جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


ظرایفی در بازاریابی


ظرایفی در بازاریابی
بسیاری از مردم، اطلاعات ضروری و مورد نیازشان را در نقطه‌ای از خانه قرار می‌دهند كه در معرض دید باشد و همه اعضای خانواده هم بتوانند از آن استفاده كنند. در این میان، یخچال و یك آهن‌ربای نصب شده روی آن، وسایلی هستند كه بیش از بقیه طرفدار دارند. كارت‌های یك رستوران فست فود، پزشك خانواده یا سوپرماركت محله، می‌توانند این اطلاعات ضروری را به اعضای یك خانه یادآور شوند.
این در واقع یك ترفند بازاریابی است كه می‌تواند در قالب خودكار، جاقلمی و تقویم‌هایی كه نام شركت‌ها و شماره تلفن‌هایشان را روی خود دارند هم ظاهر گردد.
▪ نكته اول اینست كه نام و نشان و اطلاعات ضروری آن كسب و كار، در خانه‌ها و پیش چشمان مشتریان بالقوه و كنونی و در دسترس آنها قرار داشته باشد. به علاوه این ابزارها و وسایل- خودكار، تقویم، فنجان، سررسیدنامه و... باید به گونه‌ای باشند كه شخص زمانی كه به شما نیاز پیدا كرد، بتواند از آنها استفاده كند. به طور مثال اگر كسب و كارتان نان شیرینی عرضه می‌كند، یك فنجان قهوه كه نام شما رویش نوشته شده باشد، مفید و موثر بوده ارتباطی خوب و منطقی بین هدیه شما و كسب و كارتان برقرار خواهد نمود. این روش یكی از روش‌های خوب بازاریابی است.
▪ روش دوم استفاده از ایمیل است. بیل گیتس، فرمانروای مایكروسافت، شخصی است كه می‌تواند جریان‌ها و روندهای آینده بازار را پیش‌بینی كند. پیش‌بینی او درباره این كه روزی صاحبان مشاغل و كارشناسان امور گوناگون، كسب و كارشان را از طریق اینترنت راهبری خواهند نمود، به حقیقت پیوسته است. شما هم سعی كنید، ایمیل‌هایی برای تبلیغات و بازاریابی كسب و كارتان تدوین نموده، امكان ارائه مشاوره به مشتریان را فراهم كنید. زمانی كه از ایمیل‌ها بهره می‌گیرید، در مدت زمان لازم برای آشنایی با مشتریان صرفه‌جویی كرده‌اید. به علاوه می‌توانید در یك زمان با تعداد كثیری از مخاطبان كه نیازهای مشتركی دارند، تعامل كنید. ذكر ویژگی‌هایی كه تخصص شما را نشان داده به مخاطب اطمینان دهد كه با كارشناسی توانا روبه‌روست، پاسخگو خواهد بود. سعی كنید از طریق این پیام‌های الكترونیكی برای حل مشكلات خریداران و روشن ساختن ابهامات مشتریان بالقوه، مشاوره دهید.
▪ نكته سوم اینست كه مشتری به شركت خدماتی یا فروشنده‌ای اطمینان می‌كند كه دریابد او به كارش علاقه دارد و كارمندان این شركت با همه توانشان در جهت خدمت به مشتری و حل مشكلش، تلاش می‌نمایند. بله شما و كارمندانتان به كارها و مسئولیت‌هایتان متعهد هستید و می‌خواهید به مشتریان خدمت كنید ولی یك مشتری بالقوه كه نمی‌داند! همه مشخصات، خدمات و فعالیت‌های كسب و كارتان را مشتری محور بسازید. آنها باید این علاقه و توجه شما به كارتان و مشتریان را حس كنند. این واقعیت را به همه كارمندانتان هم گوشزد كنید تا در رفتارها و برخوردهایشان با مشتری، رعایت نمایند.
▪ مسئله چهارم در واقع یك هشدارست! بسیاری از كاسبانی كه در ابتدای راهند، می‌خواهند كسب و كارشان را در همه جا و از تمامی راههای ممكن به دیگران بشناسانند. تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها و مجلات و اینترنت، می‌توانند نام یك كسب و كار و خصوصیاتش را به گوش مردم برسانند ولی بهترین گزینه برای شما انتشار یك رشته طولانی مدت از آگهی‌های كوچك در روزنامه است. دلایل این پیشنهاد را می‌گویم: لازمست یك كسب و كارنوپا گزینه‌ای را برای بازاریابی برگزیند كه بتواند از عهده مخارجش برآید و سپس در طولانی مدت از آن استفاده كند و بارها و بارها آن را به خدمت گیرد. گاهی این مداومت و پشتكار به این معناست كه باید هفته‌ها یا ماه‌ها یك برنامه بازاریابی – مثلا چاپ طولانی مدت آگهی‌های معرفی كسب و كار - را مرتب پیش ببرید تا این كه بالاخره مردم بر اثر كثرت حضور و چاپ پشت سرهم و بدون وقفه آگهی‌ها، به كسب و كار شما توجه نشان دهند.
معمولا صاحبان كسب و كارهای نوپا می‌پرسند كه باید از چه ابزار و روش بازاریابی استفاده كنند. پاسخ اینست كه آن روشی را برگزینید كه بتوانید از طریق آن، پیام‌هایتان را به مشتریان رسانده خودتان را در كانون توجه‌شان قرار دهید و در ضمن از عهده پرداخت مخارج و هزینه‌هایش نیز برآیید. این مطلب اهمیت ویژه‌ای دارد چون از رموز پاسخگویی یك برنامه بازاریابی، استمرار، مداومت و حضور طولانی مدت آنست. اگر قرار باشد مشتریان بالقوه به كسب و كارتان توجه كرده به آن جذب شوند و مشتریان كنونی همچنان با شما بمانند، باید همواره نام و نشان شما را پیش رویشان مشاهده كرده همیشه بتوانند با این كسب و كار ارتباط برقرار كرده نیازشان را مرتفع نمایند. هدایای تبلیغاتی و مشاوره ایمیلی، روش‌هایی هستند كه در این موقعیت‌ها به كار می‌آیند و تمامی این‌ها پول لازم دارند! بازاریابی و كسب و كار یك فرد صبور و كوشا را می‌طلبد. پس ناامید نشوید و شكیبا باشید. در تنظیم بودجه‌تان هم دقت كنید. موضوع مهم و قابل توجه پنجمی، درباره نقطه هدف بازاریابی‌های یك كسب و كارست. مشتریان از شما خرید می‌كنند و به كالاها و خدماتتان هم علاقه دارند ولی این «كالاها» و «خدمات» عالی و با كیفیت شما نیستند كه خریداران را جذب نموده‌اند.آنها این كالاها را می‌خرند چون بعد از استفاده آنها، «احساس» خوب و دلپسندی پیدا می‌كنند. این احساس همان دایره‌ای است كه نوك پیكان مجموعه فعالیت‌های بازاریابی شما می‌بایست متوجه آن باشد. ممكن است درك و پرداختن به این مسئله در پروسه بازاریابی قدری مشكل باشد. برای همین خودتان را در جایگاه یك مشتری قرار دهید. فكر كنید و ببینید كه چه چیزی باعث شد فلان كالا را بخرید. شما با استفاده از آن احساس خوبی پیدا می‌كنید و به همین «احساس خوب» علاقه‌مندید. حالا دقت كنید و ببینید كه آگهی تبلیغ آن، چطور از این احساس خبر داد و چگونه به آن اشاره نمود؟
با استفاده از این آگهی‌ها می‌توانید به ایده‌هایی برای طراحی آگهی‌ها و گنجاندن این احساس خوب و خوشایند در آنها، دست یابید.
مشتریان راضی و خرسند، منابع ارزشمندی هستند كه بهترین راهكارهای افزایش فروش و درآمد را عرضه می‌كنند. همواره برگوش دادن به مشتریان ناراضی و پرهیز از خطای پیشین تاكید می‌شود. این تذكر كاملا منطقی و بجاست ولی مشتریان خوشحال، دلایل موفقیت فروش را بیان می‌كنند كه راههای تقویت قوای مثبت طرح بازاریابی و پروسه فروش را به شما نشان خواهند داد.
▪ آخرین نكته درباره رنگ‌هاست. اگر آگهی‌هایتان- چه در مطبوعات و چه در اینترنت - را با رنگ ثابتی همراه كنید، مخاطبان بسیار راحت‌تر آن را به خاطر خواهند سپرد. معمولا بهترین راه اینست كه نام و نشان تجاری شركت به رنگ خاصی باشد و این رنگ اصلا تغییر نكند. همراهی یك رنگ با یك نام و علامت، هویت یك كسب و كار را متمایز از دیگران می‌كند.
مترجم: آذین صحابی
منبع : روزنامه تفاهم


همچنین مشاهده کنید