جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

کدام تیم قهرمان می‌شود؟


کدام تیم قهرمان می‌شود؟
چهاردهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا به مرحله نیمه نهایی خود رسید و تیم‌هایی در این مرحله حاضر شدند که با کمترین ادعا و بیشترین انگیزه در این مسابقات شرکت کردند. ۲ تیم از غرب آسیا و از دل کشورهای عربی و ۲ تیم از شرق آسیا و از قدرتمندترین تیم‌های چشم بادامی.
هیچ یک از این چهار تیم نیازی به معرفی ندارند، هرچهار تیم جزو تیم‌های بزرگ و صاحب سبک فوتبال آسیا به شمار می‌روند که دیگر برای فوتبالدوستان ایرانی آشنا‌تر از تیم‌ملی کشورمان هستند.
ژاپن تیم‌اول آسیا و مدافع عنوان قهرمانی، کره تیم چهارم جهام جهانی ۲۰۰۲ و یکی از قدرتمندترین تیم‌های تاریخ فوتبال آسیا، عربستان قدرتمندترین تیم تاریخ عرب که پرافتخارترین آنها نیز به شمار می‌رود و عراق که همواره از بهترین‌ها بوده و خواهد بود. هر چهار تیم جزو تیم‌هایی بودند که بی‌سر و صدا وی ادعا گام به جام چهاردهم گذاشتند و آهسته آهسته گام برداشتند و اکنون یکی از آنهاست که جام قهرمانی را تنها با ۲ پیروزی بالای سر خواهد برد.
ژاپن که مثل همیشه حتی با مهره‌های ناشناس خود بسیار کلاسیک عمل کرد و پس از موفقیت پرگل خود در گروه دوم رقابت‌ها به سد محکمی به نام استرالیا برخورد کرد و در آن بازی نشان داد که چه عیاری دارد و زنگ خطر را برای تمام رقیبان حاضر در جام ملت‌های آسیا به صدا درآورد.
آنها علاوه بر آنکه مدافع عنوان قهرمانی نیز هستند، اکنون مسؤولیتی بس سنگین‌تر از قبل در راه رسیدن به قهرمانی را به دوش می‌کشد و آن دفاع از قرار گرفتن در صدر رنکینگ تیم‌های آسیایی از سوی فیفاست. در اینکه ژاپن این روزها بهترین تیم آسیاست هیچ شکی نیست اما باید دید که این تیم با تمام قدرت و بی‌حاشیه بودنش می‌تواند تا پایان جام ملت‌ها بدون اشکال ظاهر شود و یک بار دیگر جام قهرمانی را بالای سر ببرد یا خیر.
اما رقیب این تیم در نیمه نهایی عربستان است، همیشه رویارویی ژاپن و عربستان در مسابقات کوچک و بزرگ‌ آسیا جذابیت‌های خاص خود را داشته و خواهد داشت.
عربستان هم جام را بی سر و صدا آغاز کرد و دیگر در ترکیب این تیم خبری از نام‌های بزرگ که سالیان سال وارث پیراهن این کشور بودند نبود و با حداقل قدیمی‌ها به جام سلام کرده بود.
عربستان می‌داند که برای رسیدن به قهرمانی و حتی فینال رقابت‌ها کار بسیار دشواری را در پیش دارد و خود به چشم دیده است که استرالیا با آن همه بزرگی چگونه در مقابل ژاپن زانو زد.
عربستان در طول رقابت‌ها نشان داده که تیم بسیار خوبی است که در زمین تنها به نتیجه فکر می‌کند و دیگر نیازی به استفاده از روش‌های خاص فوتبال عرب ندارد، آنها با تمام قدرتی که ژاپن دارد باز هم شانس خود را امتحان خواهند کرد و امیدهای زیادی برای رسیدن به فینال رقابت‌ها دارند که بی‌شک در صورت تحقق این موضوع فینال بسیار منحصر به فردی در راه خواهد بود.
کره تیمی که دیگر فراموشش نخواهیم کرد؛ این تیم که اکنون جای عربستان را به عنوان حریف سنتی ایران گرفته است با اتکا به جوانانش و انگیزه بالای خود از سد نه چندان استوار تیم‌‌ملی ایران گذشت و به نیمه نهایی جام چهاردهم راه یافت.
کره اکنون برای رسیدن به فینال از تجربه خود استفاده خواهد کرد و می‌داند که سخت‌تر از پیروزی در فینال رقابت‌ها و در مقابل ژاپن و یا عربستان، غلبه بر عراق خواهد بود که واقعاً باید این تیم را ستایش کرد.
عراق در حالی گام به میدان رقابت با کره خواهد گذاشت که دیگر هیچ چیز با اهمیت‌تر از پیروزی در این دیدار برای آنها نخواهد بود و هرچه دارند را برای رسیدن به فینال جام چهاردهم خرج خواهند کرد.
مطمئناً برای عراقی‌هایی که در اوج جنگ داخلی و خارجی بدون داشتن حتی یک زمین مناسب برای آماده‌سازی گام به این رقابت‌ها گذاشته‌اند رسیدن به فینال مهم‌تر از قهرمانی در رقابت‌ها خواهد بود و همان‌طور که تاکنون با انگیزه بالای خود به این مرحله رسیده‌اند برای خوشحال کردن مردمشان با جان و دل در مقابل کره با تجربه حاضر خواهند شد.
با وجود مسائلی که عنوان شد واقعاً پیش‌بینی درخصوص وضعیت قهرمانی جام چهاردهم بسیار مشکل است چرا که هر ۴ تیم حاضر در مرحله نیمه نهایی نشانه‌هایی از قهرمانی را به همراه دارند و هر یک از آنها می‌تواند فاتح جام چهاردهم باشد اما آن چیزی که بیشتر کارشناسان و فوتبالدوستان به آن اعتقاد دارند فینال جذاب ژاپن و عراق است که تنها گذر زمان آن را مشخص خواهد کرد.
وحید رجایی
منبع : روزنامه پاس جوان


همچنین مشاهده کنید