شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

نحوهٔ تبادل اطلاعات با پزشک


نحوهٔ تبادل اطلاعات با پزشک
▪ صادق باشید:
پزشک شما تنها در صورتی می‌تواند روش درمانی موفقی برایتان در پیش بگیرد که حقایق را در مورد شما بداند. چیزهایی در مورد سیگار کشیدن یا نوع رژیم‌تان و اینکه آیا آن را به درستی رعایت می‌کنید یا خیر.
▪ مفید ولی مختصر حرف بزنید:
هر چند ممکن است پزشکتان مایل باشد وقت بیشتری را با شما بگذراند ولی این به عهده شماست که بیماران منتظر در اتاق انتظار را هم در نظر داشته باشید و رعایت حال آنها را بکنید. پس بهتر است وارد جزئیات نشوید و فقط سئوالات مهم و اساسی را مطرح کنید، خلاصه اما مفید.
▪ از او سوال کنید:
کلید دستیابی به آنچه که منظور شما از ملاقات با پزشک می‌باشد، پرسیدن است . بطور مثال اگر پزشک می‌گوید که لازم است تستی را انجام دهید و شما دلیلش را نمی‌دانید، حتماً از او بخواهید که برایتان شرح دهد، یا اگر در میان سخنانش اصطلاحی بکار می‌برد که مفهومش را نمی‌دانید، بخواهید که روشن‌تر صحبت کند و یا اگر در مورد دستورالعمل مصرف دارو دچار ابهام شده‌اید، از او بپرسید.
▪ نقطه نظراتتان را با او در میان گذارید:
پزشک مایل است بداند آیا روش درمانی او جوابگو بوده است یا خیر و از آنجائی‌که قادر نیست ذهن شما را بخواند به عهده شماست که نظرات خود را با او در میان بگذارید. مثلاً بگوئید؛ «می‌دانم که بیماران زیادی منتظر ملاقات با شما هستند، اما چیزی هست که مرا نگران می‌کند. ممنون می‌شوم اگر بیشتر در این مورد با هم صحبت کنیم» در صورت لزوم می‌توانید وقت ملاقات دیگری بگیرید.
● کسب اطلاعات از پزشک و دیگر اعضای گروه درمان
▪ یادداشت بردارید:
از آنجائی‌که بخاطر سپردن تمام آنچه که پزشک می‌گوید کمی مشکل می‌باشد، بهتر است قلم و کاغذی با خود همراه بردارید، یا از او بخواهید که برایتان یادداشت کند، در صورتی‌که نمی‌توانید در حین صحبت یادداشت کنید، بعد از ملاقات بلافاصله در اتاق انتظار گفته‌های پزشک را روی کاغذ منتقل کنید. این‌کار به خصوص برای این‌که عین نظرات او را به دیگران منتقل کنید، مفید خواهد بود.
▪ اطلاعات نوشته شده یا ضبط شده از او بگیرید:
در صورت امکان از پزشک خود درخواست کنید بروشور، نوار کاست یا فیلم ویدئویی مربوط به بیماری شما را در اختیارتان قرار دهد. مثلاً اگر او بر این عقیده است که فشارخون شما بالاست، ممکن است بروشوری در اختیارتان بگذارد که شما را با عوامل افزایش فشارخون و راه‌های کنترل آن آشنا سازد، حتی در مطب برخی پزشکان فیلم‌های ویدئویی به چشم می‌خورد که می‌توانند حاوی نکات بسیار آموزنده و جالبی باشند. همچنین می‌توانید از او خواهش کنید آدرس مراکز دولتی را که در این راستا قادرند به شما کمک کنند در اختیارتان قرار دهد.
▪ به خاطر داشته باشید که پزشکان همه چیز را نمی‌دانند:
حتی بهترین پزشکان هم ممکن است قادر به پاسخ‌گویی به برخی از سئوالات شما نباشند، چرا که هنوز مجهولات زیادی در مورد بدن انسان، مراحل زندگی و انواع بیماری‌ها بدون پاسخ مانده‌اند. اکثر پزشکان وقتی پاسخ سئوالی را ندانند، به شما می‌گویند که در این مورد بی‌اطلاع هستند و ممکن است شما را برای رسیدن به پاسخی مناسب از طرق دیگر یاری دهند. ولی در مقابل عده‌ای ممکن است دائماً صورت سئوالات شما را پاک کنند، بدون این‌که شما را قانع کرده باشند. در این‌صورت به شما توصیه می‌کنیم که پزشک دیگری را انتخاب کنید.
▪ با دیگر اعضای گروه درمان صحبت کنید:
امروزه، امر درمان یک تلاش گروهی را می‌طلبد. افرادی چون پرستارها، فیزیوتراپ‌ها، داروسازها و دیگر متخصصین همه با هم نقش مؤثر و فعالی در این امر ایفا می‌کنند. به علاوه این گروه می‌توانند وقت بیشتری را با شما سپری کنند و شما را برای رسیدن به سلامت کامل یاری دهند.
دکتر احمدرضا زمانی متخصص پزشکی اجتماعی- عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
منبع : فصلنامه پزشکی اجتماعی هوم


همچنین مشاهده کنید