شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

لامپ آسیا خاموش شد


لامپ آسیا خاموش شد
دیدار تیم‌های عربستان و کره‌جنوبی در حالی در ورزشگاه ملی گلورابانک کارنو جاکارتا برگزار ‌شد که به گفته بسیاری از کارشناسان این دیدار جنگ قدرت‌ها در مرحله گروهی محسوب می‌شود و دو تیم با اطمینان از صعود به مرحله بعد تنها برای تصاحب عنوان سرگروهی از همین ابتدای کار به میدان آمده بودند.
روز سه‌شنبه اندونزی با نتیجه ۲ بر یک بحرین را با شکست روبرو کرده بود و دو تیم مدعی گروه می‌دانستند که در صورت تساوی می‌بایست در پایان دور اول مرحله گروهی میزبان را بالاتر از خود در جدول ببینند و به همین لحاظ هم هیچ‌کدام با این تفکر و کسب یک امتیاز بازی را آغاز نکردند. روی نیمکت دو تیم هم چهره‌های نامداری حضور داشتند به صورتی که در تیم کره‌جنوبی پیم وریبک هلندی هدایت این تیم را برعهده گرفته بود و البته دستیاری کنارش نشسته بود که بسیاری از فوتبالدوستان بیش از هر چیز حرکات و ایده‌های او را در حین بازی پیگیری می‌کردند. افشین قطبی که پیش از این اعلام شده بود قرار است به‌عنوان سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس به ایران سفر کند به‌عنوان دستیار اول پیم وربیک عهده‌دار بررسی تاکتیک تیمی عربستان بود که در مواقعی از بازی نکاتی را به سرمربی تیم خود گوشزد می‌کرد.
به هر شکل آخرین بازی مرحله گروهی در دور اول و بازی هشتم جام ملت‌های آسیا با سوت داور استرالیایی آغاز شد و دو تیم با دو آرایش کاملاً متفاوت بازی را آغاز کردند، عربستانی‌ها همان سیستم ۲-۵-۳ و سنتی خود را دنبال می‌کردند و با حضور دو مهاجم به نام‌های مالک عزیز و یاسر القحطانی به سمت دروازه حریف حملات خود را پایه‌ریزی می‌کردند و در سوی دیگر کره‌جنوبی با آرایش جالب ۳-۲-۵ با حضور دو دفاع اضافه شونده بازی را شروع کردند.
اولین موقعیت خطرناک را در این بازی یاسر القحطانی به‌وجود آورد به‌صورتی که با حرکت پا به توپ خود تا داخل هجده قدم حریف توپ را پیش آورد و با شوتی سرکش لی‌وون جائه را برای دفع توپ به شدت آزار داد. بازی در ادامه به میانه میدان کشیده شد و بازیکنان دو تیم روی به انجام بازی مستقیم آوردند. شاگردان پیم وربیک در ۳۰ دقیقه ابتدایی نیمه اول از اشتها و میل به گلزنی بیشتری برخوردار بودند به‌صورتی که چندین موقعیت خطرناک را هم بر اثر نفوذهای هافبک‌‌های خلاق خود به نام‌های کیم جونگ وو و سون دائه هو به‌دست آوردند.
شاگردان پیم وربیک بیشتر تمرکز خود را رفته‌رفته به سمت راست خود و سمت چپ دفاع عربستان منتقل کردند که به‌شدت پرخطر نشان داد. شاگردان پینتو هم در ضدحمله‌ها بسیار خطرناک نشان دادند و همانند سال‌های گذشته در این گونه حملات بدون حساب و کتاب هوشیارانه و خلاق ظاهر شدند. در دقیقه ۳۶ در یکی از همین صحنه‌ها شوت سرکشی مالک ماز را لی وون جائه با تلاش فراوان از روی دروازه روانه کرنر کرد.
نیمه مربیان را کره‌جنوبی بهتر از حریف خود آغاز کرد و به‌ر‌غم شوت سرکش مالک‌ماز در دقیقه ۴۸ که توسط دروازه‌بان کره به سختی دفع شد، شاگردان وربیک رفته رفته به دروازه عربستان نزدیک شدند. بازیکنان کره‌جنوبی با ارسال‌ پاس‌های عرضی از دوندگی خود کم کردند و بیشتر رو به سرعت‌دادن به بازی آوردند. پاس عرضی و مواج هافبک کره‌ای از جناح چپ در دقیقه ۶۶ بازی حساب کار را به سود چشم‌بادامی‌ها تغییر داد و چوی سونگ کوک با ضربه سری شیرجه‌ای نتیجه را یک بر صفر به سود تیمش کرد.
لی چون سو هم ۶ دقیقه پس از این صحنه موقعیتی مناسب را به هدر داد تا کره‌جنوبی از رسیدن به گل دوم خود باز بماند. عربستانی‌ها که از ابتدای بازی حساب‌ ویژه‌ای روی حرکات مالک‌ماز، مهاجم جوان خود باز کرده بودند در دقیقه ۷۵ بر اثر اشتباه اوه بئوم سوک که با سد راه کردن مسیر حرکت ماز وی را نقش بر زمین کرد به پنالتی رسیدند و این موقعیت را توسط یاسر القحطانی تبدیل به گل کردند. چندین حمله دیگر هم توسط شاگردان پینیتو صورت گرفت اما با خوش‌شانسی محض کره تبدیل به گل نشد. در دقیقه ۸۴ در اتفاقی نادر برق ورزشگاه گلورابانک قطع شد و فضای استادیوم کاملاً تاریک شد. بازی در حدود ۲۰ دقیقه قطع شد تا در نهایت با تلاش مجدد مسؤولان برگزاری بازی ادامه یافت.
۶ دقیقه باقی‌مانده نیمه دوم هم حوادث زیادی را در پی داشت که البته دروازه کره‌جنوبی را تا آستانه فروپاشی پیش برد به صورتی که پس از عدم توفیق مالک‌ماز از گل‌کردن توپ بادآورده در داخل هجده قدم کره، سعدالهرتی در دقیقه ۹۲ در مصافی تقریباً تک به تک توپ را به اوت زد تا بازی با همین نتیجه تساوی یک – یک به پایان برسد و جدال مدعیان، برنده‌ای نداشته باشد.
منبع : روزنامه پاس جوان


همچنین مشاهده کنید