شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

از مربی قهرمان تا مربی نایب قهرمان


از مربی قهرمان تا مربی نایب قهرمان
مرور داستان لیگ ششم می تواند بسیار جالب باشد، مسابقاتی كه تنها یازده هفته از آن سپری شده ولی اتفاقات زیادی در پی داشته است.
یكی از جالب ترین رخدادها بركناری مربیان است، مردان اول نیمكت كه مرگ و زندگیشان وابسته به نتایج تیم است و در این بین مدیران بدون توجه به نوع بازی، پیشرفت و آینده نگری به خاطر عدم نتیجه گیری یا اختلاف سلیقه حكم بركناری آن ها را امضا می كنند.
اكبر میثاقیان اولین مربی ای بود كه در پی اختلاف سلیقه بركنار شد، مردی كه در هفته اول و توسط شیوه نه چندان محبوبش، پرسپولیس را در مشهد شكست داد اما اسیر اتفاقاتی شد تا به اجبار صندلی مربیگری را به مهدی قیاسی بسپارد.
قرعه دوم به نام فرهاد كاظمی افتاد؛ او كه با داعیه قهرمانی پیكان را ترك كرد و هدایت صبا را برعهده گرفت در این تیم اسیر مشكلات و بدشانسی های فراوانی شد تا در پایان هفته نهم جایش را به ضیایی بدهد و خیلی زود آرزوهای مدیران صبا برای كسب جایگاه نخست با این مربی به فراموشی سپرده شود. مجید جلالی سومین مربی لیگ ششم بود كه در میانه راه مجبور شد به علت عدم توفیق در كسب امتیازات لازم هدایت سبزپوشان را به همایون شاهرخی بسپارد.
در این بین اما داستان بازگشت و بركناری مربی علم گرا بسیار جالب توجه بود، مردی كه غیرمنتظره آمد و غیرمنتظره هم رفت.
در پایان لیگ پنجم و مسجل شدن قهرمانی استقلال، خانه تكانی بزرگی در مجموعه پاس صورت گرفت. مصطفی دنیزلی با اتمام قراردادش به تركیه بازگشت زیرا نه او حاضر به همكاری بود و نه مسوولان پاس قصد تمدید قرارداد این مربی تركیه ای را داشتند.
در مرحله بعد مصطفی آجورلو به شهرداری رفت تا هاشم غیاثی، به عنوان مدیرعامل مرد اول تصمیم گیری مدیریتی باشگاه لقب بگیرد.
در آن زمان بحث حضور ایران در جام جهانی و بازی های حساس آن تورنمنت بزرگ تمام فعالیت ها و برنامه ریزی ها را تحت الشعاع قرار داد و این بهترین فرصت برای آغاز مذاكرات مسوولان جدید باشگاه پاس با كاندیداهای مد نظر بود.
صحبت از حضور مایلی كهن، شاهرخی، جلالی و چندین گزینه داخلی و خارجی مطرح شد اما وعده حضور یك مربی بزرگ در راس هرم فنی پاس، نگاه ها را به سمت دیگری معطوف كرد.
حتی در مقطعی كوتاه خبر انتصاب مجدد جلالی فقط چند ساعت بازتاب خبری پیدا كرد زیرا همه منتظر معرفی یك گزینه اسم و رسم دار بودند.
اما حدود ده روز پس از این اخبار كه به شایعات مبدل شده بود، مجید جلالی با حضور در باشگاه پاس و عقد قرارداد رسمی مهر تاییدی بر آن خبر قبلی زد تا همگان شاهد بازگشت دوباره این مربی پس از یك فصل و نیم دوری از سبزپوشان باشند؛ اتفاقی كه با توجه به وعده های مدیران پاس بسیار غیرمنتظره بود. خیلی ها این بازگشت را موفقیت آمیز برشمردند و عده ای دیگر روی نام پاس به عنوان مدعی لیگ ششم قلم قرمز كشیدند. جلالی اما بدون توجه به این مسایل كار خود را با توسل و توجه به همان سبك گذشته آغاز كرد. كنار آمدن با كسر بودجه و برگزاری اردوهای آماده سازی در ایران نه خارج از كشور، همچنین از دست دادن چند مهره كلیدی و جانشین كردن بازیكنان جوان، مشكلاتی بود كه جلالی با آن كنار آمد.
البته همه در یك نقطه مشترك بودند و آن هم دیدن تیم جدید مربی علم گرای باشگاه پاس؛ تیمی كه در بازی های تداركاتی بسیار دور از انتظار ظاهر شده بود. شكست در بازی اول آن هم در خانه مقابل مس كرمان، منتقدین را قدرتمندتر كرد تا بار دیگر به این نكته اشاره كنند كه بازگشت جلالی یك اشتباه بزرگ بود. البته تیم آقا مجید در گام دوم چهره قابل قبولی در شیراز مقابل فجر به نمایش گذاشت و تا دقیقه ۷۲ از حریف پیش بود اما قطع برق همه چیز را زیر سوال برد.
چند روز پس از پیروزی پاس مقابل فولاد و در هفته سوم و تساوی خارج از خانه برابر صباباتری، سه امتیاز دیدار به سبزپوشان داده شد ولی شاگردان جلالی همچنان زیر شدیدترین انتقادات قرار داشتند.
شكست خانگی برابر ملوان در هفته پنجم پاس را وارد بحرانی بزرگ كرد، همان اتفاق لیگ چهارم كه در حال تكرار بود و یكی از مدعیان قهرمانی را تا نزدیكی های قعر جدول پیش برد.
پاس خوب بازی می كرد ولی بی تجربگی مهاجمان و اتفاقات دیگر باعث می شد شاگردان جلالی به راحتی امتیازات را از دست بدهند و با طی كردن سیر نزولی به جایگاه نامطلوب دست یابند.
از آن روز به بعد شایعات بركناری جلالی بیشتر به گوش رسید و حتی نام مربیانی به عنوان جایگزین او به صورت غیررسمی مطرح شد.
برتری خارج از خانه مقابل راه آهن، تساوی در ورزشگاه آزادی برابر پرسپولیس بار دیگر فرصت جدیدی را در اختیار كادر فنی سبزپوشان قرار داد تا با خروج كوتاه مدت از زیر انتقادات به فكر بازسازی و رسیدن به جایگاه مناسب در جدول رده بندی باشند.
این آرامش فقط یك هفته دوام داشت؛ انگار تیم های جلالی طلسم شده اند و نمی توانند برای مدت طولانی بدون انتقادات شدید كار خود را ادامه دهند.
در هفته هشتم و در مسابقه ای حیثیتی پاس در كمال ناباوری مقابل ابومسلم با نتیجه ۳ بر ۲ مغلوب شد تا اخبار بركناری جلالی وارد مرحله جدیدی شود.
این اخبار پس از آن كه سبزپوشان در تهران پیروزی ۲ بر صفر مقابل برق را با تساوی ۲- ۲ عوض كردند و همچنین در نقطه مقابل فرهاد كاظمی از هدایت صبا بركنار شد، علنی تر شد و وجهه جدیدی به خود گرفت.
خیلی ها اعتقاد داشتند دیگر نمی توان امیدی به ادامه همكاری پاس با جلالی داشت؛ اعتقادی كه با شكست پاس در هفته دهم مقابل سپاهان به یك واقعیت تبدیل شد.
در جلسه هیات مدیره باشگاه پاس پس از آن شكست یك تصمیم گیری محرمانه انجام شد؛ بركناری جلالی و انتصاب شاهرخی.
البته به خاطر شخصیت اخلاقی مجید جلالی، سردار غیاثی اجازه داد این مربی در پایان بازی با استقلال اهواز از سمتش در پاس استعفا دهد و پس از آن بحث آغاز همكاری با شاهرخی مطرح شود. در عصر روز جمعه هم شاگردان جلالی سنگ تمام گذاشتند و با ارایه یك بازی قابل قبول استقلال اهواز یكی از مدعیان لیگ را شكست دادند تا جلالی با خاطره ای خوش پاس را ترك كند.
كسانی كه از اخبار بركناری جلالی خبر نداشتند وقتی پس از آن پیروزی شیرین با خداحافظی رسمی جلالی مواجه شدند، بسیار تعجب كردند و این بركناری را بسیار غیرمنتظره خواندند، زیرا اعتقاد داشتند این پیروزی می توانست فرصت جدیدی به جلالی بدهد، اما این اتفاق نیفتاد تا داستان حضور مجدد جلالی در تیم پاس فقط یازده هفته طول بكشد.
خداحافظی جلالی و انتصاب شاهرخی تدبیر جدیدی است كه مدیران پاس برای حضور پرقدرت این تیم در مسابقات آینده در نظر گرفته اند.
بركناری مربی قهرمان و انتصاب مربی نایب قهرمان آیا این موضوع می تواند باعث موفقیت سبزپوشان شود؟
شاهرخی كه در لیگ چهارم یك نتیجه تاریخی را با تیم پیكان به یادگار گذاشت، دومین مربی ای است كه در فصل جاری با ذهنیت غیرمثبت فوتبال دوستان هدایت سبزپوشان را برعهده می گیرد. منتقدینی كه حضور جلالی را برای پاس مفید نمی دانستند، شاهرخی را هم مرد ناجی سبزپوشان لقب نمی دهند اما مدیران پاس به آینده مناسب تیم با این مربی اطمینان دارند.
در شرایطی كه مردانی چون میثاقیان و كاظمی هدایت هیچ تیمی را برعهده ندارند، انتصاب شاهرخی تا چه میزان می تواند مفید باشد؟
آیا مدیران پاس با شاهرخی به خواسته های خود می رسند، باید منتظر ماند و دید ...
امیرملكی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید