شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

این چند نفر، آن ۴ تیم


این چند نفر، آن ۴ تیم
مسابقات لیگ قهرمانان اروپا به مراحل حساس خود نزدیك شده است. ۴ تیم پایانی حریفان خود را شناخته و در پی برنامه ریزی جهت صعود به مرحله نهایی و دیدار فینال هستند. قطعاً خیلی از دوستداران فوتبال از حذف تیم ها ی مورد علاقه خود ناراحت هستند اما اگر یك نظرسنجی عمومی داشته باشیم درخواهیم یافت هیچ كس از حضور ۴ تیم فعلی در مرحله نیمه نهایی ناراضی نیست.
میلان (تیمی با سابقه روشن و دومین تیم پرافتخار این جام) به همراه لیورپول (پرافتخارترین تیم انگلستان)، منچستریونایتد(پرطرفدارترین تیم جزیره و یكی از محبوب ترین تیم های باشگاهی در سطح جهان) و چلسی (قدرت نوپای فوتبال انگلستان كه با انبوهی از ستارگان بین المللی در پی اولین عنوان باارزش در جام قهرمانان است) با حضور در مراحل پایانی به رونق جام افزوده اند. در این میان «سرآلكس فرگوسن» بزرگ از سوی ۳ مربی بسیار موفق و از نسل جدید محاصره شده و باید ثابت كند چیزی از همتایان جوانش كم ندارد.
«كارلو آنچلوتی» روزگاری با پیراهن میلان جام قهرمانان را فتح كرد و یك بار نیز به عنوان سرمربی این تیم با شكست یوونتوس در ورزشگاه اولدترافورد جشن قهرمانی برپا كرد و این گونه در ردیف استثناهای دنیای فوتبال جای گرفت.«خوزه مورینیو» مردی عبوس و مغرور كه با پورتو سر به آسمان سائید و به یكباره نام و آوازه ای بین المللی یافت نیز در زمره گرانقیمت ترین و برترین مربیان دنیا قرار دارد.او احتمالاً آخرین فصل خود را در چلسی سپری می كند و بعید نیست در پایان فصل تیمی از اسپانیا یا ایتالیا را برای ادامه دوران مربیگری برگزیند.
او ترجیح می دهد با فتح جام لیگ قهرمانان از استمفوردبریج جدا شود. از سوی دیگر «رافائل بنیتز» مربی جوان، كم حاشیه و كاربلد اسپانیایی، استاد اداره كردن بازی های حذفی و عاشق رویارویی با مورینیو است و جالب اینكه در رقابت های اروپایی تاكنون به سرمربی چلسی باج نداده اما در داخل جزیره اكثراً مغلوب خوزه می شود.این ۴ مربی بزرگ اعتبار و وزن فنی نیمكت های مرحله نیمه نهایی را افزایش داده و با حضورشان رقابت را داغ تر و غیر قابل پیش بینی كرده اند.از این مسأله كه بگذریم، می رسیم به فتح جام و تأثیر آن بر انتخاب مرد سال اروپا و حتی جهان. در تركیب هر ۴ تیم مردانی را می بینیم كه خود را مستحق فتح این عنوان دانسته و امیدوارند با حضور در سكوی قهرمانی گوی سبقت را از رقبا بربایند.
● رونالدو، نقطه اتكای شیاطین سرخ
هواداران اولدترافورد به حضور تك ستاره های بزرگ در تركیب تیم خود عادت كرده اند. «كانتونا» و «بكهام» آخرین نمونه ها بودند كه هر ۲ با پوشیدن شماره ۷دل هواداران را ربودند.اكنون در این تیم یك شماره ۷ دیگر سربرآورده و با نمایش زیبای خود همگان را به وجد می آورد.
كریستیانو رونالدو با همكاری «وین رونی» ستاره جوان انگلیسی ها، قدرتی دوچندان به خط حمله منچستر بخشیده و یكی از عوامل اوج گیری مجدد این تیم در فصل جاری محسوب می شود.او به كسب عنوان مرد سال جهان و اروپا چشم دوخته و در شرایطی كه تیمش پیشتاز لیگ برتر است و در نیمه نهایی اروپا حضور دارد، می تواند با كمك به تیم به عنوان فردی هم بیندیشد. كریس تكنیكی در مقایسه با سایر رقبایش جوان تر و به لحاظ كارنامه كم افتخارتر است. باید دید آیا او امسال می تواند با فتح جام های بزرگ این خلأ را پر كند یا خیر؟
● میلان با ۲ نماینده
اگر «آندره آ پیرلو» و «كاكا» را از میلان بگیرید، قدرت تهاجمی این تیم نصف می شود. این ۲ بازیكن بزرگ به خوبی در تركیب تیم جا افتاده اند و هرگاه آماده باشند، میلانی ها را به سرمنزل مقصود می رسانند.«پیرلو» كارنامه ای بس درخشان دارد و سال گذشته در جریان جام جهانی ثابت كرد جزو برترین های ایتالیا به حساب می آید؛ هرچند در انتخاب نهایی یوفا و فیفا مغلوب كاناوارو و بوفون شد.
● فانتازیستای قرمز و مشكی ها
در زدن ضربات ایستگاهی تبحر ویژه ای دارد، مرد لحظات حساس لقب گرفته و قادر است در شرایط سخت با پاس های طلایی، مهاجمان را روانه دروازه حریف كند. اگر میلان قهرمان شود، او بخت نخست فتح عنوان مرد سال فوتبال اروپا و شاید جهان خواهد بود.«كاكا» مرد برزیلی میلان یكی از آماده ترین بازیكنان فعلی جهان كه تكنیكی متفاوت از سایر هموطنانش را عرضه می كند، خیلی سریع با فوتبال اروپا اُنس گرفت و اكنون در میلان همچون الماسی می درخشد.رئال مادرید او را می خواهد اما گالیانی بارها گفته هرگز به فروش ستاره برزیلی نمی اندیشد.«كاكا» آقای گل فعلی لیگ می تواند در پایان فصل جاری توپ طلای اروپا را برباید. سایر رقبا یا حذف شده اند و یا در دوران افت بسر می برند.
‌● بالاك و عنوانی بین المللی
خیلی ها آمدن میشاییل بالاك به چلسی را اشتباه می دانند و معتقدند افت كرده اما ستاره آلمانی نه تنها پسرفت نداشته، بلكه پیشرفت هم كرده است.
بازی او كنار لمپارد، اسی ین و ماكلله زیاد به چشم نمی آید؛ چرا كه این افراد سطح فنی بالایی دارند اما به دلیل ضعف سایر بازیكنان بایرن اوضاع كاملاً متفاوت بود.مگر می شود زیر نظر یكی از بهترین تئوریسین های فوتبال تمرین كرد و پیشرفتی نداشت؟ او كه با تیم ملی كشورش مقام سومی جهان را فتح كرده و امید ژرمن ها در یورو ۲۰۰۸ است، به چلسی آمد تا لیگ قهرمانان را فتح كند.بالاك چهره بین المللی فوتبال آلمان است و می تواند پس از ماتیوس افسانه ای یك آلمانی برنده توپ طلا نامیده شود. قدرت بدنی بالا، تعصب و تلاش بی وقفه و بازی تكنیكی از جمله خصلت های بارز بالاك است كه اگر با گلزنی توأم شود، بخت وی را برای تصاحب عناوین فردی افزون خواهد كرد.
● جرارد، كاپیتانی لایق و سمبل تعصب
«استیون جرارد» كاپیتان سرشناس لیورپول و سمبل طرفداران لیورپول، امید اصلی فاتح ۲ فصل پیش و مدعی قهرمانی فصل جاری لیگ قهرمانان محسوب می شود.موتور خستگی ناپذیر لك لك ها باید برای بازی مقابل چلسی آماده شود و اگر بتواند تیم خود را از این مرحله عبور دهد، یك قدم به فتح عنوان فردی نزدیك خواهد شد.
او نیز مثل اكثر انگلیسی ها عنوان دار نیست اما سابقه گلزنی در فینال لیگ قهرمانان را دارد.این هافبك شوتزن با پاس های مورب و بلند، وزنه ای بزرگ محسوب می شود و فقط به بالا بردن جام فكر می كند.باید دید كدام تیم به سكوی قهرمانی پا می گذارد و كدام یك از بازیكنان نفرات مورد اشاره یا همبازیان آنها می توانند با رهنمون كردن تیم های خود به سمت قهرمانی، آقای سال اروپا و جهان نام بگیرند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید