جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

رییس جمهور ترکمنستان در آرزوی پیشرفت


رییس جمهور ترکمنستان در آرزوی پیشرفت
نگاه متوازن رییس جمهوری تركمنستان به دو عرصه سیاست داخلی و سیاست خارجی و مبرا ساختن خود از برخی صفات و خصوصیات خاص سلف خود در عین حفظ احترام و اعتبار جایگاه و شخصیت اولین رییس جمهوری تركمنستان نشان می دهد كه انتخاب مردم این جمهوری در اولین انتخابات رقابت آمیز ریاست جمهوری این كشور چندان هم ناصواب نبوده است.
در عرصه سیاست داخلی تعیین ضرب الاجل حداقل شش ماهه برای ارزیابی عملكرد وزرا، انتخاب افراد جوان و خوشنام جهت تصدی مناصب مهم و كلیدی ، سركشی به مناطق محروم كشور- آزادسازی استفاده عمومی از اینترنت و افزایش قیمت خرید محصولات كشاورزی مانند پنبه و گندم و معافیت كشاورزان از پرداخت مالیات از مهمترین برنامه های رییس جمهوری جدید تركمنستان در مدت كوتاه بعد از به قدرت رسیدن وی بوده است.
«قربان قلی بردی محمداف» در عرصه سیاست خارجی نیز با بیان علاقه مندی خود به تقویت و گسترش روابط با كشورهای همسایه تركمنستان بخصوص ایران و تاكید بر جنبه فرهنگی آن فصلی جدید در این عرصه گشوده است. به گفته «محمدرضا فرقانی» سفیر ایران در تركمنستان، «بردی محمداف» مقوله فرهنگ را ضروری ترین و اثرگذارترین عامل در نزدیكی و دوستی كشورها اعلام كرده و خواستار تسهیل مراودات فرهنگی و برچیدن موانع در رفت و آمد اتباع دوكشور كه غالبا مناسبات خویشاوندی بایكدیگر دارند شده است.
قانونمند كردن برخی از امور مملكتی از طریق تفویض اختیارات خاص ریاست جمهوری به مجلس ملی تركمنستان از جمله نامگذاری اماكن ملی ،ایام و امثال آنها و ممنوع كردن برخی مراسم و برنامه های برجای مانده از دوران نیازاف از جمله رقص و مدیحه سرایی در هنگام استقبال از رییس جمهوری ، اجرای برنامه روزانه سوگند به نیاز اف و وفاداری به او در مدارس از جمله اقدامات اثرگذار«بردی محمداف» در زدودن خصوصیات خاص سلف فقید خود بشمار می رود.
درهر صورت «بردی محمداف» برای اثبات لیاقت خود جهت هدایت سكان كشتی تركمنستان كه به رغم داشتن عرشه ای وسیع (چهار صد و شصت و نه هزار و نهصدو سی كیلومترمربع) جمعیتی اندك (حدود ۵میلیون نفر) را در خود جای داده در دریای نسبتا آرامی بنام آسیای میانه راه دراز و پر پیچ و خمی را باید بپیماید.
بزرگترین مانع در این مسیر مهجور ماندن مقوله هایی مانند توسعه سیاسی،توسعه بخش آموزش و توسعه ارتباطات اجتماعی در این جمهوری كوچك است كه رییس جمهوری جدید تركمنستان می تواند زمینه آشتی جامعه این جمهوری را با این مقولات فراهم سازد. گرچه «بردی محمداف» با انجام اصلاحاتی هرچند اندك در دو بخش آموزش و ارتباطات از طریق استانداردسازی دوره آموزش قبل از دانشگاه و عمومی كردن استفاده از اینترنت و واردكردن انتقادات جدی به رادیو ،تلویزیون و مطبوعات دولتی امیدهایی را در دل منتقدان منصف داخلی وخارجی حكومت متبوعه خود ایجاد كرده اما سكوت وی درقبال خواسته های اپوزسیون داخلی وخارجی جهت ایجاد فضای باز سیاسی می تواند سئوال برانگیز باشد.
البته اصلاحات در جامعه ای كه بالغ بر ۲۱سال تحت حكومت اندیشه های خاص صفرمراد نیازف اداره شده و قالبهای خاصی در بخشهای مختلف آن ایجاد شده نیاز به زمان و شیوه ها و ابزارهای مناسب دارد كه به نظر می رسد رییس جمهوری جدید تركمنستان به این موضوع وقوف داشته باشد.
تجارب ارزشمند كشورداری كه در طول سالیان حضور در كابینه نیازاف برای «بردی محمداف» بدست آمده همراه با هوشیاری خاص او و یكپارچگی و یكدست بودن ملت تركمنستان و مضاف برآن دوری جستن تركمنهااز هرگونه تنشهای قومی ،مذهبی و سیاسی ، فرصت مناسبی را برای رییس جمهوری تركمنستان فراهم ساخته تا كشورش را در مسیر توسعه و پیشرفت واقعی قرار دهد.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید