شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


غفلت کشورهای اسلامی از جهانی سازی


غفلت کشورهای اسلامی از جهانی سازی
سده فعلی سده تغییر و تحول به شمار می رود خصوصاً تغییر دادن آرا و افكار دیگران یكی از مهم ترین مسائل مطرح است ولی باید به این نكته توجه داشت كه برای رسیدن به موفقیت با وجود تمام تغییرات و چشم اندازها یك حلقه ارتباط محكم و قاطعی نیز وجود دارد.
در جهان اقتصادنیز كه سرشار از رقابت است نمی توان در مسیر پیشرفت سهل انگاری كرد و یا این كه در مقابل تغییرات امروزی مقاومت نمود وگرنه دیگران گوی سبقت را از ما خواهند ربود و بر سهم ما در بازار غلبه خواهند كرد.
دولت های موفق دولت هایی اند كه با تحولات موجود خود را وفق می دهند و این چیزی است كه باعث پیشی گرفتن آنها از دیگران می شود. تغییر و تحولات یك حقیقت ثابت در جهان است و عده ای از آن دفاع كرده ولی عده دیگری نیز با آن مخالفند. انیشتین می گوید: «مردم پیوسته كارهای تكراری را انجام می دهند ولی توقع دارند كه نتایج گوناگونی به دست آورند كه این جای شگفتی است.»دولت هایی كه موفق می شوند خود را با محیط معاصر هماهنگ كنند لزوماً فقط دولت های قوی و بوركراتیك نیستند بلكه آنهایی اند كه به راحتی خود را با شرایط وفق می دهند.
شاهد ادعای ما شركت مایكروسافت است با شگفتی باید عنوان كنیم كه ۹۵ درصد از سود این شركت از تولیداتی است كه ۵ سال قبل برای كسی شناخته شده نبود.
از دیگر مثال هایی كه تغییر و تحولات جهانی را به اثبات می رسانند رادیو، تلویزیون و اینترنت است. برای این كه رادیو بتواند ۱۰ میلیون شنونده برای خود جذب كند به ۲۰ سال زمان نیاز دارد در حالی كه تلویزیون برای جذب همان اندازه مخاطب به ۱۰ سال زمان نیاز دارد و اینترنت در یك و نیم سال می تواند این مقدار مخاطب را به سمت خویش جذب كند.
اینترنت طی ۵ سال گذشته تعداد زیادی از انسان ها را به هم مرتبط كرده است این در حالی است كه اگر تلفن بخواهد همان تعداد اشخاص را با هم مرتبط كند به صد سال زمان نیاز دارد. كما این كه ۸۰ درصد از تكنولوژی هایی كه امروزه ما در زندگی روزمره خویش از آنها بهره مند می شویم ده سال پیش هنوز اختراع نشده بودند.
بنابراین بهتر است كه قدرت های ذیربط برای تشكیل بازاری تلاش كنند كه فعالیت های خویش را براساس آینده نگری، با شیوه های متفاوت و تیم های كاری آن دارای افكار و عقاید متنوعی باشند.امكان ندارد كه ما بتوانیم از آثار جهانی سازی در اقتصاد جهان چشم پوشی كنیم. جهانی سازی باعث خواهد شد تا برخی از كشورهای اسلامی از آن چیزی پیروی كنند كه كشورهای پیشرفته جهان در راستای گام برداشتن به سوی توسعه و تحول آن را بنا نهاده اند. بنابراین دنبال كردن چنین شیوه ای صحیح نیست. ما نیز باید سعی كنیم تا به نوبه خویش كارهای منحصر به فرد و شاخصی را انجام دهیم البته این بدین معنا نیست كه ما عزلت و انزوا در پیش گیریم بلكه همكاری و تعاون كلید موفقیت ها محسوب می شود.
از سوی دیگر جهانی سازی به نیروی انسانی و نحوه استفاده مناسب از این نیروهایی كه در شركت های اقتصادی فعالیت می كنند تأكید دارد. این در حالی است كه اكثر كشورهای اسلامی كه از اقتصاد پایدار و خوبی برخوردارند بر نیروهای خارجی تكیه دارند. یكی از عوامل اصلی تأثیرگذار بر تجارت و اقتصاد تعیین دستمزد متوسط و یا كمتر از متوسط برای نیروهای كاری است و عامل مهم تر مسأله شایستگی نیروهاست.
به منظور همگامی با رقابت شدیدی كه در این دوره از جهانی سازی وجود دارد لازم است تا مشوق های زیادی برای طرح های تجاری و صنعتی فراهم شود. كاهش مشكلات مالیات، تأمین بازار و ایجاد مناطق آزاد، آزادی جابه جایی سرمایه ها و سودهای حاصله و تلاش در راستای سهولت دسترسی به نیروهای باتجربه وكم تجربه از جمله این مشوق ها محسوب می شوند. ایجاد زیربناها، طرح های تجاری و مجتمع های سرمایه گذاری آینده نگرانه از امور ضروری به حساب می آیند و باید آنها براساس برنامه توسعه اقتصادی تدوین شوند تا این كه منجر به توسعه همگام در زمینه تجاری و صنعتی شوند. آغاز هر طرحی با توسعه زیربناها مرتبط است زیرا آنها زمینه های روابط میان جوامع را فراهم می كنند. زیرساخت هایی همچون راه ها، پل ها، بنادر و فرودگاه ها از این جمله اند. اما برخی از زیرساخت ها غیر ملموسند كه از جمله آنها می توان به قانون گذاری، نظام قضایی، قوانین و سازمان ها، استراتژی ها، اقداماتی در رابطه با تأسیس شركت ها و آموزش اشاره كرد. چرا كه عوامل زیادی از جمله محل زندگی، مدرسه، بیمارستان و غیره نیز می توانند در شیوه زندگی انسان ها نقش داشته باشند و در برخی موارد آنها با هم ارتباطی تنگاتنگ دارندكه در صورت عدم وجود یكی از آنها تأثیرات منفی شان قابل ملاحظه است.
در تفكر اقتصاد اسلامی آموزش یكی از مهم ترین بخش ها به حساب می آید و در سال گذشته هند و چین ۱‎/۲ میلیون فارغ التحصیل در رشته های علمی و مهندسی داشتند كه این رقم از كشورهایی مثل آمریكا، قاره آفریقا و ژاپن بیشتر است.
توسعه صنعتی طی سال های اخیر به سرمایه های اسلامی تكیه داشته است و جهان اسلام برای رسیدن به سطوح توسعه صنعتی جهان به استراتژی های مناسب صنعتی نیاز دارد. درباره كشورهای جهان اسلام برخی از آمارهای قابل توجهی وجود دارد: از جمله این كه هیچ كدام از كشورهای اسلامی در زمینه سرمایه گذاری در راستای پژوهش و توسعه جزو بیست كشور اول در این زمینه قرار ندارد در صورتی كه ۱۳ تا از كشورهای مسلمان جزو بیست كشور غنی جهان به شمار می روند و علاوه بر آن هیچ كدام از كشورهای اسلامی در میان بیست كشوری كه از تكنولوژی اطلاعات بیشتر استفاده می كنند قرار ندارد.كشورهای مسلمان حدود ۲۹ درصد از مجموع جمعیت جهان را به خود اختصاص داده اند در حالی كه تولید ناخالص ملی این كشورها بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی جهان را تشكیل نمی دهد.آنچه كه برای كشورهای اسلامی ضروری به نظر می رسد افزایش ظرفیت اقتصاد است البته در صورتی كه این اقتصاد فرهنگ و ارزش های اسلامی را حفظ كند. این امر باعث می شود كه آثار مثبت در تحولات كشورهای اسلامی ملاحظه شود. به آسانی می توان دریافت كه جهانی سازی آثار خویش را بر تمامی نواحی زندگی ما خواهد گذاشت ولی باید به این مسأله نیز توجه كرد كه ایجاد فرصت های توسعه و فرصت ارسال پیام اسلام به تمام نقاط جهان چندان مشكل و غیرقابل انجام نیست.
تسهیلات قرض الحسنه صندوق تعاون از امروز پرداخت می شود
مدیرعامل صندوق تعاون از آغاز پرداخت تسهیلات قرض الحسنه از امروز (شنبه) در سراسر ایران خبر داد.
محمد كریمی گفت: در كنار دیگر خدمات صندوق تعاون، پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به اعضای تعاونی ها به جمع فعالیت های صندوق اضافه می شود. وی تصریح كرد: صاحبان شركت های تعاونی و اعضای آنان در صورت تكمیل موجودی تا سقف۲۰ هزار تومان می توانند از این تسهیلات برخوردار شوند.
به گفته وی در اجرای این سیاست، شركت های تعاونی و اعضای آنان از ۳۰۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون تومان با بازپرداخت یك تا ۵ ساله تسهیلات دریافت می كنند. كریمی یكی از راهكارهای اساسی تحقق اصل ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی را ترویج فرهنگ قرض الحسنه و تشویق و ترغیب آحاد مختلف به مشاركت و حضور مستمر و مداوم در توسعه این مقوله ارزشی دانست و گفت : صندوق تعاون كشور با توجه به ابلاغیه اصل ۴۴ قانون اساسی و تكلیف دولت به پیاده سازی این مهم كمك می كند. مدیرعامل صندوق تعاون با اشاره به این كه حضور در این امر خیرخواهانه و خداپسندانه برای همه اتحادیه ها، شركت های تعاونی، اعضای تعاونی ها و سایر اشخاص حقوقی و حقیقی میسر است، خاطرنشان كرد : این سیاست شامل تجمیع منابع افتتاح حساب قرض الحسنه پس انداز ویژه در قالب برگزاری قرعه كشی و پرداخت وام قرض الحسنه از سه میلیون ریال تا یكصد میلیون ریال با كارمزد ۴درصد است. وی سرفصل های كلی در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به اشخاص حقیقی را شامل كمك هزینه ودیعه مسكن، كمك هزینه خرید مسكن، كمك به ساخت مسكن روستایی، تعمیر و بهسازی مسكن، كمك هزینه ازدواج، كمك هزینه تهیه جهیزیه و لوازم ضروری منزل، درمان بیماری، كمك هزینه خرید كالای بادوام، كمك هزینه تحصیلی، كمك هزینه زیارتی و سیاحتی، رفع نیازهای ضروری اعلام كرد. هم اكنون ۱۴میلیون نفر در ایران عضو تعاونی هستند.
مترجم:اسد شكورپور
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید