توطئه می کردند و برای باز گرداندن شاه فراری و باز گرداندن سلطه آمریکا به ایران فعال بودند و سفارت آمریکا در تهران را به لانه جاسوسی تبدیل کرده بودند و دولت آمریکا نیز قصد داشت شاه فراری رابه آمریکا ببرد به گروگان گرفتند. این اقدام شجاعانه بلافاصله مورد حمایت بزرگان انقلاب قرار گرفت و آیت الله بهشتی که در آن زمان مدیریت مجلس خبرگان قانون اساسی را برعهده داشتند در تایید اقدام دانشجویان سخنرانی کردند و از جایگاه مجلس خبرگان قانون اساسی این حرکت را ستودند و آمریکا را به خاطر دخالتهایش در امور داخلی ایران و کینه توزیهایش علیه انقلاب اسلامی سرزنش کردند و بدین ترتیب این واقعه نیز با دو واقعه دیگر ۱۳ آبان گره خورد و فرزندان رشید ملت ایران انتقام دو جنایت سالهای ۱۳۴۳ و ۱۳۵۷ را از آمریکا گرفتند.
حمایت گسترده ملت ایران از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران مبارزات ضد آمریکائی را به اوج رساند و این اقدام که هیمنه ابرقدرتی آمریکا را شکسته بود فرهنگ ضدیت با شیطان بزرگ را به فراتر از مرزهای ایران نفوذ داد. این دقیقا همان چیزی بود که امام خمینی آنرا به عنوان محور مبارزاتی خود در نظر گرفته بودند. امام خمینی بارها اعلام کرده بودند که آمریکا « ام الفساد قرن » است و عامل اصلی همه گرفتاری های ملت های مسلمان و سایر ملت های تحت ستم و مستضعف آمریکاست و تنها راه نجات ملت ها از سلطه استعمارگران مبارزه بی امان با آمریکاست .
ویژگی منحصر به فرد واقعه ۱۳ آبان ۱۳۵۸ این بود که به مبارزات ضد آمریکائی ابعاد جهانی بخشید و ایستادگی در مقابل سلطه آمریکا را به سکه رایج در سرتاسر جهان تبدیل کرد. در جهان عرب مبارزات ضد آمریکائی شروع شد و ملت های الجزایر و لبنان و فلسطین در صف مقدم این مبارزات قرار گرفتند. در شمال آفریقا جنوب شرق آسیا و آمریکای لاتین نهضت های ضد آمریکائی یکی بعد از دیگری سر بر آوردند و در طول سه دهه گذشته رشد کردند بطوری که اکنون دولت آمریکا علیرغم تندخوئی ها و لشکرکشی هایش به کشورهای مختلف هر روز یکی از سنگرهای خود را در نقاط مختلف جهان از دست میدهد و بشدت نگران یال و کوپال ابرقدرتی خود می باشد.
در سالروز ۱۳ آبان امروز ما شاهد ضعف شدید آمریکا هستیم و از این موقعیت ویژه باید حداکثر بهره برداری را بعمل آوریم . از یکطرف آمریکا به خاطر آنکه از انقلاب اسلامی ایران زخم خورده درصدد گرفتن انتقام است و از طرف دیگر مقاومت پیروز ملت ایران موجب شکسته شدن هیمنه ابرقدرتی آمریکا و گسترش مبارزات ضد آمریکائی در سراسر جهان شده است . ما باید این فرصت را غنیمت بدانیم و با وحدت و همبستگی داخلی و تدبیر و بهره گیری از تجربه سه دهه گذشته ضربه های کاری دیگری بر پیکر شیطان بزرگ فرود آوریم و همچون شوروی که فرو پاشید و همچون استعمار انگلیس که دچار افلاس شد هیمنه ابرقدرتی آمریکا را نیز فرو بریزیم . این کاری است شدنی البته بشرط آنکه مسئولان کشور از کارهای احساسی و شتاب زده بپرهیزند و با درایت از ظرفیت ضد آمریکائی ملت ایران و سایر ملت ها استفاده کنند. این هیمنه فرو ریختنی است و تفکر ضد آمریکائی درحال جهانی شدن است .
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی


همچنین مشاهده کنید