شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

اینجا بهشت عراقی ها است


اینجا بهشت عراقی ها است
بعد از یک قهرمانی غافلگیرانه که حالا به غیر از سراسر آسیا، ابعاد جهانی هم پیدا کرده، عجیب نیست که خیلی زود تب عراق، فوتبال ایران را هم کمی تا قسمتی جوزده کند. دیروز و تنها به فاصله کمتر از ۲۰ ساعت از قهرمانی عراق در چهاردهمین دوره جام ملت های آسیا، چند سرمربی و مدیرعامل لیگ برتری به دنبال بازیکنانی از عراق بودند که حالا و به واسطه پیشنهادات کوچک و بزرگ در حد و اندازه های یک ستاره مشتری دارند.
قطر، امارات و عربستان کشورهایی هستند که معمولاً برای بازیکنان شاخص عراق همیشه جای خالی دارند. با این وجود در چند ساله اخیر فوتبالیست های عراقی بیشتر ایران را برای ادامه فوتبال خود انتخاب کرده اند؛ نکته ای که مدیر برنامه های بازیکنان عراقی در ایران عقیده دارد فقط به خاطر مسیر هموارتر تا رسیدن به فوتبال اروپا است.
نوری صبری سوژه اصلی این روزها است. او در قهرمانی تیم عراق نقشی بی بدیل داشت تا به عنوان بهترین گلر جام از سوی کارشناسان نیز انتخاب شود. کسی که سال قبل همین موقع از تیم الزورا جدا شد و به تیم مس کرمان پیوست. اما او که به تایید و انتخاب نادر دست نشان مربی وقت مس به کرمان رفته بود با یک سری اتفاقات غیرقابل پیش بینی، فصلی ناامیدکننده را در تیم باشگاهی اش به پایان رساند.
دست نشان می گوید؛ «او گلر فوق العاده ای بود. من انتخابش کردم و قصد داشتم دروازه بان اصلی تیمم باشد. اما خب در کرمان تماشاچی ها طرفدار عباس محمدی بودند که کرمانی بود و اتفاقاً در بازی های اول لیگ آماده هم نشان داد.» نوری صبری که در ماه های اول حضورش در ایران به اندازه حالا مشهور نبود، یک مشکل دیگر هم داشت.
علاقه او به حضور در بازی های ملی که در روزهای پرترافیک مسابقات رسمی از جمله جام خلیج فارس و مقدماتی جام ملت ها چاره ای جز حضور در تمرینات و بازی های تیم کشورش باقی نمی گذاشت، عامل مهمی بود که مدیران باشگاه او را به بی نظمی متهم کنند. صبری حتی چند بار از سوی مسوولان تیم مس جریمه شد تا من بعد اولویت اول را به تیم باشگاهی اش بدهد نه تیم ملی.
گلر دوم مس نیم فصل اول را با نیمکت نشینی به پایان برد و در آستانه نیم فصل دوم و پس از حضور مداوم در تمرینات و البته نمایش ضعیف محمدی، از سوی دست نشان بار دیگر این فرصت را پیدا کرد که گلر اصلی تیم باشد. دست نشان می گوید؛ «بله، قول و قرار گذاشتیم و نشستیم حرف زدیم تا در دور برگشت، او گلر اول ما باشد. اما دیگر خبری از من نبود و آقای کاظمی جای من را گرفت.»
نوری صبری در نیم فصل دوم نیز اوضاع و احوالش خیلی فرق نکرد و تنها دقایق اندکی در لیگ برتر ایران به میدان رفت. نزدیکان باشگاه مس می گویند کاظمی عقیده ای به نوری صبری ندارد و قرار دادن او در لیست فروش باشگاه به رغم درخشش در جام ملت ها همه چیز را نشان می دهد. صبری که فقط با رقمی حدود ۸۰ میلیون برای هر فصل، با مس کرمان دوساله قرارداد بسته، همین امروز و فردا از کرمانی ها رضایت نامه می گیرد و احتمالاً به برق شیراز می رود. مدیر برنامه های صبری می گوید؛ «بعد از بازی با عربستان با او حرف زدم.
صبری از امارات هم پیشنهاد دارد ولی خودش به من گفت که آنجا اگر یک دروازه بان یک گل بد هم بخورد، دیگر نمی تواند امیدی به آینده داشته باشد. صبری فردا به ایران می آید و همین جا هم قرارداد جدیدی می بندد.» اگرچه شنیده می شود پاس همدان و شیرین فراز کرمانشاه هم خواهان گلر شماره یک آسیا هستند، اما او با رقمی حول و حوش ۲۰۰ میلیون تومان (یعنی ۵/۲ برابر فصل قبل) به شیراز و تیم محمود یاوری خواهد رفت.
خلدون ابراهیم که با شماره ۴ در نقش دفاع یارکوب در دو بازی جام ملت ها برای عراق بازی کرد، دیگر عراقی فوتبال ایران است که یک سالی را با ناکامی در مس کرمان پشت سر گذاشته. خلدون زمانی که به مس پیوست، ۱۸ سال بیشتر نداشت و در تیم ملی جوانان عراق بازی می کرد. او و علی عبدالزهرا دو عراقی کم سن و سالی بودند که قراردادشان پایین تر از یک بازیکن درجه دو و حتی سه لیگ برتری بود. یعنی دور و بر ۶۰ میلیون برای یک سال و این در حالی بود که این دو بازیکن نیز به مانند نوری صبری با ترجیح دادن بازی های پرشمار ملی بر مسابقات لیگ برتر، کم کم از ترکیب اصلی دور ماندند و بالاخره کار به جایی کشید که در زمان مربیگری فرهاد کاظمی، عبدالزهرا که توانسته بود با تیم ملی جوانان عراق در مسابقات قهرمانی جوانان آسیا در هند در تیم منتخب آسیا جای بگیرد با هم درگیر شوند و راهی جز جدایی بازیکن مغضوب و نیمکت نشینی او باقی نگذارد.
عبدالزهرا که مراحل ترقی در فوتبال ملی عراق را به سرعت طی کرد و در عرض چند ماه در تیم ملی جوانان، المپیک و بزرگسالان عراق بازی کرد، به خاطر مصدومیت جام ملت ها را از دست داد. دوست نزدیک او خلدون نیز پس از آسیب دیدگی در مسابقه مرحله یک چهارم نهایی مقابل ویتنام از جمله غایبان سرشناس عراق تا روز آخر بود که با درصد بالا به یک تیم متمول عربی ترانسفر می شود. عبدالزهرا نیز از الوکره قطر پیشنهاد دارد و البته به این زودی ها به فوتبال ایران بازنمی گردد.
صلاح حسن دیگر ملی پوش عراقی است که سابقه چند ماه پوشیدن پیراهن پرسپولیس را دارد. هواداران پرسپولیس خاطره چندان جالبی از حضور کوتاه مدت حسن در پرسپولیس ندارند، هر چند که منیجر ایرانی او بگوید؛ «بگو مگوی او با مصطفی دنیزلی باعث شد تا در پرسپولیس محو شود.» صلاح حسن که پس از بخشیده شدن عماد رضا از سوی رئیس فدراسیون فوتبال عراق به خاطر مصاحبه هایی که راز بازی عراق- عربستان در جام خلیج را افشا کرده بود رقابت نزدیکی برای حضور در جام ملت ها و لیست ۲۳ نفره ویرا داشت، دست آخر به عماد رضا ترجیح داده شد و به جام ملت ها رسید.
حسن اگرچه در جام ملت ها به اندازه دیگر مهاجمان عراق توی چشم نبود، اما با یک پیشنهاد مالی قابل توجه به باشگاه های قطر خواهد رفت. او در آخرین مکالمه با رابطش در ایران گفته؛ «دیگر به ایران نمی آیم.»
اما درباره دیگر عراقی ها و نقل و انتقالات احتمالی آنها به ایران. عماد رضا که پس از اختلافات آشکار با لوکا در تیم سال بعد سپاهان جایی ندارد، فعلاً از سوی پرسپولیس مورد توجه قرار گرفته و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد آخرین خرید لیگ برتری حبیب کاشانی خواهد بود. عماد رضا که قبل از آمدن به سپاهان از یک تیم عربستانی با یک پیشنهاد چشمگیرتر روبه رو بوده، انتخاب اول و آخرش به این دلیل ایران است که با جمیع جهات بازی کردن در ایران را برای رسیدن به رویایش یعنی حضور در اروپا موثر می داند.
جاسم کرار که قرار بود بازیکن کمکی استقلال در لیگ قهرمانان آسیا باشد ولی به خاطر اتفاقات رخ داده در حذف این تیم از ایران رفت و نور ملامحمد که سال قبل حتی قرارداد دوساله داخلی با استقلال اهواز هم بست اما با پر شدن سهمیه پنج بازیکن خارجی نتوانست در اهواز باقی بماند، دیگر عراقی هایی بودند که در جام ملت ها به میدان رفتند.
و به جمع آنها باید ابوالهیل، احمد کاظم و عماد رضا را هم اضافه کرد که به رغم سوابق ملی درخشان با تصمیم رئیس فدراسیون فوتبال عراق از تیم ملی کنار ماندند. رابط فعال بازیکنان عراقی در ایران می گوید؛ «امسال عراقی های زیادی خواهیم داشت. اکثر بازیکنان تیم ملی عراق که در جام ملت ها قهرمان شدند علاقه دارند به لیگ برتر ایران بیایند. به هر حال برای آنها اینجا بهتر از هر جای دیگری است.»
صدرا مهرابی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید