شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

تابستان، آفتاب و دیگر هیچ


تابستان، آفتاب و دیگر هیچ
معیار زیبایی هرچند سال یک بار تغییر می کند، برخلاف سال های پیش دیگر پوست سفید طرفدار ندارد. این روزها هر که را می بینی از فرصت استفاده می کند و می رود استخر تا شاید کمی رنگ پوستش تغییر کند. برخی هم که حوصله نشستن در آفتاب را ندارند یکراست به سالن های زیبایی رفته و پوست شان را به دست لامپ های برنزه می سپارند.
اینکه برنزه شدن به آفتاب سوختگی و قرمز شدن و تاول زدن پوست زیر آفتاب جان سوز ارزش دارد یا نه، به خود شما مربوط می شود. ولی قبل از اینکه حوله و عینک و شیشه روغن زیتون را بردارید و راهی استخر شوید، به مضرات تابش نور خورشید به پوست تان هم فکر کنید.قرار گرفتن در معرض نور آفتاب برای بدن ضروری است ولی فقط برای مدتی کوتاه. در صورتی که پوست بیش از حد معین در برابر نور شدید آفتاب قرار گیرد عوارض خطرناکی در پوست ایجاد می کند. نور خورشید حاوی سه نوع پرتو ماوراء بنفش است به نام های UVA، UVB و UVC که نوع سوم پیش از آنکه به پوست برسد، جو کره زمین آن را جذب می کند. پرتوهای A و B خطرناک ترند. UVB لایه بالایی پوست را می سوزاند و منجر به آفتاب سوختگی می شود و پرتو UVA هم به لایه های عمیق پوست نفوذ کرده و باعث تغییر رنگ پوست می شود. تابش اشعه ماوراء بنفش خورشید سبب تسریع و تشدید پیری پوست، بدتر شدن برخی از بیماری های پوستی، بروز لکه های قهوه ای، چین و چروک و افزایش احتمال سرطان پوست می شود. از نظر میزان آسیب پذیری در برابر اشعه زیان بار خورشید پوست به شش نوع تقسیم می شود. در نوع اول پوست در برابر آفتاب به شدت می سوزد ولی برنزه یا تیره نمی شود. این نوع پوست اغلب در افرادی که موهای قرمز و بلوند و پوستی روشن دارند، دیده می شود. در نوع دوم پوست به شدت می سوزد ولی کمتر تیره می شود. مردمانی که پوست روشن، موهای خرمایی و طلایی و چشمان آبی دارند بیشتر دارای این نوع پوست هستند. نوع سوم به پوستی اطلاق می شود که دچار کمی سوختگی شده و به تدریج تیره می شود. افرادی که پوست سفید دارند و چشم ها و موهایشان قهوه ای است در این گروه قرار می گیرند.
در نوع چهارم پوست به راحتی تیره و برنزه می شود ولی نمی سوزد. مردمان ناحیه مدیترانه که پوستی گندمگون و چشم ها و موهای خرمایی و قهوه ای دارند بیشتر دارای این نوع پوست هستند. نوع پنجم پوستی است که سریع برنزه می شود و در برابر آفتاب بسیار مقاوم است. پوست های تیره بیشتر اینگونه اند. در نوع ششم که اغلب در سیاهپوستان دیده می شود پوست هرگز نمی سوزد ولی سریعاً سیاه می شود. هنگامی که پرتوهای ماوراء بنفش به پوست برخورد می کند سلول هایی به نام ملانوسیت ها را که مولد رنگدانه ای قهوه ای به نام ملانین هستند، تحریک می کنند. ملانوسیت با تولید هرچه بیشتر ملانین به آن پاسخ می دهد تا از پوست محافظت بیشتری به عمل آید. اما وقتی آفتاب بیش از حد به پوست بتابد ملانین قدرت محافظتی خود را از دست داده و به پوست صدمه وارد می کند. یکی از عوارضی که در طولانی مدت در پوست ایجاد می شود تجزیه کلاژن و ایجاد رادیکال های آزاد است.کلاژن یکی از سخت ترین و فراوان ترین پروتئین های بدن است که نقش اساسی در دوام و پایداری پوست ایفا می کند. اشعه UV در برخورد با پوست باعث تجزیه کلاژن شده و آسیب می بیند و قبل از آنکه سن به ۴۰ سالگی برسد پوست استحکام و شادابی خود را از دست داده و ظاهری چروک پیدا می کند.برای جلوگیری از عوارض ناشی از تابش مستقیم آفتاب به پوست بهترین راه، استفاده از کرم ضدآفتاب با SPF مناسب پوست است. افرادی که پوست روشن دارند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به آفتاب سوختگی قرار دارند و بایستی از ضدآفتاب های با قدرت محافظتی بالاتر استفاده کنند.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید