شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

زمانی برای خوردن صبحانه


زمانی برای خوردن صبحانه
آیا كودك شما بدون درگیری صبحانه می خورد؟ آیا هر روز صبح سر این مسأله كه كودك قبل از رفتن به مدرسه یا بازی، غذای كافی بخورد، درگیری دارید؟ نگاه دقیقی به عادت های صبحانه خود بیندازید. زیرا الگو بهترین معلم است. اگر هر روز سر میز می نشینید تا صبحانه پروپیمانی را صرف كنید بدون شك فرزند شما نیز چنین خواهد كرد.
بكوشید همگی با هم و به شكلی خوشایند و بدون عجله غذا را صرف كنید. نشان دهید كه از خوردن لذت می برید. اگر با وجود نشان دادن یك الگوی خوب هنوز كودك از خوردن صبحانه امتناع می ورزد آن را بدل به درگیری شدید بین خودتان نكرده و از راه حل های زیر استفاده كنید.
صبحانه را جالب كنید. سعی كنید زمان كافی را برای یك صبحانه مفرح درنظر بگیرید. صبحانه نباید صرفاً موقعیتی باشد كه مواد غذایی را به زور فرو دهید. به عنوان مثال كودكان خردسال از این كه لیوان و فنجان مخصوص به خودشان را داشته باشند لذت می برند. آن ها از این كه با تزیین قسمتی از نان با مقداری پنیر و درست كردن یك شكل خنده دار در آراستن سفره شركت كنند سرگرم می شوند.
اگر به كودك خود اجازه دهید كه در تنظیم برنامه هفتگی صبحانه كمك كند و یا این كه هنگام خریدن لوازم صبحانه شما را همراهی كند با علاقه بیشتری سرمیز صبحانه حاضر خواهد شد. اگر كودك شما غذاهای معمول را نمی خورد غذای دیگری را امتحان كنید. شیر برای كودك تهیه كنید و به او اجازه دهید كه فقط غذای مایع بخورد.
وقتی كودكی از نظر تغذیه ای تأمین شود چه اهمیتی دارد كه شكل غذا به چه صورتی باشد. اگر كودك شما ناهار را به صبحانه ترجیح می دهد به او یك صبحانه مختصر و یك ناهار مفصل بدهید. این برنامه در حالتی كه صبحانه انرژی كافی را برای تمام مدت صبح فراهم كرده است و تا هنگام صرف ناهار كودك از نظر انرژی كمبود ندارد مشكلی ایجاد نمی كند.
غذاهای جدیدی را هر چند وقت یك بار به برنامه صبحانه اضافه كنید تا از یكنواختی جلوگیری شود. اگر كودك ناگهان از خوردن غذایی كه قبلاً دوست داشت امتناع كرد به زور آن را به او ندهید. برای مدتی آن را كنار بگذارید و سپس به تدریج و با ظرافت مجدد آن را به برنامه غذایی او اضافه كنید.
كودكان خردسال نباید هنگام صبحانه تنها رها شوند. حتی كودكان بزرگتر نیز دوست دارند همراهی داشته باشند. اگر نمی توانید هنگامی كه كودك صبحانه می خورد با او سر میز بنشینید در اتاق بمانید و به او یك همراه صبحانه خوردن بدهید تا سر میز با او بنشیند، معمولاً یك عروسك یا حیوان پارچه ای برای این كار مناسب است.
یك دانه خوراكی (مثل ذرت بوداده) را با كمك كودك انتخاب كنید و سپس آن را به اندازه های مناسب در داخل كیسه های پلاستیكی تمیز بریزید. در هر بسته یك جایزه مانند عكس برگردان ، بلیت رفتن به یك مكان دیدنی (مثلاً باغ وحش) و یا موزه بگذارید. كودك هنگامی جایزه را می برد كه تمام غذا یا مقدار معینی از آن را كه قبلاً روی آن توافق شده بخورد.
به كودك اجازه دهید هر بار كه یك لقمه غذا می خورد با ماژیك روی یك تكه كاغذ بكشد. او را تشویق كنید در حالی كه غذایش را می خورد یك منظره را تمام كند. روی یك تكه كاغذ منظره خورشید را بكشد و با هر لقمه یك شعاع نورانی به خورشید اضافه كنید.
برای این كه به كودكانی كه كند غذا می خورند انگیزه بدهید ساعت را روی زمانی كه كودك باید صبحانه اش را تمام كند تنظیم كنید و او را تشویق كنید تا قبل از به صدا درآمدن زنگ صبحانه اش را تمام كند. سپس به تدریج زمان را كوتاه تر كنید و برای این منظور هر روز یك تا دو دقیقه زمان را كوتاه تر كنید یا این كه به یك زمان پذیرفتنی برای تمام كردن صبحانه دست پیدا كنید.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید