جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

زمان انتقام بارسا


زمان انتقام بارسا
لیگ قهرمانان اروپا این هفته شاهد تقابل بزرگ دیگری خواهد بود. نیوكمپ سه شنبه به استقبال دیدار چلسی و بارسلونا می رود تا بار دیگر هیجان در فوتبال اروپا به نقطه اوج برسد.
رقابت های لیگ قهرمانان اروپا در آغاز دور برگشت این هفته چهره تیم های صعود كننده خود به مرحله بعدی را شناسایی می كند. در حال حاضر چلسی، بایرن مونیخ، لیورپول، آیندهوون، والنسیا، آث رم، لیون، رئال مادرید، منچستریونایتد، سلتیك، زسكا مسكو، آرسنال و آث میلان از جمله بخت های اصلی به شمار می روند. در رقابت های لیگ قهرمانان اروپا از هر گروه ۲ تیم به مرحله یك هشتم نهایی صعود می كنند و از این مرحله به بعد بازی ها به صورت حذفی دنبال می شود. از سال ۱۹۵۶ كه این رقابت ها در اروپا پایه گذاری شد اكنون پنجاه و سومین دوره آن دنبال می شود.
فصل گذشته آرسنال و بارسلونا به فینال رسیدند و در نهایت بارسلونا موفق شد حریف انگلیسی خود را شكست دهد، اما در بازی های اخیر بارسلونا آن چهره ای كه فصل قبل داشت را ارائه نداده و روزهای سختی را سپری می كند.یازدهمین بازی تاریخ تیم های بارسلونا و چلسی سه شنبه در نیوكمپ برگزار می شود.
از سال ۱۹۶۶ تاكنون این دو تیم ۱۰ بار با یكدیگر دیدار كردند كه در آن بارسلونا ۵ بار به پیروزی رسیده و در ۴ بازی چلسی به برتری دست یافته و یك بازی نیز به تساوی انجامیده است. چلسی در مجموع این بازی ها موفق به پیروزی در نیوكمپ نشده و بهترین نتیجه آنها مربوط به سال گذشته می شود كه این دو تیم به تساوی یك بر یك رسیدند.چلسی سه شنبه در حالی پا به چمن سبز نیوكمپ می گذارد كه با ۹ امتیاز در صدر جدول با خیالی آسوده بخت اول صعود به شمار می رود، اما اوضاع برای بارسلونا چندان رضایت بخش نیست.
بارسلونا دچار یك افت تاكتیكی و تكنیكی شده است. رونالدینیو دیگر آن طراوت و شادابی فصل قبل را ندارد و خط حمله این تیم در غیاب ساموئل اتو كم اثر شده است. فرانك ریكارد اگر بر مشكلات این تیم فائق نشود بارسلونا خیلی زود با جام وداع می كند.
در بازی سه شنبه بارسلونا بلتی مدافع راست خود را كه در دیدار رفت مصدوم شده بود را در اختیار دارد و او را جانشین زامبروتا خواهد كرد.
در این بازی تقابل رونالدینیو، لیونل مسی و گودیانسن با لمپارد، دروگبا، اندری شوچنكو و بالاك دیدنی خواهد بود. چلسی در این فصل با ذخیره كردن انرژی خود و داشتن بازیكنان سرشناس یكی از مدعیان اصلی قهرمانی است. بارسلونا در دور رفت فقط یك بازی خانگی با لفسكی صوفیه برگزار كرد كه به پیروزی پنج بر صفر آنها منتهی شد و در دو بازی خارج از خانه نتایج دور از انتظاری به دست آورد. بارسلونا در حال حاضر با ۴ امتیاز در مكان دوم جدول قرار دارد و از سویی وردربرمن آنها را با همین تعداد امتیاز تهدید می كند.
وردربرمن سه شنبه در صوفیه به مصاف لفسكی صوفیه می رود. آلمانی ها آخرین بار در سال ۱۹۹۳ در پایتخت بلغارستان با این تیم دیدار كردند كه نتیجه آن بازی دو بر دو مساوی به پایان رسید.ماركوس شاف كه در بازی رفت دو بر صفر به پیروزی رسیده بود در این دیدار با تیمی روبه رو می شود كه در هر سه بازی دور رفت شكست خورده است.شاف با میروسلاو كلوزه و دیه گو در خط حمله و پیری وومه در خط میانی تیمی پرقدرت را به میدان می فرستد. در این بازی فرانك بومان كه در بازی رفت غایب بود در تركیب خط میانی برمنی ها قرار می گیرد. تیم لفسكی صوفیه دارای یك ركورد خوب در مصاف با تیم های آلمانی است و در ۶ بازی گذشته خود تنها ۲ بار شكست خورده است.
●اینترمیلان در مسكو
هر چه بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان اروپا نمایش درخشانی دارد این تیم در بوندس لیگا ضعیف بازی می كند. ماگات عقیده دارد تداخل این بازی ها با هم باعث شده تا بازیكنان ما هماهنگی لازم را از دست بدهند.بایرن مونیخ سه شنبه در آرنا آلیانز میزبان اسپورتینگ لیسبون پرتغال است. غایب بزرگ این دیدار شواین اشتاینگر است كه در بازی رفت با دریافت كارت قرمز اخراج شد و در غیاب او دكلمیكلیس در مركز خط میانی بایرن انجام وظیفه می كند. بایرن مونیخ در ۹ بازی گذشته با تیم های پرتغالی در جام های اروپایی شكست نخورده است. بایرن در آخرین بازی دور رفت با پیروزی یك بر صفر مقابل اسپورتینگ با ۹ امتیاز به تنهایی در صدر جدول گروه B قرار گرفت. دروازه آنها ۲۷۰دقیقه بسته مانده است.
در بازی دیگر این گروه در سرمای كشنده مسكو تیم اسپارتاك مسكو میزبان اینترمیلان ایتالیاست. آخرین پیروزی اینتر در مسكو به سال ۱۹۹۸ برمی گردد كه این تیم دو بر یك اسپارتاك را شكست داد. تا كنون طی ۵ بازی انجام شده اینتر در ۴ بازی به پیروزی رسیده و یك دیدار نیز در سال ۹۸ با تساوی یك بر یك خاتمه یافته است. اینترمیلان بعد از دو شكست متوالی موفق شد در سن سیرو به اولین پیروزی خود در لیگ قهرمانان مقابل اسپارتاك مسكو دست یابد. مانچینی مربی این تیم با اندوخته همین ۳?امتیاز می تواند به صعود به دور بعدی امیدوار باشد.اینترمیلان در این بازی می تواند بار دیگر از فابیوگروسو و زالاتان ابراهیموویچ كه در محرومیت به سر می بردند سود ببرد. حضور این دو بازیكن در خطوط دفاع و حمله بر قدرت اینتر می افزاید.
●بزرگان بدون دردسر صعود می كنند
تیم های لیورپول و آیندهوون به دور از جنجال های سایر گروه ها هر كدام با ۷ امتیاز بخت اول صعود از گروه C می باشند.لیورپول بعد از پیروزی یك بر صفر در فرانسه مقابل بوردو سه شنبه در آنفیلد میزبان این تیم تك امتیازی است. در هلند نیز آیندهوون شرایط مشابهی دارد. آنها در آخرین بازی خود مقابل گالاتاسرای به پیروزی دو بر یك رسیدند تا سه شنبه در شهر خود میزبان این تیم از تركیه باشند. تیم های گالاتاسرای و بوردو تا كنون فقط یك امتیاز به دست آورده اند كه مربوط به تساوی مقابل یكدیگر می باشد.
گالاتاسرای به رغم رهبری از سوی ارپگ گرتس، مربی بلژیكی خود در این دوره از بازی ها نزول چشمگیری داشت.
لیورپول در مصاف با بوردو می تواند از استیون جرارد هافبك تكنیكی و طراح خود در جدال با بوردو سود ببرد.
بوردو در حالی این نتایج ضعیف را به دست می آورد كه لیون دیگر نماینده فرانسه در گروه E در صدر جدول قرار دارد. بوردو در یازده بازی قبلی اروپایی اش موفق به پیروزی نشده است.در گروه D نیز قدرت در دستان تیم های سرشناس اروپاست. والنسیا نایب قهرمان دو دوره این جام در سالهای ۲۰۰۱ و ۲۰۰۰ اكنون با كسب ۹ امتیاز در صدر جدول قرار دارد.
والنسیا هنوز تعدادی از بازماندگان آن دو فینال رویایی را در تركیب خود دارد و به پشتوانه همان ها توانسته اقتدار گذشته را حفظ كند. والنسیا سه شنبه به شرق اروپا سفر كرده تا به دیدار شاختار دونتسك برود.آث رم سه شنبه در ورزشگاهی كه یك بار در سال ۱۹۸۴ به فینال این جام راه یافت میزبان المپیاكوس است.فرانچسكو توتی، وینچنزو مونتلا و مانسینی از اركان اصل رم در این بازی هستند.
●شكوه لیون در لیگ قهرمانان
لیون در گروه E باشكوه ترین نمایش ها را برای رسیدن به دور بعدی به اجرا گذاشته، ژرارد هولیه روح قهرمانی را در كالبد این تیم دمیده است تا شیرهای ژرلان بدون هراس به جنگ رقبای خود بروند.لیون چهارشنبه در خانه با دیناموكیف روبه رو می شود. هولیه به رغم پیروزی سه بر صفر در بازی رفت در مورد كیف با احترام اظهار نظر می كند و می گوید: آنها تیم خوبی هستند و در خط حمله بسیار خطرناكند، اما در دفاع دچار مشكل هستند.
در بازی دیگر گروه E تیم رئال ماردید در سانتیاگو برنابئو میزبان استه وابخارست است. رئالی ها این روزها با توجه به پیروزی در ال كلاسیكو مقابل بارسلونا همچنان در دوران شادی اند. فابیوكاپلو با این نتایج رئال را به جایگاه اصلی اش در فوتبال اروپا بازگردانده است. كاپلو در این باره می گوید: رئال مادرید تیمی با روحیه و كیفیت بالاست تیمی كه بازیكنانش به هم كمك می كنند. رئال مادرید قابلیت های بیشتری نیز دارد و اكنون با روحیه خوبی كه به دست آورده می تواند برای بازی های مهم پیش رو، خود را آماده كند.
رئال مادرید در حال حاضر با ۶ امتیاز بخت اصلی صعود به دور بعدی به شمار می رود. این تیم در بازی رفت مقابل استه وا در رومانی موفق به پیروزی چهار بر یك شد. در این بازی سرجیو راموس بازیكن رئال مادرید بعد از پشت سر گذاشتن یك جلسه محرومیت در تركیب اصلی قرار می گیرد.
●فاتحان جزیره
تیم های منچستر یونایتد و سلتیك نمایندگان فوتبال جزیره در آستانه صعود به دور دوم رقابت های لیگ قهرمانان اروپا هستند. منچستر یونایتد با سه پیروزی متوالی و كسب ۹ امتیاز بدون رقیب در این گروه پیش می رود.
منچستر یونایتد چهارشنبه در دانمارك به مصاف كپنهاگن می رود كه دیگر هیچ امیدی به صعود ندارد و فقط به جام یوفا فكر می كند. فرگوسن در مورد این بازی می گوید: آنها خیلی سریع بازی می كنند و تنها در زدن ضربات آخر كمی بد عمل می كنند. این تیم در سه بازی گذشته خود هنوز موفق به زدن گل نشده است.
در بازی دیگر گروه F هواداران بنفیكا در لیسبون گردهم جمع می شوند تا بنفیكا آخرین شانس خود را برای رسیدن به پیروزی در این جام امتحان كند. پیروزی سه بر صفر سلتیك در بازی رفت مقابل بنفیكا نشان داد تیم پرتغالی با ضعف های عمده تاكتیكی روبه روست. فرناندو سانتوس، سرمربی بنفیكا بعد از این شكست گفت: سلتیك در ۵ دقیقه اول بازی بسیار پرقدرت ظاهر شد، اما پس از آن ما تمركز خود را به دست آوردیم. ما فرصت های خوبی داشتیم و در مقاطعی از زمان، بازی زیبایی را به نمایش گذاشتیم. از لحاظ دفاعی هم خوب عمل كردیم، اما در نیمه دوم دفاع، نمایش ضعیفی داشت. ما شرایط را برای سلتیك سخت كرده بودیم و حتی پس از دریافت گل اول باز هم به آنها فشار آوردیم. در واقع با گل دوم آنها تیم ما از هم پاشید.
این چیزها در فوتبال اتفاق می افتد. بازی همان طور كه پیش بینی می كردیم پیش نرفت. ما می خواستیم سه امتیاز این دیدار را به دست آوریم، اما نیمه دوم ضعیف عمل كردیم. اكنون باید به پیروزی در لیسبون بیندیشیم. بازی متفاوتی خواهد بود و بنفیكا پیروز خواهد شد.در همین رابطه گوردن استراكان مربی سلتیك گفت: بی تردید با پیروزی در دیدار رفت مقابل بنفیكا قدم بزرگی برای صعود به دور بعدی برداشته ایم. اكنون بازیكنان ما می توانند سرشان را بالا بگیرند و راه بروند.هدف ما در حال حاضر گذاشتن از این مرحله است كه موفقیت بزرگی برای ما محسوب خواهد شد. سلتیك آخرین بار در سال ۱۹۶۷ با پیروزی دو بر یك مقابل اینتر میلان فاتح رقابت های جام باشگاه های اروپا در آن زمان شده بود. این تیم ۳ سال بعد باز هم به فینال رسید، اما این بار فاینورد با پیروزی دو بر یك فاتح جام شد.
●جدال آرسنال و زسكا برای صدرنشینی
تیم فوتبال آرسنال بعد از اینكه در دیداری ناعادلانه مقابل زسكامسكو شكست خورد صدر جدول را به حریف داد. در این بازی تیری آنری یك گل سالم به ثمر رساند، اما داور آن را مردود اعلام كرد.
آرسنال بعد از ۷ بار مسافرت به مسكو تنها در این سفر مغلوب شده بود. آرسنال فردا شب در ورزشگاه امارات لندن میزبان این تیم روسی است تا انتقام شكست بازی رفت را بگیرد و بار دیگر به صدر جدول بازگردد. آرسنال در حال حاضر با ۶ امتیاز در مكان دوم و زسكا با ۷ امتیاز در صدر جدول جای دارد.در این گروه پورتو در ورزشگاه AOL هامبورگ به مصاف تیم فوتبال این شهر می رود. پورتو بعد از پیروزی در بازی رفت با ۴ امتیاز در جای سوم ایستاد و اگر آرسنال زسكا را شكست دهد و پورتو در آلمان به پیروزی برسد این تیم پرتغالی شانس صعود به دور دوم را خواهد داشت.شاید آث میلان در آسان ترین گروه رقابت های مقدماتی قرار گرفته است. تیم های اندرلشت، لیل وااك آتن هیچ كدام نتوانستند رقیب دردسرسازی برای این تیم ایتالیایی باشند.
آث میلان چهارشنبه در سن سیرو پذیرای اندرلشت است. آنها با تك گل كاكا بلژیك را ترك كردند و حالا برای تكرار آن پیروزی پا به میدان می گذارند.
آث میلان در حال حاضر با ۷ امتیاز در صدر جدول قرار دارد.در بازی دیگر گروه H در آتن تیم ااك میزبان لیل فرانسه است.
●برنامه كامل بازی های لیگ قهرمانان
▪▪سه شنبه
▪گروه A
بارسلونا- چلسی
لفسكی صوفیه- وردربرمن
▪گروه B
اسپارتاك مسكو- اینترمیلان
بایرن مونیخ- اسپورتینگ لیسبون
▪گروه C
آیندهوون- گالاتاسرای
لیورپول- بوردو
▪گروه D
رم- المپیاكوس
شاختار دونیتسك- والنسیا
▪▪چهارشنبه
▪گروه E
لیون- دیناموكیف
رئال مادرید- استه وابخارست
▪گروه F
بنفیكا- سلتیك
كپنهاگن- منچستریونایتد
▪گروه G
آرسنال- زسكامسكو
هامبورگ- پورتو
▪گروه H
آث میلان- اندرلشت
ااك آتن- لیل
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید