جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


چارلز ماکسول عکاس زیر آب


چارلز ماکسول عکاس زیر آب
چارلز ماكسول در حقیقت فیلمبردار زیرآب است. او بیش از ۳۵ سال تجربه عكاسی دریایی دارد و در كنار تهیه فیلم و عكس های مستند، به تهیه فیلم هایی برای استفاده در جلوه های ویژه فیلم های سینمایی نیز می پردازد.
شبكه BBC ،Discovery و مجله National Geographic از جمله مشتریان فیلم ها و تصاویر او از دنیای زیر آب هستند.
چارلز در سال ۲۰۰۲ تعدادی از جوایز Emmy را برای یكی از فیلم ها و مجموعه تصاویر مستندش از زندگی ماهیهای ساردین كوا زولا دریافت كرد.
به علت سفر چارلزماكسول نتوانستیم سوال های مان را از طریق اینترنت با او در میان بگذاریم و با پیغامی مواجه شدیم كه خبر از سفر اندكی طولانی او می داد ، ماکسول در پاسخ ای میل این مصاحبه را که توسط دیوید براون از بخش خبری National Geographic با او انجام شده برای مان فرستاد.
من از سال ۱۹۶۸ غواصی می كردم و رفته رفته به تصویر برداری از مناظر زیر آب علاقمند شدم در آن زمان تجهیزات و امكانات زیادی برای انجام این كار وجود نداشت و ما حتی با هر بار بیرون آمدن از زیر آب مجبور به تعویض و بازسازی وسایلمان از جمله فلاش ها بودیم. از سال ۱۹۸۷ به شدت به كشف غارها علاقمند شدم و از من به عنوان سرپرست یك تیم غواصی برای بررسی غار ” نفس اژدها” دعوت شد. ظاهرا این بزرگترین دریاچه زیر زمینی دنیا است كه در شمال نامیبیا در آفریقا قرار دارد.
در خلال انجام این پروژه من با جرالد فاور فیلمساز سویسی آشنا شدم ، او از فعالیت های ما در كشف و بررسی غار یك فیلم مستند تلویزیونی می ساخت. دوستان خوبی برای هم شدیم و من به عنوان همكار، او را در حل مشكلات مربوط به نور در محیط كم نور غار كمك كردم.
به محض بازگشت ما به كیپ تاون من یك دوربین فیلمبرداری ۸ میلی متری خریدم كه در آن روزگار كیفیتی فوق العاده داشت. ساخت اولین فیلم زیر آبی من هیجان زیادی برایم به همراه داشت، آن فیلم برای تلویزیون آفریقای جنوبی ساخته شد و در مورد آسیب های زیست محیطی فاضلاب هایی بود كه به دریا سرازیر می شدند.
بنا بر این اولین تجربه خام من فیلمبرداری از فاضلاب بود!
من یك غواص حرفه ای هستم . عكاسی و فیلم برداری زیر آب بعدا و به عنوان یك سرگرمی برای من شروع شد. مهمترین منبع آموزشی من غواصان حرفه ای دیگری بودند كه در آن زمان به تصویر برداری از زیر آب می پرداختند.البته نباید فراموش كرد كه هیچ جایگزینی برای تجربه و فعالیت های خود آدم وجود ندارد.
آنچه كه من تصویر برداری می كنم ارتباط بسیار زیادی با فروش آن محصولات دارد.خوشبختانه در مورد كار من آنچه كه فروش می كند مورد عشق و علاقه من نیز هست، كوسه ها ، نهنگ ها ،سیل ها و دلفین ها از جمله این موارد هستند. وقتی كه من برای اولین بار این كار را شروع كردم تولیدات سالانه من مربوط به حدود ۱۵ كوسه سفید می شد ، فكر می كردم این كار خیلی زود اشباع و تمام خواهد شد ، اما در اشتباه بودم؛ همیشه زوایا و تكنیك های جدید و داستانهایی در باره این حیوانات با شكوه وجود دارد كه باعث پایان این كار خلاقانه نمی شود.
من همچنین به فیلم برداری از موضوعاتی مانند سفر و زاد و ولد سالانه ساردین های KwaZulu ، كوسه های ببری، كوسه های شنی و نهنگها می پردازم و بسیار خوشبختم كه كوسه های سفید، وال ها، و پنگوئن های آفریقایی در یك فدمی و دسترس من هستند.
هنگام تهیه مستندی از زندگی كوسه ها برای شبكه بی بی سی ،چارلز ماكسول این تصویر نزدیك را از مواجهه و روبرویی با یك كوسه خشمگین تهیه كرد.این كوسه بی خبر! به سكوی شیرجه او حمله می كند. ماكسول می گوید : چشمان كوسه در حالت حمله بسیار رعب آور بودند و خوشبختانه هیچ عكسی كه چشمان و وضعیت مرا در این لحظات نشان دهد وجود ندارد!
● ابزار مورد استفاده برای عكاسی و فیلمبرداری زیر آب
در حال حاضر از بیشتر دوربین های دیجیتال DV Cam با توجه به رزولوشن بالا و قابل قبول این دوربین ها و جمع و جور بودن و ارزانی شان استفاده می كنم. با دوربین های ۱۶ و ۳۵ میلیمتری هم كار كرده ام اما در حال حاضر راحتی دیجیتال و ویدیو را ترجیح می دهم.قدم بعدی برای من استفاده از فرمت جدید HD است كه قرار است به زودی در دوربین های كوچك و فشرده قابل استفاده باشد. من همیشه خودم را به روز نگه می دارم و از آخرین دستاورد های تكنولوژیك برای كارم استفاده می كنم البته این فقط محدود به دوربین نمی شود ، لباس، نور ودستگاه های مخابراتی زیر آب نیز از دیگر ابزاری هستند كه من همیشه از پیشرفته ترین و بهترین آنها استفاده می كنم.
من شانس آشنایی با یك تكنیسین دریا را نیز دارم كه مرا در ساخت و تولید لوازم مورد نیازم كمك می كند، مثلا برای تهیه تصاویری از كوسه ها برای مجله National Geographic او برایم محفظه و محل خاصی برای دوربین ساخت تا به كمك آنها بتوانم به زندگی كوسه ها در زیر آب وارد شوم.
یكی از تصاویر شما كه در ساخت یك تصویر ساختگی و جعلی از حمله یك كوسه به هلیكوپتر و یكی از نیروهای ارتش آمریكا مورد استفاده قرار گرفته توسط ای میل و از طریق اینترنت در سراسر دنیا پخش و دست به دست شده است شما چه واكنشی به این كار نشان دادید.
▪ آیا كسی كه این كار را انجام داده با شما تماسی داشته و او را می شناسید؟
من هرگز به كسی اجازه چنین استفاده ای از آن عكس را ندادم . این عكس از گالری وب سایت من كپی و برداشته شده و پس از ایجاد تغییرات دیجیتالی دست به دست چرخیده است.
من سه ای میل مختلف از سه منبع مختلف دریافت كردم كه هر یك ادعای ساخت این تصویر را داشتند به هر حال این عكس یك تصویر ساختگی است و حقیقی نیست.
▪ دیدن چنین صحنه نادری در طبیعت چقدر امكان دارد؟
اگر شما به جزیره سیل بروید هنگام طلوع آفتاب در یك صبح زمستانی شاهد حمله و بیرون پریدن كوسه ها برای شكار پرندگان شناور بر روی سطح آب خواهید بود.
▪ تجربیات شما چه نكاتی را به شما آموخته است؟
تجارب من در غواصی و تصویر برداری ارزش كار گروهی را به من نشان داده و اثبات كرده است . مشورت و مشاوره با دیگران از دیگر نكاتی است كه من به ارزش آنها پی برده ام.این مشورت ها به من ایده های جدیدی در تصویر برداری از دنیای زیر آب داده است. همه كسانی كه در تهیه یك پروژه فیلم و عكس برداری زبر آب حضور دازند از تصویر بردار گرفته تا افرادی كه كارهای فنی را انجام می دهند در شكل گیری و كیفیت محصول نهایی نقش دارند.
برای ورود به این عرصه شما باید واقعا عاشق دریا باشید ، برای ساعت ها انتظار و فعالیت در محیط دریا آماده باشید ، ذهن فنی داشته باید و در عین حال چشمان و دید خوبی برای كار با دوربین داشته باشید، البته همیشه عنصری به نام شانس نیز وجود دارد كه نمی توان نقش آن را در این كار نادیده گرفت.
من در سال ۲۰۰۰ سفر و زاد و ولد سالانه ماهی های ساردین KwaZulu را با بودجه وزمانی اندك انجام دادم كه تبدیل به یكی از بهترین فیلم های زیر دریایی من تا امروز شد.این تصاویر در كانال های ماهواره ای بی بی سی و Discovery با عنوان سیاره آبی :دریاهای زندگی
پخش شد و من به خاطر این فیلم تعدادی از جوایز Emmy را در سال ۲۰۰۲ دریافت كردم.
منصور نصیری
منبع : سایت عکاسی


همچنین مشاهده کنید