جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

درس های تلخ آسیا


درس های تلخ آسیا
ستاره های گرانقیمت و شاغل در اروپای استرالیا پیش از این كه برای نخستین بار در جام ملت های آسیا شركت كنند خود را قهرمان آن می دانستند اما پس از انجام ۲ بازی ضعیف، یك بازی خوب در مرحله گروهی و تسلیم در برابر ژاپن قطعاً درس های سخت و تلخی را فرا گرفته اند كه می تواند در آینده برای آنان راهگشا باشد.
● آسیا اروپا نیست
مهمترین درس این است كه آسیا اروپا نیست و بازی در این قاره بزرگ سخت تر از آن است كه بازیكنان استرالیا فكرش را می كردند اما این تجربه ارزشمند برای این تیم كه خود را برای حضور در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ و رقابت با حریفانی یكسان و شرایطی مشابه آماده می كند، بسیار كارآمد خواهد بود.
گراهام آرنولد مربی تیم ملی استرالیا كه پس از جام جهانی سال گذشته و به دلیل رفتن گاس هیدینك به روسیه به طور موقت عهده دار این سمت شده بود نشان داد هنوز تجربه لازم برای تصدی این پست را ندارد و مقامات فدراسیون فوتبال استرالیا كه اعلام كرده بودند باید یك مربی بزرگ و پرسابقه هدایت این تیم را بر عهده بگیرد، تا حدودی حق داشتند. او پس از شكست تیمش برابر ژاپن در ضربات پنالتی در مرحله یك چهارم نهایی گفت:«در چند هفته اخیر درس های خیلی زیادی گرفتیم و دریافتیم كه كار در آسیا بسیار دشوارتر از آن است كه انتظارش را داشتیم.»
● آخرین تجربه
وی كه شاید آخرین بازی خود را به عنوان مربی تیم ملی استرالیا تجربه كرده باشد، افزود:«من توقع داشتم كه تیم ما حداقل به نیمه نهایی راه پیدا كند اما این انتظار برآورده نشد. شكست برابر ژاپن تلخ ترین و سخت ترین شكستی بود كه من در طول دوران كاری خود تجربه كرده ام.»
این مربی ۴۳ ساله تأكید كرد:«ما برای رسیدن به جایگاه كنونی خود تلاش زیادی كردیم و فكر می كنم بازیكنان به این تلاش پاسخ مثبت دادند.
ما در ۲ بازی نخست شرایط خوبی نداشتیم اما اعتقاد دارم در هر بازی نسبت به بازی قبلی پیشرفت قابل ملاحظه ای داشتیم.» بن باكلی مدیر اجرایی فدراسیون فوتبال استرالیا گفت: «این مربی كار خود را به عنوان مربی تیم امید استرالیا ادامه می دهد.»
به نظر می رسد دیك ادووكات مربی سابق تیم ملی هلند و تیم ملی كره جنوبی كه هم اكنون در تیم زنیت روسیه مشغول به فعالیت است، مورد نظر این فدراسیون قرار دارد. با وجود این كه استرالیا از دقیقه ۷۵ و در پی اخراج بحث برانگیز وینس گرلا ۱۰ نفره بازی را دنبال می كرد توانست ۱۵ دقیقه پایانی و همچنین وقت های اضافی دروازه خود را بسته نگه دارد و كار را به ضربات پنالتی بكشاند. در ضربات پنالتی هم ۲ تن از باتجربه ترین بازیكنان این تیم یعنی لوكاس نیل و هری كیول در مصاف با یوشیكاتسو كاواگوچی دروازه بان و كاپیتان ژاپن ناموفق بودند و پنالتی ها را از دست دادند.
● آب و هوا و قدرت رقبا
اما آنچه بیش از همه چیز استرالیا را شگفت زده و به عبارتی غافلگیر كرد آب و هوای مرطوب و گرم بود كه بازیكنان این تیم را دچار فرسایش كرد، ضمن این كه قدرت رقبا نیز بیشتر از حد تصور «كانگوروها» بود.
هری كیول مهاجم باتجربه این تیم كه در لیورپول توپ می زند، گفت:«مهمترین درسی كه از حضور در جام ملت های آسیا فرا گرفتیم این است كه شركت در رقابت های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ و بازی برابر حریفان آسیایی اصلاً كار آسانی نیست، ما باید ۱۰ برابر بهتر از جام ملت ها در مقدماتی جام جهانی بازی كنیم. ما دیدگاه متفاوتی نسبت به آسیا پیدا كرده ایم و طعم تلخ بازی برابر تیم های كوچك آسیایی را چشیده ایم و الان دیگر می دانیم كه اندازه فوتبال این قاره چقدر است.»
● در راه آفریقای جنوبی
جان آلویسی مهاجم تیم آلاوس اسپانیا می داند كه تجربه حضور در این رقابتها به تیم استرالیا در راه رسیدن به آفریقای جنوبی كمك می كند. این بازیكن باسابقه می گوید:«فكر می كنم اگر در جام ملت های آسیا بازی نمی كردیم و به طور مستقیم در رقابتهای مقدماتی جام جهانی به میدان می رفتیم آنجا با شوك بزرگی مواجه می شدیم اما حالا می دانیم در چه شرایطی و با چه تیم هایی بازی خواهیم كرد.بازیكنان ما به این شرایط عادت نداشتند اما این چیزی است كه ما باید خودمان را برای رویارویی با آن در آینده وفق دهیم.»
استرالیا كه از اقیانوسیه جدا شده است، سال آینده برای نخستین بار در رقابتهای مقدماتی جام جهانی در آسیا شركت می كند. آرنولد هم با اشاره به این كه این رقابتها، آماده سازی بسیار خوبی برای حضور در مقدماتی جام جهانی به شمار می رود، افزود:«این بازیها به بازیكنان نشان داد كه راه سختی را در آسیا پیش رو دارند. مردم فوتبالدوست استرالیا نیز فهمیدند كه ما در رقابت های مقدماتی جام جهانی در حالی كه بازیكنان در اروپا توپ می زنند و شاید در دسترس نباشند باید به مصاف این حریفان برویم و این كاری بسیار دشوار است.»
● آینده مبهم كاپیتان
مارك ویدوكا كاپیتان تیم ملی استرالیا كه معلوم نیست در آینده برای این تیم بازی كند، گفت: «تمام بازیكنان به دلیل حذف از جام ناراحت و سرخورده هستند، اما من به خاطر انگیزه و توانی كه پس از ۲ بازی ضعیف و سیل انتقادات از خود نشان دادند آنها را تشویق و تحسین می كنم. با در نظر گرفتن تمام شرایط بازی خوبی از خود به نمایش گذاشتیم و تجربه خوبی كسب كردیم.»
این مهاجم ۳۱ ساله كه به تازگی به تیم فوتبال نیوكاسل انگلیس ملحق شده اصلاً از حضور در جام ملت های آسیا پشیمان نیست. او كه تا آخرین روزهای قبل از شروع جام مشخص نبود برای تیم ملی استرالیا بازی كند، به نظر می رسد كه حالا به دوران ۱۴ ساله حضورش در تركیب كانگوروها پایان بدهد و بر كار باشگاهی خود تمركز كند.
او در پاسخ به این سؤال كه آیا آخرین بازی ملی خود را انجام داده گفت: «نمی دانم، هرچه الان بگویم احمقانه است اما از یك چیز مطمئنم و آن این كه از حضور در جام ملت های آسیا خوشحالم.»
سید علی بلندنظر
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید