جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

سه بازی نفس گیر برای ایران


سه بازی نفس گیر برای ایران
● والیبال قهرمانی بزرگسالان آسیا
قرعه كشی چهاردهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا، ایران را در گروهی سخت قرار داده است. درست است كه در «پیش مرحله» رقابت ها ایران كنار ژاپن، پاكستان و ویتنام جای گرفته ولی این مرحله فقط یك مقدماتی ساده برای نبردهای اصلی است.
بدین گونه كه در «پیش مرحله» فقط ایران و پاكستان و ویتنام با یكدیگر بازی خواهند كرد و تیم برنده (كه به نظر می رسد ایران باشد) وارد مرحله اصلی می شود و در جدولی قرار می گیرد كه اضافه بر ژاپن، كره جنوبی، یكی از دو تیم قزاقستان و استرالیا را در بر خواهد گرفت.
با این حساب ایران در این مرحله با تیم هایی بازی می كند كه جملگی قدر و قوی خواهند بود. كره تیمی است كه چه در بازی های آسیایی ۲۰۰۲ و چه ۲۰۰۶ بر ایران غلبه كرده، ژاپن همانی است كه در دوحه ما را برد تا رتبه پنجمی را از دست ما درآورده و استرالیا و قزاقستان هر كدام كه بالا بیایند، لقمه آسانی برای هضم كردن نخواهند بود.
«پیش مرحله» مسابقات تیم های ژاپن، چین، كره جنوبی و اندونزی از حضور در رقابت ها معاف شده و از حالا به مرحله دوم راه یافته اند و اگر اندونزی را در كنار «قدرت» های سنتی والیبال قاره می بینیم، به این سبب است كه این تیم میزبانی مسابقات را برعهده دارد، ولی مرحله دوم رقابت ها در دو گروه ۴ تیمی تعقیب و اجرا می شود. همگان پای در صحنه می گذارند و ایران احتمالاً در روزهای ،۱۴ ۱۵ و ۱۶ در برابر تیم های كره جنوبی، ژاپن و استرالیا (یا قزاقستان) قرار خواهد گرفت كه به خودی خود شرایط سختی را برای تیم ما رقم خواهد زد.
درست است كه در والیبال برگزاری مسابقات متوالی در روزهای پیاپی امری عادی و مرسوم است، اما باز هم پیكار متوالی با چنین تیم هایی نمی تواند برای ما به آسانی صورت گیرد كه این امر نیرویی فراوان را می طلبد و چیزی است كه باید با نهایت مهارت و دقت و با برنامه ریزی مطلوب با آن برخورد كرد و از هیچ چیز در این ارتباط غافل نماند.
● بدون ترس
والیبال ایران پس از قدری ركود و توقف، اخیراً به فتوحات تازه و جالبی رسیده است و فتح جام باشگاه های آسیا و عنوان قهرمانی نوجوانان قاره نمونه های روشن آن هستند و تیم های ملی نوجوانان و جوانان ایران به واقع در راه شركت در پیكارهای قهرمانی جهان در این رده های سنی قرار دارند و نتیجه حاصله تیم ملی بزرگسالان در پیكارهای آسیایی اندونزی كارنامه ما را در این رشته طی سال جاری كامل خواهد كرد.
پیروزی های مكرر ایران در برابر تیم هایی مثل ژاپن و چین در سطح باشگاهی و بزرگسالان و كره در سطح نوجوانان طی ،۸ ۹ سال اخیر باورهای قدیمی و ترس هایی را كه از این رقبا در گذشته داشتیم، به كلی فرو ریخته و دنیایی تازه را به وجود آورده است كه در آن والیبالیست های ما بدون هیچ بیمی با حریفان خود می جنگند و اگر كره ای ها را در جمع بزرگسالان نادیده بگیریم، تقریباً هیچ سد تسخیر نشده ای فراروی والیبالیست های ما باقی نمانده است و امروز همگان پذیرفته اند كه والیبال ایران یكی از قطب های آسیا است و هر چند هنوز كسوت و پیشینه و كارنامه سه قدرت شرق آسیایی (كره، چین و ژاپن) از ما بیشتر و روشن تر است، اما همان طور كه پیش تر گفتیم، ایران دیگر بدون ترس به مقابله با آن ها می شتابد و چون خودش را كمتر از آن ها نمی داند.
از هیچ كوششی فروگذار نمی كند و به لطف مهارت های عالی فنی اش امكان فتح هر مسابقه ای هم برایش متصور خواهد بود و با این كه گفتیم كره در جمع بزرگسالان طی سال های اخیر معمولاً ما را مغلوب كرده، اما این تیم نیز سدی تسخیرناپذیر نیست.
● ترسیم سرنوشت
از قضا اولین بازی ایران در مرحله نخست پیكارهای امسال (و پس از اتمام «پیش مرحله») در برابر همین رقیب ویژه (كره) خواهد بود و برد یا باخت در آن میدان می تواند سرنوشت ایران را تا نقطه پایانی ترسیم و روال بازی ما را مشخص كند.
هر چند در صورت شكست كار ایران سخت تر خواهد شد و بازی با ژاپن و استرالیا (قزاقستان) در شرایط پیچیده تری صورت خواهد گرفت، اما باز هم پایان امیدهای ما نخواهد بود و هر چه هست ۳ بازی نفس گیر می باشد.
بازی های تیم ما را در مرحله اول آوردگاه اندونزی می كشد و هر رویدادی در این ارتباط والیبال ما را وارد فصلی تازه خواهد كرد. فصلی كه با حضور و مربیگری زوران گاییچ میهمان تازه وارد والیبال ما می تواند پربارتر شود و برای ما و حتی خود این مربی شناخته شده جهانی یك كلاس درس تازه باشد.
حمزه واقعی
وصال روحانی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید