شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

رنج های جهان اسلام


رنج های جهان اسلام
متاسفانه جهان اسلام به رغم ظرفیت ها و قابلیت های بالایی كه دارد، از مشكلات عدیده ای رنج می برد. یكی از آنها، سكوت و انفعال و حتی تمكین بیشتر دولتمردان و زمامداران كشورهای اسلامی، در مقابل تجاوزات و افزون طلبی های دولت غاصب اسرائیل است. بررسی عوامل این مشكلات، نیازمند مباحثی گسترده و طولانی است كه از حوصله یك نامه خارج است. در مورد دلایل سكوت بیشتر دولتمردان كشورهای اسلامی، در مقابل جنایات اسرائیل به چند دلیل می توان اشاره كرد:
الف ـ دلایل ادعایی: از آن جا كه سكوت و انفعال دولتمردان این كشورها به خصوص كشورهایی كه داعیه رهبری جهان اسلام یا اعراب را دارند یك نوع «بحران مشروعیت» برای این رژیم ها ایجاد كرده است و با توجه به رشد و بیداری ملت های مسلمان و شكل گیری جنبش های اسلامی اقدامات و فعالیت های رژیم های حاكم را كه مغایر با احكام و تعالیم اصیل و آزادیبخش اسلام است به چالش كشانده است. این رژیم ها برای ادامه بقای خود و اقناع افكار عمومی در قضیه اسرائیل، دست به توجیهاتی از قبیل عدم آمادگی نظامی و تكنولوژیكی كشورهای اسلامی، قوی بودن اسرائیل و حمایت بی وقفه آمریكا و كشورهای اروپایی از آن ارائه می دهند حال آن كه واقعیت امر را باید در جای دیگر جست وجو كرد زیرا همچنان كه بسیاری از حوادث فلسطین و نیز حوادثی از قبیل پیروزی های اولیه كشورهای اسلامی در جنگ اكتبر ۱۹۷۳م، عقب نشینی اسرائیل از جنوب لبنان، ضعف و زبونی آن در مقابل انتفاضه مردمی فلسطین بیانگر واهی بودن این ادعاها است و نشان می دهد كه این زمامداران ضعف و زبونی خود را با قوی بودن حریف توجیه كرده و از بازگو نمودن حقایق طفره می روند.
ب ـ دلایل واقعی در یك بررسی جامعه شناختی
می توان دلایل سكوت بیشتر كشورهای اسلامی را به شرح زیر برشمرد: ۱ مشكلات فرهنگی و هویتی كه شاید بتوان به عنوان مهمترین مشكل از آن نام برد. این مشكلات عمدتا به علت دوری ملت های مسلمان از فرهنگ اصیل اسلامی، رواج و گسترش خرافات و بدعت ها در دین، هجوم فرهنگ های فاسد بیگانه برای نابودی فرهنگ اسلامی به وجود آمده است. تفرقه، ضعف و انفعال مسلمانان، دوری از تعالیم و ارزش های حیاتی اسلام مانند جهاد و ظلم ستیزی، آزادیخواهی، عزت طلبی و اهتمام به امور مسلمانان از نتایج آن است. دلایل این مشكل عبارت است از: الف انحراف در مبانی دینی و اعتقادی كه شامل تغییر جبری و برداشت وارونه از تعالیم ارزشمند اسلام مانند اعتقاد به سرنوشت و قضا و قدر، اعتقاد به آخرت و تحقیر زندگی دنیا، انتظار فرج و... است. نتیجه این برداشت های نادرست و برخوردهای منفعلانه، تحمل مشكلات و نابسامانی ها، سازش و تمكین در مقابل حكومت های نامشروع ستمگر و وابسته به بیگانه و فراهم كردن زمینه تسلط بیگانگان و پذیرش تسلط آنان است.
۱ـ تهاجم فرهنگ غرب: پیشرفت های سریع و برق آسای غرب در زمینه های صنعتی و تكنولوژی و گسترش رفاه مادی در آن جوامع از یك سو و وجود فقر، عقب ماندگی و بسیاری از مشكلات و معضلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در كشورهای اسلامی از سوی دیگر موجبات خودباختگی و فاصله گرفتن مسلمانان از هویت اصیل اسلامی و ملی خود را فراهم آورده است. در نتیجه قدرت و اراده هرگونه ابتكار، عكس العمل و غلبه بر مشكلات داخلی و خارجی از جمله مقابله با رژیم غاصب اسرائیل را از آنان سلب كرده است.
۲ ـ مشكلات سیاسی و امنیتی: از قبیل وجود تفرقه میان ملیت های مسلمان، وجود حكومت های دست نشانده و فاقد مشروعیت دینی و مردمی در اكثر كشورهای اسلامی، تهاجم نظامی كشورهای غیرمسلمان، وجود پایگاه های نظامی غرب در داخل سرزمین های اسلامی، جنگ های داخلی میان قبیله ها و كشورهای اسلامی بر منابع طبیعی، عقاید مذهبی و... كه همگی منجر به تضعیف و هدر رفتن توانایی و امكانات مادی و معنوی كشورهای اسلامی شده و سلطه فرهنگی، سیاسی، نظامی و اقتصادی كشورهای بیگانه را بر سرزمین های اسلامی تحكیم كرده است و آنها را به ضعف و انفعال در مقابل جنایات اسرائیل كشانده است.
۳ـ مشكلات اجتماعی: به رغم این كه جهان اسلام نیروی انسانی عظیمی را در اختیار دارد، ولی به دلیل عدم برنامه ریزی صحیح و مناسب و كافی نبودن امكانات در رفع نیازهای اساسی این افراد و رشد و تربیت نیروهای متخصص و كارآمد برای پیشبرد جامعه از وابستگی در ابعاد مختلف اقتصادی، فنی و تكنولوژیكی، نظامی و... به دشمنان واقعی اسلام برهاند ولی متاسفانه عدم موفقیت حكومت های اسلامی در استفاده صحیح و كارآمد از این منابع و استعدادها، موجب بسیاری از مشكلات درونی و ساختاری شده و در نتیجه ضعف و وابستگی آنان را در مقابل حامیان اسرائیل فراهم آورده و آنها را به محافظه كاری در مقابل تجاوزات اسرائیل كشانده است.
ج ارائه راه حل ها: با توجه به علل ضعف مسلمانان در قبال غرب، ملت های اسلامی باید برای رفع این مشكلات به پا خیزند. اقدامات اساسی در این راستا شامل:
۱ ـ تلاش برای شناساندن اسلام ناب محمدی و آشنایی مسلمانان با احكام و تعالیم واقعی اسلام.
۲ ـ تلاش برای بیداری مسلمانان و شناساندن اهداف و توطئه های قدرت های بزرگ و زدودن جهل و خرافات.
۳ ـ مقابله با حكومت های دست نشانده كه خود یكی از موانع عمده در پیشرفت و اتحاد مسلمانان است.
۴ ـ تلاش برای اتحاد بین الملل اسلامی و جلوگیری از مسائل تفرقه انگیز.
در این راستا اقدامات مفیدی نیز صورت گرفته است مانند: اعلام هفته وحدت، روز قدس، تشكیل مجمع تقریب المذاهب اسلامی، سازمان هایی مانند سازمان كنفرانس اسلامی و... در نهایت می توان چنین گفت كه چون مشكل اسرائیل مربوط به همه جهان اسلام است و تمامی مسلمانان را تهدید می كند تنها راه حل آن اتحاد و همبستگی مسلمانان و دست زدن به اقدام جمعی توسط همه كشورهای اسلامی است و برای تحقق این هدف باید تمامی موانع این اتحاد و همبستگی را از میان برداشت.
محمد آل حبیب
برگرفته از ارگان اینترنتی جمعیت آبادگران جوان
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید