جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

اتهام، سوء سابقه، کودتا و اندکی فوتبال!


اتهام، سوء سابقه، کودتا و اندکی فوتبال!
● دار و دسته تایلندی ها در منچستر
نه! مثل اینكه تمامی ندارد. سرازیر شدن سیل خریداران و تجار و مایه دارهای آمریكایی و آسیایی و اروپایی و آفریقایی به لیگ برتر جزیره را می گوییم كه حالا و با ورود مرد چشم بادامی تعدادشان به هفت رسیده است. شاید مثلاً یك دهه پیش تصور اینكه سهام هفت باشگاه انگلیسی به دست خارجیها بیفتد، تصوری مضحك بود، اما حالا دیگر آسیاییها و آفریقاییها هم برای خودشان در این لیگ تیم دارند. آخرین برنده این هجوم، نخست وزیر سابق تایلند است كه گرچه حالا مالك منچستر سیتی به حساب می آید، اما قطعاً پر حاشیه ترین صاحب باشگاه در اروپا نیز خواهد بود.
● اینی كه می گن كی هست؟!
رومن ابراموویچ روس در چلسی، جورج ژیلت و تام هیكس آمریكایی در لیورپول، رندی لرنر باز هم آمریكایی در استون ویلا، محمد الفاید مصری در فولام و روس دیگر یعنی الكساندر گیداماك در پورتموث و حالا تاكسین شیناواترای تایلندی در من سیتی. ورود بسیاری از این آدمها به فوتبال اتفاقی، پرحاشیه و خبرساز بوده است.
ابراموویچ تاجر موفق نفت و آلومینیوم كه هنوز درباره روابط مشكوك با یك هموطن تبعیدی اش در مظان اتهام قرار دارد، مالكوم گلیزر كه آمدنش به اولدترافورد با آن تظاهرات عجیب هواداران منچستر یونایتد همراه بود و همه تقریباً مطمئن بودند شیاطین با او به خاك سیاه می نشینند، ژیلت و هیكس آمریكایی كه نبرد تصاحب لیورپول را از شیوخ متمول عرب كه تا پای امضای قرارداد هم رفته بودند، بردند و حالا مردی كه دنیایی اتهام پشت سرش صف كشیده است.
اما چه كسی آقای تاكسین شیناواترا را می شناسد؟ به غیر از آدمهای سیاسی و فعالان روابط بین الملل، تقریباً هیچ كس! اگر می خواهید بدانید این آقا كیست و چه قصه هایی دارد، ولی حالتان از سیاست به هم می خورد تقریباً هیچ چیزی دستگیرتان نمی شود!
شیناواترا یك افسر پلیس بود كه پیش از سال ۲۰۰۰ از طریق سرمایه گذاری در مخابرات ثروت هنگفتی به جیب زد (قبلترش را از ما نپرسید كه تقریباً هیچ منبعی برای آن پیدا نكردیم) وی از طریق ثروتش روابط خوبی با سیاسیون پیدا كرد و كم كم پایش به این عرصه كشیده شد و با كمك دوستان پرنفوذش و رأی بالای مردم در ژانویه سال ۲۰۰۱ به عنوان نخست وزیر تایلند انتخاب شد. می دانید كه تایلند جزو كشورهایی است كه با سیستم امپراتوری اداره می شود و نخست وزیر بالاترین مقام دولتی و اجرایی آن است.
به هر حال شیناواترا به كرسی قدرت نشست ودر حالی كه همه چیز در سالهای اول خوب پیش می رفت، در سال ۲۰۰۴ شورشهای داخلی و نارضایتی گروههای مختلف سیاسی مذهبی در تایلند اوج گرفت. گروههای بودایی و تایی و حتی مسلمانان از سیستم حكومتی او ناراضی بودند و حمله به انبار اسلحه در ژوییه ۲۰۰۴ در منطقه آناند كار دولت او را حسابی سخت كرد.
او در این مدت در امر كنترل مواد مخدری كه از طریق مالزی هم می آمد، ناتوان بود، تا جایی كه موادمخدر و قرصهای محرك در بین جوانان رواج گسترده ای یافت، اما تاكسین به كمك همان دوستان پرنفوذ و تبلیغات عجیب باز هم در سال ۲۰۰۵ به عنوان نخست وزیر تایلند انتخاب شد.
● از زمین خواری تا زمین فوتبال!
اما نارضایتی گروههای مذهبی و نظامیان همچنین مواردی از اتهامهای مالی و اقتصادی نخست وزیر در نهایت باعث شد در تابستان ۲۰۰۶ دولت شیناواترا با یك كودتای نظامی سرنگون شود و وی به اجبار به آمریكا و سپس انگلستان متواری شد. البته مسایل فساد اقتصادی همیشه با تاكسین شیناواترا همراه بود. وی در جریان قراردادهای پستی و مخابراتی و ماهواره ای همچنین زمین خواری و استفاده ابزاری از قدرت در راه رسیدن به ثروت همیشه مورد اتهامهای سنگین بود، گرچه چیزی ثابت نشد.
نه! اشتباه نكنید. مقاله سیاسی نمی نویسم، بلكه می خواستم شمای كلی از صاحب جدید باشگاه منچسترسیتی داشته باشید تا بفهمید او با چه میزان حاشیه و حرف و حدیث قدم به دنیای فوتبال گذاشته است.
البته اگر یادتان باشد دو یا سه سال پیش و در همان زمان كه تاكسین نخست وزیر بود پیشنهاد وسوسه انگیزی برای سران فولام فرستاد تا این تیم لیگ برتری را بخرد، اما آن سال به نتیجه نرسید تا پنج شنبه گذشته با رضایت سران من سیتی او مالك ۶۰ درصد از سهام باشگاه شود. (وی تا اندكی دیگر تمام سهام را خواهد خرید) شیناواترا در مجموع ۱۶۲ میلیون دلار به باشگاه تزریق كرد. ۴۳ میلیون برای سهامداران و ۱۱۹ میلیون دلار هم برای پاك كردن بدهیها.
بنابراین مدیران اصلی باشگاه یعنی مثلث دیوید ماكین، فرانسیس لی و جان واردن نمی توانستند به پیشنهاد خوب او كه پنج شنبه در بورس مبادلات كالای «پلاس ماركتز» انگلستان مطرح شد، جواب رد بدهند.
الآن دیگر این چشم بادامی ۴۵ ساله فرمانروای من سیتی است، اما هنوز هواداران نمی دانند چه واكنشی داشته باشند؟ گروهی با مقایسه بین تیم بدهكار قبلی و پولی كه تایلندی تزریق كرده است، خوش بین هستند كه من سیتی هم مثل من یونایتد حداكثر استفاده را از مالك جدید خارجی اش بكند و از این وضع اسف بار فعلی بیرون بیاید، اما عده ای دیگر ورود چنین آدم پر مسأله و مورد داری را به نفع تیمشان نمی دانند. شاید اینكه چند ساعت قبل از خرید باشگاه، تاكسین شیناواترا و همسرش به دلیل خرید غیرقانونی زمین در بانكوك مجرم شناخته شده بودند یا اینكه مقامهای دولت نظامی تایلند بیش از یك میلیارد دلار از داراییهای او را مسدود كرده اند، در این ایجاد نگرانی نقش داشته است.
اما به هر حال اگر شیناواترا بتواند ثابت كند ثروتش نامشروع نیست و تنها قسمت اندكی از سرمایه اش را روانه منچستر كند، درهای موفقیت یكی یكی روی آنها باز می شود.
● چه رویاهایی كه می آیند!
حالا همه نگاهها همان قدر كه به مورینیو و منچستر و بنیتس لیورپول است، به من سیتی است كه چه تحولاتی خواهد داشت و مهمترین قضیه هم مربی جدید باشگاه. اولین گزینه ای كه از سوی تاكسین مطرح شده و بسیار هم جدی است، اسون گوران اریكسون است. مرد سوئدی كه گرچه انگلیسیها به خاطر گندهای بزرگش در تیم ملی آن چنان دل خوشی از او ندارند، اما انصافاً عملكرد باشگاهی اش بد نبوده است. او با گوتنبرگ سوئد و لاتزیوی ایتالیا قهرمان لیگهایشان شده و اندیشه هایش جایگاه ویژه ای در عرصه مربیگری دارد.
به احتمال زیاد هم همین روزها قرارداد او با من سیتی امضا می شود. چون پیشنهاد مرد تایلندی هم اغواكننده است. قراردادی سه ساله به ارزش سالانه دو میلیون پوند علاوه بر پاداشها. این یعنی اریكسون بازیكی از گران ترین مربیان دنیا می شود ]او با دریافت سالی ۶ میلیون پوند گران ترین مربی ملی جام جهانی ۲۰۰۶ بود[البته ذخیره هایی برای این سوئدی هست، از جمله خوان ده راموس اسپانیایی (سویا) یا مارك هیوز مربی بلكبرن، اما به نظر می رسد آن كسی كه در جایگاه استیوارت پیرس اخراجی بنشیند، اریكسون است.
اما می شود حساب كرد پای ستاره ها هم به من سیتی باز شود؟ چرا كه نه! شیناواترا به اریكسون قول داده در صورت قبول مربیگری ۵۰ میلیون پوند پول بی زبان در اختیارش بگذارد تا سوپر استارها را جمع كند و این مبلغ بسیار رویایی است. یعنی دو برابر پولی كه منچستر و لیورپول فصل پیش خرج كردند. البته از همین الآن گزینه هایی هم مطرح هستند:
مایكل اوون كه فرد محبوب اریكسون در تیم ملی انگلستان هم بود، از نیوكاسل می آید و احتمالاً مهاجم دیگری كه می شود رویش حساب كرد، بنی مك كارتی از بلكبرن است.
البته صحبتهایی از مذاكره با كارلوس توز (وستهام) كریگ بلامی (لیورپول) و حتی پل رابینسون گلر ملی پوش تاتنهام هست، اما تا قبل از مشخص شدن سرمربی، همه آنها در حد گمانه زنی باقی خواهد ماند.
آخرین عنوان منچسترسیتی به ۳۱ سال پیش باز می گردد كه جام حذفی ۱۹۷۶ را به خانه برد و آخرین قهرمانی اش در لیگ برتر هم به ۳۹ سال پیش. حالا این پرسش پیش می آید كه با ورود نخست وزیر سابق تایلند با آن همه حاشیه های سیاسی و مالی و اعتباری اش من سیتی می تواند خود را از زیر سایه رقیب قدرتمند همشهری خارج كند؟ یا اینكه رتبه چهاردهم فصل پیش آنها نه تنها تكرار می شود، بلكه به آغوش دسته یك خواهند رفت؟
من سیتی، چلسی جدید انگلستان خواهد بود یا سرنوشت دیگری در انتظار آن است؟
باید منتظر ماند و دید... .
وحید ضرابی نسب
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید