جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

فنگ شویی، هدف و تاریخچه


فنگ شویی، هدف و تاریخچه
فنگ شویی اساساً یک دانش محیطی است و ریشه های ساده ای دارد. فنگ شویی به ما فرصت می دهد که سلامتی، شادکامی و رفاه را از طریق تغییر در نحوه زندگی و هماهنگی با دنیای اطرافمان به دست آوریم.
فنگ شویی به ما می آموزد که چگونه برای خودمان محیطی فراهم کنیم تا در آن احساس امنیت و آرامش بیشتری داشته باشیم. در فنگ شویی هر چیزی در دنیای اطراف ما روی جسم و روح و حتی دریافت هایمان از زندگی و طبیعت تاثیر می گذارد. در واقع مهمترین پیام فنگ شویی این است که با طبیعت زندگی کنیم نه آنکه آن را برای زندگی مان تغییر داده یا از بین ببریم. با توجه به تمام تعاریف مختلفی که از فنگ شویی ارائه می شود و با توجه به آنکه در کشور چین این هنر، همه جوانب زندگی طرفداران بسیار آن را از تغذیه و درمان گرفته تا ورزش و هنر، تحت تاثیر قرار داده است، ولی حتی در آنجا نیز به عنوان مذهب به حساب نمی آید.
باید اذعان داشت اطلاق عنوانی خاص به فنگ شویی کار چندان ساده ای نیست. عده ای از متخصصان آن را علم و عده ای دیگر آن را هنر و برخی هر دو آن می دانند که البته همه آنها یک هدف مشترک را دنبال می کنند و آن هم ایجاد توازن و هماهنگی و گسترش جریان انرژی طبیعی در محیط زندگی است. این محیط فضای خانه، کار و حتی شهر را نیز دربرمی گیرد. به طور کلی فنگ شویی به عقیده برخی از متخصصان، به عنوان مادر علوم طبیعی به حساب می آید. تعریف دیگری از فنگ شویی می گوید؛ فنگ شویی علم و هنری چینی است که محیط هر فرد را با الگوهای جهانی که در طبیعت به ارث گذاشته شده است، هماهنگ می کند یعنی در واقع فنگ شویی هنری کامل، برای زندگی در یک محیط موزون و متعادل است.
بسیاری از ما راجع به فضاهایی که در آنها زندگی و کار می کنیم و همچنین میزان اهمیت آنها مطلع هستیم ولی اغلب ما از مقدار تاثیر نیروهای طبیعت، جهت باد و خورشید، انرژی های زمین و کیفیت آنها و بسیاری عوامل تاثیرگذار دیگر مانند آنها بر این محیط ها بی اطلاعیم. فنگ شویی به ما کمک می کند تا با تمام این جوانب آشنا شده و با کاربرد اصول آن، جریان انرژی اطرافمان را طوری افزایش داده و هدایت کنیم که به حفظ اهداف ذکرشده در فوق (سلامتی، شادابی، موفقیت و رفاه) بینجامد. در واقع با شناخت این انرژی ها که در وجود ما و جهان اطرافمان جریان دارد، می توانیم محیط زندگی و کارمان را برای رسیدن به آن اهداف آماده سازی کنیم.
امروزه بسیاری از شرکت های غربی امریکایی و اروپایی نیز جهت پیشبرد منافع شان از این علم در انتخاب موقعیت محل، چگونگی ساخت، مکان موردنظر، نقشه، معماری و دکوراسیون داخلی آن و بسیاری موارد دیگر از کارشناسان این امر کمک می گیرند. به عنوان مثال در کشور انگلستان فروشگاه های برند مارکس اند اسپنسر، ساختمان آژانس هوایی ویرجین و ساختمان های بسیاری از شرکت ها و رستوران های موفق براساس فنگ شویی ساخته و دکور شده اند.
● تاریخچه فنگ شویی
اگرچه ثابت شده است که فنگ شویی قدمتی بیش از ۵هزار سال دارد و خاستگاه آن نیز کشور چین است ولی هنوز تاریخچه مشخص و مستندی از چگونگی نحوه ایجاد اصول آن در دست نیست. البته عده ای بر این عقیده اند که در آن زمان ها فردی به نام فو هسی
(Fu Hsi) در دهکده ای به نام لو در کشور چین زندگی می کرد. در این دهکده رودخانه ای نیز با همین نام جاری بود که طغیان هرساله آن، خسارات بسیاری را به مردم روستا و محصولات کشاورزی آنها وارد می ساخت. این موضوع برای این فرد به یک دغدغه مهم ذهنی تبدیل شده بود و همچنان می کوشید تا بتواند برای حل این مشکل راهکاری بیاید که بالاخره یکی از روزها که از بالای کوه نظاره گر مسیر رودخانه و جریان آب بود، فکری به ذهنش خطور کرد که براساس آن نه تنها توانست با تلاش های فراوان و ایجاد تغییری در مسیر رودخانه از طغیان آب و خسارات ناشی از آن جلوگیری کند، بلکه بسیاری از مشکلات دیگر زندگی آن دوران و پس از آن را حل کند.
پس از گذشت چند سال فو هسی به پادشاهی رسید و با الهام از همان اصول، قوانین جدیدتری را طراحی کرد که در ساختمان کاخ های شخصی اش به کار گرفته می شد. به همین دلیل او را پایه گذار فنگ شویی می نامند ولی با تمام این تفاسیر، هنوز سندی قطعی دال بر صحت و سقم این جریان وجود ندارد. سال های بعد از آن نیز امپراتور دیگری به نام ون (King wen) راه فو هسی را ادامه داد و به تلاش برای شناخت قدرت های زمین و انرژی و تکمیل اصول فنگ شویی ادامه داد. ساخت بناهای آن دوره به خوبی نشانگر اجرای قوانین فنگ شویی در مراحل ساخت و ساز هستند. البته لازم به ذکر است در این دوران تنها اجازه استفاده کاربردی از قوانین فنگ شویی خاص درباریان و فقط برای ساخت عمارت های آنها بود و مردم عادی از به کار بردن آنها محروم بودند.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید