جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

سرگذشت ژنرالی سیاست پیشه


سرگذشت ژنرالی سیاست پیشه
در شناسنامه ژنرال كهنه كار پاكستان ثبت شده كه او متولد دهلی هند است (۱۱ آگوست ۱۹۴۳) اما مشرف همه مدارج و پلكان های قدرت را در اسلام آباد طی كرده است. او در ۱۲ اكتبر ۱۹۹۹ با سرنگون كردن نواز شریف نخست وزیر وقت پاكستان قدرت را در این كشور در دست گرفت. مشرف به لحاظ رسته نظامی كماندو و از افسران سابق ارتش پاكستان است. او در عین حال درخانواده ای سیاست پیشه رشد یافته است.
پدر مشرف سفیر پاكستان در تركیه بود و بر این اساس خود وی نیز كه به زبان تركی تسلط دارد علاقه خاصی به تركیه دارد. مشرف همواره از پایه گذاران تركیه به نیكی یاد می كند. رئیس جمهور ۶۴ ساله پاكستان پس از استعفای ژنرال جهانگیر كرامت به عنوان دوازدهمین فرمانده ارتش پاكستان منصوب شد. براساس اظهارات منابع پاكستانی، مشرف از ابتدا به نواز شریف با لحاظ دیدگاه های سیاسی اختلاف بنیادینی داشت كه اختلاف بر سر سیاستگذاری در كشمیر تنها مشتی از این خروار محسوب می شود.
ژنرال پرویز مشرف جزو رزمندگان جنگ محسوب می شود. او در سال ۱۳۴۳ ش در یك هنگ توپخانه مشغول خدمت شد و در سال ۱۳۴۴ در جنگ های هند و پاكستان حضوری فعال داشت.
پس از این مشرف، سیر رشد در ساختار ارتش را به آسانی طی كرد او در مسئولیت های نظامی زیادی خدمت كرد و تا مرحله فرماندهی یك لشكر پیاده و یك سپاه ضربتی پیش رفت و در دوران خدمت خود موفق به دریافت چندین مدال و نشان نظامی شد.
نواز شریف ۲ هفته پیش از كودتای مشرف مدت فرماندهی مشرف را به مدت ۲ سال تمدید كرد، اما تنها چند روز بعد بر خلاف وعده خود پرویز مشرف را كه مشغول دیداری رسمی از سریلانكا بود از سمت خود بركنار كرد.
مشرف به محض شنیدن خبر بركناری خود از ریاست ستاد فرماندهی ارتش پاكستان، سفر خود به سریلانكا را نیمه كاره رها كرد و با بازگشت به پاكستان دستور داد ارتش خانه نواز شریف را محاصره كرده و كنترل همه نقاط حساس از جمله ایستگاه های قطار و فرودگاه ها را برعهده بگیرد. پس از این در ۱۲ مه ۲۰۰۰ دادگاه رسمی پاكستان از مشرف خواست برای قانونی كردن حضور خود در سمت ریاست جمهوری پاكستان اقدام به برگزاری انتخابات كند.
این ژنرال كهنه كار در ۱۴ دسامبر ۲۰۰۳ مورد سوء قصد قرار گرفت كه جان سالم به در برد. ما جرا از این قرار بود كه بمب قدرتمندی بر سر راه كاروان حامل رئیس جمهوری پاكستان منفجر شد، اما به وی آسیبی نرسید. ۱۱ روز پس از آن یعنی در ۲۵ دسامبر ۲۰۰۵ ، ۲ مرد مسلح كوشیدند با اتومبیل بمب گذاری شده خود، مشرف راترور كنند كه این بار نیز وی در حالی جان سالم به در برد كه در این حمله ۱۶ غیر نظامی پاكستانی كشته شدند.
● خاطره های جنجال آفرین
یكی از ماجراهای بسیار جالب دوران حكومت مشرف حكایتی است كه وی از ریچارد آرمیتاژ معاون وقت كالین پاول در وزارت خارجه آمریكا بیان می كند.
مشرف در ۲۴ سپتامبر ۲۰۰۶ با حضور در برنامه «۶۰ دقیقه» شبكه سی بی اس آمریكا با اشاره به حوادث یازدهم سپتامبر و آمادگی آمریكا برای حمله به افغانستان گفت كه ریچادر آرمیتاژ مسئولان امنیتی پاكستان را تهدید كرده بود كه در صورت همكاری نكردن آنها با آمریكا در جنگ برضد تروریسم، پاكستان نیز هدف حمله آمریكا قرار خواهد گرفت و اسلام آباد باید آماده بمباران و بازگشت به عصر حجر باشد. مشرف همچنین در گفت وگو با جان استوارت در «برنامه روز» در ۲۶ سپتامبر ۲۰۰۶ گفت كه كالین پاول وزیر خارجه وقت آمریكا در تماس تلفنی به وی هشدار داده بود كه: «پاكستان یا با ماست یا بر ضد ما»
پس از این مصاحبه های جنجالی ریچارد آرمیتاژ عباراتی را كه مشرف از وی نقل كرده بود، تكذیب كرد، اما جورج بوش در واكنش به این سخنان گفت كه شاید سوء تعبیری انجام گرفته است.
پیوستن پاكستان مشرف به جنگ بر ضد تروریسم البته اسباب ناخشنودی بسیاری از گروه های داخلی این كشور را كه بیشتر آن جزو حامیان گروه طالبان و یا گروه های ضد آمریكایی هستند، فراهم ساخت.
تا جایی كه پس از عملیات هوایی مشرف علیه مدرسه باجور، مناسبات او با احزاب سیاسی- دینی پاكستان و ائتلاف عمل متحده به سردی گرایید ، ائتلافی كه اكثریت مجلس را در اختیار دارد و با سیاست های مشرف بویژه اصلاحات او در قوانین مدنی مخالفت می كند.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید