شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


چرا زنان به اندازهٔ مردان حقوق نمی‌گیرند؟


چرا زنان به اندازهٔ مردان حقوق نمی‌گیرند؟
وارن فارل ( Warren Farrell) تاكنون سه بار به‌ سمت رئیس سازمان ملی زنان برگزیده شده است. او مانند بسیاری دیگر از مردم امریكا به این حقیقت كه، به‌طور میانگین و در ازای كار مشابه، مردان بیشتر از زنان مزد دریافت می‌كنند معترض است. همچنین ابراز تأسف می‌كند كه با گذشت ۴۰ سال از تصویب قانون تساوی دستمزدها در ایالات متحده، هنوز هم درآمد زنان كمتر از مردان است. وی در آخرین كتاب خود این بحث را مطرح می‌سازد كه این اختلاف درآمد بیش از آنكه ناشی از بی‌قانونی و اعمال تبعیض‌های جنسیتی باشد، از نوع مشاغلی كه زنان انتخاب می‌كنند نشئت می‌گیرد.
بر طبق آخرین آمار ایالات متحده، در ازای هر یك دلاری كه مردان شاغل به‌دست می‌آورند، زنان فقط ۸۰ سنت درآمد دارند. فارل از بررسی‌های خود در مورد این آمارها به این نتیجه رسیده است كه اختلاف دستمزد میان زنان و مردان به این دلیل است كه زنان مشاغلی را انتخاب می‌كنند كه در نهایت بتوانند میان كار و زندگی‌ شخصی‌شان تعادل ایجاد كنند. انتخاب مشاغل متفاوت حتی باعث اختلاف درآمد مردان هم می‌شود. باوركردنی نیست، ولی شكاف میان دستمزدهای مردان مجرد و متأهل حتی از اختلاف دستمزد مردان و زنان نیز بیشتر است!
●تبعیض وجود دارد
با وجود تصویب انواع قوانین تساوی حقوق و دستمزدها، هنوز هم نمی‌توان مدعی شد كه در استخدام، ترفیع و تعیین حقوق تبعیضی اعمال نمی‌شود. مطالعات گسترده نشان داده‌ است كه در بسیاری از محیط‌های كاری، بین زنان و مردان به‌دلیل اختلاف وزن و بین مردان به علت اختلاف قد تبعیض‌هایی اعمال می‌شود. به علاوه، هنوز هم تبعیض‌های نژادی و قومی و مذهبی وجود دارد.
●چرا زنان نمی‌توانند به اندازهٔ مردان درآمد داشته باشند؟
به ادعای فارل، علت اصلی این امر هماهنگی و تعادلی است كه زنان میان كار و زندگی شخصی‌شان برقرار می‌كنند. اگر زنی درآمد بیشتری می‌خواهد، باید چیزی را در خانه قربانی آن كند. تحقیقات نشان داده كه حفظ اكثر مشاغل با درآمد بالا مستلزم پذیرش چند عامل، ازجمله صرف زمان بیشتر در محل كار و مسافرت پی‌درپی است. معمولا ً مردان چنین شرایطی را می‌پذیرند.
زنان و مردان، هنگام انتخاب شغل، به زندگی خصوصی‌شان هم فكر می‌كنند. زنان میان پول بیشتر و وقت آزاد بیشتر، دومی را انتخاب می‌كنند و بدین شكل تعادلی میان كار و زندگی‌شان برقرار می‌كنند.
اما آمارها چندان هم ناامیدكننده نیست. حداقل ۳۹ شاخهٔ كاری وجود دارد كه زنان در آنها بیشتر از مردان حقوق دریافت می‌كنند.
همهٔ ما ناگزیریم كه برای كار و زندگی شخصی‌مان تصمیم‌گیری كنیم. در این تصمیم‌گیری، اطمینان حاصل كنید كه، برای خودتان و نه دیگران، بهترین انتخاب را كرده‌اید.
●هفت توصیه برای زنانی كه درآمد بیشتری می‌خواهند
۱. به‌طور معمول، مشاغل حوزهٔ فنی و مهندسی در مقایسه با رشته‌های علوم انسانی درآمد بیشتری دارند. مهندسان و متخصصان كامپیوتر زن، در مقایسه با معلمان و روزنامه‌نگاران زن، از حقوق خود رضایت بیشتری دارند. در امریكا، زنان شاغل در رشته‌های مهندسی سالانه معادل ۸۳ هزار دلار حقوق می‌گیرند. اما متأسفانه فقط ۱۰ درصد جمعیت شاغل در این رشته‌ها را زنان تشكیل می‌دهند.
۲. سختی كار بگیرید بدون آنكه كارتان سخت باشد. در امریكا، زنان نظامی ۸ برابر بیشتر از مردان امنیت دارند. رانندگان زن نیز در مقایسه با همكاران مرد خود راضی‌ترند. آنان به حمل بار مسافرها كمك چندانی نمی‌كنند، اما انعام بیشتری می‌گیرند.
۳. مشاغل با ریسك مالی بیشتر را انتخاب كنید. پزشكان و وكلای مرد بیشتر از همكاران زن خود درآمد دارند زیرا بیشتر به مشاغل خصوصی و ریسك‌های حرفه‌ای رو می‌آورند. درآمد سالیانهٔ ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلاری سرمایه‌گذاران مخاطره‌جوی بازار بورس حاصل تن دادن به ریسك است. متأسفانه، حدود ۹۱ درصد از سرمایه‌گذاران بازار بورس را مردان تشكیل می‌دهند.
۴. كمی بیشتر كار كنید. افرادی كه در هفته ده ساعت بیشتر از دیگران كار می‌كنند، تقریباً دو برابر سایرین حقوق می‌گیرند.
۵. زنان در ۹۰ رشته بیشتر از مردان درآمد كسب می‌كنند. در ۹۰ رشته یا ۳۹ شاخهٔ كاری، زنان حداقل ۵ درصد بیشتر از مردان حقوق می‌گیرند. برای مثال، در امریكا، زنان متخصص آمار ۳۳ درصد و زنان گفتاردرمانگر ۲۹ درصد بیشتر از همكاران مرد خود درآمد دارند.
۶. بازار كار رشته‌های مختلف را در مقاطع زمانی مختلف بشناسید. امروزه داروسازان بیشتر از پزشكان درآمد دارند. فناوری‌های جدید و پیشرفته، كار در بسیاری از شاخه‌های مختص مردان را برای زنان نیز ممكن كرده است. امروزه كارهای طاقت‌فرسا و متكی بر نیروی عضلات جای خود را به نصب ریزتراشه‌های الكترونیكی و فعالیت ذهنی داده است.
۷. به مشاغل فرعی با درآمد بالاتر روی آورید. برای مثال، پرستاری كه به كار در اتاق عمل علاقه‌مند است می‌تواند پرستار اتاق عمل شود و درآمد بیشتری داشته باشد یا پرستاری كه به مسافرت‌ علاقه دارد، با انتخاب شغل پرستار قطار یا پرستار هواپیما، درآمد خود را دو برابر می‌كند.
▪اختلاف درآمد میان زنان و مردان ناشی از نوع مشاغلی است كه انتخاب می‌كنند.
▪ زنان معمولا ً مشاغلی را انتخاب می‌كنند كه بتوانند میان كار و زندگی شخصی‌شان تعادل ایجاد كنند.
▪ شكاف میان دستمزدهای مردان مجرد و متأهل حتی از اختلاف دستمزد مردان و زنان نیز بیشتر است.
▪ هنوز در بسیاری از محیط‌های كاری، میان زنان و مردان به‌دلیل اختلاف قد و وزن تبعیض اعمال می‌شود.
▪زنان میان پول بیشتر و وقت آزاد بیشتر، دومی را انتخاب می‌كنند.
ترجمهٔ محمود صالحی
منبع : ماهنامه زنان


همچنین مشاهده کنید