شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

پزشک خانواده


پزشک خانواده
● علل افت شنوایی در كودكان
استفاده از كلمه ناشنوا و اطلاق ناشنوا به كسانی كه ما آنها را كودكان ناشنوا می‌نامیم، ممكن است برای برخی اشتباه انگیز باشد. بعضی از كارشناسان و حتی برخی از افراد ناشنوا با احتیاط از كلمه ناشنوا استفاده می‌كنند، چون ممكن است به ندرت افرادی پیدا شوند كه كاملاً ناشنوا باشند و همیشه مقداری از باقیمانده شنوایی وجود دارد. افت شنوایی علل مختلفی دارد. یكی از علل آنها، علل محیطی یا اكتسابی است كه پس از تولد روی كودك اثر می‌گذارد، برخی از این علل شامل موارد زیر است: بیماری‌های عفونی از دلایل عمده ناشنوایی هستند. مهم‌ترین مثال آن بیماری سرخجه در مادران حامله و مننژیت در كودكان است.
در افت شنوایی كه علت آن ابتلای مادر به سرخجه است مادران حامله پس از ابتلا به یك تب خفیف و گاهی غیرقابل توجه، این بیماری را پشت‌سر می‌گذارند و پس از این مرحله این احتمال وجود خواهد داشت كه كودكان این مادران مبتلا به ضایعه شنوایی و كری باشند، به خصوص اگر این عارضه عفونی در ماه‌های اول حاملگی رخ داده باشد، به نظر می‌رسد كه میزان وقوع این نوع كم شنوایی‌ها در سطح وسیعی قرار داشته باشد كه البته در بعضی موارد این نوع ناشنوایی پیشرونده و علت آن هم ادامه پوشاننده مغز و جایی كه سلول‌های شنوایی در آن قرار دارند، شده و موجب افت شنوایی می‌شود. انواع مختلفی از آسیب‌ها وجود دارد كه می‌توانند به شنوایی صدمه بزنند. آشكارترین آنها شكستگی استخوان گیجگاهی، كمبود شدید اكسیژن هنگام تولد (در اثر پیچیده شدن بند ناف دور گردن) و نارس به دنیا آمدن كودك (زودتر از زمان لازم به دنیا آمدن) است.
● آستیگماتیسم چیست؟
برای خیلی از افراد كه به اپتومتریست یا چشم پزشك مراجعه كرده و بعد از معاینه به آنها گفته می‌شود چشمشان آستیگمات است، این سوال پیش می‌آید كه آستیگماتیسم چیست؟در چشم، بافت شفاف و نیمكره شكلی وجود دارد كه به آن قرنیه می‌گویند كه نور هنگام عبور از آن دچار شكستگی شده و وارد چشم می‌شود. اگر قرنیه از حالت كروی خود خارج شود، به این حالت آستیگماتیسم می‌گویند. همانند توپ فوتبالی كه از دو سو كمی فشرده شود. در نتیجه نوری كه از یك قرنیه آستیگمات می‌گذرد، به طرز صحیح روی شبكیه كانونی نشده و تصاویر تار دیده می‌شوند. آستیگماتیسم بیماری نیست، بلكه نوع خاصی از عیب‌های انكساری محسوب شده كه بسیار شایع نیز هست.
▪ علت ایجاد آستیگماتیسم:
فشار پلك روی قرنیه می‌تواند منجر به آستیگماتیسم مختصری شود، ولی در اغلب موارد آستیگماتیسم ریشه ارثی دارد. علاوه بر آن ضربات و صدمات وارده بر قرنیه، نیز می‌توانند منجر به آستیگماتیسم به ویژه از نوع نامنظم آن شوند.
▪ علائم آستیگماتیسم:
افراد دارای نمره‌های بالای آستیگماتیسم اغلب از تاری دید و تغییر شكل یافتگی تصویر اشیا شكایت دارند. آنهایی كه مبتلا به درجات خفیف هستند، اغلب مشكل بینایی نداشته ولی ممكن است از خستگی و احساس ناراحتی در چشم‌ها و سردرد شكایت داشته باشند.
● نیازهای غذایی كودكان
گسترش بروز بیماری‌های عفونی و چاقی در نزد كودكان در چند سال اخیر باعث شده تا توجه متخصصان امور بهداشتی بیش از گذشته به سلامت كودكان معطوف شود. از آنجا كه عدم برخورداری از تغذیه مناسب یكی از عوامل مهم در از بین رفتن سلامتی است، به نظر می‌رسد آگاهی از چگونگی تغذیه از بدو تولد نقش مثبتی در جلوگیری از بیماری‌های خطرناك در آینده داشته باشد. برخی از والدین در پی تصورات اشتباه خود گمان می‌كنند هرچه بیشتر غذا در اختیار فرزندشان قرار دهند، گام بزرگی در سلامت وی برداشته و محبت بزرگی به وی كرده‌اند در حالی كه سخت در اشتباهند. سوءتغذیه تنها به معنی كمبود مواد مغذی نیست. لاغری بیش از حد و چاقی مفرط هر دو نوعی از سوءتغذیه به شمار می‌روند.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید