شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


نشانه های روشنی از روند سودآوری در بورس سهام ایران


نشانه های روشنی از روند سودآوری در بورس سهام ایران
▪ بازدهی بورس اوراق بهادار ایران می­تواند ترغیب کننده سرمایه­گذاران باشد...
سرمایه­گذاران بازارهای مالی به طور طبیعی بورسی را برمی­گزینند که ریسک ناشی از سرمایه­گذاری متناسب با بازدهی انتظاری آن باشد. از سال ۱۳۸۴ کاهش بازدهی بورس اوراق بهادار ایران، افت قیمت سهام و افزایش ریسک سرمایه­گذاری بخش بزرگی از سهامدارانی که همچون گذشته انتظارات بالایی داشتند، را ناامید نمود. با وجود افت شاخص قیمت و کاهنده بودن سطح عمومی قیمت سهام، در طی سه سال اخیر شمار محدودی از سهام شرکتها با رشد شگفتی­آوری روبرو شده­اند و به طور نسبی این موضوع نشان داد که اگر صنایع و شرکتهایی در روند رو به رشد سودآوری قرار داشته باشند، با وجود سیر کاهشی شاخص برخی صنایع، سرانجام طبیعت بازار آنها را شناسایی خواهد نمود. در سالهای ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ صنعت کانیهای فلزی ستاره بورس ایران شد و سهام شرکتهای معدنی تولید­کننده روی و سنگ آهن با بازدهی بزرگی سهامداران خود را خشنود نمودند. همچنین اغلب شرکتهای گروه دارو از جمله کیمیدارو، داروسازی سبحان، داروسازی لقمان، داروسازی جابر، ... همچون گذشته سودآور و مطمئن عمل نمودند. در سال جاری علاوه بر تولید­کنندگان سنگ آهن، گروه فلزات اساسی در مسیر رو به رشدی حرکت می­کند و به نظر می­رسد بتواند شگفتی­آور باقی بماند.
از زمانی که خصوصی سازی شرکتها وارد مرحله جدیدی شده و در کنار آن واگذاری سهام عدالت پیش می­رود شرایط مناسبتری برای گرفتن بازدهی از بازار پدید آمده است. تقریبا سهامداران بورس ایران به این نتیجه رسیده­اند که سهام عرضه اولیه و شرکتهایی که در راستای اجرای اصل ۴۴ خصوصی سازی می­­شوند، به طور نسبی از قابلیت بازدهی بالایی در بلندمدت برخوردار هستند.
هرچند ممکن است در برخی مقاطع زمانی، بازار در رکود یا افول به سر ببرد، اما شناسایی فرصتهای سرمایه­گذاری مناسب در بلندمدت می­تواند بازدهی قابل قبولی را ایجاد کند. باید بپذیریم که ذات بازار با فراز و نشیب همراه است و با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی نمی­توان انتظار داشت که همواره در دوره­های سه ماهه سال روند افزایشی قیمت سهام شرکتها ادامه داشته باشد. این برعهده سرمایه­گذار است که در دوران تاریکی و شرایط رکود بتواند سهام شرکتهای سودآور و پربازده را برگزیند و با مدیریت دارایی و گزینش صحیح، بازدهی انتظاری خود را پوشش دهد.
نمودار ۱ میانگین بازدهی قیمت و سود نقدی در سالهای مختلف را نشان می­دهد و بازگو می­کند که در سه سال اخیر نسبت به گذشته کارکرد بورس اوراق بهادار ایران افت داشته است. این انتظار وجود دارد که در سال ۱۳۸۶ بازدهی بورس ایران بتواند سرمایه­گذاران بیشتری را به سوی خود جلب نماید.
نمودار ۲ روند شاخص بازدهی قیمت و سود نقدی را نمایان می­سازد. بر پایه تحلیل نمودار حرکت نزولی از ابتدای سال ۱۳۸۵ به پایان رسیده و حرکت بازار در مسیر اصلی به روند افزایشی خود ادامه می­دهد. این شاخص نشان می­دهد که سرمایه­گذاری در بورس ایران در بلندمدت می­تواند در کنار ریسکهای آن سودآور باشد. با این وجود ضروری است که سرمایه­گذار کاملا به راهبردهای سرمایه­گذاری، مدیریت دارایی و تحلیل بازار تسلط داشته باشد و به اصول سرمایه­گذاری پایبند باشد.
▪ سرمایه­گذاری بلندمدت راهبرد مناسبی است...
هرگاه بازار عایدات و درآمدهای روبه رشدی را برای یک شرکت متصور شود و به طور ساده چشم­انداز وضعیت سودآوری چند ساله آن مثبت ارزیابی گردد، آنگاه می­توان انتظار داشت که قیمت سهام شرکت روند رو به رشدی را در بلندمدت داشته باشد. دیدگاه بلندمدت بیان می­دارد که پس از تحلیل و تشخیص پتانسیلهای موجود در صنعت و سهام مشخص، سود انتظاری قابل قبول در درازمدت بدست می­آید. برخی سهامداران بر این باور هستند که اگر همواره هر گونه سهم شرکتی را در بلندمدت نگهداری کنند، سرانجام در درازمدت از عایدات آن بهره­مند می­شوند، که البته این دیدگاه در همه شرایط درست نیست. راهبرد سرمایه­گذاری بلندمدت در سهام زمانی مناسب است که شرایط لازم برای ایجاد بازدهی پیوسته مهیا باشد و به طور واقعی قیمت و درآمد نقدی سهام در مسیر افزایشی قرار گیرد، در غیر این صورت سرمایه­گذاری بلندمدت مفهوم حقیقی خود را از دست خواهد داد.
در نمودار شماره ۳ بازدهی بهار ۸۶ و شش هفته ابتدای تابستان ۸۶ برای شماری از شرکتهای بورس اوراق بهادار ایران آمده است. بررسی مقایسه­ای بازدهی صنایع مختلف در سال ۱۳۸۶ نشان می­دهد که بازار گرایش زیادی به صنعت فلزات اساسی، کانی فلزی (تولیدکنندگان سنگ آهن) و داروسازی دارد. در حقیقت سرمایه­گذارانی که در سبد خود این دسته از صنایع را برگزیده­اند، بازدهی بالاتری را دریافت کرده­اند.
▪ آیا سرمایه­گذاران بیشتری به بورس ایران جذب خواهند شد؟
از آنجایی که رخدادهای سیاسی و اقتصادی در گذشته اثر قیمتی خود را بر شاخصهای بازار برجای گذاشته و چشم­انداز مثبتی از سودآوری صنایع داروسازی، فلزات اساسی،تولیدکنندگان سنگ­آهن و برخی شرکتهای ساختمانی دیده می­شود و در این میان خصوصی سازی شرکتهای مختلف در جریان است، انتظار می­رود در سایه بازدهی بورس، سرمایه­های بیشتری در سال ۸۶ روانه بازار شود، با این وجود نمی­توان ریسکهای مختلف سیاسی یا اقتصادی را از نظر دور داشت. این یک حقیقت است که سودهای قابل توجه در تاریکهای بازار بدست می­آید و آنهایی در جریان بازار موفق خواهند بود که بتوانند با هوشیاری فرصتهای سودآور و بلندمدت را شناسایی کنند و شرایط بازار را در مقاطع مختلف زمانی به درستی تجزیه و تحلیل کنند.
منبع: موسسه آموزش و پژوهشهای اقتصادی رهنمون سرمایه
نوشته: محمد مساح
منبع : رهنمون سرمایه


همچنین مشاهده کنید