جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

چینی ها از جام خداحافظی کردند


چینی ها از جام خداحافظی کردند
▪ گل‌ها: شاتسکیخ(۷۲)، تیمور کاپاتزه(۸۶) و الکساندر خبریخ(۹۴) برای ازبکستان
▪ داور: سعد کمیل
▪ کمک‌ها: یاسر احمد و عبدا... سلیم
▪ اخطار: ژئوهایبین و ژوتینگ از چین و حیدر کریم‌اف و باکائف از ازبکستان
▪ ورزشگاه: شاه علم مالزی
▪ دیدار پایانی گروه سوم مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا چهارشنبه ۲۷/۴/۸۶، ساعت ۱۶:۰۵
▪ تماشاگر: ۲۲۰۰ نفر
▪ بازیکنان ازبکستان:
ـ نستروف، حیدر کریم‌اف، عزیز ابراهیم‌اف(۹۳ پاول سولومین)، عزیز بک حیدراف، سرور جباراف، الگبک باکائف(۴۶ الکساندر خبریخ)، ماکسیم شاتسکیخ، الکسی نیکلائف، تیمور کاپاتزه، ویتالی دنیس‌اف(۶۳ ویکتور کارپنکف) و انور غفوراف
▪ سرمربی: رئوف اینیلیف
▪ بازیکنان چین:
ـ یون ژانگ، دو وی، سان جیانگ، یاکون ژانگ، شائوجیای، سان جی‌های، هان پنگ، بونگ فانگ ژو(۷۰ ژوری جائو)، ژانگ شوای(۷۸ ژوتینگ)، ژائو هایبین و مائوجیانکینگ(۴۱ وانگ دونگ)
▪ سرمربی: ژئو گوانگ هو
دیدار تیم‌های ملی چین و ازبکستان در حالی آغاز شد که هیچ کس نمی‌توانست برنده آن را از پیش حدس بزند چرا که دو تیم دارای توانمندی‌های خاص خود بودند و هر کدام در جای خود صاحب نام و دارای اعتبار به شمار می‌آمدند. ازبکستانی‌ها پیش از این دیدار مقابل مالزی با کسب یک نتیجه برتری ۵ بر صفر امیدواری زیادی به شکست چین داشتند و چینی‌ها نیز با کسب همین پیروزی مقابل مالزی در اندیشه این حریف قلدر خود بودند.
از زاویه‌ای دیگر ازبکستان- چین تقابل فوتبال مکانیکی- قدرتی با فوتبال سرعتی بود که دارای جذابیت‌های خاص خود بود و بینندگان خاص خود را داشت تا ببینند نتیجه این رویارویی به کجا خواهد انجامید.
از نکات جالب در نزد دو تیم هم می‌توان به تغییرات ایجاد شده در ترکیب آنها اشاره کرد که به طور مثال رئوف اینیلیف، یک بازیکن ثابت خود را به نام اسلام اینوموف به روی سکوها فرستاده بود و در درون دروازه هم دست به تغییر زده بود و پاول بوگالو را که مقابل ایران دو گل دریافت کرده بود را کنار گذاشته و به جای او ایگناتیو سنتراف را جایگزین او کرده بود.
در مقابل ژئوگوانگ هوهم بیکار ننشسته بود و در اقدامی جالب بازیکنانی چون ژنگ ژی و لی فنگ را سکونشین کرده بود تا این شائبه به‌وجود آید که اختلافاتی اساسی در این تیم رخ داه است. بازی با سوت سعد کمیل آغاز شد و دو تیم با محافظه‌کاری خاص بازی خود را آغاز کردند. شاگردان اینیلیف با اتکا بر سیستم ۳-۳-۴ تمایل بیشتری برای شرکت در حملات نشان می‌دادند ضمن اینکه چینی‌ها با به کار گرفتن همین شیوه با فعالیت بیشتر بال‌های چپ و راست سعی در نفوذ به لایه‌های دفاع خشک و غیرقابل انعطاف ازبکستان داشتند.
اولین حملات برای چین شکل گرفت اما ضربه‌های پی‌درپی هایپین و جیانکینگ که با اتکا بر موقعیت‌های به‌دست آمده از پشت هجده قدم صورت می‌گرفت یکی پس از دیگری توسط دروازه‌بان جدید ازبک‌ها مهار شد تا این تیم از این پس توسط مدافعان قدرتمند ازبک مورد محاصره قرار گیرد به‌صورتی که با دستور اینیلیف هرگاه بازیکنی از چین صاحب توپ و میدان می‌شد فضاهای خالی به شدت تحت کنترل قرار می‌گرفت و دفاع کردن از نوک حمله به صورت جدی آغاز می‌شد که در نهایت هم این توپ‌ها با هوشیاری هافبک‌های آنها چون حیدراف و جباراف مبدل به ضدحملات خطرناک می‌شد و اگر در دقیقه ۳۳ هنرنمایی مدافع چین نبود شاید گل اول ازبک‌ها روی اتخاذ همین تاکتیک به‌ثمر رسیده بود.
اواخر نیمه اول بازی تقریباً به حالت سرد و راکد درآمد چرا که دو تیم به خوبی درک کرده بودند که دریافت گل در این دقایق می‌تواند تأثیر بدی در روحیه آنان بگذارد.
نیمه مربیان با صحبت‌های سرمربیان دو تیم به شیوه‌ای متفاوت آغاز شد به‌صورتی که ازبکستان ابتدا اجازه داد تا چین در شرایط بد آب و هوایی مالزی تمام انرژی خود را تخلیه کند و سپس روی به حملات گسترده خود بیاورد که همین طور هم شد و چینی‌ها ۱۵ دقیقه اول نیمه دوم را بسیار پرسرعت و کوبنده آغاز کردند اما دفاع منطقی و بازی حسب‌شده ازبک‌ها مانع از توفیق آنها در گلزنی شد.
ازبکستان پس از ورود الکساندر جنریخ و ویکتور کارپنکوف جان تازه‌ای گرفت و فوتبال کاملاً متفاوتی را ارائه کرد به‌صورتی که هافبک‌های این تیم با نفوذ به قلب دفاع سعی در گرفتن سرعت چین و کشاندن بازی به سمت درگیرانه و جنگ‌های تن‌به‌تن در میانه میدان داشتند.
شاگردان اینیلیف با توجه به اینکه چینی‌های خسته دیگر کارایی خود را برای انجام یارگیری‌های من تو من در پشت هجده قدم از دست داده بودند روی به شوتزنی از این مناطق آوردند که پس از به هدر رفتن چند موقعیت خطرناک بالاخره اشتباه یانگ ژون گلر چین باعث به‌ثمر رسیدن گل اول بازی شد و ضربه سنگین کاپاتزه که با دفع ناقص این دروازه‌بان همراه شده بود را شاتسکیخ مبدل به گل اول بازی در دقیقه ۷۲ کرد.
بازی قدری دچار تغییر شد چرا که چین روی به کارهای تهاجمی آورد و قصد داشت با آوردن تیم به جلو گل تساوی را هرچه زودتر به ثمر برساند که همین موضوع باعث دریافت گل دوم آنها نیز شد. در دقیقه ۸۶ باز هم اشتباه یانگ ژون دروازه‌بان دو ضرب‌گیر چین توپ را مقابل پاهای کاپاتزه قرار داد تا او در تعلل مدافعان در ریباند این موقعیت را مبدل به گل کند.
شیرازه چنین پس از این گل به صورت کلی از هم پاشید تا در چهارمین دقیقه از وقت‌های اضافه بازی گل سوم ازبکستان هم به ثمر برسد. به شکلی که ضربه ایستگاهی به‌دست آمده را الکساندر جنریخ به دیوار دفاعی کوبید ولی برگشت آن را در زاویه مخالف وارد دروازه یانگ ژون کرد تا ثابت کند ازبکستان در فوتبال بسیار پیشرفت کرده است. با این نتیجه ازبکستان به‌عنوان تیم دوم گروه سوم راهی مرحله بعد و حریف تیم‌ملی عربستان در مرحله یک‌چهارم نهایی شد.
منبع : روزنامه پاس جوان


همچنین مشاهده کنید