جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


سـورَن، تحقق رؤیای خودروساز شدن


سـورَن، تحقق رؤیای خودروساز شدن
سمند یا اسب طلایی رویاهای ایرانی، نامی است كه بر نخستین خودروی ملی ایرانی نهاده شد. این خودرو نتیجه تلاش مهندسان و متخصصان صنعت خودروی ایران و تجربه‏ای موفق در تولید خودروی سواری بود كه توانمندی مهندسان ایرانی را اثبات كرد.
سمند با هدف عرضه و رقابت در بازارهای جهانی ارائه شد و دارای قابلیت‏هایی متعدد است كه آن را براحتی رقابت‏پذیر می‏سازد، بخشی از این قابلیت‏ها در طراحی مدرن و روزآمد این خودرو نهفته است و برخی نیز تكیه بر توان سازندگان داخلی قطعات این خودرو دارد.
خط رباتیك این خودرو از نخستین خطوط پیشرفته تولید خودروی ایران و خاورمیانه به شمار می‏رود و این خودرو به عنوان خودروی ملی ایرانیان به بازار عرضه شد.
مالكیت معنوی این خودرو به طور كامل متعلق به ایران خودرو بود و همین مسئله سبب شد كه این شركت به عنوان خودرو سازی معتبر در خاورمیانه شناخته شود و جایگاه خود را در رده‏بندی خودرو سازان ارتقاء بخشد.
ایران خودرو با مالكیت برند سمند توانست این خودرو را بدون كسب لیسانس از خودرو سازان بزرگ جهان صادر كرده و حتی لیسانس تولید این خودرو را به كشورهای دنیا عرضه كند. این امر، در كشورهای سوریه، بلاروس، آذربایجان و ونزوئلا عملی شد. اكنون نیز عملیات اجرایی ساخت كارخانه سمند در چین و سنگال آغاز شده است.
خودروی سمند از استانداردهای بالایی در زمینه آلایندگی، ایمنی و عملكرد برخوردار است. سمند، نخستین خودروی ایرانی است كه توانست استاندارد یورو۳ كه استاندارد روز اروپاست را كسب كند. این خودرو با استفاده از فناوری‏های جدید و طراحی بر اساس اصول ارگونومیك، آسایش، ایمنی و راحتی خاصی برای سرنشینان ایجاد می‏كند،
شاید در زمستان ۱۳۸۱ هنگامی كه نخستین گروه خودروی ملی با نام سمند ارائه شد و رؤیای ایجاد برند ملی در صنعت خودرو به حقیقت پیوست، كسی نمی‏دانست كه تولید این محصول جدید، سرآغاز حركتی نوین در صنعت خودروسازی خواهد شد و پشتوانه فنی، تكنیكی و علمی ناشی از تولید سمند، روزی این اجازه و جرأت را به طراحان و مهندسان ایرانی بدهد كه در راه خلق محصولات دیگری قرار گیرند و توانایی‏های خود را بروز دهند.
اینك از رهتوشه تجربیات نخستین مدل سمند و از زادراه تمامی بزرگ‏مردانی كه سنگلاخ دشوار طراحی و تولید مدل‏های اولیه را پیمودند، جاده‏ای هموار و گسترده به فراخی آسمان و به روشنای افق سپیده‏دمان گشوده شده است كه حكایت از آینده‏ای روشن و امیدبخش برای صنعت خودروی ایران دارد.
پروژه تغییر چهره سمند با عنوان P۲ از دل همین تحولات و تجربیات شكل گرفت و بر همین اساس با تولید« سمند سورَن» در گروه صنعتی ایران خودرو، ایران بار دیگر جهش اقتصادی را در عرضه توسعه و اقتصاد كشور، بویژه صنعت خودرو شاهد است.
آری،« سمند سورَن» یكی از پیشرفته‏ترین محصولات ایران خودرو در ۱۸ بهمن ماه سال جاری با حضور وزیر صنایع و معادن، نمایندگان مجلس، مدیریت و كاركنان ایران خودرو و در میان استقبال گرم اصحاب رسانه‏ها رونمایی شد.
واژه فارسی سورن با فتح ر با معانی، شجاع، دلیر و شمشیر بران، نامی است كه این خودروی جدید بر خود گرفته است. این در حالیست كه پیش از بهره‏برداری این خودرو "سورن" با كسر ر تلفظ می‏شد كه نام بزرگ،ترین سردار اشكانی بود كه در نبرد با امپراتور رم، او را شكست داده بود.
ایران خودرو به منظور كسب سهم مناسب از بازار داخلی و خارجی، این مدل جدید سمند را با تجهیزات ایمنی پیشرفته، طراحی كرده است. این خودرو استاندارد اروپایی ایمنی خودرو را از مراكز معتبر بین‏المللی اخذ كرده است. مهم‏ترین تجهیزات نصب شده بر روی خودروی سمند سورن، كیسه هوا، سیستم جدید فرمان تاشو و كمربندهای ایمنی مدرن است كه با نصب این تجهیزات تلفات جانی مرتبط را تا ۲۵ در صد و جراحات وخیم را در ناحیه سر و صورت حدود ۷۵ درصد كاهش می‏دهد.
جلو پنجره سمند سورَن برای افزایش میزان هوادهی و درنتیجه بالابردن راندمان سیستم خنك كننده موتور، با ابعاد بزرگ طراحی شده است تا ضمن القای حس ایستایی، پایداری و قدرت در بیننده به كاهش دمای كاركرد موتور منجر شود.
چراغ‏های جلوی این خودرو از نوع كریستالی با درخشش و شفافیت بالا بوده و زاویه نور آن از داخل اتاق قابل تنظیم است. چراغ های راهنمای تعبیه شده در آینه‏های جانبی نیز باعث جلب توجه بیشتر و سریع تر رانندگان دیگر به قصد راننده برای گردش به طرفین می‏شود.
رینگ‏های اسپورت جدید آلومینیومی پنج‏پره، علاوه بر تهویه دیسك‏های قدرتمند ترمز ABS، به زیبایی و پایداری خودرو در سرعت‏های بالا كمك می‏كند. ستون فرمان سمند سورن نیز از نوع تلسكوپی است كه در تصادفات از جلو به طور خودكار جمع شده و مانع از وارد شدن آسیب به راننده می‏شود.
كمربندهای ایمنی سه نقطه‏ای سورَن در نوع خود در دنیا كم نظیر است . این كمربندها مجهز به سیستم‏های پیش‏كشنده و همچنین محدود كننده نیروست كه نقش بسزایی در پیشگیری از آسیب ناشی از شوك ناگهانی به قفسه سینه ایفا می‏كند. جدول یك، دیگر مشخصات فنی سمند سورن تیپ ۱ را ارائه می‏دهد.
به طور كلی، سمند سورَن» جزو خودروهای پیشرفته‏ای است كه می تواند در بازارهای روز دنیا عرضه شود، زیرا تمام استاندارد های اروپایی را دارد.
«سورَن» تبدیل رویای خودروسازشدن به حقیقت و تبلور اراده و تخصص مهندسان و متخصصان ایران خودرو و به منزله جهشی بزرگ در صنعت خودروی ایران به شمار می رود. اكنون سمند به سرعت راه خود را در بازارهای منطقه و جهان می‏گشاید و از آسیای میانه تا حاشیه غرورآفرین خلیج فارس، آفریقا، اروپا و امریكای لاتین را درمی‏نوردد. ایران خودرو به عنوان مالك برند سمند، تلاش بی‌وفقه‏ای را برای روزآمدكردن، تجهیز و عرضه سمند با مدل های متنوع برای تامین سلیقه‏های گوناگون، آغاز كرده است.
سمند، دیگر تنها یك خودرو نیست بلكه نشانه عزم و اراده متخصصان توانمند ایران است و برای ایرانیان یك افتخار ملی به شمار می رود.
در این گزارش، خلاصه‏ای از مراسم رونمایی سمند را می خوانید كه در تاریخ ۱۸ بهمن ۸۵ در سالن اجتماعات شركت ساپكو برگزار شد.
● دكتر منوچهر منطقی، مدیر عامل ایران خودرو:
▪ سورن(P۲)، پیشرفته‏ترین محصول ایران خودرو
دكتر "منوچهر منطقی" مدیرعامل ایران خودرو در مراسم رونمایی سمند سورن، آن را پیشرفته‏ترین محصول ایران خودرو و مجهز به آخرین فناوری روز جهان و سیستم‏های هشداردهنده به راننده برای حفظ ایمنی سرنشینان خودرو دانست.
وی با اشاره به اینكه استاندارد اروپایی ایمنی خودرو یكی از استانداردهای اجباری در تصادفات از جلو است، گفت : "سمند سورن استاندارد اروپایی (ECE۹۴ ) ایمنی خودرو را از مراكز معتبر اخذ كرده است تا بتوان این محصول جدید را به بازارهای بین المللی صادر كرد."
مدیر عامل ایران خودرو اضافه كرد :"همه می‏گویند سمند خودروی خوبی است ، اما از نظر طراحی به روز نیست . به همین دلیل طراحی مدل لوكس و پیشرفته آن با نام سورن انجام شد تا علاوه بر حفظ بازار خارجی برند ملی ، سهم صنعت خودروسازی كشور در دنیا بالاتر رود . این خودرو با تجهیزات پیشرفته به بسیاری از بازارهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی صادر خواهد شد ."
وی تصریح كرد: "علاوه بر سمند سورن، طراحی سمند ۸۶ نیز آغاز شده و این خودرو سال آینده وارد بازار خواهد شد."وی مهم‏ترین تجهیزات ایمنی نصب شده بر روی سورن را كیسه هوا، سیستم جدید فرمان تاشو و كمربند مدرن پیش كشنده و محدود كننده نیرو اعلام كرد و افزود : "با نصب این تجهیزات در سمند سورن، تلفات جانی مرتبط در تصادفات تا ۲۵ درصد و جراحات وخیم در ناحیه سر و صورت تا ۷۵ درصد كاهش می یابد."
وی ادامه داد :" از جمله آپشن‏های سمند سورن جی پی اس (سیستم تعیین موقعیت جغرافیایی ‏‏ازطریق ماهواره) و سیستم مالتی مدیا (چند رسانه ای ) است و سایر اجزای این سمند ارتقاء یافته‏ است. "
دكتر منطقی تاكید كرد :" سمند سورن از نظر شكل ظاهری با سمندهای معمولی تفاوت‏های زیادی دارد و طبق قولی كه داده‏ایم هرسال یك یا دو محصول جدید به بازار عرضه خواهیم كرد."
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو خاطر نشان ساخت : "این خودرو قابلیت قرارگیری موتورهای مختلف از جمله موتور XU۷ (موتور سمند فعلی با حجم موتور ۱۸۰۰ سی سی)، موتور TU۵ (موتور ۱۶۰۰ سی سی با استاندارد یورو۴ ) و موتور ملی پایه گازسوز را دارد.
گفتنی است سمند سورن مدل تغییر ظاهری یافته (Facelift) و پلتفرم ارتقا یافته خودروی سمند است كه با برند ایران خودرو و در كلاس ابعادی D و در بخش قیمتی M۵ به بازار ایران خواهد آمد و با هدف حفظ و گسترش سهم بازار ایران خودرو، توسعه سهم صادرات و گسترش و بهبود برند ایران خودرو طراحی و تولید شده است.
این اهداف از طریق اعمال تغییرات بهینه در شكل ظاهری قسمت‏های خارجی و داخلی خودرو و ارتقای پلتفرم، ایجاد جلوه و چهره جدید از دید مشتری نسبت به مدل فعلی سمند و ارتقای كیفی بر اساس نتایج حاصل از نظرسنجی‏های انجام شده، كاهش هزینه در قطعات و مجموعه‏ها با حفظ یا ارتقای كیفیت آنها تحقق پذیرفته است.
تغییرات انجام شده به منظور بهبود چهره ظاهری (Face Lift) سمند در دو فاز طراحی شده كه در فاز اول تغییر مجموعه سپر جلو، مجموعه سپر عقب، مجموعه چراغ‌های جلو (با قابلیت تنظیم زاویه نوردهی از داخل كابین) ، مجموعه آینه‌های بغل، مجموعه كیسه هوا (Air bag) روی فرمان، كمربند‌‌های جدید با سیستم ‌پیش‌كشنده، ستون فرمان، دستگیره و زه‌های روی درها، چراغ مه‌شكن جلو و قابلیت نصب سیستم رهیاب (Navigation) عملی شده است. "
وی نتایج حاصل از اجرای این پروژه را به طور خلاصه، ارائه نسل جدید سمند به عنوان برند ملی، كسب استانداردهای روز اروپایی برای ورود به بازارهای جدید، ارتقای ایمنی خودرو در راستای كاهش تلفات جاده ای، كسب دانش فنی تكنولوژی سیستم‏های ایمنی پیشرفته و توانایی طراحی مدل‏های جدید با قابلیت رقابت با محصولات مدرن امروزی در مركز تحقیقات ایران خودرو ذكر كرد.
● مهندس سید داود محمدی نوش آبادی، مدیر پروژه سمند P۲:
▪ سمند سورن سال ۸۶ به بازار می‏آید
مهندس « سید داود محمدی نوش‏آبادی » مدیر پروژه سمند P۲ در مراسم رونمایی سمند سورن از ورود این مدل با طراحی بدنه كاملا جدید و مطابق با استانداردهای روز اروپا در سال ۸۶ به بازارهای داخلی و خارجی خبر داد. وی اظهار داشت:
"برخی استانداردهای لازم در اروپا برای تردد خودروها مربوط به بدنه خودرو و ایمنی آن است كه مدل جدید سمند بر این اساس طراحی شده است. با تغییراتی كه درپلتفرم سمند به وجود آمد این خودرو استاندارد اروپایی ایمنی خودرو موسوم به ECE۹۴ را از مراكز معتبر بین المللی اخذ كرد. "
نوش‏آبادی با بیان اینكه پلتفرم سمند به روز شده است، اظهار داشت : " سمند سورن در فاز دوم از گیربكس اتوماتیك بهره خواهد برد. این خودرو در حال حاضر از چند موتور استفاده می‏كند كه از آن جمله می‏توان به موتور ملی در دو نسل ۷/۱ لیتری، ۷/۱ لیتری با موتور توربور شارژ و موتور تی یو فایو (TU۵ ) با حجم ۱۶۰۰ سی سی اشاره كرد كه استاندارد آلایندگی این خودرو یورو ۴ هدف گذاری شده است. "
مدیر پروژه سمند P۲ مهم‏ترین حجم تغییرات فاز یك سمند سورن را مجموعه سپر جلو، عقب، چراغ‏های جلو ( با قابلیت تنظیم از داخل كابین ) ، كمربندهای ایمنی مدرن، نصب كیسه هوا بر روی فرمان، قابلیت نصب سیستم رهیاب و سیستم جدید فرمان تاشو عنوان كرد .
نوش‏آبادی مهم‏ترین بازارهای صادراتی سورن را كشورهای چین روسیه ، اكراین ، بلا‏روس ، آذربایجان ، ازبكستان ، گرجستان تونس، سودان، مراكش، الجزایر، مصر، سوریه، قطر، عربستان، عمان، كویت، تركیه، بحرین، لبنان، اردن، لیبی، تركمنستان، قزاقستان ذكر كرد.
وی نتایج حاصل از اجرای پروژه طراحی و تولید سمند سورن را ارائه نسل جدیدی از سمند به عنوان برند ملی ، كسب استانداردهای روز اروپایی، ارتقای ایمنی خودرو در راستای كاهش تصادفات جاده‏ای، كسب دانش فنی تكنولوژی‏های ایمنی پیشرفته ، توانایی طراحی مدل‏های جدید با قابلیت رقابت با محصولات مدرن خارجی اعلام كرد و اظهار داشت ؛ "با اجرای این پروژه و تكوین محصول جدید توسط مهندسان ایران خودرو با اتكا به دانش كسب شده در صنعت خودروی كشور و تجربه كارشناسان خارجی، میلیاردها تومان صرفه‏جویی ارزی عاید اقتصاد ملی شده است ."
محمدی نوش‏آبادی تاكید كرد : "سورن نخستین پروژه مركز طراحی توسعه محصولات جدید است كه تمامی امور طراحی و اجرای آن در داخل كشور و توسط مهندسان ایرانی انجام شده است . "
● دكتر طهماسبی ، وزیر صنایع و معادن :
▪ سمند ، محور توسعه صادرات صنعت خودروی ایران
وزیر صنایع و معادن از خودروی سمند به عنوان محور توسعه صادرات صنعت خودروی ایران یاد كرد و گفت :" طراحی و تولید نسل جدید سمند به نام سورن مطابق با استانداردهای بازارهای هدف و سلیقه مصرف‏كنندگان است . "
وی افزود: "دولت‏های قبلی ، توسعه صنعت خودروی كشور را در گرو همكاری مشترك با خودروسازان می‏دانستند، اما دولت فعلی توسعه برند ملی را سرلوحه فعالیت خود قرار داده است. البته همكاری مشترك در قالب جوینت ونچر را نفی نمی كنیم اما با توجه به استراتژی صنعت خودرو در كنار همكاری‏های مشترك با خودروسازها ، بر روی نشان های ملی سرمایه گذاری خواهیم كرد . "
وی تصریح كرد: "طراحی مدل‏های جدیدتر سمند نیز باید آغاز شود و تا دو سال آینده شاهد ورود مدل‏های جدید سمند به بازار باشیم."
دكتر طهماسبی خاطر نشان كرد: "تا پایان سال جاری باید ۲۱ هزار و طی سال آینده یكصد هزار دستگاه خودروی‏سواری با برند ایران خودرو از كشور صادر شود. البته زیر ساخت‏های موجود كشور این قابلیت را دارد كه تا ۱۰ درصد قطعات ریخته‏گری و ماشین‏كاری دنیا را به خود اختصاص دهد ."
وزیر صنایع و معادن اظهار داشت: "خودرو سازان ما باید در كلاس جهانی خودرو تولید كنند. در این زمینه ایران‏خودرو گام‏های تازه‏ای را برداشته است ."
وی از سرمایه‏گذاری در بخش تحقیق و توسعه به عنوان یك الزام یاد كرد نه انتخاب و افزود :
"اگر ایران خودرو می‏خواهد سهم مناسبی از بازارهای بین‏المللی كسب كند باید در بخش طراحی و نوآوری سرمایه‏گذاری كند ."
وی خاطر نشان ساخت ؛ "ایران از نظر صنعتی به نقطه‏ای رسیده است كه می تواند خطوط تولید خودرو را در فراسوی مرزها راه‏انداری كند این درحالی است كه فناوری روز تولید خودرو در انحصار تعداد محدودی از شركت‏های دنیاست ."
دكتر طهماسبی افزود : "گروه صنعتی ایران خودرو در توسعه صادرات كه یكی از شعارهای كلیدی دولت نهم در بخش صنعت است ، موفق عمل كرده و باید این راه همچنان تداوم یابد ." وی با اشاره به ایجاد ۴ واحد خودروسازی تا سال دوم عملكرد دولت نهم گفت : "توسعه صادرات با استفاده از برند ملی سمند و پلتفرم‏هایی كه توسط خودروسازان توسعه یافته اند ، روشی مطمئن برای توسعه بازار صنعت خودروی كشور است . "
وزیر صنایع و معادن خاطرنشان ساخت : "صنعت خودروی ایران دارای نیروهای انسانی توانمند و صاحب دانشی است كه توان طراحی، ساخت، مهندسی محصول و مدیریت فناوری نوین را دارند و این دانش بزرگ‏ترین سرمایه صنعت خودروی كشور است . "
لازم به ذكر است همزمان با رونمایی سمند سورن ، وزیر صنایع و معادن سالن پیش رنگ جدید ایران خودرو را با ظرفیت خالص ۵۰ بدنه در ساعت افتتاح كرد. سالن پیش رنگ ۵ ایران خودرو قابلیت رنگ انواع بدنه‏های خانواده پژو، سمند و ... را دارد . این سالن رنگ تاكنون صرفاٌ توسط ۶ خودروساز معتبر دنیا استفاده شده و بزرگ‏ترین سالن پیش رنگ خاورمیانه است.
در پایان مراسم رونمایی سمند سورن ، به تعدادی از مهندسان و مجریان اصلی پروژه سورن و دست اندكاران پروژه سالن رنگ جدید ایران خودرو، لوح تقدیری به نشان تشكر اهدا شد.
گزارشی از رونمایی سمند سورَن
نویسنده : مینا معمارطلوعی
منبع : ماهنامه صنعت خودرو


همچنین مشاهده کنید