جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

قوانین بی جاذبه در لیگ پرجاذبه


قوانین بی جاذبه در لیگ پرجاذبه
در مسابقات هفته سی و هشتم لالیگا حساسیت به اوج خود رسید. رئال مادرید، مایوركا را شكست داد و بارسلونا جیمناستیك را درهم كوبید اما یك قانون به نظر ساده و نه چندان مهم حتی این فرصت را به بارسا نداد كه از مدت ها صدرنشینی خود در لالیگا دفاع كند تا اگر قراراست قهرمانی را به رئال واگذار نماید این كار را در نمایشی عادلانه تر بكند.
با برگزاری مسابقات هفتهسی و هشتم، فصلی دیگر از لالیگا به پایان رسید و چهره قهرمان دوره این لیگ معروف و معتبر هم شناخته شد. رئال مادرید با كسب پیروزی ۳ بر یك مقابل مایوركا با استفاده از قانون برتری در بازی رودر رو در حالی به مقام قهرمان دست یافت كه حریف دیرینه و رقیب سنتی اش یعنی بارسلونا با وجود پیروزی پرگل (۵ بر یك) مقابل جیمناستیك و تفاضل گل بسیار بهتر نسبت به رئال به قرار گرفتن در جایگاه دوم جدول رده بندی بسنده كرد.
۲ تیم در حالی فصل را با امتیاز ۷۶ به پایان رساندند كه هفته های متفاوتی را پشت سر گذاشتند. بارسا به عنوان قهرمان۲ فصل گذشته معمولاً حضور قدرتمندی در جدول رده بندی داشت و همواره هم جزو ۲ تیم صدرنشین بود اما حكایت رئال مادرید روایتی از افت و خیزهای متوالی محسوب می شد كه البته سرانجام بسیار خوشی هم برای این تیم داشت.در این مقاله قصد تحلیل رقابت این ۲ تیم برای رسیدن به عنوان قهرمانی را نداریم بلكه بیشتر به بررسی این مسأله می پردازیم كه نحوه تدوین برخی قوانین در فوتبال تا چه حد می تواند سرنوشت ساز و تعیین كننده باشد.
● قوانین متفاوت
با وجود اینكه فوتبال در سراسر دنیا از قوانین واحدی تحت نظر فیفا پیروی می كند اما در برخی موارد شاهد تفاوت هایی هستیم كه بعضاً همین تفاوت ها موجب تغییر نگرش فوتبالدوستان و هواداران این ورزش به مقوله یاد شده هم گشته است.
در وجه دوم، این متفاوت بودن بجز از قوانینی در كشورهای مختلف موجب می شود برخی تعارضات در طرفداران این ورزش ایجاد گردد كه حتی موجب ناكامی هم بشود.قانون تعیین تیم برتر در شرایطی كه امتیازات مساوی می باشد یكی از مواردی است كه این تفاوت ها را به خوبی نشان می دهد. در حال حاضر اسپانیایی ها با ملاك قرار دادن بازی رودررو، رئال را به عنوان قهرمان این فصل لالیگا شناختند در حالی كه خیلی از كشورها تفاضل گل را مبنا قرار می دهند و البته كشورهایی مثل ایتالیا هم در چنین موقعیت هایی یك بازی مستقیم بین طرفین برگزار می نمایند.
● بدترین انتخاب
همان طور كه پیشتر اشاره شد رئال مادرید در طول فصل جایگاه پایین تری نسبت به بارسلونا داشت اما در نهایت قهرمان شد. این مسأله از جمله جذابیت های فوتبال است و كاملاً هم پذیرفتنی.
وقتی تیمی در طول فصل می تواند دوره های افت و خیز متعددی را تجربه نماید نمی توان بازی رو در رو را ملاك درستی برای تعیین قهرمانی در پایان فصل دانست؛ چرا كه ممكن است تیمی مثل بارسا همواره در رده های صدر جدول حضور داشته باشد و نشان دهد كه تیم آماده و لایقی است اما در یك بازی به دلایلی مختلف شكست بخورد (همان اتفاقی كه این فصل افتاد) آیا منطقی است كه عملكرد یك تیم در یك بازی به عملكرد همان تیم در طول یك فصل ترجیح داده شود؟
این نقص عمده در سیستم فوتبال اسپانیا، بارسلونا را در عین شایستگی از رسیدن به عنوان قهرمانی محروم كرد آن هم در حالی كه تفاضل گل آبی و اناری پوشان ۴۵+ و تفاضل گل پایتخت نشینان مادرید تنها ۲۶+ می باشد.
● قانون معقول
در بین ۳ شیوه ای كه فعلاً در دنیا مرسوم است به نظر می رسد راه حل ایتالیایی ها معقول تر و پذیرفتنی تر باشد. ایتالیایی ها در چنین شرایطی یك بازی مستقیم برگزار می كنند تا ۲ تیم در شرایطی برابر و منصفانه به مصاف هم بروند. این شیوه پسندیده ترین و بهترین راه حل به نظر می رسد و حداقل حسنش این است كه هیچ كدام از ایراداتی كه به شیوه های قبل وارد است به این روش وارد نیست.
● حرف آخر
فوتبال به عنوان یك ورزش مهیج و پرجاذبه طرفداران بسیاری در سراسرجهان دارد. تلاش تمام قانونگذاران فوتبال در كشورهای مختلف هم باید در جهتی باشد كه این جذابیت را خدشه دار نكند. به هر حال انتظار می رود لیگ پرجاذبه و معتبری همچون لالیگا اسیر قوانین اینچنینی است كه جذابیت و اعتبار آن را تحت تأثیر قرار می دهند نشود. مسؤولان برگزاری لالیگا باید یك بازنگری منطقی مبتنی بر روح فوتبال و بامعیار قرار دادن عدالت عملی، در قوانین اینچنینی انجام دهند تا حق هیچ تیمی ضایع نشود.
جمشید محبی
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید