جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

به کرم‌های ضد آفتاب اعتماد نکنید


به کرم‌های ضد آفتاب اعتماد نکنید
تازه ترین توصیه برای پیشگیری از سرطان پوست این است: دیگر به كرم های ضد آفتاب به عنوان مهمترین عامل دفاع در برابر اشعه های زیان آورخورشید، اطمینان نكنید و در عوض، با پوشاندن پوست خود با لباس و كلاه از این اشعه ها دور بمانید.
از «لایو ساینس»، مشاهده شده است كه كرم ضدآفتاب از پوست در مقابل زیان های ناشی از اشعه فرابنفش و نیز «بیزال سل كارسینوما» و «اسكواموس سل كارسینوما» كه دو گونه از سه نوع سرطان پوست رایج هستند، محافظت می كند.اما به گفته «استفان لائوتن شلاگر» از كلینیك پوست در بیمارستان «تریملی» سوییس، تاكنون به گونه ای مستدل و با مدرك اثبات نشده است كه استفاده از این كرم ها پوست را در مقابل «ملانوما» كه مرگبارترین نوع سرطان پوست است، حفظ می كند. لائوتن اشلاگر و همكارانش راهبردهای محافظت در برابر آفتاب را در سراسر جهان بطور مفصل و فراگیر مورد بررسی قرار دادند كه نتیجه این مطالعه اخیرا در نشریه اینترنتی «لنست» منتشر شد.
این محقق می گوید پوشیدن لباسهایی كه بدن را از اشعه خورشید مصون بدارد و به سر گذاشتن كلاه و به حداقل رساندن مدت قرار داشتن در معرض آفتاب، به استفاده از كرم ضد آفتاب ارجحیت دارد. این پژوهشگر سوییسی گفت: مردم، بخصوص در كشورهای كم آفتاب، مایلند حمام آفتاب بگیرند اما نباید به اشتباه، فقط كرم ضد آفتاب بمالند و با خیال راحت مدتی بسیار طولانی در مقابل اشعه خورشید بمانند.
به گفته وی پارچه هایی با بافت فشرده و در حالت خشك، بهتر از پارچه های با بافت شل و یا كشی و خیس، جلوی پرتوهای فرابنفش را می گیرند. مهمترین فاكتور در مورد اثرگذاری ضدآفتاب، ضخیم بودن لایه آن روی پوست است و بعد، یكنواختی استعمال كرم و طیف خاصی از اشعه كه ماده به كار رفته در ضدآفتاب می تواند جذب كند.
باید یك ربع تا نیم ساعت قبل از ورود به فضای باز، به اندازه تقریبا یك استكان كوچك كرم ضدآفتاب روی پوست مالیده شود. لائوتن شلاگر می گوید ضدآفتاب های تهیه شده از اكسید تیتانیوم یا روی، اشعه فرابنفش را می پراكنند و آلرژی كمتری ایجاد می كنند بنا بر این برای كودكان مناسب تر هستند. این محقق می افزاید لوسیون های معمولی ضدآفتاب كه آنها را ضدآفتاب های ارگانیك یا طبیعی نام گذاشته اند، اشعه فرابنفش را جذب می كنند.
● پوشش پوست در تمام فصول
فكر نكنید ضد آفتاب را فقط باید در فصل تابستان مورد استفاده قرار داد متخصصان پوست معتقدند در تمام فصول حتی زمستان و در روزهای ابری هم نباید ضد آفتاب را فراموش كرد. استفاده از ضد آفتابها در تمام فصول باید انجام شود و در هوای ابری هم میزان قابل توجه ای از اشعه های مضرخورشید وجود دارد كه استفاده از كرم ضد آفتاب را ضروری می كند.
بااین حال بیشتر مردم فكر می كنند ضد آفتاب فقط خاص تابستان است كه تصوری غیر علمی و نادرست است. نكات علمی ضد آفتابها از دیدگاه متخصصین پوست بسیاری از پزشكان متخصص پوست براین باورند كه افراد به منظور محافظت از پوست خود در حد امكان سعی كنند از ساعاتی كه تابش نور خورشید در اوج خود قرار دارد یعنی بین ساعات نه صبح تا چهار بعدازظهر در معرض نور خورشید قرار نگیرند.
ولی چنانچه افراد ناچار باشند در این ساعات از روز را بیرون باشند با رعایت نكاتی همچون استفاده از ضدآفتابها و پوشش دادن بدن با لباس می توان از پوست محافظت كرد. دبیر انجمن متخصصین پوست ایران در این خصوص به ایرنا گفت بهترین روش محافظت از پوست در برابر آفتاب علاوه بر استفاده از كرم های ضدآفتاب، استفاده از پوششهای طبیعی مانند كلاه لبه دار، عینك، سایه بان و لباس روشن است.
«حسین طباطبایی» اضافه كرد :با توجه به جذب انرژی گرما توسط رنگ های سیاه و تیره بهتر است در فصل تابستان از پوششهای روشن و ترجیحا از رنگ سفید استفاده شود. وی با بیان اینكه استفاده از كرم های ضد آفتاب در مواقع عادی برای صورت و در مواقع رفتن به دریا و استخر ضروری است گفت :با قرار گرفتن در فضای آزاد و در معرض نور خورشید به منظور محافظت بیشتر از پوست باید به فواصل دو و حداكثر سه ساعت از كرم های ضد آفتاب استفاده شود. این متخصص پوست در خصوص مقدار استفاده از كرم های ضدآفتاب گفت:میزان استفاده از این كرم ها در هر بار مصرف در صورت باید حدود ۲گرم باشد كه اغلب مردم كمتر از این مقدار را استفاده می كنند.
طباطبایی اضافه كرد:از نظر مقدار باید بدانیم كه مثلا یك قوطی ۵۰گرمی كرم ضدآفتاب اگر فقط در صورت مورد استفاده قرار گیرد جمعا باید در ۲۵بار استفاده مالیده شود. اگر در هر نوبت، مقدار دو گرم كرم ضد آفتاب بصورت دو تا سه بار در روز استفاده شود حدود ۱۰ تا ۱۵ روز باید یك كرم ضد آفتاب ۵۰ گرمی بطور كامل مورد استفاده قرار گیرد. طباطبایی افزود: به خاطر صرفه جویی اقتصادی و یا آگاهی نداشتن نسبت به میزان استفاده از كرم های ضد آفتاب معمولا افراد این كرم ها را بصورت لایه ای نازك و بصورت یكبار در روز استفاده می كنند كه از نظر علمی قابل قبول نیست.
● اس پی اف
قدرت حفاظتی كرم های ضد آفتاب در مقابل نور خورشید بستگی به میزان اس پی اف(SPF) موجود در آن ها بستگی دارد. اس.پی.اف(SPF) مخفف كلمه(Sun Protection Factor) به معنی عیار محافظتی خورشید است. به عنوان مثال وقتی اس پی اف یك ضدآفتاب برابر ۱۵ است، یعنی اگر قرار است شخصی بدون استفاده ازضدآفتاب بعد از ۲۰ دقیقه دچارآفتاب سوختگی شود،درصورت استفاده از این ضد آفتاب، ۱۵ برابر این زمان، لازم است تا شخص دچار آفتاب سوختگی شود. «كامران جزایری» متخصص پوست دراین زمینه می گوید بطور متعارف كرم های حاوی SPF بین ۱۵ تا ۳۰ برای اكثریت افراد كفایت می كند و چنانچه به درستی استفاده شوند می تواند پوست را محافظت نمایند.
این متخصص پوست اضافه كرد با توجه به اینكه بیشتر مردم كمتر از حد استاندارد استفاده می كنند و یا اینكه آن را در طول روز تكرار نمی كنند بااستفاده از ضد آفتابهای با اس پی اف بالاتر جبران می شود. به گفته وی در فصل گرما با افزایش شدت آفتاب افرادی كه حساس به نور هستند باید فعالیت خود را در ساعات شدت آفتاب كه بین ساعات نه تا سه عصر است كمتر كنند. جزایری می گوید چنانچه افراد مجبور باشند در ساعات شدید آفتاب بیرون باشند تنها استفاده از ضدآفتاب كافی نیست بلكه باید از لباس های پوشیده و كلاه لبه دار استفاده كنند.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید