شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

مروری بر فناوری DSL


مروری بر فناوری DSL
امروزه، اینترنت در جوامع اطلاعاتی به صورت جزء لاینفك زندگی بشر درآمده است بدون شك حتی اگر یكبار هم شده با این تكنولوژی روز دنیا برخورد كرده باشید به نقش وسیع و اهمیت و لازمه حضور آن پی خواهید برد. همان اندازه كه روز به روز به اهمیت وجودی اینترنت افزوده می شود به موازات آن سرعت دستیابی به اطلاعات از طریق این تكنولوژی نیز اهمیت فراوانی پیدا می كند.
در این بین تكنولوژی DSL گوی سبقت را از مابقی راه حلها ربوده به نحوی كه روزانه حداقل ۲۰۰۰۰ نفر در سطح جهان به علاقه مندان این تكنولوژی افزوده می شود. اما براستی چرا؟ چرا تكنولوژیDSL به محبوبیتی این چنینی دست یافته است؟ شاید دلایلی كه در ذیل می آید به اندازه كافی سخنگوی این سوال باشد. شما میتوانید ضمن ارتباط با اینترنت از خط تلفن خود برای مكالمات صوتی استفاده كنید. سرعت این ارتباط خیلی بالاتر از یك مودم معمولی است (mbps۵/۱در مقایسه باkbps۵۶ مودمهای كنونی). در این شیوه لزوما نیازی به كابل كشی جدید ندارید بلكه می توانید از خط تلفن معمولی خود برای ارتباط استفاده كنید. ارتباط دائمی با شبكه اینترنت و عدم قطعی هزینه شارژ ماهیانه پایین تر.
● تجزیه سیگنال
اغلب منازل و كاربران تجاری كوچك به یك خط DSL نامتقارن (ADSL) متصل می شوند. ADSL فركانسهای موجود در یك خط را براساس این فرض كه اغلب كاربران اینترنت اطلاعات بسیار بیشتری را نسبت به آنچه كه ارسال می كنند از اینترنت دریافت می نمایند، تقسیم می كند. دو استاندارد تقریبا» ناسازگار در مورد تكنولوژی ADSL وجود دارد.
در سیستم ADSL به منظور استفاده بهینه از پهنای باند ۱‎/۱ مگا هرتزی خطوط مسی، آن را به ۲۵۷ كانال ۴ كیلوهرتزی تقسیم می نمایند. از آنجا كه برای انتقال صوت (تلفن) تنها ۴ كیلو هرتز پهنای باند كافی است لذا كانال آخر را برای انتقال فاكس و تلفن (صوت) استفاده می نمایند و ۲۵۶ كانال دیگر را به صورت ۶۴ كانال برای ارسال اطلاعات و ۱۲۸ كانال برای دریافت اطلاعات ( و مابقی ۶۴ كانال برای اطلاعات كنترلی) تقسیم بندی می نمایند، بطوری كه در بهترین وضعیت ( با در نظر گرفتن ۱۹۲ كانال khz۴) به سرعتی معادل mbps۹ (مگابیت بر ثانیه) می رسیم كه البته حداكثر سرعت مورد استفاده در ADSLها معادل mbps۳/۲ می باشد.
● تجهیزات:
۱) DSL. مودم DSL یا TU-RA اغلب مشتركین خانگی به منظور دریافت اطلاعات از اینترنت از این مودم بهره میگیرند. شركتی كه سرویسDSL را ارائه می دهد معمولا» مودم را به عنوان بخشی از نیازهای نصب سیستم عرضه می نماید.
۲) Splitter همانطوریكه ذكر شد صوت و data به طور همزمان روی خطوط مسی در تكنولوژی DSLX فرستاده می شود. به منظور جدا كردن صوت و data در طرف مشترك از Splitter بهره می گیرند تا data را به سمت كامپیوتر و صوت (تلفن و فاكس) را به سمت تجهیزات مربوطه هدایت كند.
۳) DSLAM DSLAM خطوط ارتباطی جهت یافته از سوی تعداد زیادی از مشتركین را دریافت نموده و آنها را روی یك خط ارتباطی واحد با ظرفیت بالا به اینترنت منتقل می كند. DSLAM قادر به پشتیبانی چندین نوع DSL در یك مركز تلفن واحد و تعداد گوناگونی از پروتكلها و روشهای مدولاسیون می باشد به علاوه DSLAM می تواند امكاناتی همچون مسیریابی یا تخصیص آدرس دینامیكیIP نیز برای مشركین فراهم كند.
● معایت DSLA :
DSLA یك سرویس حساس به فاصله می باشد همچنانكه طول ارتباط افزایش می یابد كیفیت سیگنال كاهش یافته وسرعت ارتباط كم می شود. حداكثر فاصله جهت سرویس دهی توسط سیستم DSLA می تواند به ۵۴۶۰ متر برسد. تكنولوژی DSLA می تواند حداكثر سرعت Mbps downstream۸ در فاصله حدود ۱۸۲۰ متر و سرعت upstream تا kbps۶۴۰ را در اختیار كاربران قراردهد. اما چرا فاصله یك محدودیت برای سیستم DSL به شمار می رود در حالیكه این محدودیت برای مكالمات تلفنی وجود ندارد جواب این سوال در تقویت كننده های كوچكی به نام Loading colis می باشد كه شركت تلفن برای تقویت سیگنالهای صوتی استفاده می كند كه این تقویت كننده ها با سیگنالهای DSLA سازگاری ندارند. البته پارامترهای دیگری همچون Bridge Taps و كابلهای فیبرنوری نیز می توانند تاثیر منفی روی تكنولوژی DSLA بگذارند.
● آینده DSL
همانطوری كه در مقدمه ذكر شد روزانه ۲۰۰۰۰ نفر به علاقه مندان ارتباط از طریق DSL در سطح جهان افزوده می شود و این به نوبه خود رقابت این تكنولوژی را با تكنولوژی هایی همچون مودم های كابلی و اینترنت ماهواره ای به خوبی نشان می دهد. برطبق تحقیقات انجام گرفته از طرف شركت IDC تا سال ۲۰۰۳ تعداد مشتركین خانگی استفاده كننده از مودم كابلی فراتر از ۸۹۸۰۰۰۰ خواهد بود درحالیكه DSL در سال ۲۰۰۳ بیش از ۹۳۰۰۰۰۰ مشترك خانگی دارد. درسالهای اخیر كشور كره تنها با داشتن ۵۵ میلیون جمعیت بشترین مصرف كننده DSL در جهان می باشد به نحوی كه سئول به بهشت DSL مبدل شده است و شركت های فعال در زمینه شبكه در كره پیشرو این تكنولوژی در جهان می باشند.
گودرز گودرزنیا
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید