شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

دست شما درد نکند، خانم!


دست شما درد نکند، خانم!
شستن ظرف‌ها، لباس‌هایی كه رنگ می‌دهند و نمی‌توان آنها را با ماشین لباس‌شویی شست، تمیزكردن و برق‌انداختن كف‌پوش‌ها، بلندكردن سبد سنگین خرید و آوردن آن از بازار تا طبقه چندم آپارتمان... اینها و كارهایی مانند این، كارهایی است كه شما هر روز در منزل‌تان انجام می‌دهید. انجام همه این كارها وقتی دشوارتر است كه حسابی در انجام كارهای منزل‌تان دست تنها باشید و بدتر از آن، از <دردهای آرتریتی> دستان‌تان نیز كلافه شده باشید.
رسیدگی به كارهای منزل برای بانوانی كه به این دردهای مفصلی مبتلا هستند، بسیار دشوار است. اگر شما هم با این مشكل روبرو هستید، حتما می‌دانید كه جاروكشیدن، جابه‌جا كردن بارهای سنگین یا تمیز كردن منزل، درد و تورم مفاصل را بدتر می‌كند. اگر شما نسبت به این دردها بی‌تفاوت باشید، ممكن است روزی به جایی برسید كه حتی برای انجام كارهای شخصی‌تان نیز به كمك دیگران نیازمند شوید. اما زیاد نگران نشوید، شما می‌توانید از همین لحظه آستین‌هایتان را بالا بزنید و به نفع خودتان وارد عمل شوید. اگر شما تلاش كنید كارهای منزل را با روش‌های خاصی انجام دهید، می‌توانید درد و تورم مفاصل دستان‌تان را كاهش دهید.
● شستشو دهنده‌ها
برای این‌كه درد دست‌هایتان شما را كمتر كلافه كند، تلاش كنید محصولات بهداشتی برای منزل تهیه كنید كه تمیزكاری با آنها راحت‌تر انجام می‌گیرد. این روزها، پودرها، محصولات سفیدكننده، براق‌كننده و... مختلفی در بازار وجود دارند كه كاركردن با آنها نیاز به تقلای كمتری دارد. هنگامی كه با این محصولات كار می‌كنید به مفاصل و عضلات دست‌ها و انگشتان‌تان فشار كمتری وارد می‌شود بنابراین كمتر دچار درد، تورم و كوفتگی دست‌ها و انگشتان خواهید شد.
● بارهای سنگین ممنوع
آرتریت مفاصل انگشتان دست یكی از مشكلات خانم‌های خانه‌دار در سراسر دنیا است بنابراین شما در این درد، تنها نیستید. در این بیماری، مفاصل دست شما متورم و ملتهب هستند بنابراین برای اینكه به روند بهبود آنها كمك كنید، باید تلاش كنید كه استرس و فشار اضافی را از روی عضلات، اسكلت و مفاصل دستان‌تان كاهش دهید. بسیاری از بانوان عادت دارند سبد بزرگ خرید را كه اغلب بسیار هم سنگین است، در مسافت زیادی با دستان‌شان حمل كنند یا اثاثیه منزل را جابه‌جا كنند. این كارها برای شما كه مبتلا به دردهای آرتریتی هستید، خطرناك است و فقط دردهای شما را دامن خواهد زد. می‌توانید برای جابه‌جایی خرید روزانه، از چرخ خرید استفاده كنید و از محل بازار تا منزل در فواصل زمانی كم، استراحت كنید و به دستان‌تان استراحت دهید. برای جابه‌جا كردن اثاثیه منزل نیز از سایر افراد خانواده كمك بگیرید. واردكردن نیروهای سنگین بر عضلات و مفاصل دست‌تان، فقط درد و التهاب شما را افزایش خواهد داد.
● ورزش‌هایی برای انگشتان
اگر شما از آن دسته از بانوانی هستید كه از دردهای آرتریتی دست‌هایتان رنج می‌برید، چاره این درد آن است كه همواره انگشتا ن‌تان را ورزش دهید و حركات نرمشی دست‌ها و انگشتان را در لابه‌لای انجام كارهای منزل انجام دهید. این ورزش‌ها به شما كمك می‌كند كه درد دست‌ها و انگشتان‌تان كاهش پیدا كند و كوفتگی عضلانی شما از بین برود. شما می‌توانید این حركات ورزشی را فقط یك بار در روز انجام دهید و یا می‌توانید حتی آنها را چند بار در طول روز انجام دهید. یك راه‌كار بهتر آن است كه هنگامی كه به حمام می‌روید، دستان‌تان را به آرامی درون آب ولرم وزش دهید. حرارت آب شیر یا وان حمام باعث می‌شود كه شما بتوانید خیلی راحت‌تر مفاصل‌تان را حركت دهید. در این میان یك نكته را فراموش نكنید، انجام این حركات نرمشی انگشتان باید به گونه‌ای باشد كه احساس درد نكنید. در صورتی كه احساس كردید، مفاصل‌تان حساس شده، آسیب دیده یا متورم‌ شده‌اند، ورزش‌های انگشتی را كنار بگذارید. چند نرمش زیر را محققان و پزشكان <مایوكلینیك> به بانوان خانه‌داری كه از دردهای مفاصل دست رنج می‌برند، توصیه كرده‌اند:
۱) انگشتان را خم كنید:
كف دست‌تان را به صورت آزاد نگه دارید، انگشتان‌تان راست و مستقیم و كشیده باشند و با یك‌دیگر در تماس باشند. درست مانند حالتی كه می‌خواهید در دادگاه قسم بخورید. حالا، بند انتهایی و میانی انگشتان را به آرامی خم كنید. انگشت خود شست خود را مستقیم نگه دارید. حالا به آرامی و با دقت و ظرافت انگشتان‌تان را به حالت اول برگردانید. همین حركت را برای انگشتان دست دیگرتان نیز تكرار كنید. شما باید چند بار این حركت را برای هر دست‌تان تكرار كنید.
۲) مشت‌هایتان را گره كنید:
قدم اول در این حركت آن است كه انگشتان دست‌تان را مستقیم و كشیده نگه دارید. سپس انگشتان خود را از هم باز كنید طوری كه انگشتان با یكدیگر تماسی نداشته باشند. حالا به آرامی انگشتان‌تان را مشت كنید و انگشت شست‌تان را طوری روی انگشتان دیگر جمع كنید، مثل اینكه این انگشتان را بغل كرده است. فراموش نكنید شما اصلا نباید انگشتان‌تان‌ را محكم مشت كنید و آنها را محكم به یك‌دیگر فشار دهید. به آرامی مشت خود را بگشایید و دوباره همین حركت را تكرار كنید. همین حركات را برای دست دیگرتان نیز تكرار كنید.
۳) انگشتان‌تان را از هم باز كنید:
همان‌طور كه انگشتان دست‌تان كشیده قرار گرفته است، تا جایی كه می‌توانید آنها را از یكدیگر دور كنید. به آرامی به انگشتان‌تان استراحت دهید و آنها را از حالت انقباض خارج كنید و انگشتان‌تان را به آرامی به هم نزدیك كنید و بچسبانید. هر حركت را چند مرتبه برای هر دست‌تان تكرار كنید و همین حركت را برای دست دیگرتان تكرار كنید.
۴) نوك انگشتان‌تان را لمس كنید:
برای انجام این حركت، انگشتان دست و شست خود را كشیده نگه دارید. انگشت شست‌تان را روی كف دست‌تان خم كنید. تلاش كنید نوك انگشت شست‌تان را به پوست كف دست‌تان در زیر انگشت كوچك‌تان برسانید. اگر برای شما رساندن نوك انگشتان شست به كف دست‌تان دشوار است، فقط تا جایی كه برای‌تان امكان دارد این انگشت را بكشید. برای شما لازم نیست نوك این انگشت كف دست را لمس كند. سپس انگشت شست‌ خود را به موقعیت اولیه‌اش برگردانید. همین حركت را برای دست دیگرتان انجام دهید و برای هركدام از دستان‌تان چند بار این نرمش را تكرار كنید.
۵) حرف انگلیسی >O< را بسازید (دایره‌ای انگشتی:)
برای انجام این حركت باید حرف انگلیسی >O< را با دستان و انگششتان‌تان تقلید كنید. تقلید این حرف انگلیسی >O< برای هر یك از انگشتان‌تان یكی‌یكی تكرار می‌شود. انگشت اشاره‌تان را به آرامی خم كنید تا با نوك آن، انگشت شست‌تان را لمس كنید. به آرامی این انگشت را به حالت اولیه‌اش برگردانید. این بار همین حركت را با انگشت میانی خود انجام دهید. سپس نوبت انگشت انگشتر و انگشت كوچك‌تان می‌رسد كه شكل حرف انگلیسی >O< را بسازید. همین حركات را برای انگشتان دست دیگرتان نیز تكرار كنید.
۶) انگشتانی كه پاورچین راه می‌روند:
كف دست‌تان را روی یك سطح صاف مثل سطح یك میز قرار دهید. كف دست‌تان باید سطح میز را لمس كند و انگشتان‌تان كمی از یكدیگر فاصله داشته باشند. هر بار یكی از انگشتان‌تان را به آرامی به سمت انگشت شست‌ خود بكشید. اولین انگشت، انگشت اشاره است. سپس انگشت میانی خود را به آرامی به سمت انگشت شست‌تان بكشید. بعد هم نوبت به انگشت انگشتر و انگشت كوچك خواهد رسید. فراموش نكنید برای این‌كه این حركت بهترین اثر درمانی را روی مفاصل انگشتان‌تان داشته باشد، اصلا كف دست، مچ و انگشت شست‌تان را حركت ندهید. این اجزا باید در هنگام حركت انگشتان دیگر ثابت باشند. همین حركات را برای انگشتان دست دیگرتان نیز تكرار كنید.‌
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید