جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تروریست مورد علاقه بوش


تروریست مورد علاقه بوش
یك تروریست خطرناك آزاد شده است و آزادانه در میامی زندگی می كند. او پنهان نشده است بلكه یك محكوم فراری است و به خاطر منفجر كردن یك جت مسافر بری تحت پیگرد بین المللی قرار دارد. نام او لوئیز پوزادا كاریلز است. درست زمانی كه همه نگاه مردم آمریكا به تیراندازی دانشگاه مهندسی ویرجینیا متمركز شده بود ، دولت بوش بی سر و صدا او را از بازداشتگاه مهاجران دولت فدرال آزاد كرد.
ششم اكتبر ۱۹۶۷ در یك روز آفتابی در منطقه كارائیب هواپیمای مسافربری كوبانا پرواز ۴۵۵ ، با یك توقف در ترینیداد از باربادوس به هاوانا پرواز كرد. پوزادا در آن زمان یك شركت كارآگاهی خصوصی را در ونزوئلا اداره می كرد. ۲ نفر از كارمندانش كه در این پرواز حضور داشتند، در ترینیداد از هواپیما پیاده شدند و مواد منفجرهC۴ را كه با خود حمل می كردند و به شكل تیوب خمیر دندان درآمده بود، در هواپیما باقی گذاشتند . كمی بعد از پرواز این بمب منفجر شد و هواپیما سقوط كرد. همه ۷۳ سرنشین هواپیما جان باختند .
در میان این جان باختگان ۶ دانشجوی اهل گویان هم وجود داشتند كه به كوبا می رفتند تا در رشته پزشكی ادامه تحصیل بدهند. یك شهروند آمریكایی به نام روزین ننینگر، خواهر ریموند پرساد - یكی از آن دانشجویان كشته شده - كه هنگام كشته شدن برادرش در این هواپیما ۱۱ ساله بود، می گوید: ما برای برادرم جشن خداحافظی بزرگی به راه انداخته بودیم . همه آمده بودند ، افراد فامیل، همه افراد محل ، همه دوستانش و همكلاسی هایش. بنا براین ، آن روز برای ما بسیار باشكوه بود . روز بعد همه به فرودگاه رفتیم.
برادرم كت و شلوار قهوه ای رنگش را كه خیاط به مناسبت آن روز برای او دوخته بود به تن داشت . وقتی محوطه فرودگاه را طی می كرد و به طرف هواپیما می رفت ما سوار شدنش را تماشا كردیم. آن لحظه برای همه ما بسیار بزرگ و فراموش نشدنی بود. او چند ساعت بعد مرد. او فقط یكی از قربانیان بود . یكی از ۷۳ قربانی.
همه افراد تیم شمشیر بازی جوانان كوبایی هم در این هواپیما بودند كه هر كدام از آنها هم نامی داشتند و داستانی. بمب گذاری در خطوط هوایی كوبانا تا امروز تنها بمب گذاری بین راهی در یك هواپیمای مسافری در نیمكره غربی بوده است. پوزادا در ونزوئلا محاكمه شد و به خاطر سازمان دادن این بمب گذاری ، محكوم و زندانی شد. او در زندان بود تا این كه در سال ۱۹۸۵ اقدام به فرار كرد.
پوزادا كه سال آینده ۸۰ ساله خواهد شد، متولد كوباست ولی ملیت ونزوئلایی دارد. او از اوائل دهه ۱۹۶۰ یكی از مخالفان سرسخت فیدل كاسترو بوده است. اسناد سری منتشره خود اف بی آی، شخصیت بی رحم و خطرناك پوزادا را آشكاركرد. او ده ها سال در كشور های آمریكای لاتین پرسه می زد ، اسلحه و مواد مخدر قاچاق می كرد و طرح كودتا می ریخت.
در خدمت پلیس مخفی وحشتناك آگوستو پینوشه بود و در جنگ كنتراها، علیه نیكاراگوئه با اولیور نورث همكاری داشت و ...این فهرست سیاه همچنان ادامه دارد.
او یك «خدمتگزار» حقوق بگیر سی آی ای، سازمان اطلاعاتی آمریكا بود و در ارتش آمریكا هم خدمت می كرد و در فورت بنینگ جورجیا به درجه ستوان دومی رسیده بود.
پوزادا در بمب گذاری های هتل های هاوانا- پایتخت كوبا- دست داشت. سرانجام در پاناما دستگیر و به جرم كوشش برای به قتل رساندن فیدل كاسترو به زندان محكوم شد. به یمن تلاش فدراسیون دانشمندان آمریكایی و آرشیو امنیت ملی خصوصی غیرانتفاعی دولت در دانشگاه جورج واشنگتن ، همه می توانند مستقیماً به آرشیو اسناد از طبقه بندی خارج شده دسترسی داشته باشند. این اسناد نشان می دهد كه كار كردن آژانس های اطلاعاتی آمریكا با چنین شخصیت های«نامطبوعی» برای آنها چه اهمیتی دارد.
تلاش هایی نظیر تهاجم به خلیج خوك های كوبا در سال ۱۹۶۱ در زمان كندی، كه به شكست انجامید و عملیات های دیگر بویژه در آمریكای لاتین، به عاملانی این چنینی نیاز دارد. بنا بر این دولت آمریكا جنایتكاران خطرناك را استخدام می كند و به اجرای عملیات می گمارد و تا وقتی به هدف های تعیین شده دست یابند، از بالا بر اجرای عملیات نظارت دارد.
جالب اینجاست كه دولت آمریكا این تروریست محكوم و زندانی را كه قاتل افراد بی گناه زیادی است در سالروز بمب گذاری در اوكلاهما در ۱۹ آوریل و یك روز پس از قتل عام در دانشگاه مهندسی ویرجینیا ، آزاد كرده است. ما نام همه قربانیان جنایت دانشگاه ویرجینیا را می دانیم. از پیشرفت ها ی آنها و امیدها و آرمان های شان آگاهیم. نام بردن از قربانیان ، شنیدن داستان زندگی آنها، بزرگ كردن و اعتبار بخشیدن به زندگی های آنها به ما كمك می كند اهمیت و بزرگی این فقدان را درك كنیم. اما همین وضع را باید در باره ۷۳ نفری می داشتیم كه در پرواز ۴۵۵ هواپیمایی كوبانا كشته شدند .
ونزوئلا می خواهد كه پوزادا به این كشور بازگردانده شود. ایالات متحده از این كار سر باز زده است. خوزه پرنتی یر ، وكیلی كه محل كارش در واشنگتن دی سی است، نمایندگی ونزوئلا در این دعوی را دارد.
او می گوید قانون بین المللی در این باره روشن است. « قانون می گوید یا او را مسترد كنید و یا تحت پیگرد قانونی قرارش دهید ولی او را نباید رها كنید كه در خیابان های میامی گردش كند.»دولت بوش و دادستان آبروباخته اش آلبرتو گونزالس، باید درباره لوئیز پوزادا كاریلز قانون را اجرا كنند. این خواسته عدالت و به خاطر قربانیان فراوان اواست.
پوراندخت مجلسی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید