جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مشاجره مقام های آمریکایی و عراقی برای تحویل صدام


مشاجره مقام های آمریکایی و عراقی برای تحویل صدام
با صدور حكم قطعی اعدام صدام، اكنون گمانه زنی در باره چگونگی اجرای حكم مرگ دیكتاتورآغاز شده ، در همان حال مشاجره بر سر تحویل صدام میان مقام های آمریكا و عراق بالا گرفته است.
روزنامه «الحیات» چاپ لندن به نقل از منابع دولتی عراق نوشت حكم اعدام دیكتاتور عراق پس از تأیید در دادگاه استیناف در روزهای آینده اجرا می شود.
این منابع عراقی به روزنامه الحیات گفتند كه صدام در روزهای آینده اعدام می شود و جایگاه اعدام وی نیز در منطقه امنیتی الخضراء شهر بغداد نصب شده است.بخش اعظم تأسیسات و نهادهای دولتی از جمله پارلمان و سفارتخانه های خارجی در منطقه امنیتی الخضراء شهر بغداد قرار دارند و نیروهای امنیتی عراق برای جلوگیری از وقوع هرگونه حادثه ای تدابیر امنیتی خود را افزایش داده اند و پیش بینی می شود همزمان مقررات منع آمد و شد در بغداد و چند استان این كشور برقرار شود.منابع دولتی عراق افزودند اقدام ها برای اعدام صدام پایان یافته است و حكم اعدام به محض تحویل گرفتن وی از نیروهای آمریكایی اجرا خواهد شد.
دادگاه تجدید نظرعراق ۵ روز پیش حكم اعدام صدام و برزان تكریتی و عواد بندر دو تن از همدستان وی را به اتهام جنایت های آنها در روستای «الدجیل» عراق تأیید كرد.
بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، یك مسئول بلندپایه دولت آمریكا كه خواست نامش فاش نشود، گفت: پیش بینی می شود این حكم از روز شنبه به بعد اجرا شود.
این مسئول بلندپایه نشانه هایی از مقام های آمریكایی در عراق دریافت كرده است مبنی بر این كه اجرای حكم صدام به احتمال زیاد از روز شنبه به بعد اجرا خواهد شد.وی در عین حال گفت: تصمیم برای زمان اعدام صدام در اختیار دولت عراق است.خبرگزاری رویترز نیز به نقل از این مقام بلندپایه اعلام كرد دولت عراق به احتمال زیاد زمان اجرای اعدام را به مقام های آمریكایی اعلام خواهد كرد.در این میان، «نوری المالكی» نخست وزیر عراق اعلام كرد هیچ كس نمی تواند مانع از اجرای حكم اعدام «صدام حسین» شود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، المالكی گفت: «پس از رأی دادگاه به اعدام صدام، هیچ كس نمی تواند با تصمیم اعدام صدام جنایتكار مخالفت كند.كسانی كه با اعدام صدام مخالفند، شأن و منزلت شهدای عراق را پایین می آورند.»
این درحالی است كه «رومانو پرودی»، نخست وزیر ایتالیا نیز اعلام كرده است اعدام «صدام حسین» رئیس جمهوری سابق عراق كمكی به ایجاد امنیت در كشور نخواهد كرد.
● آخرین نامه دیكتاتور
در همین حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر داد: صدام در پیام وداعش به مردم عراق از آنان خواست همزیستی مسالمت آمیزی با اشغالگران داشته باشند و از آنها متنفر نباشند.
وی همچنین از خشونت های عراق از سوی سلفی ها حمایت كرده است.
این نامه كه به زبان عربی نوشته شده، روز چهارشنبه تنها یك روز پس از تأیید حكم اعدام صدام از سوی دیوان عالی عراق در یك پایگاه اینترنتی منتشر شد.
عیسام غزاوی، یكی از وكلای صدام تأیید كرد نامه فوق صحت دارد و توسط صدام در روز ۵ نوامبر - همان روزی كه از سوی دادگاه به اتهام قتل ۱۴۸ شیعه در دجیل در سال ۱۹۸۲ به اعدام محكوم شد - نوشته شده است.
برخی هواداران صدام از حزب بعث پس از انتشار این نامه تهدید كردند در صورت اعدام وی، دست به انتقام خواهند زد، آمریكا را در همه جای دنیا با هر وسیله ای هدف قرار می دهند.این تهدید هواداران صدام نیز روی همان پایگاه اینترنتی كه وداع نامه صدام را منتشر كرده، آمده است.گفته می شود این پایگاه در كشور یمن كه محل حضور تعدادی از اعضای حزب بعث است، قرار دارد.
● مشاجره بر سر تحویل صدام
شبكه تلویزیونی «العربیه» روز گذشته به نقل از گروه وكلای مدافع صدام اعلام كرد نیروهای آمریكایی، وی را به مقام های عراقی تحویل دادند، اما ساعتی بعد همین شبكه پس از گفت و گویی با یك مقام عراقی، اعلام داشت؛ این مقام عراقی ادعای وكلای مدافع صدام را تكذیب كرده است.
وزارت دادگستری عراق نیز خبر انتقال صدام، به دست مقام های عراقی را تكذیب و اعلام كرد: دیكتاتور عراق تا ۲۶ ژانویه اعدام نمی شود.
یكی از مقام های عالیرتبه وزارت دادگستری عراق در این باره گفت: «این حقیقت ندارد.صدام مانند گذشته در اختیار آمریكایی ها است.»
بنابراین گزارش، دولت عراق پیش از این به طور رسمی از نظامیان آمریكا در عراق خواست صدام را از نظارت فرماندهی آمریكا به دولت عراق منتقل كنند.
● انفجار تازه در عراق
همزمان با انتشار حكم نهایی اعدام صدام از سوی دیوان عالی عراق، ۲۵ عراقی در انفجارهای این كشور كشته و ۶۰ نفر مجروح شدند.به گزارش خبرگزاری فرانسه، در منطقه تجاری باب الشركه در مركز بغداد انفجار دو بمب در ساعات پرازدحام كاری ۷ كشته و ۲۵ مجروح بر جای گذاشت.همچنین مقام های امنیتی و بیمارستانی اعلام كردند بر اثر انفجار یك بمب در ورزشگاه شعب در شرق بغداد ۱۰ نفر كشته و ۳۵ تن مجروح شدند.در جنوب بغداد نیز وزارت دفاع از كشته شدن ۳ غیر نظامی بر اثر انفجار دو بمب خبر داد.
● مالكی: ماه مه، مسئولیت كامل امنیتی به عراقی ها واگذار می شود
نخست وزیر عراق گفت كه مسئولیت ها و وظایف امنیتی همه استانهای این كشور در طول ماه مه آینده (اردیبهشت ۸۶) به عراقی ها واگذار خواهد شد.به گزارش خبرگزاری رسمی كویت، نخست وزیر عراق این مطلب را در جلسه علنی هیأت دولت كه درجریان آن دستاوردهای دولت در شش ماه اخیر تشریح شد، بیان داشت. گفتنی است مسئولیت های امنیتی سه استان المثنی، الناصریه و نجف اشرف از مجموع ۱۸ استان عراق در ماههای گذشته به طور كامل از نیروهای چند ملیتی به نیروهای عراقی واگذار شده است.
● بوش: برای تدوین استراتژی در عراق رایزنی بیشتر لازم است
رئیس جمهوری آمریكا گفت در طرح استراتژی جدید خود درباره عراق در حال ایجاد پیشرفت خوبی است، اما به مشورت بیشتری پیش از اعلام طرح خود در ماه آینده نیاز دارد.
به گزارش رویترز، جرج بوش، بر همین اساس مشاوران خود شامل دیك چنی، رابرت گیتس، كاندولیزا رایس، پیتر پیس و استفان هادلی را درمزرعه اش واقع در كراوفورد برای بحث و بررسی گزینه ها درباره عراق گرد هم آورد و كوشید راه آبرومندانه ای برای برون رفت از باتلاق عراق بیابد، اما گزارش ها حاكی است این نشست عملاً بدون نتیجه آشكاری پایان یافته است.
در این نشست، رابرت گیتس، وزیر دفاع جدید آمریكا و امید شماره یك بوش برای یافتن چنین راه آبرومندانه ای طرحی اقتصادی، سیاسی و نظامی را در اختیار بوش قرار داد.
به نوشته واشنگتن پست، در قالب این طرح، پیشنهاد شده آمریكا در ماه های آتی، دست كم ۱۰ كارخانه در نقاط مختلف عراق راه اندازی كند تا به این ترتیب جوانان عراقی با فعالیت در این كارخانه ها، از همكاری با گروه های ضد اشغالگر دست بردارند.افزایش كوتاه مدت شمار سربازان آمریكایی در عراق و بویژه اعزام ۳ هزار و ۵۰۰ نیروی ویژه نیز در بخش نظامی طرح گیتس گنجانده شده ا ست.بوش همچنین گفته است كه او شماری از اعضای كابینه خود را مأمور كرده تا با كنگره تحت كنترل دموكراتها در خصوص وضعیت عراق و پشتیبانی از طرح او در این كشور تحت اشغال چهار ساله، گفت و گو كنند.این درحالی است كه یك دموكرات برجسته آمریكا ضمن مخالفت با افزایش شمار نظامیان آمریكایی در عراق گفت: كمیته وی در ماه ژانویه همه گزینه ها درباره عراق را بررسی خواهد كرد.گفتنی است، لهستان نیز در نظر دارد بنابه درخواست برخی از احزاب، خروج نظامیان این كشور از عراق و افغانستان را به همه پرسی بگذارد.
● كشف جسد ۳ روحانی شیعه در مكه
جسد ۳ روحانی شیعه عراقی در مكه مكرمه كشف شد.خبرگزاری «براثا» اعلام كرد:۳ روحانی شیعه عراقی كه برای ادای مناسك حج تمتع به مكه سفر كرده بودند، سه شنبه هفته پیش ناپدید شدند و اجساد آنها روز سه شنبه در یكی از خیابان های مكه كشف شد.خاطرنشان می شود ۳ روز پیش برخی رسانه های خبری عراق از برنامه ریزی گروه تكفیری در عربستان برای حمله به حجاج شیعه عراق خبر داده بودند.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید