جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


کودکان به قصه نیاز دارند


کودکان به قصه نیاز دارند
کودکان نیاز به شنیدن داستان دارند تا از این طریق به مراحل رشد واقعی دست یافته و به معنای عمیق تری از زندگی برسند.
داستان باید با تمایلات کودک و باورهای او و ذهنیت کودکانه اش هماهنگ باشد و امکان برقراری ارتباط با جنبه های شخصیتی او را داشته باشد و با جدی گرفتن نیازهای درونی کودک اعتماد او به خود و آینده اش را تقویت کند که در این میان افسانه ها و قصه های عامیانه نقش عمده یی در ایفای این امر مهم دارند.
هر چند قصه ها و افسانه ها در جهان از سرزمینی به سرزمین دیگر سفر می کنند و در میان اقوام دیگرگون می شوند و با نیازها و باورهای آنها رخت جدیدی بر تن می کنند، اما اینها ساخته های مردم و از میان آنها برخاسته و به همان اندازه باورپذیرتر شده است؛ هرچند که این قصه ها در گذشته با سنت قصه گویی همراه بوده است سنتی که با پیشرفت های جهان امروز کمرنگ شده است.
در گذشته کودکان با طنین صدای مادر و مادربزرگ و نقالان و قصه گویان با افسانه ها و داستان های عامیانه آشنا می شدند اما امروزه با توجه به مشکلات موجود این ارتباط کمرنگ شده و دیگر اثری از قصه و قصه گویی نیست.
مجموعه «قصه های امشب» اما سعی در احیای این سنت دیرینه دارد. هرچند با همین نام و با همین کاربرد در سال گذشته ناشران متعددی دست به چاپ افسانه ها و قصه های عامیانه زده اند اما مجموعه منتشر شده «قصه های امشب» نشر ویدا را باید در رتبه های بالاتر قرار داد که با احترام به دید بصری مخاطب خود دست به جمع آوری مجموعه تصاویری از ۱۰۰ تصویرگر برتر ایرانی در سطوح بین المللی زده است.
یک تصویر در کنار یک داستان برای یک شب؛ که این تصاویر به مثابه پرده نقالی دربرگیرنده مفاهیم داستان مورد نظر است.
قصه های امشب با هدف انتقال فرهنگ و عاطفه به واسطه قصه و قصه گویی و با توجه به این امر که قصه ذهنیت کودک را گسترش می دهد و سبب پرورش خلاقیت او می شود، گردآوری شده است. اما این مجموعه را باید به واسطه خلق تصاویر به یاد ماندنی با کیفیت چاپ بالا و ارزشمندی آثار در قالب آلبومی تصویری دانست که نه تنها مخاطب کودک از دیدن تصاویر به همراه قصه خوانده شده لذت می برد که خواننده بزرگسال نیز از دیدن این آلبوم تصویری متنوع لذتی دوچندان خواهد برد.
این مجموعه ۱۲ جلدی که هر جلد آن به ماهی از سال اختصاص یافته و رنگ جلد جداگانه یی دارد، ۳۶۵ قصه و تصویر را در خود جای داده که گروه تصویرگران با تنوع دید و سبک و ابزار به کار گرفته در ارائه کار، تنوع اثر را دوچندان ساخته اند.
در حقیقت این کتاب اولین مجموعه یی است که به صورتی نفیس گردآوری شده است که با تقویت دید کودک سبب تقویت و ارتقای دید بصری او می شود. از طرف دیگر بخش گرافیک و صفحه آرایی کتاب از دیگر نقاط قوت کتاب محسوب می شود.
صفحه آرایی، تنوع و کیفیت و چاپ تصاویر و رنگ ها سبب ارتباط صمیمی با مخاطب و برانگیختن حس او می شود و به واسطه تقویت دید کودک از کتاب های بازاری و بی محتوا دور نگه داشته می شود و همچنین سطح توقع والدین را از کتاب های کودک افزایش خواهد داد و در این میان علاقه مندان به تصویرگری کتاب کودک مجموعه یی نفیس از کار بهترین های این عرصه را در اختیار خواهند داشت.
اما در خصوص متن داستان ها باید افزود که نویسنده گاه دست به تغییراتی زده تا به زعم خود با پایان خوش داستان، کودک آرامش بیشتری را در هنگام شنیدن و خواندن داستان ها احساس کند.
اما این افسانه ها رویاهای زیبایی را در خود جای داده اند که تکرار آنها خاطرات شیرین گذشته است. این قصه ها در گذشته به همراه نوازش مادرانه و گرمای صدای مادر بوده، گرمایی که در روزگار پرمشغله ما به سردی گراییده است.
به هر تقدیر این کتاب با هدف احیای سنت قصه گویی سعی دارد تا ارتباط فراموش شده قصه گو و شنونده قصه را زنده کند و این مجال را به آنها بدهد تا هر شب حداقل برای ده دقیقه فارغ از مشغله های روزمره دوستی و عشق را در کنار هم تجربه کنند.
این مجموعه ۳۶۵ قصه یی هیچ شبی را از قصه بی نصیب نگذاشته است و هر مجموعه با دعایی پایان می پذیرد که به لطافت و صمیمیت دوران کودکی است؛«خدایا، به آدما دلی بده به سفیدی و نرمی پنبه؛ زبانی بده به گرمی مهربانی؛ دستی به لطافت گل و یک بغل محبت و عشق...»
برگرفته از نام کتاب برونو بتلهایم
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید