جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

آخرین وضعیت ارتباطات زیرساخت کشور


آخرین وضعیت ارتباطات زیرساخت کشور
شركت ارتباطات زیرساخت درآغازسال جاری توسعه ظرفیت های شبكه بین شهری وبین الملل رادررأس برنامه های خود قرارداد. برهمین اساس طی سال ۸۵ ظرفیت سوئیچ های بین شهری ازیك میلیون و۴۰۰ هزارپورت به ۲ میلیون و۴۰۰هزارپورت وشماركانال های بین شهری ازیك میلیون و۱۰۰ هزاركانال به ۳ میلیون و۳۰۰ هزاركانال افزایش یافت و ظرفیت سوئیچ های بین الملل نیزبه ۲۵ هزارپورت رسید.
علاوه براین شركت ارتباطات زیرساخت با ظرفیت سازی لازم امكان صدورخدمات فنی سالانه تا ۳ میلیون پورت، ظرفیت سوئیچ وانتقال رافراهم كرده است. گفتنی است این شركت طی سال جاری اجرای عملیات نصب وراه اندازی تجهیزات انتقال در۲۴۰ ایستگاه مایكروویوكشور، نصب وراه اندازی تجهیزات مدیریت یكپارچه شبكه سوئیچ وانتقال كشور ، شبكه هوشمندسراسری ، ویدئوكنفرانس تدوین SLA و طرح های دیگری رانیزبرای ارتقای ظرفیت وكیفیت شبكه زیرساخت در دست اجراداشت كه دراین گزارش بدان اشاره می شود.
● آخرین وضعیت شبكه ملی فیبر نوری كشور
شركت ارتباطات زیرساخت هم اكنون با ۳۵ هزاركیلومترشبكه فیبرنوری وبااستفاده از تجهیزات SDH و DWDM امكان برقراری ارتباطات بین شهری وبین الملل هموطنان شامل صوت ، تصویرواینترنت را فراهم می كنداین شبكه هم اكنون با ظرفیت ۱۰۰ هزارE۱ ارتباطات هموطنان را در۳۰ استان و۱۰۱۶ شهرتامین می كند و طول مسیر آن نیز تاانتهای برنامه چهارم توسعه ۱۵۰۰۰ كیلومتر توسعه وظرفیت آن نیزتا ۲۵۰ درصد افزایش می یابد.
علاوه براین شبكه یادشده هم اكنون باظرفیت ۴STM۱ ۲بین الملل ارتباط اینترنت هموطنان راازدومسیرجنوب وشمال غرب تأمین می كند وبه زودی بانصب تجهیزات ازدومسیركویت وآذربایجان STM۱۱۶ به این ظرفیت افزوده خواهدشد
درخصوص وضعیت اتصال شبكه ملی فیبرنوری به كشورهای همسایه باید گفت: هم اكنون ایران باكشورهای همسایه شامل افغانستان ، تركمنستان،آذربایجان ، تركیه، كویت، امارات وارمنستان دارای ارتباط مستقیم فیبرنوری است واتصال با عراق نیزدرحال اقدام است.
علاوه براین شركت ارتباطات زیرساخت برای اتصال شبكه فیبرنوری یاكشورهای پاكستان وعمان درحال مذاكره است واقدام برای برقراری مسیردوم فیبرنوری ایران باامارات نیزدردست بررسی است.
لازم به ذكراست با اجرای پروژه فالكون ایران باحلقه ای ازمسیرفیبرنوری كه به دورخلیج فارس اجرامی شود به كشورهای قطر، عمان ،امارات ، عربستان وكویت مرتبط وازاین طریق به شبكه جهانی نیزمتصل می شود.
گفتنی است ازطریق مسیرهای فیبرنوری تمامی نقاط مرزی به شبكه زیرساخت متصل هستندودرطول برنامه چهارم توسعه شمارمسیرها وظرفیت شبكه برای بهبود كیفی وكمی ارتباطات افزایش خواهدیافت.
● برنامه های جامع زیرساخت برای تبدیل ایران به هاب منطقه
ایران درمركز منطقه ای همجواربا ۱۵ كشوربابیش از ۳۵۰ میلیون نفرجمعیت قراردادوبه همین دلیل ازنظرجغرافیایی موقعیت مناسبی برای تبدیل به مركز ارتباطی منطقه راداراست.
بدین ترتیب كشورهای آسیایی میانه می توانند ازطریق اتصال فیبرنوری بانزدیك ترین نقطه مرزی ایران به كشورها وشبكه های جهانی اطراف كشورمان متصل شوند.
دراینجا بایدگفت علاوه بر۳۵ هزاركیلومترفیبرنوری زیرساخت كه استان ها ومراكز مخابراتی بین شهری ناحیه ای ومنطقه ای رابه یكدیگرمتصل می كند،.حدود ۴۰ هزاركیلومترمسیرفرعی فیبرنوری نیزدرنواحی شهری وروستایی اجراشده است كه تمامی مراكز مخابراتی را درشهرها وروستاهابه یكدیگرمتصل می كندودرمجموع ۷۵ هزاركیلومترشبكه فیبرنوری دركشورمان امكان ارتباطات شهری، بین شهری وبین الملل رابرای هموطنان در انتقال صوت، تصویرودیتا فراهم می كند.
● ویژگی ها وامكانات شبكه هوشمند سراسر زیر ساخت
با راه اندازی خدمات هشت گانه شبكه سراسری هوشمند شامل نظرسنجی، مکالمات انبوه، شبکه خصوصی مجازی، مشاوره تلفنی،شماره اختصاصی شماره فراگیر، کارت اعتباری و مکالمه رایگان امکان بهره‌مندی تمامی هموطنان در۳۰ استان کشور از مزایای این شبکه فراهم می شود.
راه‌اندازی این شبکه با خدمات ارزش افزوده‌ای که دراختیارمشترکان قرارمی‌دهد از ابعاد مختلف می‌تواند برای مخابرات، مردم و همچنین سازمان‌ها ونهادهای فعال درعرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تحولی چشمگیر و اساسی محسوب شود.
چرا که کاربرد هریک از این خدمات برای سه گروه یاد شده می‌تواند مزایای خاص خود را داشته باشد. خدمات ارزش افزوده شامل: مکالمات انبوه، شماره اختصاصی و شماره فراگیر به گونه‌ای طراحی شده‌اندکه کاربران را ازشماره‌گیری مجدد برای تماس با مخاطب مورد نظر بی نیاز می‌کند به گونه‌ای که با همان یک بار شماره‌گیری امکان تماس را با مخاطب فراهم می‌کند.که این موضوع علاوه بر افزایش ضریب موفقیت مکالمات تلفن(ASR) که یکی ازشاخص‌های پیشرفت و کارایی درمخابرات محسوب می‌شود، نیاز به سرمایه‌گذاری مضاعف، برای توسعه ظرفیت ارتباطات ر انیز کاهش می‌دهد.
ضمن این که با برقراری تماس با همان یکبارشماره‌گیری میزان رضایتمندی مشترکان از شبکه مخابرات کشور افزایش خواهد یافت ازسوی دیگر خدماتی ازقبیل مکالمه رایگان، نظرسنجی، شبکه خصوصی مجازی و مشاوره تلفنی به فعالان عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور این فر صت را خواهد داد تا ضمن شناسایی و جذب مشتریان مورد نظر امکان معرفی و ارائه خدمات و محصولات خود را در سراسر کشور به دست آورند. خدمات هشتگانه شبکه هوشمند، ازسوی شرکت ارتباطات زیرساخت در ۳۰ استان و ۱۰۱۶ شهرکشور ارائه خواهد شد و صورتحساب‌گیری این خدمات به صورت متمرکز درشبکه زیرساخت محاسبه می شود ، تنها واگذاری و ارائه کارت های اعتباری در اختیار استان ها قرار خواهد گرفت.
به منظور ایجاد یك شبكه واحد و جلوگیری از پیچیدگی ساختار شبكه و با توجه به سازگاری بیشتر آن با شبكه‌های نسل آینده و ماهیت سراسری برخی از سرویس‌های هوشمنداز جمله سرویس كارت اعتباری این طرح در شركت ارتباطات زیر ساخت اجرا شده است از مزایای دیگر این طرح می‌توان به عدم نیاز به تعامل بین شبكه‌های هوشمند متعدد به دلیل پیچیدگی ، جلوگیری از سرمایه گذاری‌های موازی و ارائه خدمات در سرتاسر كشور به ویژه در استان‌های محروم اشاره كرد.
● سرویس‌های هوشمند
در این شبكه ۸ سرویس اصلی شامل كارت اعتباری به میزان ۳ میلیون ، مكالمه رایگان به میزان ۲۰۰۰، نظرسنجی به میزان ۳۰۰، مكالمه انبوه به میزان ۳۰۰، شبكه خصوصی مجازی برابر با ۵۰۰۰۰كاربر، مشاوره تلفنی به میزان ۱۰۰۰۰، شماره اختصاصی به میزان ۱۰۰۰۰ و شماره فراگیر به میزان ۵۰۰۰ به مشتركین ارائه خواهد شد.
● نحوه ارائه سرویس شبكه هوشمند سراسری
این شبكه در سراسر كشور و از طریق شبكه بین شهری كشور (مراكز منطقه‌ای و ناحیه‌ای) به مشتركین خدمات ارائه می‌شودبه دلیل امنیت و استفاده از منابع شبكه و جلوگیری از تقلب، مدیریت و كنترل خدمات در این شبكه به صورت متمركز و از طریق مركز مدیریت خدمات در شركت ارتباطات زیر ساخت انجام می‌شود.
● زمان ارائه سرویس در شبكه هوشمند سراسری
درشبكه هوشمند سراسری در حال حاضر نصب و راه‌اندازی شده و در مرحله آزمایش و تحویل است.واگذاری خدمات از سال ۸۶ خواهد بود.
● معرفی خدمات در شبكه هوشمند سراسری
▪ كارت اعتباری (PCC)prepaid calling card :
از طریق این سرویس یك كارت رمزدار و یا یك شماره رمز به مشترك اختصاص داده می‌شود. با این شماره رمز، مشترك می‌تواند از هر دستگاه تلفن كه در دسترس او است مكالمه خود را به مقاصد شهری، بین شهری و بین الملل و تلفن همراه برقرار كند و هزینه مكالمه از اعتبار او كسر شود. استفاده كنندگان این نوع خدمت اغلب دانشجو، سربازان و گردشگران هستند. از مزایای این خدمت می‌توان به مواردی از جمله برقراری ارتباط از طریق هر خط در دسترس و آگاهی از میزان اعتبار و هزینه اشاره كرد.
▪ نظر سنجی VOTTele voting
این خدمت برای نظر سنجی در ارتباط با یك موضوع خاص كاربرد دارد. دارندگان سرویس می‌توانند با ارائه یك یا چند شماره و با استفاده از پیام‌های مناسب نظرات و آراء مخاطبان خود را از طریق شبكه هوشمند جمع‌آوری كند. متقاضیان این خدمت موسسات نظرسنجی، شركت‌ها و سازمان‌های تجاری و صنعتی و صدا سیما هستند. از قابلیت‌های این سرویس می‌توان به تعیین مدت زمان اعتبار نظرسنجی، محدود كردن ناحیه نظر سنجی و كنترل تعداد آراء و نظرات اشاره كرد.
▪ مكالمات انبوه(MAS) Mass Calling :
با استفاده از این سرویس شبكه هوشمند ترافیك زیاد به مقصد یك شماره خاص كنترل می شود بدین صورت كه این شبكه در صورت آزاد بودن شماره مورد نظر مكالمه را به مقصد برقرار می‌كند در غیر این صورت مكالمه را به یك پیغام متصل و از شماره‌گیری مجدد جلوگیری می‌كند. متقاضیان این خدمات بهره‌برداران مخابراتی هستند. كه می‌توانند با اختصاص این خدمت به مشتركین پر كار خود از ترافیك كاذب ایجاد شده ناشی از مكالمات انبوه به سمت یك شماره خاص جلوگیری كنند و درصد موفقیت مكالمات خود افزایش دهند.
▪ شبكه خصوصی مجازی (VPN) Virtual private:
با استفاده از این سرویس شركت‌ها، سازمان‌ها و موسسات می‌توانند شماره‌ تلفن‌های شعبه‌های وابسته خود را در سطح یك شهر و یا كشور به یك شبكه خصوصی مجازی تبدیل كند. مشتركین این خدمات كه تشكیل یك شبكه خصوصی مجازی را می‌دهند دارای شماره داخلی مختص خود هستند. از قابلیت‌های این سرویس امكان برقراری مكالمه بین‌ مشتركان یك شبكه خصوصی مجازی و نیز مشتركین خارج از شبكه و همچنین مدیریت بر میزان مكالمات ورودی و خروجی است. در این سرویس می‌توان هزینه مكالمه را از مشترك و یا حساب خاصی كسر كرد.▪ مشاوره تلفنی(PRM) Premium rate :
این سرویس امكان ارائه خدمات مشاوره‌ای را به مردم بدون نیاز به مراجعه حضوری فراهم می‌‌كند. افرادی كه از این خدمات استفاده می‌كنند هزینه خدمات دریافتنی را از طریق فیش تلفن خود پرداخت می‌كنند. دارنده این سرویس درآمد حاصله از مكالمات مشاوره‌ای را طبق قرارداد تنظیم شده دریافت می‌كند. متقاضیان این سرویس افراد و یا گروه‌های ارائه دهنده خدمات مشاوره‌ای از قبیل خدمات حقوقی، پزشكی و روانشناسی، فنی، اجتماعی و تحصیلی هستند. از مزایای این سرویس می‌توان به ایجاد اشتغال و كاهش مسافرت‌های غیر ضروری اشاره كرد.
▪ سرویس شماره اختصاصی( PN) personal Number:
مشتركین با استفاده از این سرویس می‌توانند تمامی شماره‌های شخصی خود را اعم از شماره تلفن ثابت و یا تلفن همراه را با یك شماره از شبكه هوشمند معرفی كنند. شبكه هوشمند با توجه به جدول زمانی ارائه شده توسط مشترك مكالمات را در زمان‌های مختلف به یكی از شماره‌های از پیش تعیین شده هدایت می‌كند. متقاضیان این سرویس عموم مردم به خصوص افرادی هستند كه دارای شماره تلفن‌های متعدد هستند كه به علت ضرورت شغلی در محل ثابتی مستقر نیستند، از مزایای این سرویس امكان تغییر شماره‌های ثابت و موبایل مشترك دارنده سرویس بدون نیاز به تغییر در شماره اختصاصی است و مشترك همواره در دسترس خواهد بود.
▪ شماره فراگیرANU ((Access Number Universal :
با استفاده از این سرویس می‌توان شعبات متعدد یك شركت را با یك شماره از شبكه هوشمند معرفی كرد و در صورت تماس با این شماره ، شبكه هوشمند فرد مكالمه كننده را به نزدیكترین شعبه متصل می‌كند. متقاضیان این سرویس شركت‌ها، سازمان‌ها، موسسات و واحد‌های صنفی هستند كه دفاتر و شعبات متعدد در سطح یك شهر و یا كشور دارند، از مزایای این سرویس می‌توان به معرفی یك شماره برای دسترسی به تمامی شعبات و عدم نیاز به اعلام شماره‌های تغییر یافته به مشتریان اشاره نمود.
▪ شبكه ویدئو كنفرانس
شبكه ویدئو كنفرانس بر اساس اخرین تكنیك‌ها و استاندارد‌های روز دنیا برای ۳۴ سایت در مراكز تمامی استان‌های كشور، جزیره كیش، مركز آموزش، ساختمان مركزی شركت ارتباطات زیر ساخت و ساختمان ICT و همچنین ۲ سایت سیار با پوشش رادیوئی در سطح شهر تهران ارائه شده است. این شبكه امكان برقراری ارتباط از طریق شبكه IP ملی را داراست و برای افزایش ضریب امنیت ارتباطات مسیر پشتیبان از طریق شبكه ISDN موجود كشور برقرار خواهد شد. با توجه به استفاده شبكه‌های یاد شده از امكانات شبكه به صورت بهینه استفاده خواهد شد. حداكثر پهنای باند در نظر گرفته شده در این طرح برای هر سایت ۲ مگابیت بر ثانیه است و امكان برقراری كنفرانس به صورت همزمان بین ۴۰ سایت با پهنای باند ۵/۱ مگابیت بر ثانیه و یا ۱۲ كنفرانس مستقل دیده شده است.
در این شبكه برای هر سایت ۲ تلوزیون پلاسمای ۴۲ اینچ در نظر گرفته شده است كه امكان برقراری كنفرانس به صورت چند رسانه‌ای را فراهم كرده و امكان ارسال همزمان دو تصویر به طرف مقابل وجود دارد. همچنین می‌توان در حین انجام كنفرانس نسبت به ارسال فایل متن سخنرانی، دست نوشته و یا فیلم و تصویر و ... اقدام كرد. با عملیاتی شدن این شبكه علاوه بر ارائه خدمات در حوزه وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات امكان ارائه خدمات برای برگزاری جلسات و كنفرانس‌ها بصورت توزیع شده در سطح كشور به سایر وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شركت‌های خصوصی و دولتی و... با ارائه تعرفه‌های مشخص فراهم می‌شود كه این كارها باعث صرفه‌جویی‌های قابل توجه در هزینه‌های مأموریت كاركنان، هتل و دیگر موارد می‌شود. یكی از مهمترین كاربردهای این شبكه آموزش از راه دور است كه یك استاد می‌تواند بصورت زنده از راه دور آموزش‌های مورد نیاز را برای چندین مكان آموزشی برگزار كند.
توسعه این شبكه برای ۲۰ سایت دیگر از طریق فعال كردن ۲۵ درصد قرارداد در حال انجام است كه در صورت عملیاتی شدن تعداد سایت‌های این شبكه به ۴۵ سایت افزایش خواهد یافت. همچنین این شبكه بگونه‌ای طراحی شده است كه براحتی تا چندین برابر ظرفیت موجود قابل توسعه است.
● پروژه یکپارچه سازی مدیریت مراکز مخابراتی بین شهری وبین الملل ISMN
با اجرای پروژه یکپارچه سازی مدیریت مراکز مخابراتی بین شهری وبین الملل ISMN ،مدیریت تمامی مراکز مخابراتی بین شهری و بین الملل به صورت استانی و متمركزتحت پوشش قرار خواهند گرفت ازمزایای اجرای این پروژه نظارت متمرکزبر ترافیک ارتباطات بین شهری وبین الملل درتمامی ۱۰۰ مرکز بین شهری و۳ مرکز بین الملل است علاوه براین با اجرای پروژه ITMN نیزتمامی سیستم های انتقال شامل شبکه فیبرنوری ورادیوومایکرویوبه صورت یکپارچه تحت نظارت ومدیریت قرارخواهد گرفت.
● پروژه جایگزینی سوییچ بین‌الملل دوم:
این پروژه كه در آذر ماه عملیات نصب آن پایان یافت هم‌اكنون درحال راه اندازی است،‌ با راه اندازی این طرح ظرفیت سوییچ از ۱۳ هزار و پورت به ۲۰ هزار پورت افزایش می‌یابد.
از مزایای اجرای این طرح می‌توان به مدیریت بر Point – Code های ورودی و خروجی،‌ نظارت بر تعداد پیام‌های ورودی و خروجی و لینك‌های سیگنالینگ و همچنین محاسبه حجم تعاملات هر یك از بهره‌برداران همراه، ثابت در ارتباطات بین‌الملل و رومینگ بین‌ شبكه‌ها اشاره كرد. گفتنی است تمام ظرفیت‌های غیر قابل استفاده سیگنالینگ شماره پنج سیستم فعلی با سیگنالینگ شماره هفت جایگزین شده است.
● مركز تهیه صورت‌حساب و خدمات مشتریان:
. با اجرای این طرح امكان ارائه خدمات بهتر به مشتریان زیرساخت فراهم می‌شود. همچنین این سامانه قابلیت مدیریت یكپارچه، دقیق و متمركز بر صورتحساب مكالمات بین‌الملل و بین‌شهری مشتریان و اتصال متقابل بهره‌برداران مختلف را خواهد داشت و با مدیریت تعرفه، مدل‌های مختلف تعرفه گذاری رابه ازای هر خدمت برای هر بهره‌بردار، اجرا می‌كند.
علاوه براین امكان صورت‌حساب‌گیری برای خدمات شبكه‌ هوشمند و خدمات جدید براساس تفاهم‌نامه سطح خدمات (SLA)، از مهمترین ویژگی‌های این پروژه است. از دیگر مزایای اجرای این طرح می‌توان به تضمین درآمد و شناسایی تقلب‌های احتمالی، حل مشكل شارژینگ بین‌شهری اشاره كرد.
گفتنی است این سامانه موارد تخطی از SLA را محاسبه و به صورت جریمه و یا تخفیف در صورت‌حساب درج می‌كند و صورت‌حساب‌ها را در دوره‌های حسابرسی متعدد به‌صورت روزانه، ماهانه، سه ماهه،‌ شش ماهه و یا سالانه صادر می‌كند. لازم به ذكر است در این سامانه احتمال تغییر قوانین و مدل‌های تجاری در سازمان نیز پیش‌بینی شده است.
● برگردان سوییچ بین‌شهری استان تهران:
شركت ارتباطات زیرساخت در اواخر آذرماه با برگردان سوییچ بین‌شهری استان تهران ظرفیت آن را با ۱۳۰ درصد افزایش، از ۶۳ هزار پورت به ۱۵۰ هزار پورت ارتقاء داد. گفتنی است:شركت ارتباطات زیر ساخت در این سوییچ آخرین‌ فناوری‌های روز را به كار گرفته است كه قابلیت تطبیق با شبكه‌های نسل جدید NGN و شبكه‌های ‌IP را داراست و بزرگترین مركز بین شهری شبكه ثابت PSTN در سطح كشور و یكی از بزرگترین مراكز مخابراتی در دنیاست.
در خصوص قابلیت افزایش ظرفیت ارتباطی این سوئیچ باید گفت: این مركز مخابراتی تا ۲۶۰ هزار پورت امكان افزایش ظرفیت را داراست در حالی كه سوئیچ قبلی فاقد امكان افزایش ظرفیت بود.
یكی دیگر از مزایای این مركز افزایش ظرفیت پردازش تقاضای مكالمات از ۲ میلیون به ۱۶ میلیون تقاضا در ساعت است و در فناوری آن قابلیت برقراری ارتباط با واسط های (STM۱ ) با ظرفیتی در حدود دوهزار كانال به صورت الكتریكی و نوری را دارد .
در خصوص دیگر پروژه‌های این مركز می‌توان به امكان صرفه‌جویی در مصرف انرژی به میزان ۷۵ درصد، صرفه‌جویی در فضای فنی مورد نیاز تا ۹۰ درصد و امكان اجرای تغییرات ترافیكی در زمان بسیار كوتاه اشاره كرد و ظرفیت نهایی لینك سیگنالینگ شماره هفت این مركز جدید پنج هزار و ۴۰۰ لینك است كه نسبت به ظرفیت مركز قبلی كه ۳۰۰ لینك بود به میزان ۲۷ برابر افزایش داشته است.
● برگردان آخرین مدارات بین المللی آنالوگ
برگردان آخرین مدارات بین المللی آنالوگ یكی دیگر از گام‌هایی بود كه زیرساخت برای تجهیز امكانات مخابراتی این شركت به آخرین فناوری ها ی روزبرداشت. شركت ارتباطات زیرساخت با برگردان آخرین مدارات بین المللی آنالوگ، موفق شد تمامی ارتباطات بین الملل كشور را از طریق سیگنالینگ دیجیتال شماره هفت برقرار كند. لازم به ذكر است به دنبال برگردان آخرین مدارات آنالوگ كشور هنگ‌كنگ، تمامی ارتباطات بین الملل ایران با ۴۴ كشور و ۵۷ بهره بردار به صورت مستقیم و ۲۲۴ كشور به صورت ترانزیت از طریق سیگنالینگ شماره هفت برقرار شده است كه قابلیت ارائه خدمات ISDN از جمله سرویس نمایشگر و رومینگ بین الملل را داراست.
گفتنی است این شركت با بهره‌گیری از دو سوئیچ بین‌الملل با ظرفیتی برابر با ۸۲۵۵ كانال بین‌الملل امكان برقراری ارتباطات هموطنان را با تمامی كشور‌ها فراهم می‌كند.
● اجرای طرح سازمان الکترونیک درشرکت ارتباطات زیرساخت
اداره کل رایانه وفناوری اطلاعات شرکت ارتباطات زیرساخت با ایجاد شبکه WAN درساختمان های اداری این شرکت درسطح تهران که ساختمان های مرکزی ، مجتمع انقلاب اسلامی ، ساختمان میدان امام ، ونک ،کارخانجات مخابراتی ، واگذاری مدارات ، مرکزتعمیرات تجهیزات مخابراتی ، تحت پوشش می دهد طرح سازمان الکترونیک را اجراکرده است همچنین با ایجاد وب سایت مستقل برای شرکت ارتباطات زیرساخت بامیزبانی این شرکت توسط اداره کل رایانه ضمن حفظ امنیت شبکه امکان نفوذ هکرهاراکاهش می یابد..
● تدوین تفاهم نامه سطح خدمات(SLA)
. شركت ارتباطات زیرساخت شاخص هایی را درتدوین SLA مورد توجه قرارداده است كه عبارتند از: شاخص های تحویل خدمات ؛ شاخص های اولیه: شاخص های معینی که جهت اندازه گیری های اولیه و نیاز های اولیه خدمات بکار گرفته می شوند نظیر :
زمان خرابی خدمات ، زمان عملکرد عادی خدمات ؛ میزان دسترسی Availability)))
شاخص هایی کیفیت خدمات نظیر :
Delay / Latency - packet losses -Error Seconds (ES)
and Severely Error Seconds (SES) and …
درمسیرهای فیبرنوری شبکه بین شهری براساس توصیه های ITU و وضعیت شبکه های ارتباطی در زیر ساخت وتهیه برنامه نرم افزاری برای محاسبه ضریب دسترسی ، دریافت نظرات و خواست های مشتریان شرکت ارتباطات زیرساخت، بررسی استاندارد تجاری سازی TMF,ITU(e-TOM) از شاخصهایی هستند که دراین زمینه مورد توجه قرار گرفته اند بر همین اساس تهیه یک درخواست پیشنهاد (RFP)برای واگذاری این پروژه به مرکزتحقیقات مخابرات به عنوان مشاور دردستور کار این شرکت قرار گرفت. درادامه به سطوح قابلیت دسترسی مورد تضمین شرکت ارتباطات زیرساخت اشاره می شود که عبارتنداز :
▪ سطوح قابلیت دسترسی مورد تضمین
▪ سطح الماس :‌با تضمین قابلیت دسترسی بالای ۹۹۹/۹۹ درصد (دارای دو مسیرپشتیبان(
▪ سطح پلاتین : باتضمین قابلیت دسترسی بالای ۹۹/۹۹ درصد (دارای یک مسیرپشتیبان(
▪ سطح طلا : با تضمین قابلیت دسترسی بالای ۹/۹۹ درصد (دارای یک مسیرپشتیبان(
▪ سطح نقره : با تضمین قابلیت دسترسی بالای ۹۹درصد
▪ سطح برنز : با تضمین قابلیت دسترسی بالای ۹۶ درصد
▪ سطح بدون تضمین (extra) دراین سطح ، تضمینی برروی قابلیت دسترسی اعمال نمی شود.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی ITanalyze


همچنین مشاهده کنید