جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تأثیرات یورو ۲۰۰۸ در آغاز لیگ قهرمانان


تأثیرات یورو ۲۰۰۸ در آغاز لیگ قهرمانان
در این هفته با آغاز دور گروهی لیگ قهرمانان باشگاه های اروپا بازی های اروپایی رنگ و بوی جدیدی پیدا می کند و قطعاً شاهد رقابتی داغ و مهیج بین نامداران قاره سبز خواهیم بود که هر یک سعی می کنند با عبور از این مرحله ضمن پیشروی به سوی فتح بازی ها به لحاظ اقتصادی هم وضعیت خود را سروسامان بخشند.
در چنین شرایطی تیم های ملی هفته گذشته ۲ بازی را در دستور کار داشتند که طی آن بازیکنان میزان آمادگی خود را به رخ کشیده و ارزش های خود را نمایان کردند که این مسأله نشان می دهد اکثر بازیکنان پس از سپری کردن چند هفته اول لیگ های اروپایی به سطح مطلوب رسیده و آماده برگزاری لیگ قهرمانان هستند. با هم سری می زنیم به اتفاقاتی که در بعضی از مسابقات روی داد تا از متن و حاشیه بازی ها، خوانندگان خود را آگاه سازیم.
● حرکت ناشیانه ۲ مربی صاحبنام
«ریموند دومه نش» سرمربی فرانسه پس از متوقف کردن ایتالیا در« سن سیرو» طی اظهار نظر جالبی چمن نامناسب ورزشگاه «پارک دوپرنس» پاریس را قاتل تیمش مقابل اسکاتلند نامید که در دور رفت اولین شکست را به خروس های آبی تحمیل کرده بود.
سرمربی فرانسه با این اظهارنظر عملاً ترس و دلهره را به اردوی تیمش تزریق کرد و مردانش را مقابل حریفی با انگیزه که دنبال شگفت آفرینی است، تا حدودی خلع سلاح کرد و بدین ترتیب باز هم شکستی دیگر را از اسکاتلند پذیرفت تا نتیجه تساوی مقابل تیم ملی ایتالیا رنگ باخته و با توجه به برتری آنها مقابل «اوکراین» مکان دومی را نیز به ایتالیا سپرده و در جای سوم گروه قرار گیرد.
از یک مربی حرفه ای و صاحبنام در این سطح بعید است که از اصول روانشناسی بی اطلاع باشد، چرا که خواسته یا ناخواسته روحیه مردانش را کاهش داد و بالعکس حریف را برای تکرار پیروزی شیرین دور رفت ترغیب نمود که این چنین هم شد.مورد بعدی به حرکت ناشایست و غیرحرفه ای « فیلیپه اسکولاری» سرمربی برزیلی پرتغال برمی گردد که مدافع صرب را مورد ضرب و شتم قرار داد تا او را به دلیل انجام بازی تأخیری تنبیه کرده باشد.
در حقیقت این مربی خواست نقش کمیته انضباطی را با تنبیه بدنی جبران کند که خوشبختانه با صبوری بازیکن حریف و دخالت دستیار خودش کار به جاهای باریک کشیده نشد! پیامد این قضیه بیانیه رسمی ریاست فدراسیون فوتبال پرتغال و عذرخواهی رسمی از مردم و دوستداران تیم ملی صربستان بود، ضمن اینکه خود «فیل بزرگ» با ابراز ندامت، این حرکت را غیرارادی شمرد و در جهت مصالح فوتبال ملی پرتغال که حال باید دید آیا کمیته انضباطی یوفا برای این مربی نامدار اما کم ظرفیت چه حکمی صادر خواهد کرد، چرا که در هر حال حرکت او در حین انجام مسابقه و مقابل دیدگان داور چهارم و ناظر مسابقه اتفاق افتاد!
● گلزنی « شوا» در شب دیدار دوستان قدیمی
ایتالیا، اوکراین را در خانه اش با ۲ گل «دی ناتاله» مهاجم تیز پای اودینزه شکست داد تا در شبی که«دل پیه رو» پس از۹۰ دقیقه ناکامی مقابل فرانسه و انتقاد به عدم تعویضش نیمکت نشینی سرد «کیف» را تجربه می کرد، «دونادونی» با یک پیروزی شیرین و کسب مقام دومی گروه تا بدین لحظه از شر انتقادات راحت شده و ثابت کرد، نقدپذیر است و به توصیه کارشناسان توجه می کند.نتیجه ۲ بر ۱ چنان رقم خورد که میزبان با گل پسرطلایی اش بازی را به تساوی کشانده بود و «آندری شوچنکو» از میدان «کیف» به «مورینیو» سرمربی چلسی پیام داد که آمادگی حضور در میادین رسمی را دارد و نمی بایست با او اینگونه برخورد شود!
خروج نام بالاک از لیست اروپایی سروصدای زیادی در «چلسی» به پا کرده اما کسی به بقای نام «شوا» در لیست توجهی نکرد و حالا ثابت می شود «خوزه» به عملکرد این اوکراینی اعتقاد دارد و تنها منتظر تلنگری است تا او را به روزهای خوش بازگرداند، چرا که می داند در بازی های اروپایی توان روحی و سابقه بالای شوا نتیجه بخش خواهد بود و حالا او در شبی که دوستان سابقش نظیر«پیرلو»، «آمبروسینی»و «پیپو اینزاگی» را در ترکیب تیم ملی لاجوردی ها می دید، دروازه بوفون را باز کرد تا ثابت کند هنوز هم راه فرو ریختن بهترین دروازه بان ایتالیا را بلد است، درست مثل زمانی که با پیراهن میلان، سنگر یووه را به توپ بسته و فتح می کرد. مسابقه اوکراین- ایتالیا می تواند آغازی دوباره برای «شوا» باشد که به نظر می رسد زمان زیادی برای بروز توانایی هایش در چلسی ندارد.
● آمادگی مردان بنیتز در میادین ملی
«رافائل بنیتز» سرمربی اسپانیایی« لیورپول» که امسال تیمش بخت بیشتری نسبت به فصول قبل جهت فتح لیگ برتر دارد، شاهد آمادگی مردانش در بازی های ملی هفته گذشته بود.نروژ مقابل یونان ۲ بر ۲ مساوی کرد تا کماکان بخت اول صعود از این گروه باشد و در این مسابقه «یان آرنه ریسه» مدافع چپ پا و پر نفس این تیم با یک ضربه استثنایی دروازه حریف را گشود تا از شکست تلخ تیمش در خانه جلوگیری کند.
او بارها با همین ضربات سهمگین رقبای لیورپول را هم ناکام گذاشته که در آستانه آغاز دور گروهی لیگ قهرمانان اروپا برای «بنیتز» این میزان آمادگی بسیار خوشایند است. بازیکن بعدی «فرناندوتورس» اسپانیایی است که پس از درخشش در هفته های ابتدایی لیگ برتر در تیم ملی کشورش هم گلزنی کرد تا اسپانیا ۲ بر صفر مقابل« لتونی» به پیروزی رسیده و مردان «آراگونز» هم مثل اکثر مدعیان در صف تیم های صعودکننده قرار گرفتند سایر مردان لیورپولی هم در ترکیب تیم های ملی خود حضور شایانی داشتند اما گلزنی ۲ مرد فوق که از جمله مردان تأثیرگذار در ترکیب و تفکرات بنیتز هستند، بیش از سایرین اهمیت داشت.
● مالدینی دوم در جاده پیشرفت
«مارک یانکولوفسکی» بازیکن قدرتمند و چک تبار باشگاه میلان که در تیم «اودینزه» یک هافبک دفاعی جنگنده نشان می داد با صلاحدید «کارلو آنچلوتی» به عنوان مدافع چپ در تاکتیک دفاع ۴ نفره انجام وظیفه می کند و پیشرفت قابل ملاحظه ای داشتند که نشان می دهد به درستی در ترکیب این باشگاه جا افتاده و بی دلیل نیست که هواداران میلان به او لقب مالدینی دوم را داده اند.
«یانکولوفسکی» در چهارچوب دیدار اخیر مقابل «جمهوری ایرلند» که بازی بدجوری گره خورده بود با یک نفوذ از سمت چپ در همان ۱۵ دقیقه اول گل برتری تیمش را به ثمر رساند تا یک برد شیرین در کارنامه این تیم ثبت شود!
«مارک» از توان بدنی فوق العاده ای سود برده و به خوبی در کنار«سیدورف» هلندی جا افتاده و به نظر می رسد دید «کارلتو» نسبت به حضور این بازیکن در جناح چپ مفید فایده بوده و این بازیکن ضمن مشارکت در برنامه های تهاجمی و تدافعی نشان داده که در امر گلزنی هم سرمربی میلان می تواند روی او حساب باز کند. برای میلانی ها خبر خوش دیگری هم بود که مربوط به بازیسازی مجدد پیرلو مقابل اوکراین حضور «آمبروسینی» و «اودو» در ترکیب لاجوردی ها درخشش و گلزنی «کاکا» در تیم ملی برزیل مقابل مکزیک و خیز بلند این بازیکن برای فتح مقام آقای فوتبال اروپا و جهان بود که تیم مدافع عنوان قهرمانی را در آستانه برگزاری لیگ قهرمانان به تکرار این مقام امیدوار ساخته است.
گلزنی «فردیناند» و درخشش «رونالدو» گلزنی«ریو فردیناند» مدافع خستگی ناپذیر در ترکیب تیم ملی انگلستان در شب درخشان «ومبلی» وپیروزی ۳ بر صفر مقابل روسیه، درخشش بی حد و حصر «کریستیانو رونالدو» در تیم ملی پرتغال و پایان دوران محرومیت جهت حضور در ترکیب «منچستر یونایتد» و بازگشت پیش از موعود «وین رونی» به تمرینات، ۳ خبر مهم برای «فرگوسن» و دوستداران شیاطین سرخ بود که به نظر می رسد به زودی با تکرار پیروزی های پی در پی بتواند به مدعی اول فتح لیگ برتر تبدیل شود. قطعاً بازگشت محرومان و مصدومان و درخشش مردان ثابت برای مربی بزرگی نظیر «فرگی» غنیمت بزرگی است که اثرات آن به زودی مشخص خواهد شد.
● بایرنی ها هم راضی هستند
فرانسه به اسکاتلند باخت اما همگان معترفند که «فرانک ریبری» برترین بازیکن تیمش بود که مهاجمان خودی قدر پاس هایش را ندانستند وگرنه خروس ها در پاریس سر تعظیم فرود نمی آوردند. «پودولسکی» مهاجمی که کم کم داشت فراموش می شد در دیدار دوستانه مقابل رومانی موفق به گلزنی شد تا پس از گلزنی «کلوزه» مقابل «ولز» و در شرایطی که تونی به دلیل آسیب دیدگی هر ۲ مسابقه ایتالیا را از دست داد، خیال «هیتزفلد» از بابت زوج خط حمله اش راحت باشد. بایرنی ها نیز از جمله تیم هایی هستند که از تعطیلی بازی ها به دلیل تقویم ملی راضی هستند و مردان خود را آماده تر از قبل تحویل می گیرند.
لازم به ذکر است که باواریایی ها جدی ترین گزینه برای فصل جاری جام یوفا هستند. اعجاز نیستلروی در وقت اضافه حالا «فان باستن» در خلوت از خدای خودش سپاسگزاری می کند که دست از لجبازی برداشت و نیستلروی را دوباره به اردوی هلند دعوت کرد. کار مردان سرزمین لاله های نارنجی در «آلبانی» و خانه این حریف ضعیف گره خورده و بازی تا وقت اضافه صفر بر صفر ادامه داشت تا اینکه «رود» با اعجازی وصف ناپذیر و ضربه ای باورنکردنی دروازه حریف را گشود تا ۳ امتیازی به شیرینی تمام امتیازات کسب شده تا به امروز را به حساب کشورش واریز کند. «نیستلروی» با حفظ این روند خیال «شوستر» را هم در رئال مادرید آسوده خواهد ساخت که به دنبال نهمین امتیاز فصل و اولین پیروزی اروپایی خود است.
● حرف آخر
تیم های ملی تا حد زیادی تکلیف خود را روشن کرده اند و بازیکنان از امروز سعی و تلاش دارند که جام های باشگاهی را به کلکسیون خود بیفزایند لذا باید نظاره گر جدال آنها در باشگاه ها باشیم. جالب اینکه در باشگاه ها دوستان ملی رودرروی هم قرار می گیرند و بدون توجه به مصالح کشورهای خود برای فتح جام های بزرگ باشگاهی قدم برمی دارند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید