شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


گذر از موانع برای رسیدن به یک سرمایه‌گذاری موفق


گذر از موانع برای رسیدن به یک سرمایه‌گذاری موفق
اما با وجود شكست دوباره به رفتار خود ادامه داده و همان ضرب‌المثل معروف «همان آش و ...». برای گذر از موانع و رسیدن به یك سرمایه‌گذاری موفق، تغییر رفتار سرمایه‌گذار ضروری است. هر سرمایه‌گذاری، هر چند موفق، باید مدام با موانع جدیدی دست و پنجه نرم كند.
● موانع
موانع در حقیقت آن چیزهایی هستند كه فكر می‌كنیم یا احتمال می‌دهیم ما را از رسیدن به موفقیت باز می‌دارند. همه سرمایه‌گذاران بهتر است قبل از آنكه به اهدافشان دست یابند، لیستی از مشكلاتی را كه باید از عهده‌اش برآیند تهیه كنند. اغلب مردم با تكرار همان اشتباهات (سرمایه‌گذاری) گذشته دست به گریبان‌اند. شاید دلیلش این است كه خود مشكل را شناسایی نمی‌كنند و نمی‌دانند چه چیزی آنها را از موفقیت باز می‌دارد. این مشكلات و موانع چه چیزهایی هستند؟ فراموش نكنید هر سرمایه‌گذاری مشكل خاص خود و در حد خود را دارد. اما تعدادی از این مشكلات كه متداول نیز هستند، از این قرار می‌باشد:
● احساسات
احساسات یكی از رایج‌ترین و معمول‌ترین تجارب بشری است. ترس و طمع اغلب مانع از این است كه سرمایه‌گذاران در فرصت‌های سرمایه‌گذاری پیش‌رو، منطقی فكر كنند، در نتیجه تصمیمات سرمایه‌گذاری ضعیف و معمولا همراه با از دست دادن سرمایه حاصل می‌شود.
برای مثال گرچه سرمایه‌گذاران علاقه‌مند هستند در بالاترین قیمت بفروشند و در پایین‌ترین قیمت خرید كنند، اما از فروش سهام خوب بیزارند و تمایلی به خرید سهام كم‌طرفدار ندارند. علاوه‌بر این، بیشتر سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری‌های مناسب مدت زیادی وابسته می‌شوند. حتی زمانی كه آنها تغییر موضع می‌دهند نیز به نگه داشتن ادامه می‌دهند، به امید اینكه دوباره به موقعیت بالا برگردند. سرمایه‌گذاران با خود می‌گویند: «اگر فقط به سطح قیمتی كه خریده بودند برگردد، این سهام را خواهند فروخت.»روی دیگر سكه نیز كسانی هستند كه مدت زیادی به سرمایه‌گذاری‌های زیان‌ده خود ادامه می‌دهند، آنها امیدوارند اگر صبر كنند وضع سهامشان بهبود می‌یابد و می‌توانند حداقل به قیمت خریداری‌شده سهام خود را به فروش برسانند.
در این فرآیند سرمایه آنها در یك سرمایه‌گذاری زیان ده حبس شده و بنابراین سودی در پی ندارد. این عمل موجب كاهش مانده حساب و افزایش استرس می‌شود. بیشتر سرمایه‌گذاران اظهار می‌كنند نگهداری طولانی مدت سهام، (بیش از حد) سرمایه‌گذاری اشتباهی است و بیشترین زیان را به موفقیت‌شان وارد می‌كند.
● عدم آگاهی
گاهی سرمایه‌گذاران به اشتباه تصور می‌كنند تنها كاری كه باید انجام دهند خرید و فروش سهام مناسب است و همیشه هم می‌توانند سود كنند. بیشتر سرمایه‌گذاران از نحوه عملكرد بازار، كشش قیمت سهام و نحوه سرمایه‌گذاری موفقیت آمیز اطلاع كمی دارند، گاهی اوقات نیز ریسك‌های غیر ضروری را متحمل می‌شوند.
بیشتر سرمایه‌گذاران بخشی را كه به تازگی، بازارگرمی خوبی پیدا كرده دنبال می‌كنند، بدون اینكه آگاهی كافی از دلیل آن داشته باشند و یا ریسك‌های آنرا بدانند.
برای مثال با آنكه می‌‌دانند نباید پرتفوی خود را با سرمایه‌گذاری كلان در یك سهم سنگین كنند، اما به این كار ادامه می‌دهند.
گاهی اوقات هم فقط سهام شركتی را كه در آن مشغول به كار هستند خریداری می‌كنند، زیرا صندوق بازنشستگی شركت و استفاده از حق تقدم‌ها به عنوان بخشی از بسته جبران خسارت،‌ سرمایه‌گذاری را برایشان آسان می‌كند. این كار باعث می‌شود پرتفوی آنها یكنواخت و بدون تنوع باشد. بعضی‌ها نیز از اوراق قرضه اطلاع كافی ندارند و از آن دوری می‌كنند. كمتر كسی می‌داند اوراق قرضه، ‌در صورت اعلام ورشكستگی یك شركت ارجحیت دارد.
بسیاری نمی‌دانند زمانی كه نرخ بهره افزایش می‌یابد،‌ قیمت اوراق قرضه پایین می‌آید یا بانك مركزی چگونه نرخ بهره و منحنی بازده را تعیین می‌كند.
اغلب سرمایه‌گذاران نمی‌دانند چه موقع سهامی را كه افزایش قیمت پیدا كرده بفروشند، در نهایت به نگه‌داشتن آن ادامه می‌دهند و از كسب سود و به دست آوردن سرمایه برای دیگر سرمایه‌گذاری‌ها،‌ باز می‌مانند.
نبود آگاهی نسبت به افزایش قیمت سهام، باعث می‌شود پرتفوی آنان به شدت نامتعادل شود. اما بازار تعدیل‌‌كننده بزرگی است و معمولا پرتفوی سرمایه‌گذاران را دوباره تعدیل می‌كند. تعدیل دوباره تضمین كننده فروش بعضی از سرمایه‌گذاری‌‌هایی است كه بهترین عملكرد را داشته و خرید سهام با كیفیت‌تری است كه از این چرخه عقب مانده‌اند این تعبیر از تعدیل مجدد، سرمایه‌گذاران را سردرگم می‌كند.
● نگرش بلند مدت و عملكرد كوتاه مدت!
سرمایه‌گذاران در حالی كه ادعا می‌كنند با دید بلند مدت سرمایه‌گذاری می‌كنند، اما عملا تصمیماتشان را بر اساس ایده‌ها و حركات كوتاه مدت اتخاذ می‌كنند. بیشتر آنان اعتقاد دارند كه هدف‌گذاری بلندمدت برای كارهایی نظیر خرید مسكن، پس‌انداز برای دانشگاه فرزندان و دوران بازنشستگی بسیار ضروری است، اما متاسفانه همین نگرش را برای برنامه‌های مالی خود ندارند.
بدون داشتن چنین برنامه‌ریزی برای طرح‌های مالی، تصمیمات آنان دستخوش جریان‌های جزر و مدی بازار می‌شود. تصمیم‌گیری بر مبنای نوسانات غیرقابل پیش‌بینی بازار، می‌تواند خطرناك باشد و فرصت خوبی برای انجام اشتباهات بزرگ و ممانعت از رسیدن به اهداف بلندمدت، فراهم می‌كند.
یك سرمایه‌گذار متوسط زمانی‌كه متوجه می‌شود بازار افزایش یافته تمام نقدینگی خود را روی سهام و اوراق قرضه می‌گذارد تا بتواند كمی از سود حرفه‌ای‌ها هم نصیب او شود. در زمان كاهش بازار هم دچار ترس و دستپاچگی شده و تقریبا در پایین‌ترین قیمت می‌فروشد. این ماجرا همچنان ادامه دارد در نتیجه باعث می‌شود مقدار قابل‌توجهی از سرمایه خود را از دست داده و نسبت به بازار سرمایه دلسرد و بی‌علاقه شوند.
● استراتژی‌های رفع موانع
مهم نیست چه چیز‌هایی بر سر راه شما مانع و مشكل هستند، مهم این است كه یك برنامه عملی برای رفع آنها داشته باشید. در اینجا هفت مرحله برای رفع موانع سرمایه‌گذاری موفق را بیان می‌كنیم:
عملكرد خود را ارزیابی كنید. با ارزیابی عملكرد خود دفترچه راهنمایی از كارهای مفید و مضر پدید می‌آورید. این كار كمك می‌كند، بدانید چه اشتباهاتی را تكرار می‌كنید. در حالی كه عده‌ای جزئیات دقیق‌تری به دست می‌آورند شما می‌توانید روند كلی بازار، روند یك بخش خاص از بازار،‌ پایه و مبنای انجام معاملات را ثبت كنید. این‌كار را برای هربار خرید و فروش انجام دهید. این نوع ثبت كردن برای ارزیابی فعالیت‌های سرمایه‌گذاری به مرور زمان بسیار مفید است و می‌توانید موانعی را كه با آن مواجه می‌شوید، ‌شناسایی كنید.
تشخیص چیز‌هایی كه می‌خواهید تغییر دهید. فعالیت‌های گذشته خود را ارزیابی كرده و به دنبال الگویی برای موفقیت باشید. آیا بدون اینكه تكلیفتان را انجام دهید، به طور آنی اقدام به خرید سهام پرفروشی می‌كنید؟ آیا دلیل شما برای خرید سهام، بیشتر اوقات اشتباه از آب درمی‌آید؟ كلید حل این معما، شناسایی آن رفتار به خصوص است كه مانع عملكرد شما است.تمركز داشتن بر روی چیزی كه می‌خواهید تغییر دهید. تغییر دادن رفتار، مستلزم ثبات قدم و تمركز بر روی آن چیزی است كه می‌خواهید تغییر دهید. مثل هر تلاشی برای تغییر رفتار، باید برای تغییر رفتار سرمایه‌گذاری و تقویت رفتاری كه دوست دارید داشته باشید، تلاش كنید و بر روی فعالیت‌های تقویتی تمركز كنید. اگر نمی‌توانید چنین تمركزی روی فعالیت‌های خود داشته باشید، بهتر است كمی به خود زمان دهید. از سرمایه‌گذاری كردن دوری كنید تا بتوانید نیروی كافی و تمركز لازم را به دست آورید.نحوه برخورد با ضرر و زیان‌ها. زیان‌‌دهی بخشی از سرمایه‌گذاری است. یادگیری نحوه برخورد مناسب با آن، یكی از اساسی‌‌ترین رفتارهای سرمایه‌گذاری موفق است. برای شروع باید دید كه شما برای «توقف زیان» چه معیار تعریف شده‌ای دارید و دلیل اصلی شما برای انجام معامله چیست؟ مواجهه با زیان و پذیرفتن آن یك مهارت تجاری است، كه رفتار مهمی در تجارت و دادوستد به شمار می‌رود.
با پذیرش اینكه زیان هم یك فرآیند غیرارادی در استراتژی انجام معاملات است، می‌توانید از احساسات ناشی از زیان‌دهی رهایی یابید. این نگرش باعث می‌شود بدون ترس با فرصت‌های بعدی برخورد كنید.در یك استراتژی سرمایه‌گذاری مهارت پیدا كنید. روش‌های بسیاری برای ارزیابی بازار و انتخاب سهامی كه فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوبی ارائه می‌كند، وجود دارد. اغلب افراد با انبوهی از اطلاعات موجود سردرگم می‌شوند. به جای تلاش برای درك هر جنبه یا روشی بهتر است یك استراتژی اثبات شده را یاد بگیرید. ممكن است بعضی از فرصت‌ها را از دست بدهید، اما به روش سرمایه‌گذاری خودتان اطمینان پیدا می‌كنید. دانشی كه به دست می‌آورید پایه و اساس سرمایه‌گذاری شما را تشكیل خواهد داد. بعدها زمانی كه در روش خود متبحر شدید، می‌توانید با اضافه كردن یك روش جدید كه استراتژی شما را تكمیل می‌كند، حوزه دانش خود را گسترش دهید.
تفكر و تصمیم‌گیری بر مبنای احتمالات. بازار مدام در حال تغییر و نوسان است. سرمایه‌گذاران در شرایطی قرار می‌گیرند كه باید مدام «ریسك، پاداش» فرصت‌ها را ارزیابی كنند. شما نمی‌توانید بازار را به حركت درآورید. باید فرصت‌ها را ارزیابی كنید و بهترین فرصت را كه بازار را به حركت درخواهد آورد، شناسایی كنید. ارزیابی آن فرصتی كه محتمل‌تر است، كمك خواهد كرد تصمیم با ارزشی اتخاذ كنید.سعی كنید واقع بین باشید. بیشتر سرمایه‌گذاران به جای اینكه بازار را همان‌طوری كه هست، ببینند دوست دارند باور كنند كه روند بازار هر آنچه كه آنان فكر می‌كنند باید باشد. معمولا این باور اشتباه از آب در می‌آید. بازار همان كاری را می‌كند كه بازار ایجاب می‌كند.
سرمایه‌گذارانی بهتر نتیجه می‌گیرند كه دید عینی داشته و واقع‌بین هستند. پس اگر واقع‌بین هستید:
الف) به خاطر سریع عمل كردن، خود را تحت فشار قرار ندهید.
ب) به هنگام تصمیم‌گیری نگران و مضطرب نباشید.
ج) نظر خود را به بازار تحمیل نكنید بلكه دقت كنید و ببینید بازار چه چیزی به شما می‌گوید.
ترجمه: شیوا هوشدری
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید