شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


بازاربورس از نگاه یک گزارش ۹ ماهه هم خالی و هم لبریز


بازاربورس از نگاه یک گزارش ۹ ماهه هم خالی و هم لبریز
طی ۹ ماه گذشته ۴۱۶ شركت وارد بورس ایران شدند این در حالی است که شرکت های مذکور به ۳۶ بخش و گروه صنعتی تقسیم شده بودند عملكرد هر یك از صنایع حاضر در بازار سهام با دیگری متفاوت بود . بعضی موفقیت های چشمگیری داشتند و بعضی دیگر در بازار سهام با شرایط بدی مواجه بودند.
بعضی از گروه ها موفقیت های زیادی رادر بازار سهام داشتند و بعضی دیگر هم با شرایط متفاوتی بازدهی داشتند.
موفقیت ها و شرایط منفی هر دو در بازار بورس باعث رقابت می‌شوند بعضی از رقابت ها مثبت و بعضی دیگر منفی بودند البته هر دو در جهت بهتر شدن .
طی آخرین بررسی‌هایی که از فروردین ماه تا پایان آذر ادامه داشت بازار بورس ایران با شرایط خواصی روبرو بود شرایط بیرونی هر یک از صنایع کشور باعث شد تفاوت قیمت، سود سالیانه و افزایش سرمایه برخی از صنایع با رشد قابل توجهی روبرو شود و برخی دیگر از صنایع نه تنها نتوانسته‌اند كارنامه قابل ارایه‌ای را به دست آورند بلكه با زیان معنا داری مواجه شده اند.
آمار صنایع برتر ۹ ماهه بورس این گونه بود: بررسی‌ها از میانگین ساده بازدهی صنایع برتر ۹ ماه سال ۸۵ حاكی است كه صنعت كانی‌های فلزی با بازدهی خیره كننده ۲۴۵ درصدی سودده ترین صنعت بازار سهام بوده است.
میانگین ساده بازدهی ۸ شركت این صنعت در طول ۹ ماه در مجموع ۲۴۵ درصد بوده است. این صنعت پر بازده با سه زیر گروه معادن آهن، معادن فلزی آهنی و واسطه‌گری فلزی موفق به كسب چنین درصدی از بازدهی شده است.
اقبال این صنعت در شرایطی رخ داده كه صنعت دارو با ۲۷ شركت با ۸۸ درصد سود رتبه دوم پربازده‌ترین صنعت را با اختلاف فاحشی نسبت به صنعت كانی‌های فلزی از آن خود كرده است.
عملكرد سه شركت صنعت حمل و نقل بورس نیز در مجموع ۸۱ درصد بازدهی را نصیب این صنعت كرده و رشد قیمت سهام شركت‌های صنعت قند خصوصا در نیمه اول سال موجب شده كه این صنعت ۷۷ درصد بازدهی به دست آورده و در پله چهارم قرار گیرد.
صنعت محصولات كاغذی نیز در حالی با ۵۹ درصد بازدهی روبرو شد كه میانگین ساده بازدهی ۱۹ شركت حاضر صنعت در فلزات اساسی ۵۳ درصد بوده است.
بر پایه این گزارش وضعیت صنعت شیمیایی از ابتدای سال تا پایان آذرماه به گونه‌ای بود كه این صنعت با توجه به رشد قیمت سهام گروه پتروشیمی موفق به كسب ۴۰ درصد بازدهی شده كه در میان ۲۶ شركت این صنعت ۶ شركت فعال در گروه پتروشیمی بیشترین نقش و تاثیر را در تحقق چنین درصدی از بازدهی به عهده داشتند.
صنعت تجهیزات نیز با كسب ۶/۳۱ درصد بازدهی در حالی رتبه هشتم بیشترین بازدهی ۹ ماهه را به خود اختصاص داد كه سه شركت حاضر در صنعت خدمات رایانه‌ای در مجموع ۳۱ درصدی بازدهی داشتند و شركت های فعال در صنعت نفت نیز با ۲۶ درصد بازدهی موفق به حضور در پله دهم شدند.
میانگین بازدهی صنعت محصولات فلزی نیز با ۸ شركت ۲۴ درصد برآورد شد و صنعت ساخت و ساز با ۱۳ شركت بیش از ۱۳ درصد بازدهی به دست آورد.
بازدهی صنایع لاستیك و پلاستیك ۵/۸ درصد و غذایی (به جز قند و شكر) ۹/۹ درصد بوده است.
اما شرایط حاكم بر صنعت خودرو منجر شد كه میانگین بازدهی ۲۹ شركت تولید كننده خودرو و قطعات بیش از ۹ درصد باشد كه در صورت ادامه وضعیت این صنعت در سه ماه پایانی سال می‌‌توان پیش‌بینی كرد كه احتمال بازدهی منفی این صنعت دور از ذهن نخواهد بود.
بررسی‌ها حاكی است كه میانگین بازدهی سه بانك خصوصی حاضر در بورس ۲/۳ درصد و بازدهی ۳ شركت سرمایه‌گذاری چند رشته‌ای (سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، غدیر و بانك ملی) ۹/۳ درصد بوده است.
● سرمایه گذاری و سیمان بدترین صنایع بورس بودند
صنایع فوق در شرایطی موفق به كسب حداقل و حداكثر بازدهی در بورس شده‌اند كه برررسی‌های فارس از شرایط صنایع منفی ۹ ماهه سال حكایت از آن دارد كه صنعت سرمایه‌گذاری كماكان به سیر نزولی خود ادامه می‌دهد.
بر پایه این گزارش ، ۱۱ شركت صنعت سرمایه‌گذاری در مجموع با ۴/۱۴ درصد بازدهی منفی عنوان بدترین صنعت بورس را تا پایان آذر ماه به خود اختصاص داد و صنعت لیزینگ نیز به دلیل كاهش نرخ سود تسهیلات به ۱۷ درصد با زیان ۳/۹ درصد مواجه شد تا وضعیت صنعت واسطه‌گری مالی و سرمایه‌گذاری با شرایط بغرنجی روبرو شود.
عدم تعیین تكلیف محصول سیمان نیز منجر به سقوط ارزش روز اكثر شركت‌های سیمانی شده و این صنعت با زیان ۳/۸ درصدی دومین صنعت زیان ده بورس شناخته شد.
صنعت سایر كانی‌های غیر فلزی نیز (شامل زیر مجموعه‌هایی چون شیشه، عایق‌ها، فرآورده‌های نسوز و چینی) با ۱۸ شركت با زیان ۹ درصدی روبرو شد.
● صنایع برتر بورس تغییر می كنند
با توجه به بازدهی مثبت و منفی صنایع یاد شده باید گفت كه طی ۹ ماه اول سال ۸۵ صنعت كانی‌های فلزی دارای بیشترین اقبال بوده و انتظار تداوم سود شركت‌های این صنعت منجر به كسب بازدهی ۲۴۵ درصدی این صنعت شده است.
بعد از این صنعت، اكثر شركت‌های دارویی و قندی نیز حداقل در نیمه اول سال جزء صنایع برتر بورس بودند.
اما از طرف دیگر عدم كسب سود شركت‌های سرمایه‌گذاری از خرید و فروش سهام و زیان برخی از زیرمجموعه‌های این گروه موجب شده كه گروه سرمایه‌گذاری‌ها و صنعت سیمان هیچ آینده روشنی حداقل تا پایان سال ۸۵ نداشته باشند.
به هر حال از جمله نكات مورد توجه سهامداران حرفه‌ای به كارگیری این نكته است كه باید براساس بررسی‌های كلان و بنیادی و براساس آخرین تغییر و تحولات جهانی، منطقه‌ای و ملی نسبت به انتخاب صنایع برتر و سپس شركت‌های برتر صنایع برتر اقدام كرد تا بدون تعصب ورزیدن به صنعت یا شركتی خاص به كسب بازدهی مثبت نایل آمد.
مسلما در دوره‌های زمانی آینده اقبال و یا عدم اقبال بازار به صنایع و شركت‌ها با تحولاتی همراه خواهد بود كه همواره مورد توجه فعالان بازار سهام قرار می گیرد.
مونا موسی نژاد
منبع : مجله گسترش صنعت


همچنین مشاهده کنید