شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

خطر شیوع تب روماتیسمی در بچه‌ها


خطر شیوع تب روماتیسمی در بچه‌ها
پژوهشگران مركز تحقیقات بیماری‌های عفونی اطفال دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در خصوص بازپدیدی بیماری تب روماتیسمی در كشور هشدار دادند.
دكتر عبدالله كریمی، رئیس مركز تحقیقات بیماری‌های عفونی اطفال در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: تب روماتیسمی و بیماری كاوازاكی دو بیماری قلبی است كه به عنوان بیماری‌های اكتسابی، ریشه در دوران كودكی افراد دارند و با توجه به چگونگی برخورد والدین با آن می‌توان از گسترش عوارض آن جلوگیری كرد.
وی با بیان اینكه تب روماتیسمی به عنوان یك عارضه از گلودردهای چركی و استرپتوكوكی می‌تواند موجب از بین رفتن دریچه‌های قلب و آسیب به مفاصل شود، افزود: ۵ تا ۱۵ سالگی شایع‌ترین سن بروز این بیماری است. دكتر كریمی گفت: به واسطه آگاهی مردم و توصیه‌های فراوان، همچنین دقت پزشكان در درمان عفونت‌های باكتریایی حلق و گلو، در طول شش سال گذشته حالتی به وجود آمده بود كه دیگر موردی از تب روماتیسمی در كشور گزارش نشده اما در دو ماه اخیر مواردی از این بیماری در بیمارستان كودكان مفید تهران مشاهده شده است.
وی با بیان اینكه پژوهش‌ها روی باكتری استرپتوكوك گروه A در مركز تحقیقات بیماری‌های عفونی اطفال ادامه دارد افزود: به نظر می‌رسد تغییر در ساختار باكتری و سوش میكروب همچنین زندگی‌های شهرنشینی درخانه‌های كوچك و پرجمعیت می‌تواند موجب شیوع و یا افزایش تعداد موارد تب روماتیسمی شود.
این متخصص عفونی اطفال گفت: (در خصوص شیوع باز پدید بیماری تب روماتیسمی، همه والدین و پزشكان باید هوشیاری كامل داشته باشند، چرا كه تجویز نكردن به موقع داروهای پادزیست (آنتی‌بیوتیك) در گلودردهای چركی توسط پزشكان از یك طرف، استفاده نكردن به موقع و به طور كامل دوزهای تجویز شده از سوی بیماران و والدین اطفال بیمار، از طرف دیگر، موجب انتشار مجدد این بیماری و عوارض پرهزینه و غیرقابل جبران آن می شود.)
چون این بیماری عارضه گلو درد چركی روی دریچه‌های قلب است، بنابراین در هر فرد با سرخی گلو، چرك و عفونت گلو، تورم غدد لنفاوی زیر فك، تب بالا، اشكال در بلع بدون سرفه یا ورم ملتحمه چشم، خشكی صدا یا آبریزش از بینی، باید احتمال ابتلا به میكروب استروپتوكوك نوع A‌ داده شود. از طرفی هم تشخیص نابجا را باید مورد توجه قرار داد.
دكتر عبداله كریمی، رئیس مركز تحقیقات بیماری‌های عفونی اطفال گفت: پزشكان تا حدود ۸۰ درصد در افتراق نوع باكتریایی گلو درد با نوع ویروسی آن دچار مشكل و یا اشتباه می‌شوند.
از این رو اگر برای بیماری آنتی‌بیوتیك تجویز شد، باید در طول ۹ روز اول بیماری به طور دقیق و سر ساعت مصرف شود، چرا كه پس از چهار روز اول بیماری ممكن است علایم با مصرف دارو از بین برود اما میكروب‌ها اثر مخرب خود را بر روی دریچه‌های قلب آغاز كنند.
پژوهشگر كشور تاكید كرد كودكان و بیماران نباید از نوع تزریقی آنتی‌بیوتیك‌ها وحشت كنند، چرا كه اثر مناسب نوع تزریقی آنتی‌بیوتیك نسبت به نوع خوراكی آن و ماندگاری مورد نظر آن در جریان خون، برای مدت مورد نظر، مهم‌ترین ویژگی استفاده از این نوع فرآورده‌های تزریقی است.
وی گفت در صورت بروز تب روماتیسمی در قلب و مفاصل بیمار كه غالبا در سنین بلوغ و نوجوانی است، بیماران باید تا سال‌های متمادی آنتی‌بیوتیك تزریق كنند و این تزریق، هفتگی و یا ماهانه ادامه خواهد یافت. اگر دریچه قلب در این عارضه درگیر و تخریب شود، بیمار كه فرد جوانی است و زیر ۲۵ سال سن خواهد داشت، مجبور به عمل جراحی پرهزینه تعویض یك یا چند دریچه قلب خود می‌شود.
شایع‌ترین عارضه تب روماتیسمی روی دریچه میترال است و این دریچه قلب از اهمیت ویژه‌ای در قلب برخوردار است.
وی در پایان گفت پژوهش‌های این مركز تحقیقاتی نشان می‌دهد بیش از هفت درصد از كودكان زیر پنج سال كشور به میكروب هموفیلوس آنفلوانزای نوع B آلوده می‌شوند كه این مسأله هشدار می‌دهد تا مسوولان نسبت به آغاز طرح‌های ویژه ملی و كشوری واكسیناسیون كودكان زیر پنج سال علیه بیماری مرتبط با این میكروب هر چه زودتر اقدام كنند.
رضا حسین‌مردی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید