جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


نگاهی به عوامل موثر در پیدایش اختلافات زناشویی


نگاهی به عوامل موثر در پیدایش اختلافات زناشویی
بارها گفته و شنیده ایم که محبت عامل پیوند دهنده زن و شوهر و عامل اصلی حفظ ثبات میان آنها است. اما چرا برخی اوقات عشق و محبتی که دست مایه رضایت و غنای روابط زناشویی است به مرور تغییر شکل می دهد و آن عشق و شیدایی اوایل ازدواج کمرنگ شده و جای خود را به بی محبتی و بی تفاوتی و در موارد شدید کینه و نفرت می دهد.
اطراف ما زوج های بسیاری هستند که روابط گرم و محبت آمیزشان به سردی می گراید بدون آنکه تغییر چشم گیری در زندگی شان حاصل شود و اختلاف نظر عمیقی میانشان صورت گیرد. سوال مهم اینجاست که بر سر روابط عاشقانه چه می آید؟
بعد از ازدواج ترس از تنها ماندن و احساس تنهایی کردن که در دوره قبل از ازدواج وجود داشت کمتر می شود. اما بعضاً دچار این احساس می شوند که خواسته های یکدیگر را آن طور که باید و شاید برآورده نمی کنند و بیشتر از گذشته باید برای نیازهای یکدیگر اولویت قایل شوند. در این زمان است که حس سازش و از خودگذشتگی که لازمه هر ارتباط صمیمی است رنگ می بازد و دلزده و ملال انگیز می شود.
زمینه های اختلاف که پیوند زناشویی را تهدید می کند بسیار است. اما مهمترین دلیل آن عدم برقراری ارتباط متقابل بین زن و شوهر است. جملاتی از این قبیل که «ما دیگر نمی توانیم با هم بسازیم»، «دیگر تفاهم نداریم» و یا «اختلاف ما حل نشدنی است» حاصل این عدم ارتباط متقابل است.
بسیاری از زن و شوهرها از این موضوع شاکی هستند که وقت کافی برای گذراندن وقت با یکدیگر ندارند. اما در حقیقت موضوع اصلی کمبود وقت نیست. مساله مهم این است که زوج ها نمی دانند فرصت با هم بودن را چگونه سپری کنند.
قانون های زیادی وجود دارد که می توانید با عمل کردن به آنها اوقاتی را که با همسرتان در منزل سپری می کنید به یکی از شادترین اوقات بدل کنید. گفت وگوی ثمربخش با یکدیگر نقش مهمی در استحکام روابط زناشویی ایفا می کند.
یک مکالمه وقتی سازنده است که موجب تخریب روحیه فرد مقابل نشود. زن و شوهر برای اینکه بتوانند ارتباط سازنده با یکدیگر برقرار کنند باید در مسیر محبت یکدیگر قرار بگیرند. در بسیاری موارد زن یا شوهر با قصد تسکین همسر خود حرفی به زبان می آورد که نتیجه گفت وگو را منفی کرده و بر بدحالی و ناراحتی وی می افزاید. این نکته را به خاطر داشته باشید که همسر شما رئیس شما نیست. صحبت های رسمی در روابط زناشویی ثمربخش نیست.
برای درک بهتر در حین مکالمه با همسرتان با علاقه به حرف های او گوش دهید. میز شام را دیرتر هم می توانید جمع کنید، ظرف های کثیف داخل سینک ظرفشویی را هم دو ساعت دیرتر می توانید بشویید. مطمئن باشید همسرتان بیش از آنکه از شست وشوی به موقع ظرف ها خوشحال شود از اینکه شما حرف های او را با دقت و آرامش گوش می دهید دل شادتر می شود. بسیاری عادت دارند که حین شنیدن حرف های طرف مقابل سکوت کنند اما سکوت همیشه با ایجاد حس تردید در طرف مقابل همراه است.
معمولاً زن ها هنگام گوش کردن، اجزای صورت خود را تکان می دهند یا با تکرار کلمه آره، درسته، عجب و جداً به طرف مقابل می فهمانند که در حال گوش دادن به حرف های وی هستند.
نکته ای که باعث سوءتفاهم می شود همین است که زن ها عادت به سرجنباندن دارند ولی مردان در بیشتر اوقات سکوت اختیار می کنند و خانم ها به گمان اینکه حرفشان مفید نیست و خریدار ندارد دچار پریشانی خاطر می شوند.
▪ نقش مدیرکل را برای همسرتان بازی نکنید. مردان به اندازه کافی در شغل خود با مشکلات بسیاری مواجه هستند که باید آنها را حل و فصل کنند و گزارش صحیح به مدیرشان دهند. به همین دلیل دوست ندارند در منزل هم جوابگوی همسرشان باشند.
▪ از گوشزد کردن مشکلات و نقطه ضعف های همسرتان خودداری کنید.
▪ پرحرفی نکنید.خانم ها علاقه خاصی به داستان سرایی دارند و حال آنکه اغلب مردان از پرگویی و حاشیه رفتن در تعریف ماجرا بیزارند.
▪ بهتر است زمانی که می خواهید با همسر خود درباره امور خانه یا تربیت فرزندان صحبت کنید گفت وگوی کوتاه و شیرینی داشته باشید. بیشتر از آنکه بر مشکلات و نقطه ضعف های همسرتان تمرکز کنید، جنبه های مثبت زندگی با وی را در نظر بگیرید و با تکرار این موضوع به وی بفهمانید که از زندگی با وی لذت می برید و راضی هستید.
▪ هرگز صحبت های همسرتان را قطع نکنید. یادتان نرود که همسرتان هم حق صحبت دارد، پس اجازه دهید که او هم صحبتش را به پایان برساند و این حس منفی که کسی به حرف های من گوش نمی کند و یا حرف های من به درد نمی خورد در او ریشه کن شود.
▪ از به کاربردن فحش و عبارات ناسزا نیز پرهیز کنید.خطاب کردن همسر با کلمات رکیک و تند موجب تحقیر و رنجش خاطر وی می شود. شاید شما در زمانی که گفته های فوق را به زبان می آورید حس بدی در دل نداشته باشید ولی فراموش نکنید آب رفته به جوی باز نمی گردد.
ضمناً احترام متقابل را فراموش نکنید. میزان انعطاف پذیری را در خود بالا ببرید و از بیان اختلاف نظر خود با همسرتان جلوی دیگران صحبت نکنید.
خلاصه اینکه برای هر چه صمیمی تر بودن رابطه تان، احساسات مثبت و منفی را به یک میزان با هم در میان بگذارید. نگفتن حقیقت به نوعی دروغ گویی است. خود را وقف حقایق و زندگی آزادانه کنید و از پنهان کاری بپرهیزید. با بیان نیات درونی خود همسرتان را خشنود و به پایداری رابطه خود کمک کنید.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید