جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


ابهام در قیمت خودرو در سال آینده


ابهام در قیمت خودرو در سال آینده
سهمیه بندی بنزین، عوارض و تعرفه های جدید و از طرفی افزایش هزینه های تولید این سوال را ایجاد کرده است که آیا سال آینده قیمت خودرو که چندین سال تقریبا ثابت بوده، تغییر خواهد کرد؟
مهمترین سوال هم اکنون این است که آیا سال آینده با سهمیه بندی و گران شدن بنزین که با توجه به تصمیم اخیر کمیسیون تلفیق مجلس مبنی بر سهمیه بندی شدن آن از خرداد سال آینده و فروش هر لیتر به قیمت ۱۰۰ تومان در پایین ترین نرخ و در صورت تصویب در صحن علنی مجلس، حتمی به نظر می رسد، آیا خودرو گران می شود یا خیر؟
در این میان نخستین چیزی که کارشناسان بر آن تاکید دارند، این است که با این کار شوک مقطعی به بازار خودرو وارد می شود و قیمت ها ارزان می شود، اما پس از مدتی با توجه به اوضاع نه چندان مناسب حمل نقل عمومی تقاضا برای خودروهای کم مصرف افزایش می یابد و برای برخی خودروهای پرمصرف کاهش تقاضا ایجاد می شود.
البته خودروسازان می توانند با تغییر موتور این خودروها تا حدودی این مشکل را برطرف کنند، ولی در خودروهای پر مصرف تر گرانقیمت مانند ماکسیما چندان تغییر قیمتی ایجاد نخواهد شد؛ چرا که مصرف کننده این خودرو حاضرند بهای بنزین گران تر را نیز بپردازند. براساس بررسی های انجام شده توسط وزارت نفت در سال ۸۵ در کلاس خودرو های سواری کلاس A؛ MVM۱۱۰ با مصرف سوخت شهری ۱/۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر کم مصرف ترین خودرو این کلاس و خودروهای ساخت داخل بود.
در این کلاس همچنین پژو ۲۰۶ با موتورهای ۱۴۰۰ و ۱۶۰۰ و پراید هاچ بک با مصرف ۹/۸ و ۴/۹ و ۲/۱۰ در مکان های بعدی هستند. مصرف سوخت رنو پی کی نیز در این کلاس ۰۹/۱۰ لیتر گزارش شده است. بر این اساس در بخش خودرو های کلاس B کوچک نیز کیاریو با مصرف ۹.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در چرخه شهری کم مصرف ترین خودرو محسوب می شود و این در حالی است که پراید با سیستم انژکتوری ساژم نیز ۱۲/۱۰ لیتر در چرخه شهری بنزین مصرف می کند.
براساس اطلاعات سازمان بهینه سازی مصرف سوخت، در بخش خودرو های سواری کلاس متوسط نیز پراید ۱۴۱ با مصرف ۸۵/۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر کم مصرف ترین خودرو است و مزدا ۳۲۳ با مصرف ۸/۹ لیتر در مکان بعدی قرار دارد. مصرف سوخت برخی از خودرو های این کلاس از جمله هیوندایی اونته، هیوندایی ورنای، فولکس گل، پژو پارس ELX، پژو پارس معمولی، سمند، پژو ۴۰۵ و آردی به ترتیب ۳۵/۱۱، ۳۵/۱۰، ۷۵/۱۱، ۹/۱۱، ۴/۱۴، ۰۷/۱۲، ۳۵/۱۳ و ۹۵/۱۲ است.
با توجه به این اطلاعات می توان نتیجه گرفت که در سال آینده خودروهایی که بالای ۱۰ لیتر بنزین مصرف می کنند، با کاهش تقاضا مواجه می شوند و خودروهای کم مصرف تقاضای بالایی خواهند داشت. حال باید دید آیا این افزایش تقاضا احتمالا به افزایش قیمت خودروهای کم مصرف منجر می شود و یا اینکه خودروسازان سبد محصولات خود را تغییر می دهند؟
عامل دیگری که در سال آینده روی قیمت خودروها تاثیرگذار خواهد بود، افزایش احتمالی تعرفه های CKD است. به هر حال آنچه از افزایش تعرفه های مصوب در کمیسیون تلفیق مجلس برداشت می شود، این است که تعرفه خودروهایی که ساخت داخل پایینی دارند، حدود ۲۰ درصد افزایش می یابد که این عامل نیز سبب گران شدن خودروهای مونتاژ شده ای مثل ماکسیما خواهد شد؛ ولی آنچه که سال آینده در صورت تصویب مجلس، عامل اصلی گران شدن خودروها می شود، دریافت عوارض جدید پلاک گذاری به قیمت ۶۵۰ هزار تومان است که طبق گفته کارشناسان، قیمت خودروها را حداقل یک میلیون تومان گران تر می کند.
در این خصوص محمدرضا نجفی منش - دبیر انجمن قطعه سازان - گفته که این افزایش قیمت خودرو سبب کاهش تقاضا برای خرید و در نتیجه کاهش تولید می شود که با کاهش تولید نیز هزینه سربار افزایش پیدا خواهد کرد؛ به گونه ای که در مجموع سبب افزایش یک میلیون تومانی قیمت خودرو می شود؛ از طرفی کاهش تولید سبب بیکاری بخشی از کارگران کارخانه ها نیز می شود.
وی تصریح می کند؛ البته به دلیل آنکه این قانون تازه است، در دو سه ماه نخست سال نیز بی نظمی هایی در شماره گذاری خودروها رخ خواهد داد و این روند به کندی انجام خواهد شد. او با انتقاد از سیاست دولت جهت درآمدزایی می گوید؛ چندین سال است که قیمت خودرو تثبیت شده است، ولی افزایش یک میلیونی آن به دلیل هزینه پلاک گذاری موجب افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودرو می شود که با سیاست های اعلام شده مغایرت دارد؛ از طرفی با گران ترشدن خودرو قیمت خودرو های فرسوده نیز گران تر می شود و بخشی از جایگزینی خودرو های فرسوده مختل خواهد شد که این نیز ضربه دیگری به روند نو سازی ناوگان و کاهش مصرف سوخت وارد خواهد کرد.
با موارد مطرح شده آنچه تا حدودی مشخص است، افزایش تقاضا برای خودروهای کم مصرف در سال آینده است. البته با تصویب عوارض و تعرفه های جدید از سوی مجلس در بودجه سال آینده، به احتمال زیاد قیمت تمامی خودروها افزایش خواهد یافت و پس از شش سال تثبیت قیمت خودرو بازار دچار شوک جدیدی خواهد شد. عاملی که خوشایند مصرف کننده نیست و از سوی دیگر به دلیل کاهش تولید، برای تولیدکنندگان نیز شادی آفرین نخواهد بود.
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید