جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

صعود عربستان و کره از گروه چهار


صعود عربستان و کره از گروه چهار
حالا می توان به آینده فوتبال آسیا امیدوار بود در شرایطی كه عرب ها هم دست از عادات گذشته برداشته اند فوتبال منظمی را به نمایش می گذارند، تبانی نمی كنند و حتی می توان به سبك بازی آنها احترام گذاشت. قطر و امارات نخستین نمایش پاك فوتبال را در جام رقم زدند خصوصاً متسو و یارانش كه از جام حذف شده بودند و می توانستند با واگذاری سه امتیاز به حریف عربی زمینه صعود قطر را فراهم كنند اما امارات در آخرین ثانیه ها قطر را از جام حذف كرد همانطور كه عربستان در تقابل با بحرین تعصبات قومی را از یاد برد!
سرنوشت گروه چهارم رقابت ها تحت تأثیراحتمال تبانی پیچیده به نظر می رسید جایی كه دو تیم عربی می توانستند با مصالحه زمینه حذف یكی از قطب های فوتبال آسیا را فراهم كنند و البته در كمال تعجب اینچنین نكردند.
عربستان و بحرین به مصاف یكدیگر رفتند در حالی كه با تساوی این دو تیم كره جنوبی هیچ شانسی برای صعود به مرحله یك چهارم نهایی جام پیدا نمی كرد و كشورهای عربی پیش از این سابقه قابل توجهی در تبانی با یكدیگر داشتند.
در نهایت اعراب بر خلاف انتظارات به تساوی رضایت ندادند و ۲ تیم قدرتمند عربستان و كره جنوبی با شكست حریفان خود در روز آخر مرحله گروهی جام ملت های آسیا به دور بعد این رقابت ها راه یافتند. تیم خوب و یكدست عربستان تحت هدایت آنژوس برزیلی با اقتدار همسایه عربی خود را با ۴ گل در هم كوبید. بحرین كه برای صعود قطعی با توجه به احتمالات گروه دیگر به دنبال پیروزی بود در ابتدا فشار زیادی روی دروازه حریف وارد آورد و صاحب موقعیت های خطرناكی شد. علا هوبیل چند شانس مسلم گلزنی را از دست داد و البته چند اشتباه پیاپی از مدافعان عربستان شانس بیشتری به مهاجمان حریف داد.
با گذشت چند دقیقه از آغاز مسابقه جریان بازی شكل دیگری پیدا كرد. حركت تماشایی یاسر قحطانی و پاس عمقی ستاره خط حمله عربستان احمد موسی را در موقعیت گلزنی قرار داد و این بازیكن در دقیقه ۱۸ دروازه بحرین را گشود. پس از این گل بازیكنان بحرین كمی بر بازی مسلط شدند و به دنبال جبران نتیجه بودند اما در واپسین ثانیه های نیمه نخست، عبدالرحمن القحطانی برادر كوچك تر یاسر گل دوم عربستان را به ثمر رساند و این نیمه با نتیجه ۲- صفر به پایان رسید.
نیمه دوم این بازی، با حملات بحرینی ها آغاز شد.
شاگردان ماچالا آخرین امیدهای خود را در ۴۵ دقیقه آخر جست و جو می كردند و در مقابل عربستان می دانست كه با استفاده از شرایط بازی و فضاهای خالی دفاع بحرین در ضد حملات می تواند پیروزی خودش را تقویت كند. تیسیر الجاسم در یكی از همین ضد حملات و در دقیقه ۶۸ گل دیگری برای شاگردان آنژوس زد.
این گل تمام امید های بحرین برای ادامه بازی را از بین برد و دیگر رنگی از تبانی باقی نماند. ۸ دقیقه بعد جاسم گل دوم خودش و چهارم تیمش را وارد دروازه بحرین كرد تا كار بحرینی ها در جام چهاردهم تمام شود.نتیجه این مسابقه به سود یاران وربیك بود كه در جاكارتا مقابل هواداران پرشمار تیم میزبان در جست و جوی روزنه ای برای صعود بودند.
در دیدار دیگر هم تیم كره كه یك چشم به دیدار عربستان و بحرین داشت با یك گل اندونزی را برد تا به عنوان تیم دوم راهی مرحله یك چهارم شده و در مالزی به مصاف تیم نخست گروه C برود.تك گل كره ای ها را در این بازی در دقیقه ،۳۴ كیم یونگ وو با یك ضربه تماشایی از پشت محوطه جریمه به ثمر رساند.
پیم وربیك، سرمربی كره جنوبی، نسبت به بازی برابر بحرین كه شكست خورده بودند شش تغییر در تیم اش ایجاد كرده بود.كره ای ها فشار زیادی آوردند تا بالاخره به گل برتری دست یافتند و در ادامه این بازی، اندونزی با حمایت طرفدارانش تلاش می كرد تا نتیجه را جبران كند در ضد حملات، درخشش ماركوس، دروازه بان اندونزی باعث شد تا شمار گل های كره جنوبی به عدد ۲ نرسد. به این ترتیب كره جنوبی، به رغم آغاز نا امید كننده اش در جام ملت های آسیا، توانست جواز حضور در مرحله بعدی تورنمنت را دریافت كند.به این ترتیب در گروه C عربستان با ۷ امتیاز اول شد و كره با ۴ امتیاز به مقام دوم دست یافت.
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید