جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


زیبایی های جادویی در سواحل خلیج فارس


زیبایی های جادویی در سواحل خلیج فارس
خلیج فارس به مانند سفره ای پر بركت است كه خداوند برای بهره مندی ساكنان سواحل و جزایر آن و حتی مردم دیگر كشورها، پهن كرده و هركس باید به فراخور دانایی و توانایی خود از مواهب آن برخوردار شود.
از ذخایر نفتی و گازی مدفون در بستر این دریا گرفته تا ماهی و میگو و انواع آبزیان خوراكی و صنعتی و از موقعیت استراتژیكی و شاهراه اقتصادی بودن آن گرفته تا جزایری كه مركز تولید مثل لاك پشت ها و جنگل های زیبای دریایی حرا است.
از همزیستی آهوان و پرندگان جزیره خارك دّر یتیم خلیج فارس با لوله ها و تأسیسات نفتی گرفته تا آمد و شد كشتی ها و صید و صیادی در خلیج فارس و صدها منظره دیدنی دیگر، اینها همه بخشی از قابلیت هایی است كه این دریا برای استفاده و بهره مندی مردم این منطقه دارد.
سواحل ماسه ای وصخره ای آن علاوه بر چشم اندازهای زیبا می تواند به مراكزی برای انجام ورزش های آبی تبدیل شود.
اما تاكنون ما، تنها دربخش نفت و گاز و صید وصیادی و تجارت و حمل و نقل از بخشی از توانمندی های خلیج فارس آن هم به صورت ناقص بهره برداری می كنیم واز قابلیت اصلی این دریا كه گردشگری دریایی است و می تواند درآمدی همپای درآمد نفت برای ما داشته باشد، غافل مانده ایم.
خود را به تلاطم امواج مهربان خلیج همیشه فارس كه سخاوتمندانه آغوش خویش را گشوده است سپردن و تجربه لحظه های ناب یكرنگ شدن با آبی بی ریا، سالانه هزاران مشتاق را به بوشهر،استان خفته در آغوش خلیج فارس می كشاند، اما حیف كه زمینه لازم برای حاصل شدن این پیوند فراهم نیست.
درحالی كه توسعه گردشگری دریایی یكی ازمهمترین عوامل توسعه بخش گردشگری كشورهای پیشرفته محسوب می شود، نبود امكانات و تأسیسات مورد نیاز گردشگری، وسیله حمل و نقل دریایی و مجتمع های تفریحی دریایی در سواحل این دریا در استان بوشهر موجب شده است تادرخواست صدها گردشگر داخلی وخارجی برای استفاده از تورهای دریایی بی پاسخ بماند.
حتی ساحل نشینان نیز از این نعمت بی بهره هستند و به ندرت اتفاق می افتد كه عده ای با به جان خریدن خطر استفاده از لنج های باری و صیادی، برای دیدن خلیج فارس، دست به اقدام بزنند.
این امر باعث شده است تا با وجود این ظرفیت بسیاربالا در زمینه جذب گردشگر ودرآمد هنگفتی كه این بخش می تواند برای استان بوشهر به ارمغان آورد، دفاتر خدمات مسافرتی در بخش گردشگری دریایی همچنان راكد بمانند.
شماری از مسئولان دفاتر خدمات مسافرتی استان بوشهر در این زمینه اظهار داشتند: تورهای دریایی بخش عمده ای از تورهای گردشگری را تشكیل می دهد، ولی به جهت نبود امكانات رفاهی، تفریحی وخدماتی در دریا و جزایر این استان و نبود كشتی گردشگری، این دفاتر از فعالیت در این بخش بازمانده اند.
آنها می گویند: ناتوانی دفاتر برای خرید كشتی گردشگری، وثیقه های سنگین بانكی برای پرداخت تسهیلات در این زمینه و
كم توجهی مسئولان به ایجاد زیرساخت های گردشگری درجزایر از جمله عوامل ركود این بخش در استان بوشهر است.
مدیر یك دفتر خدمات مسافرتی بوشهر گفت: به رغم ۶۲۵ كیلومتر مرز آبی استان بوشهر با خلیج فارس، جزایر بكر با جاذبه های مختلف تاریخی و گردشگری، ذخایر متنوع دریایی و اهمیت بسیار بالای برگزاری تورهای دریایی در رونق بخش گردشگری، این بخش در این استان مورد غفلت واقع شده است.
شهرام عطایی افزود:بحث گردشگری دریایی سال های زیادی است كه دراستان بوشهر مطرح شده اما با كم توجهی مسئولان برای فعال كردن این بخش مواجه شده است.
وی اظهار داشت: با وجود این كه سالانه هزینه های گزافی برای توسعه بخش گردشگری استان صرف می شود اما این بخش هنوز نتوانسته است راه رونق خود را بیابد.
عطایی تصریح كرد: اگر قسمتی از این هزینه ها برای فعال شدن گردشگری دریایی صرف شود، به وضوح شاهد تسریع در توسعه گردشگری استان بوشهر خواهیم بود.
مدیر یك دفتر خدمات مسافرتی دیگر نیزگفت: با توجه به وجود جاذبه های طبیعی، تاریخی و صنعتی در جزایر استان بوشهر، فعال كردن گردشگری دریایی نیازمند ایجاد زیرساخت های گردشگری در این جزایر است.
مرجان رنجكش افزود:درجزیره ای چون خارك كه با داشتن بناهای تاریخی متعدد و صنایع بزرگ پتروشیمی از كمترین امكانات رفاهی برای ساكنانش برخوردار است و مردم حتی برای رفت وآمد میان جزیره و شهر بوشهر با مشكلات زیادی مواجه هستند، هیچگونه زیرساخت گردشگری وجود ندارد.
وی اظهار داشت: ایجاد وتقویت زیرساخت های گردشگری درجزایر،ایجاد رستوران های دریایی، توسعه ورزش های آبی و تهیه وسیله حمل ونقل دریایی مناسب به صورت دائم از جمله مواردی است كه به منظور رونق گردشگری دریایی كه تأثیر چشمگیری در جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد، باید دردستور كار مسئولان قرار گیرد.
رنجكش اضافه كرد: به رغم رشد شتابان صنعت دراین استان و وجود قابلیت های فراوان در زمینه گردشگری، تاكنون اقدامی اساسی برای توسعه گردشگری كه گردشگری دریایی یكی از مؤلفه های مهم آن محسوب می شود، صورت نگرفته است.
وی تصریح كرد:گردشگرانی كه بویژه در ایام نوروز برای بازدید از جاذبه های استان بوشهر به این استان سفرمی كنند،خواهان مشاهده نحوه صیادی بوشهری ها از نزدیك و حتی انجام صیادی،انجام ورزش های ساحلی و آبی و برگزاری تورهای دریایی هستند كه معمولاً این خواسته ها تحقق نمی یابد.
نماینده دفاتر خدمات مسافرتی استان بوشهر گفت: بیشترین درخواست بازدید از جاذبه های این استان،درخواست برگزاری تورهای دریایی است كه به دلیل نبود كشتی گردشگری و نبودامكانات رفاهی و خدماتی برای گردشگران، این امكان فراهم نیست.
علی اكبر مهربان افزود: سالانه گردشگران داخلی وخارجی زیادی برای استفاده از هوای مطلوب و معتدل این استان در فصل سرد، جاذبه های گردشگری كم نظیر به ویژه در روستاها، جاذبه های تاریخی و صنعتی متنوع،به این استان سفر می كنند ولی به علت فراهم نبودن زیرساخت های لازم دراین زمینه، به آنچه كه در این خصوص می خواهند، دست نمی یابند.
وی اظهارداشت: در یك دوره و بطور موقت چندین تور دریایی و فقط در سطح دریا به وسیله یك كشتی متعلق به شركت كشتیرانی والفجر در بوشهر انجام شد كه با انتقال این كشتی به بندرعباس، این تورها نیز متوقف شدند.
وی گفت: چند بار نیز به وسیله لنج، تورهای دریایی برگزار شد كه به دلیل این كه لنج پاسخگوی حجم گردشگران نبود و خطراتی كه سفربالنج به همراه دارد، از برگزاری تورهای دریایی با این نوع شناور، منصرف شدیم.
مهربان اضافه كرد: هیچ یك از دفاتر خدمات مسافرتی از توان مالی برای خرید كشتی برخوردار نیستند و نیز تسهیلاتی كه بانك ها در این زمینه پرداخت می كنند، وثیقه های سنگین می خواهد كه این نیز از عهده این دفاتر برنمی آید.
وی تصریح كرد: بدون شك فعال شدن گردشگری دریایی موجب سرازیرشدن گردشگران داخلی و خارجی و به دنبال آن توسعه همه جانبه استان بوشهر خواهد شد.
نماینده دفاتر خدمات مسافرتی استان بوشهر یادآورشد: بسیاری از جزایر استان بوشهر از امكانات رفاهی بسیاركمی برای ساكنان برخوردارند وزمین و فضای لازم نیز برای ایجاد زیرساخت های گردشگری در این جزایر وجود ندارد.
مهربان افزود: بسیاری از كشورها باایجاد جزایر مصنوعی وامكانات گردشگری بطور گسترده، بخش گردشگری را به درآمدزاترین بخش تبدیل كرده اند، در حالی كه ایران و استان بوشهر با برخورداری از قابلیت های بالقوه فراوان،به دلیل نبود زیرساخت های لازم و در برخی مواقع كم توجهی مسئولان رشد كمی در این بخش داشته است.
دكتر احمد دشتی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان بوشهر نیز در این خصوص گفت: با وجود ظرفیت های دریایی فراوانی كه دراین استان وجود دارد، فراهم نبودن زیرساخت های لازم در این زمینه موجب شده تا نتوانیم از این ظرفیت ها بهره لازم را ببریم.
وی افزود: گردشگری دریایی یكی از مهمترین این ظرفیت ها است كه به دلیل نبود وسیله حمل و نقل دریایی مناسب برای گردشگران و زیرساخت های گردشگری در جزایر، راكد مانده است.
وی اظهارداشت: با توجه به تأثیر انكار ناپذیر فعال شدن گردشگری دریایی در رونق بخش گردشگری و به دنبال آن تسریع در توسعه همه جانبه این استان، در كارگروه اشتغال و سرمایه گذاری مبلغ چهار میلیارد ریال تسهیلات برای ساخت یك كشتی گردشگری تصویب شده است.
دشتی تصریح كرد: از آنجا كه وثیقه هایی كه بانك برای پرداخت تسهیلات طلب می كند، سنگین و از توان دفاتر خدمات مسافرتی خارج است، تلاش می كنیم كه یا ضمانت های دیگری را جایگزین كنیم و یا وثیقه ها را كاهش دهیم.
وی یادآورشد: برای ایجاد زیرساخت های گردشگری درجزایر استان بوشهر كه از قابلیت های فراوانی در بخش گردشگری برخوردار هستند، تاكنون یكهزار و ۴۰۰ هكتاردر جزیره عباسك به منظور ایجاد دهكده گردشگری تملك شده است.
دشتی گفت: در فاز اول این دهكده كه در ۴۰۰ هكتار اجرا می شود، اقامتگاه، امكانات رفاهی، تفریحی و مجتمع های سلامت ساخته می شود.
وی افزود: با ایجاد این دهكده كه هم اینك مطالعات آن در دست انجام است، گردشگری استان بوشهر بویژه در بخش دریایی كاملاً متحول و این استان به یكی از قطب های مهم گردشگری دریایی تبدیل می شود.
صغری مستانه
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید