جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


یورونکست، مدل بازار سرمایه یکپارچه اروپا


یورونکست، مدل بازار سرمایه یکپارچه اروپا
شكل‌گیری یک مدل بازار سرمایه هماهنگ و یکپارچه در سطح بین‌المللی معمولا با فشارهای گوناگونی از ناحیه جناح‌های مختلف مواجه خواهد شد و لزوما دارای محدودیت‌هایی اساسی است، از جمله‌این محدودیت‌ها می‌توان به محدودیت‌های سیاسی و اقتصادی اشاره کرد. با این حال ایجاد چنین مدلی مزایای فراوانی را در بر خواهد داشت. به عنوان مثال، تجمع سرمایه در یک نقطه و تخصیص سرمایه به شکلی که منجر به رفاه و رشد اقتصادی شود.
حال با شكل‌گیری نمونه‌ای از مدل بازار سرمایه یکپارچه، به عنوان نقطه شروع مناسبی با نام «یورونکست» در سطح جامعه اروپا این مهم تحقق یافت. چنین امر مهمی در سال ۲۰۰۰ با اهدافی از جمله هدایت صنعت بورس اروپا، ایجاد توافقات بین‌المللی در جهت رشد سیاست‌های خارجی و... تحقق یافت و برخی محدودیت‌ها مانند استفاده از واحد پولی یکسان «یورو» (در سال ۱۹۹۹م.) در اروپا راه‌های رسیدن به چنین بازاری را هموار ساخته است.
«یورونکست» اولین نقطه هماهنگ بازار اوراق بهادار در اروپا است که‌ این بازار را به صورتی کاملا قانونی در اختیار دارد. همچنین یورونکست بازارهای بین‌المللی نقدی و بازارهای اوراق مشتقه را به شکلی قانونمند در بلژیک، فرانسه، انگلستان، هلند و پرتغال به‌وجود آورده است.
از زمان تولد یورونکست در سال ۲۰۰۰، این نهاد در مسیر تلفیق بازارهای مالی یا یکپارچگی بازارهای محلی در مسیر اهداف اروپا واحد حركت كرده است. یورونکست برای استفاده‌کنندگان، بازارهایی خاص با سهولت استفاده و سرمایه گذاری به طوری مؤثر را ایجاد کرده است.
یورونکست در اصل شرکت هلدینگ تحت قوانین هلند است. عملیات آن از سوی حکومت‌های محلی انجام می‌شود، این سازمان در ۲۲ سپتامبر سال ۲۰۰۰ زمانی که بورس آمستردام، بروکسل و پاریس ادغام شدند، تشکیل شد و در سال ۲۰۰۲ بورس سهام لندن اوراق مشتقه(۳) را تحصیل کرده و با ادغام بورس پرتغال(۴) شروع بکار کرد.
اجرای مدل ترکیب بازار افقی یا خطی، برنامه‌ای برای هم افزایی با استناد به ترکیب نیروهای شرکت‌ها و دارایی‌های بازارهای محلی بوده که یکی از موفقیت‌آمیزترین ادغام‌های بین‌المللی در بازارهای اروپایی با استناد به تفکر جهانی شدن بوده است.
این مدل واحد تجاری یکپارچگی و سازماندهی مجدد فعالیت‌ها را در بازارها به سمت جریانات واحدی فراهم آورده است، در سال ۲۰۰۴ یورونکست گستره نفوذ خود را با شرکت جی ال(۵) قدرت بخشید، در سال ۲۰۰۵ قراردادی را با شرکت بورسای ایتالیایی که یک بازار الکترونیکی است در جهت بازارهای عمده فروش اروپایی منعقد کرد.
یورونکست با استفاده از سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تجاری مکمل دامنه، خدماتش را گسترش دهد.
مشتریان این بازار عبارتند از:
اعضا و موسسات مالی که دسترسی مستقیم به مبادلات دارند، شرکت‌هایی که اوراق‌بهادار آنها در بازارها گزارش شده است و قادر به افزایش سرمایه شان هستند، موسسات و سرمایه‌گذاران خرده پا که مبادله در بازارهای یورونکست را می‌توانند انجام دهند، سازمان‌هایی که تکنولوژی و خدمات یورونکست را مورد استفاده قرار می‌دهند و در نهایت استفاده‌کنندگان اطلاعات مالی مشتریان یورونكس هستند.
امروزه یورونکست یک سازمان برای مبادلات سهام به صورت هماهنگ و یکپارچه در بازارسرمایه اروپا است، هماهنگی در ادغام معاملات ومبادلات، شفاف سازی عملیات شرکت‌ها و بازارهای غیرمتشكل مبادلات نقدی و سایر شرکت‌های تحت پوشش آنها از جمله وظایف این سازمان است.
هم‌اکنون یورونکست به موارد زیر دست یافته است:
الف) ایجاد یک واحد تجاری در سال ۲۰۰۱ و بازارمبادلات سهام به‌طور نقدی، بازارهای نقدی در آمستردام، بروکسل و پاریس که سرمایه گذاران را مجاز به دستیابی و دسترسی بدون در نظر گرفتن موقعیت تجاریشان می‌داند.
ب) ایجاد یک سیستم شفاف یکپارچه در چنین بازارهایی.
ج) برداشتن گامی ابتدایی در جهت هماهمنگ سازی سیستم‌های تجاری بازارهای تحت پوشش همراه با نوسانات متعاقب و انجام مبادلات در بازارهای پاریس،بروکسل و ... .
● تاریخچه دستیابی به اولین بازار بورس در اروپا
▪ سپتامبر ۲۰۰۰:
ادغام بورس آمستردام، بروکسل و پاریس جهت شکل دهی به یورونکست به عنوان اولین نقطه بورس اروپا که تحت قوانین شرکت‌های هلند رهبری می‌شود. ژانویه ۲۰۰۲: یورونکست با تحصیل بورس (۶) (بورس اوراق بهادار و اوراق مشتقه بین‌المللی لندن) توسعه پیدا می‌کند.
▪ فوریه ۲۰۰۲:
یورونکست با رشد و ادغام بورس پرتغال ادامه کار می‌دهد. دسامبر ۲۰۰۳: با ادغام سازمان‌هایی از قبیل: کلارنت(۷) و کلرینگ هاوس لندن(۸) جهت ایجاد ال سی اچ کلارنت(۹) یکی از شرکت‌های هماهنگ‌كننده مرکزی خدمات دست دوم بازاررا ارائه می‌دهد.
▪ نوامبر ۲۰۰۴:
هماهنگ سازی میان بازارهای اروپا کاملا انجام شد و یورونکست هم‌اکنون یک مکان معین برای محصولات نقدی(۱۰) و مکان مشخصی برای محصولات اوراق بهادار مشتقه است.(۱۱)
▪ جولای ۲۰۰۵:
شرکت آتوس(۱۲) با مالکیت ۵۰درصدی با یورونکست ارائه خدمات IT را به عنوان ابزاری میان یورونکست و آتوس برای اداره دو شیوه مختلف معاملاتی‌اش، یعنی معاملات نقدی و اوراق مشتقه را به عهده می‌گیرد.
▪ نوامبر ۲۰۰۵:
بازار الکترونیکی ام تی اس(۱۳) برای عمده فروشان اوراق بهادار با درآمدی یکسان که با شرکت ام‌بی‌ایی(۱۴) که یک هلدینگ است، ایجاد شد که مالکیت ۵۱‌ درصد و ۴۹‌درصد از نوع مشارکت خاص را به ترتیب با یورونکست و بورسای ایتالیایی تحت اختیار دارند.
● استراتژی گروهی (سیاست گروهی):
استراتژی گروهی یورونکست عموما به اقسام زیر تقسیم بندی می‌شود:
۱) هدایت صنعت بورس اروپا، از طریق ایجاد کارکردهایی مناسب برای هدایت صنعت بورس اروپا.
۲) دستیابی به مدل یکپارچه تجاری.
۳) ایجاد واحدهای تجاری که بر سازمان دهی متمركز هستند.
۴) ارتقای سطح دانش مشتری که بر سیاست اعضای متمرکز هستند.
۵) تحریك انتظارات بین‌المللی جهت سیاست‌های خارجی (رشد خارجی).
● یورونكست پول تجاری یگانه
در سال ۲۰۰۳، یورونکست جایگاه مطمئن و موفقی را در بازارهای اروپا با در نظر گرفتن توسعه و استحکام مراکز تجاری‌اش، به دست آورد، این گروه تجاری، عملیات بازارهای قانونمند و بدون قانون را دنبال می‌کند و سپس طیف خدمات خود را همچون خدماتی مانند گزارشگری اوراق بهادار و مشتقات آن، ایجاد موفقیت متناسب معاملات و مبادلات و نظارت و سرپرستی بر اوراق بهادار گسترش داده است.
در این راستا یورونکست، همراه با رشد محصولات با توجه به بحران‌های استراتژیکی و گسترش توافقات بین‌المللی، به مدل تجاری یگانه‌ای دست پیدا كرده است. نتیجه کلی در رابطه با این سازمان را می‌توان اینگونه بیان کرد که یورونکست یک بازارسرمایه در اروپا است،به عنوان مثال در سال ۲۰۰۳ سهام سرمایه مبادله شده در این سازمان بیش از ۱۳۶۰ میلیون یورو با منابع سرمایه‌ای بالغ بر ۱۶۴۶میلیون‌یورو بوده است.
● دستیابی به مدل یکپارچه تجاری
از ابتدای سال ۲۰۰۰ الی ۲۰۰۳ یورونکست به‌طور عمده‌ای سرمایه‌گذاری مستقیم در سیستم IT را به منظور ایجاد یک بازاری به‌وجود آورده است که در نهایت این سیستم به طور قابل ملاحظه‌ای منجر به کاهش هزینه‌های تجاری گروه شده است كه انتظار می‌رود در سال‌های آتی هزینه‌های سیستم IT کاهش بیشتری یابد و مبادلات راحت‌تر انجام شود.
یورونکست استراتژی یکپارچه‌ای را دنبال می‌کند و از قوانین استاندارد تجاری متحد‌الشکل و قطعی بهره می‌گیرد، از این رو به سیستم‌های یکپارچه‌ای دست یافته است و هم‌اکنون می‌تواند به قوانین مكتوب خود عمل كند.
● واحد تجاری متمرکز
یورونکست به عنوان هسته‌ای برای انجام مبادلات نقدی پایه‌گذاری شده است، فعالیت گروه یورونکست هم‌اکنون متمرکز بر انجام فعالیت‌های تجاری بوده و موفقیت‌های تجاری شعبه‌های آن قابل توجه است. به عنوان مثال در ۳۱ سپتامبر ۲۰۰۳ یورونکست ۱۷۷۸ نفر را تحت استخدام خود در آورده است.
● ارتقای سطح دانش مشتری
پس از توسعه و سازماندهی و ایجاد واحدهای تجاری راهبردی(۱۵) در سال ۲۰۰۳، گروه قادر به توسعه به مشتریان شد، درك سفارشات و نیازهای مشتریان و افزایش میزان دستیابی و پاسخگویی به انتظارهای مشتریان منجر به ارتقای سطح محصولات و خدمات یورونکست شده است.
● توسعه فعالیت‌های بین‌المللی
یورونکست کنترل‌كننده یک سیاست میان عضوی است و گزارشگری توافق‌ها با سایر اعضای بورس اوراق یورونکست را جهت مبادلات اوراق انجام شده به عهده دارد.
● خط مشی
یورونکست، اولین نقطه هماهنگ بازار اوراق بهادار است که در حدود ۱۵۰۰نفر را از نواحی مختلف به طوری کاملا قانونمند در کشورهایی مانند آمستردام، بروکسل، شیکاگو، لیسبون، لندن، نیویورک و پاریس تحت استخدام در آورده است.
یورونکست ابداع‌كننده روشی برای یکپارچگی بازارهای مالی اروپا است و این شرکت قدرتش را از بازارهای محلی و جریانات درآمدی متنوعشان می‌گیردو با یکپارچگی این بازارها به طوری موفقیت‌آمیز، سازمان قادر به ‌ایجاد کارآمدی تجاری شده است.● کسب و کار در یورونکست
گروه یورونکست در قالب سه ناحیه استراتژیکی سازماندهی شده است که عبارتند از: بازارهای نقدی سهام، بازارهای اوراق بهادار و مشتقه سهام و سرویس‌های اطلاعاتی که تحت پوشش سازمان‌های اداری متمرکز است و هر واحد مسوول دستیابی به اهداف تجاری و بهبود کیفیت خدمات به مشتریان است.
کسب و کار در یورونکست فرصتی است در جهت کسب تجربه در موارد زیر:
۱) خدمات بازارها
۲) قوانین و رعایت آنها
۳) منابع انسانی
۴) تکنولوژی اطلاعات
۵) بازاریابی و فروش
۶) امور مالی
۷) ارتباطات
خط مشی بازار سرمایه در اروپا بر مبنای رقابت و پاداش است که جهت دستیابی به موفقیت، به موارد زیر نیاز است:
▪ تمایل، تمرکز و تعهد به کسب نتایج که نیازهای تجاری را برآورده می‌سازد.
▪ یک نوع درک آشکار و روشن از مشتریان داخلی و یا خارجی و احتیاجات جاری و آتی‌شان.
▪ تاثیرگذاری متقابل با سایرین به طوری رضایتمندانه، با حصول اطمینان و فعالانه.
▪ توانمندی جهت رقابت در حالت‌های مختلف و ایجاد نگرشی فعالانه برای دیدگاهای جدید و الهام در بهبود تجاری.
▪ توانمند شدن در استفاده کامل از ابزار‌آلات جدید برای دستیابی به استانداردها و عملکردی بالاتر.
● بازارهای اوراق بهادار مشتقه سهام
یورونکست لیف بازار بین‌المللی اوراق مشتقه یورونکست است که دربرگیرنده بازارهای اوراق در آمستردام، لندن، بروکسل، لیسبون و پاریس است. یورونکست لیف محدوده گسترده و در حال رشد اوراق مشتقه را به مشتریان در تمامی دنیا معرفی می‌کند، سال ۲۰۰۵ اولین سالی بود که به طور کامل تمامی محصولات در دسترس جهت انجام مبادلات با استفاده از امکانات تجارت الکترونیکی انجام گردید و منجر به عملکرد خوبی در تقابل با شرایط رقابتی بازار اوراق شد.
یورونکست لیف دومین بازار بزرگ اوراق مشتقه در اروپا از نظر حجم و دومین بازار بزرگ در جهان از نظر متوسط ارزش تجاری روزانه است. یورونکست لیف با هدف ارائه و اندازه‌گیری ارزش سهامداران و استناد به شناسایی نیاز مبادلات بین‌المللی ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر در گستره مرزهای محصولات اوراق بهادار مشتقه است.
یورونکست به مشتریانش در ۳۱ کشور اجازه دستیابی به تجارت الکترونیکی با عملکرد بالا را می‌دهد و فراهم‌كننده امکاناتی برای انجام مبادلات با نظم و قاعده خاص و اطلاعاتی راجع به نرخ‌های بهره، سرمایه، شاخص‌ها، محصولات و اوراق جاری تجاری است.
● بازارهای نقدی سهام
بازارهای نقدی یورونکست به عملکرد چندان بالایی در سال ۲۰۰۵ دست یافته است. یورونکست به عنوان سازمان بورسی هدایت‌كننده و کنترل‌كننده می‌باشد، به طوری که بازار نقدی یورونکست صنعت اروپا را با گزارشگری بازار سهام، هدایت و رهبری می‌کند. یورونکست سومین بازار بزرگ دنیا با توجه به سرمایه کسب شده‌اش است.
بازار تجاری نقدی یورونکست و گزارش موقعیت‌های استراتژیکی تجاری واحدها و تجارت (انجام مبادلات) امکاناتی را برای بازارهای نقدی، سرمایه و اوراق قرضه و مشتقاتش مانند اختیار خرید سهام و گواهینامه‌ها و سرمایه گذاری‌های نقدی در بازارهای سهام کشورهای تحت پوشش را به‌وجود می‌آورد.
چنین وسایل و ابزار‌آلات مورد مبادله به ترتیب هماهنگ شده و بر مبنای نقدینگی شان قرار می‌گیرند. یورونکست برای اوراق بهادار تجاری در بازارهایی به‌طور عادلانه، شفاف، منظم و با قاعده و هدفمند جهت دسترسی آسان به گزارش مبادلات اوراق برای تمامی صادر‌کنندگان اوراق بهادار با هدف نهایی افزایش سرمایه در اروپا و ایجاد ساختاری هماهنگ در اروپا انجام عملیات می‌نماید، بازارهای نقدی یورونکست برنامه ریزی شده جهت توانمند ساختن بازارهای محلی برای رشد و بهره‌برداری از نیروهای یگانه است.
● سرویس‌های اطلاعاتی
سرویس‌های اطلاعاتی واحدهای تجاری انتشار‌دهنده و عرضه‌كننده اطلاعات بازار سرمایه به مبادله‌کنندگان اطلاعات است، همانند موسسات مالی و سایر استفاده‌کنندگان این اطلاعات. در سال ۲۰۰۵ سرویس‌های اطلاعاتی واحد‌های تجاری با بهبود در سطح درآمد و افزایش توان حاشیه سود عملیاتی که انعکاسی از کارآمدی بیشتر فرآیندهای تجاری کاهش هزینه‌ها و رشد صنعت ناشی از اطلاعات مالی مناسب بوده، مواجه گردید. اطلاعات مالی بسیار ضروری برای مبادلات تجاری است اما اینکه چگونه سرویس‌های اطلاعاتی واحدهای تجاری منتشر‌كننده اطلاعاتی مانند قیمت‌ها و اطلاعات مربوط به مبادلات و سایر اطلاعات است، باید گفت که معمولا از طریق نشریات رسمی بازار، مجلات، وب‌سایت‌ها و... امکان‌پذیر است.
سرویس‌های اطلاعاتی مسوول گردآوری و اداره شاخص‌های یورونکست به عنوان وسیله‌ای برای گزارشگری اطلاعات شرکت‌های زیرمجموعه یورونکست است.
در سال ۲۰۰۴ بازار ام‌دی‌اس(۱۶) معرفی شده که تمامی اطلاعات بازارهای یورونکست را منتشر می‌نماید و در سال ۲۰۰۵ سرویس‌های اطلاعاتی با فایل‌های اطلاعاتی مشخص و سایر محصولات روی کار آمدند که کمک به سرویس‌های اطلاعاتی، واحدهای تجاری برای تعیین مبنای درآمدی و مشتری‌مداریشان می‌نمودند.
در سال ۲۰۰۵ سرویس‌های اطلاعاتی واحدهای تجاری با تمرکز بر ترکیب طیفی از اطلاعات متنوع بازارها بسته‌های اطلاعاتی
اوراق بهادار مورد مبادله را به‌وجود آورده و همچنین یورونکست به عنوان یک منبع گسترده از اطلاعات بازار شناخته شد و سرانجام شاخص‌های مختلفی(۱۷) را در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ معرفی کرد.
انتشار اطلاعات واقعی در بازار هسته اصلی فعالیت برای سرویس‌های اطلاعاتی است. این اطلاعات شامل قیمت و اطلاعات مبادلاتی و اطلاعات منظم براساس دفاتر در بازارهای نقدی و بازارهای اوراق بهادار است.
اطلاعاتی که در مورد شاخص‌های یورونکست وجود دارند به شکل‌های مختلف مطابق با نوع و ابزار‌هایی از قبیل سهام حق اختیار خرید و ... مبادله می‌شوند.
سرویس‌های اطلاعاتی مخارجی را برای انتشار اطلاعات متحمل می‌شوند که می‌توان به مخارجی مانند مخارج سالانه جهت دریافت اطلاعات به‌طور مستقیم، مخارج گواهی انتشار اطلاعات واقعی، هزینه‌های پرداختی دارندگان گواهینامه به صورت ماهیانه را بر مبنای تعداد استفاده‌کنندگان از اطلاعات مورد اشاره قرار داد.
در پایان سال ۲۰۰۵ سرویس‌های اطلاعاتی ۱۶۸ دارنده گواهینامه داشته و بسته‌های اطلاعاتی در حدود ۱۹۴۰۰۰ عدد را به فروش رسانده است. این نکته قابل ذکر است که سایر استفاده‌کنندگان اطلاعات تنها با ۱۵ دقیقه معطلی اطلاعات مورد نظرشان را توانسته‌اند دریافت كنند.
در سال ۲۰۰۵ اطلاعات بازار منتشر شده توسط شاخص‌هایی جهت بازار‌های نقدی(۱۸) و جهت اطلاعات بازاری(۱۹) مبادلات اوراق بهادار مورد شناسایی قرار گرفته‌اند. و در نهایت در سال ۲۰۰۵ شاخص ای ‌ام‌ دی‌ اس(۲۰) شروع به انتشار اطلاعات مربوط به بازارهای نقدی و بازارهای اوراق آمستردام یورونکست لیف را نمود.
● نتیجه گیری
پیامدهای به‌وجود آمدن بازار بورس اروپا «یورونکست» در زمینه‌های مختلف به‌شرح زیر بوده است: استخدام در حدود ۱۵۰۰ نفر از نواحی گوناگونی مانند آمستردام، بروکسل، شیکاگو، لیسبون، لندن، نیویورک و پاریس یا به عبارتی اشتغال در کشورهایی از قاره اروپا و آمریكا، ایجاد مرکز انجام مبادلات اوراق تجاری در پنج کشور اروپایی به شكلی قانونمند و ارائه خدمات تجاری در این کشورها، به‌وجود آمدن بزرگ‌ترین مرکز اوراق مشتقه یا اوراق برگرفته از سهام مانند اختیار معامله سهام و غیره در اروپا و دومین مرکز بزرگ جهانی با توجه به ارزش مبادلات سرمایه به شكلی همه روزه، ایجاد تسهیلاتی جهت انجام معاملات سهام به شكلی الکترونیکی به عنوان مثال شرکت جی‌ال به عنوان پایه‌گذار استاندارد جهانی تجارت الکترونیک با پیشنهاد اولین نت‌ورک در سطح بین‌المللی است که ‌این شرکت حدود سه هزار و پانصد کاربر را در سطح بین‌المللی ارائه خدمات می‌دهد.
برگردان: محمد محمودی
پا نوشت‌ها:
۱ - یورونکست
۲ - کارشناس ارشد حسابداری و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی
۳ -Liffe. (London international financial futures and option exchange)i
۴ - BVLP . (Bolsa de Valores de Lisboa e Porto)i
۵ - GL Trade
۶ - Liffe
۷ - Clearent
۸ - Clearning house
۹ - LCH , Clearnet
۱۰ - (NSC)
۱۱ - CONNECT LIFFE
۱۲ - Atos
۱۳ - شرکت کنترل‌کننده و هدایت‌کننده درآمد بازار سرمایه اروپا به شکل الکترونیکی که امروزه بیش از ۳۰ بازار را در
بر می‌گیرد: MTS
۱۴ - قرارداد مشارکت میان MTS و بورسای ایتالیایی جهت انجام تجارت الکترونیکی: MBE
۱۵ - strategic business unit(SBU)i
۱۶ - MDS market
۱۷ - شاخص‌هایی مانند: NEXT CA C۷۰ - FTSE - Dow Jones
۱۸ - شاخص FIM
۱۹ - شاخص LMF
۲۰ - شاخص EMDS
اصطلاحات لاتین:
۱ - Euronextیورونکست، مدل بازار بورس یکپارچه اروپا
۲ -Derivativeاوراق بهادار مشتقه
۳ -Wholesaleعمده فروش
۴ - Retailerخرده فروش
۵ -Integrationیکپارچگی
۶ -SBU (strategic business units)واحدهای تجاری (استراتژیک)
۷ -Liffe( London international financial futures and option exchange)
بازار بورس حق خرید و اختیارخرید سهام ( اوراق مشتقه) بین‌المللی لندن
۸ -Merge ادغام
۹ - horizontal market model مدل افقی بازار
۱۰ - europe’s leading exchange بازار بورس هدایت‌كننده اروپا
۱۱ - Data vendor عرضه‌كننده اطلاعات
۱۲ - Real – time market data اطلاعات واقعی بازار
۱۳ - Information services سرویس‌های اطلاعاتی
۱۴ - Synergy هم افزایی
فهرست منابع:
۱-http://www.euronext/ euronext activity> cash.htm
۲-http://www.euronext/ euronext activity> information services.htm
۳-http://www.euronext/ euronext activity>derivatives.htm
۴-http://www.euronext/ euronext activity> introduction.htm
۵-http://www.euronext/ euronext history> introduction.htm
۶-http://www.euronext/ euronext about us> careers.htm
۷-http://www.euronext/ euronext about us>our business.htm
۸-http://www.euronext/ euronext >our business > groups strategy.htm
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید