جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


مجاهدین خلق در آیینه تاریخ


مجاهدین خلق در آیینه تاریخ
مركز اسناد انقلاب اسلامی كه در سال جاری دو كتاب دیگر به نام های «سازمان مجاهدین خلق» (حسین احمدی روحانی ) و همچنین «شرح تاریخچه سازمان مجاهدین خلق» (احمدرضا كریمی) در خصوص سازمان مجاهدین خلق منتشر ساخته بود در جدیدترین كتاب خود «مجاهدین خلق در آیینه تاریخ» نوشته علی اكبر راستگو یكی از اعضای این سازمان را منتشر ساخته است. نویسنده كتاب یكی از اعضای انجمن های دانشجویان مسلمان هوادار این سازمان در سال ۱۳۵۸ بوده است. وی در سال ۱۳۶۰ پس از فرار به خارج از كشور با تعدادی از اعضا و هواداران، سازمانی را به نام سازمان فارغ التحصیلان دموكراتیك ایران در آلمان غربی تاسیس كرد. بعد از انقلاب ایدئولوژیك سازمان یا همان ازدواج مسعود و مریم سازمانی به نام «نهاد دیپلماسی» تاسیس شد كه نویسنده به این سازمان انتقال یافت. هدف این سازمان تماس و رایزنی با مقامات كشورهای آلمان، اتریش، سوئیس و لوكزامبورگ بود.
راستگو سپس در سال ۱۳۶۵ به بخش نظامی سازمان در عراق منتقل و سپس از سازمان جدا شد و به آلمان بازگشت و كتاب «صدای تیك و تیك بمب می آید» را در افشای سازمان منتشر ساخت كه البته سازمان با صدور اطلاعیه ای منكر هرگونه وابستگی راستگو به این سازمان شد. اما شهرت و عضویت وی بیش از آن بود كه بشود آن را تكذیب كرد. كتاب مجاهدین خلق در آیینه تاریخ، از همین نویسنده است. ناشر در محتوای كتاب وی هیچ تغییری نداده و صرفاً دو فصل كتاب را به دلیل ترتیب منطقی و جلوگیری از خستگی خواننده جابه جا و كلمات توهین آمیز آن را حذف كرده است.
نویسنده در پیشگفتار خود آورده است: «روند حركت و موضع گیری های سازمان مجاهدین از بعد از انقلاب ۱۳۵۷ آنقدر ضد و نقیض بوده است كه هر انسان سیاسی را به شگفتی و تعجب وا می دارد. البته در آن مقطع، گروه ها و شخصیت های سیاسی و روشنفكر، مواضع سازمان را مورد تحلیل و تفسیر قرار داده و به آن انتقاداتی می كردند ولی در داخل سازمان، متاسفانه این انتقادها نه تنها گوش شنوا نداشت، بلكه فرد و یا گروه انتقاد كننده با بدترین اهانت ها و خطاب ها روبه رو می شد. سیستم كنترل و روابط درونی سازمان اجازه هیچ گونه فكر و یا ابراز نظر و مخالفت در مورد تحلیل های رهبری را به افراد عضو و زیردست نمی داد.»
نویسنده سپس ادامه می دهد: «این كتاب می كوشد سازمان مجاهدین را از آغاز تاسیس تاكنون مورد تحقیق و بررسی قرار دهد. این بررسی با توجه به فعالیت عمدتاً خارج از كشوری نویسنده در فصل اول كم رنگ، ولی در فصول بعدی بسیار عمیق می شود. در بیان تجربیات شخصی نویسنده بسیار سعی شده است كه این موضوع بی طرفانه باشد تا به جنبه تحقیقی اثر لطمه ای وارد نیاید. من به سهم خود در رساندن سازمان به موقعیت خطرناك فعلی سهیم هستم زیرا بدون جانفشانی و از خود گذشتگی من و امثال من سازمان مجاهدین نمی توانست به فعالیت خود ادامه بدهد.»
نویسنده سپس از پیشگاه ملت عظیم ایران پوزش خواسته و استدعا كرده است كه مردم ایران وی را به خاطر رابطه و سال ها همكاری حرفه ای با سازمان مجاهدین خلق و دولت عراق ببخشند. مطالب كتاب به طور تاریخی و زمانی در سه فصل مختلف و مستقل به لحاظ موضوعی، تقسیم شده است. به هر كدام از موضوعات تا حد امكان، بضاعت، امكانات نویسنده و مداركی كه موجود بود، پرداخته شده است. در بخش اول با عنوان «مبارزه مسلحانه هم استراتژی هم تاكتیك» موضوعاتی همچون مرحله اول، قبل از انقلاب از سال تاسیس سازمان تا سقوط رژیم شاه، مرحله دوم بعد از انقلاب از سال ۱۳۵۷ الی ۱۳۶۶ مورد بحث قرار گرفته است.
بخش دوم با عنوان «ساختار تشكیلاتی سازمان مجاهدین» به بررسی موضوعاتی همچون سازماندهی هرمی، روابط درونی سازمان، دو بال سیاسی سازمان (شورای مقاومت ملی) شامل سازمان ها و شخصیت های عضو آن، بال نظامی ارتش آزادیبخش (سازماندهی ارتش آزادیبخش) در خرداد ۶۶ و از سال ۶۸ به بعد و قرارگاه های سازمان در عراق پرداخته است. بخش سوم این كتاب با عنوان «بخش مالی سازمان» به منابع مالی این سازمان در خارج از كشور، سربازگیری سازمان از كشورهای غربی، سازمان ها و انجمن های پوششی مجاهدین اختصاص یافته است. بخش چهارم تحت عنوان «زندان های مجاهدین» زندان های داخل قرارگاه های این سازمان، برخورد سازمان با اسرای جنگی، محاكمات درونی سازمان و زندان های تحت حاكمیت دولت عراق را مورد بررسی قرار داده است. پایان بخش این كتاب ۴۱۰ صفحه ای، ۷۶ ضمیمه به همراه ده ها عكس از اعضا و رویدادهای مرتبط با این سازمان است.
علی اكبر راستگو
مركز اسناد انقلاب اسلامی
نوبت اول: ۱۳۸۴
تیراژ: ۳۵۰۰ نسخه
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید