جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

رودررویی در کوالا لا مپور


رودررویی در کوالا لا مپور
چهاردهمین دوره رقابت های جام ملت های آسیا از جمله مسابقاتی است که از آن به عنوان مهم ترین رویداد ورزشی آسیا یاد می شود. حضور تیم های قدرتمند چین، ایران و ازبکستان که در جام ملت های گذشته بسیار خوش درخشیدند گروه C را به گروه مرگ تبدیل کرده است.
در این گروه جدال های سرنوشت ساز این سه تیم برای حضور در جمع هشت تیم پایانی می تواند بسیار جالب توجه و جذاب باشد، این سه تیم ارائه کننده سه کلا س مختلف فوتبال هستند ولی شانس موفقیت ایران به علت آمادگی کامل لژیونرها و مردان برتر لیگ داخلی اش از دو تیم دیگر بیشتر است. ضمن این که نباید فراموش کرد نبرد ایران با چین جنبه انتقامی برای مردان آریایی دارد. انتقام از شکست برابر چین که در مرحله نیمه نهایی جام گذشته به لطف میزبانی و داور، تیم پر ستاره ایران را شکست داد و مانع صعود این تیم به فینال جام ملت ها شد.
● ایران قدرت اول آسیا در اندیشه قهرمانی
پرافتخارترین تیم فوتبال در آسیا تیمی نیست جز ایران که به راحتی می توان گفت مردم آن هم فوتبالی ترین ملت دنیا هستند. سه قهرمانی در جام ملت ها و بازی های آسیایی دلیل این مدعاست که آنها قصد دارند در رقابت های امسال برای چهارمین مرتبه قهرمان آسیا شوند.
در دهه ۶۰ و ۷۰ میلا دی ایران تیمی بی رقیب در آسیا بود گرچه با افت محسوسی که پس از آن سال ها داشت در تعداد عنوان قهرمانی در جام ملت ها با تیم های عربستان و ژاپن شریک شده است.
فوتبال ایران در دهه اخیر پیشرفت محسوسی داشته است و امسال قصد دارد ضمن دفاع از حیثیت فوتبال خود، جامی که سه سال پیش با اشتباه داور و ضربات پنالتی از دست داده اند را به تهران ببرند. آخرین قهرمانی آنها به سال ۱۹۷۶ باز می گردد که آن قهرمانی این تیم را به تنها تیم آسیایی مبدل کرد که جام ملت ها را سه بار متوالی فتح کرده است.
آنها دو سال پس از آن قهرمانی برای اولین مرتبه جواز حضور در جام جهانی را به دست آوردند ولی به علت جنگ با عراق این تیم از گردونه رقابت با تیم های مطرح آسیایی خارج شد تا آرزوی فتح جام ملت ها برای آنها ۳۱ ساله شود.
ایران با قهرمانی در بازی های آسیایی پکن در سال ۱۹۹۰ بار دیگر خود را به عنوان یکی از تیم های قدرتمند آسیا معرفی کرد و در سال ۱۹۹۶ هم به خاطر شکست در ضربات پنالتی برابر عربستان از کسب عنوان قهرمانی در جام ملت های آسیا بازماند و با غلبه بر کویت به کسب جایگاه سوم اکتفا کرد. عنوان سومی برای فوتبال دوستان ایرانی قابل قبول نبود ولی در آن سال بازیکنان بزرگی مانند مهدوی کیا، عزیزی، باقری و دایی به فوتبال آسیا معرفی شدند. نفراتی که زمینه دومین صعود این تیم به جام جهانی را در سال ۱۹۹۸ فراهم کردند.
در مسابقات جام ملت های ۲۰۰۰ و مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ تیم ایران نمایش ناامید کننده ای داشت ولی در جام ملت های گذشته در چین به عنوان سومی دست یافت و پس از آن موفق به حضور در جام جهانی ۲۰۰۶ شد. ایرانی ها که نتایج خوبی در جام جهانی ۲۰۰۶ کسب نکردند با آمادگی مردان لژیونرشان مانند کاپیتان کیا، هاشمیان، کریمی، تیموریان و رضایی برای فتح جام چهاردهم دورخیز بلندی کرده اند.
▪ سرمربی: امیر قلعه نویی
متولد ۱۹۴۶ است که در ژانویه سال ۲۰۰۶ جایگزین برانکو شد. او که فوتبالش را با پوشیدن پیراهن تیم های شاهین و استقلا ل به پایان رساند، با هدایت تیم برق تهران وارد عرصه مربیگری شد.
این مربی در سال ۲۰۰۲ سرمربی استقلا ل اهواز شد و یک سال بعد هدایت آبی پوشان تهرانی را بر عهده گرفت. قلعه نویی در سال اول سرمربیگری استقلا ل این تیم را در لیگ برتر به مقام نایب قهرمانی رساند و در فینال جام حذفی در ورزشگاه آزادی مقابل ۱۰۰ هزار تماشاگر برابر سپاهان شکست خورد و از راهیابی به لیگ قهرمانان آسیا بازماند.
در سال دوم او در لیگ سوم شد ولی در سال سوم حضورش در راس هرم فنی استقلا ل این تیم را به عنوان قهرمانی لیگ رساند. صعود تیم ایران به جام ملت ها مهم ترین افتخار این مربی است و او در اولین، مهم ترین و سخت ترین تورنمنت دوران ورزشی اش باید تیم ملی ایران را به سوی کسب عنوان قهرمانی جام ملت های آسیا سوق دهد.
▪ اسامی بازیکنان تیم ملی ایران
حسن رودباریان، وحید طالب لو، سیدمهدی رحمتی، رحمان رضایی، سیدجلا ل حسینی، هادی عقیلی، حسین کعبی، امیرحسین صادقی، آندرانیک تیموریان، جواد نکونام، فریدون زندی، علی کریمی، وحید هاشمیان، رسول خطیبی، مهرزاد معدنچی، ایمان مبعلی، غلا مرضا عنایتی، جواد کاظمیان، مهدی رجب زاده، ابراهیم صادقی، محمد نصرتی، محمد نوری، مرتضی اسدی، مسعود شجاعی و کیانوش رحمتی.
● ازبکستان تکرار پیروز ی های هیروشیما
ازبک ها در اولین سال حضور در فوتبال آسیا موفق شدند عنوان قهرمانی بازی های آسیایی ۱۹۹۴ را به دست آورند اما پس از آن موفقیت، تیم های ملی و باشگاهی ازبکستان نتوانسته اند قهرمانی دیگری را در آسیا به دست آورند. این کشور بعد از جدایی از شوروی سابق، تحت مربیگری رستم اکرموف موفق شد با هفت پیروزی متوالی جام قهرمانی بازی های آسیایی هیروشیما را بالای سر ببرد. این موفقیت اما تحت الشعاع عدم حضور این تیم درجام ملت های سال ۱۹۹۶ قرار گرفت.
در جام ملت های لبنان هم آنها نتایج بسیار ضعیفی را به دست آوردند و در مرحله گروهی حذف شدند. شکست ۸ بر یک مقابل ژاپن در آن رقابت ها پرگل ترین نتیجه دور نهایی ادوار مختلف جام ملت ها به شمار می آید.
چهار سال بعد اما آنها با تیم متفاوتی در رقابت ها شرکت کردند و با ۳ پیروزی متوالی به مرحله دوم صعود کردند. ازبکستانی ها حتی موفق شدند با پیروزی برابر عربستان این تیم را از گردونه مسابقات حذف کنند. البته آنها در مرحله یک چهارم نهایی و تنها روی ضربات پنالتی مغلوب بحرین شدند تا از راهیابی به مراحل بالاتر باز مانند.
دو سال بعد در مرحله پلی آف مقدماتی جام جهانی ازبک ها بار دیگر مقابل بحرین شکست خوردند تا از رسیدن به یک افتخار بزرگ محروم شوند.
ازبکستانی ها در فاصله دو سال گذشته حضور همه مربی ها را در راس هرم فنی خود تجربه کردند. بابی ها فتون، نپونیاتچی و رئوف اینیلیه مربی فعلی این تیم، در این بین نیاتچی به علت بیماری مجبور به ترک سمتش شد.
ازبکستانی ها با تکیه بر قدرت شاتسکیخ و چپارف در غیاب قاسموف که در این سرزمین به بکام معروف است برای کسب اولین جام قهرمانی در این مسابقات برنامه ریزی کرده اند.
▪ سرمربی: رئوف اینیلیه
متولد ۱۹۵۰ است که در دسامبر سال ۲۰۰۶ جانشین نیاتچی شد. ازبک ها پس از نرسیدن به خواسته های خود طی چهار سال گذشته تصمیم گرفتند به اینیلیه که مربی تیم زیر ۲۳ سال این کشور بوده اعتماد کنند وهدایت تیم را در جام ملت ها به این مربی بسپارند.
اینیلیه از سال ۱۹۸۸ به عنوان بازیکن سوقدیانا دوران بازیگری اش را آغاز کرد و مدتی هم به عنوان مربی بازیکن دراین تیم به فعالیت پرداخت.
از سال ۱۹۹۷ این مربی فعالیتش را با تیم های زیر ۱۷ سال و زیر ۲۰ سال ازبکستان شروع کرد. همچنین هدایت تیم های شاورتان و اندی جان هم در کارنامه این مربی وجود دارد.
اینیلیه در اوت گذشته مربی تیم زیر ۲۳ سال ازبکستان شد و عملکرد بسیار خوبی با این تیم در بازی های آسیایی داشت و حتی موفق شد در مرحله گروهی تیم قطر قهرمان آن رقابت ها را شکست دهد.
حضور در جام ملت های سال ۲۰۰۷ مهم ترین تورنمنت ورزشی این مربی ازبکستانی است که باید در آن دانش و تجربه اش را نشان دهد.
▪ اسامی بازیکنان تیم ملی ازبکستان
پاول بوگالو، حایرو الله کریموف، بوتین کارانف، عزیز ابراگیسوف، آسرور علیلوکوف، مارات بیکمانف، ایگناتی نستروف، خیکماتدیون کوشیموف، منصورجون سعیدف، الکساندر گینریخ، ماکسیم شاتسکیخ، الکسی نیکولانف، تیمور کاپادزه، اسلام انیوموف، ایدار ماگدف، گایرایتن ماسانوف، ایکپولین اکرموف و ویتالی دنیسوف.
● چین: صعود تا قهرمانی
سه سال پیش مردان پرجمعیت ترین کشور دنیا توانستند با مربیگری آری هان و به لطف داور به عنوان نایب قهرمانی که بزرگترین افتخارشان در عرصه مسابقات جام ملت های آسیا بود، دست یابند. آنها برابر ژاپن در دیدار نهایی نمایش جالبی ارائه دادند ولی در نهایت مغلوب این تیم شده تا نتوانند از امتیاز میزبانی به نحو احسن برای قهرمانی استفاده کنند.
موفقیت چینی ها کمتر از دو سال دوام داشت زیرا حذف از گردونه رقابت های مقدماتی جام جهانی آن هم در مرحله نخست، باعث تحت الشعاع قرارگرفتن آن افتخار شد. پس از آن اتفاق تلخ، ژوگوان گو که موفق شده بود شنژن را در لیگ چین به قهرمانی برساند، به عنوان سرمربی این تیم انتخاب شد.
این مربی که عملکردش در تیم زیر ۲۳ سال چین قابل تقدیر بود. به علت عدم نتیجه گیری در مسابقات دوستانه با شدید ترین انتقادات مواجه شده است. البته پیروزی اخیر این تیم مقابل ستارگان جهان بخشی از این انتقادات را کم کرده است.
سانجی های بازیکن منچستر سیتی و ژنگ مهره کلیدی تیم چارلتون، از مردان اصلی تیم چین در جام ملت های آسیا هستند. این تیم بر خلا ف کیفیت انفرادی بازیکنانش، نتوانسته است انتظارات را در برنامه های گروهی برآورده نماید.
▪ سرمربی: ژوگوان کو
متولد سال ۱۹۴۹ است که در ژانویه ۲۰۰۵ جانشین آری هان شد. این مربی با تیم شنژن در سال ۲۰۰۴ قهرمان چین شد و با تیم زیر ۲۳ سال این کشور هم در رقابت های شرق آسیا که در ماکائو برگزار شد عنوان قهرمانی را به دست آورد.
در آن مسابقات چین با برتری برابر دو کره و ژاپن به این عنوان دست یافت که این قهرمانی بازتاب بسیار مثبت برای عملکرد این مربی داشت.
البته این تنها افتخارات ژوگوان کوجوان است و او باید برای پایان دادن به انتقادات شدید خبرنگاران چینی در جام ملت های آسیا تیمش را به موفقیت برساند.
▪ اسامی بازیکنان تیم ملی چین
لا ی لا ی لی، وای دو، ژیانگ سون، مائوکون ژیانگ، وایفنگ لی، جیائی شائو، جیهایی سون، تیئه لی، نپگ هانف ژی ژنگ، مانگ ژودونگ، شوآنی ژانگ، تینگ ژو، دونگ وانگ، مینگی جی، بوکیو، هابین ژو، بین ژنگ، جیان کیونگ مائو، نپگ وانگ، جون یانگ، یانگ کائو و ژیرو ژیائو.
● مالزی: پایان دوران افت
اواخر دهه ۷۰ میلا دی این تیم آسیای میانه، عملکرد خوبی در قاره کهن داشت اما ناگهان دچار افت محسوس شد. آنها در سال ۱۹۷۶ برای اولین مرتبه در جام ملت های آسیا شرکت کردند و در حالی که با تیم های کره جنوبی، کویت و چین هم گروه بودند موفق شدند به مرحله بعد راه یابند.
مالزی دو افتخار بسیار بزرگ را در آن دهه به دست آورد و موفق شد به عنوان نماینده آسیا در المپیک های ۱۹۷۲ و ۱۹۸۰ شرکت کند. آنها در حال حاضر تیم سی و سوم آسیا و یکصد و پنجاهم جهان قرار دارند ولی هواداران متعصب شان همواره تیم ملی کشورشان را تشویق می کنند.
سال گذشته این تیم در مرحله نیمه نهایی رقابت های آ. سه. آن برابر تایلند شکست خورد، ضمن اینکه در مسابقات SEA چهارمرتبه عنوان قهرمانی را به دست آورده اند. مالزی با تکیه بر مردانی چون رضوان محمد و خیرالله مهیمن برای شگفتی سازی در این جام انگیزه زیادی دارند.
▪ سرمربی: نوریزان با کار
متولد ۱۹۶۱ است که در سپتامبر سال ۲۰۰۵ جایگزین پرتالا ن بیسکی مجاری شد. وی پیش از قبول هدایت تیم ملی مالزی مربی پنانگ بود.
با کار در طول سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ دستیار عبدالرحمن ابراهیم و الن هریس در تیم پرلین بود و با تیم نورثرن لا یزنر در دوره ای موفق، جام حذفی مالزی را از آن خود کرد.
پس از آن قهرمانی به پنانگ رفت و این تیم را به لطف تفاضل گل بهتر در رقابت های دسته اول مالزی نگه می دارد. این مربی توانست در سال ۲۰۰۵ وارد رقابت های SEA در فیلیپین با تیم مالزی به مدال برنز دست یافت .
مالزی با هدایت با کار و برای کسب نتایج خوب در گروه مرگ باید دست به کار بزرگی بزند، این در حالی است که مردم این کشور توقع ندارند تیمشان به مرحله بعد صعود کند ولی می خواهند بازی های جالب توجهی را برای تیم های برتر آسیا مانند ایران، چین و ازبکستان از خود ارائه دهند.
▪ اسامی بازیکنان تیم ملی مالزی:
عزیزیون عبدالکدیر، موحد همزانی، موحد فواضی، نذر ولروان ماکمور، نورحافیط زمانی، تیروموروگان وران، محمدکایرو نیسام، موحد صافی، ادی هلمی، محمدهاردی، موحد نورفرهان، محمد شوکور، ایندرا پوترا، اکمال ریزال، شهر والینظام مصطفی، احمد فوزی، نانتاکومار، موحد فضلی، روسدی تالپب، حیرودالدین اومار، موحد سوفاین، موحد ایوان و محمد آیدیل زافان.
● برنامه مسابقات گروه C
▪ ۸۶/۴/۱۹- مالزی- چین، ساعت ۱۴ ورزشگاه بوکیت جلیل کوالا لا مپور
▪ ۸۶/۴/۲۰- ایران- ازبکستان، ساعت ۴۵:۱۳ ورزشگاه بوکیت جلیل کوالا لا مپور
▪ ۸۶/۴/۲۳-مالزی- ازبکستان، ساعت ۴۵:۱۳ ورزشگاه بوکیت جلیل کوالا لا مپور
▪ ۸۶/۴/۲۴- ایران- چین ، ساعت ۴۵:۱۳ ورزشگاه بوکیت جلیل کوالا لا مپور
▪ ۸۶/۴/۲۷- ایران- مالزی، ساعت ۱۶ ورزشگاه بوکیت جلیل کوالا لا مپور
▪ ۸۶/۴/۲۸- چین- ازبکستان، ساعت ۱۶ ورزشگاه شاه عالم کوالا لا مپور
نویسنده : محمود افشار
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید