جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

پاتوق ادبیات نمایشی در نمایشگاه


پاتوق ادبیات نمایشی در نمایشگاه
در نمایشگاه كتاب چند سالی است كه غرفه ای به نام «نمایش» دیده می شود. غرفه ای كه اهلی تئاتر، ادبیات نمایشی و علاقه مندان به این حوزه را به خود جذب كرده و آرام آرام در طول این چند سال به محفلی برای اهالی تئاتر تبدیل شده است.امسال نیز غرفه نمایش پا برجا است و البته سایت ایران تئاتر برنامه ها و نشست های تخصصی و ویژه ای را با حضور استادان و هنرمندان تئاتر در نظر گرفته كه این محفل را گرم تر و فعال تر خواهد كرد.در این نشست ها، هر روز یكی از جنبه های تئاتر با حضور كارشناسان و هنرمندان مطرح و بررسی می شود.«تئاتر ایران در عرصه بین المللی» از سرفصل های این نشست ها است، با حضور بهروز غریب پور و پری صابری «بررسی وضعیت نمایشنامه نویسی در دهه های اخیر» موضوع دیگری است كه فرهاد مهندس پور و محمد چرمشیر درباره آن سخن خواهند گفت. دكتر محمود عزیزی، چیستا یثربی، داوود رشیدی و علی اصغر دشتی نیز در نشستی درباره «ضرورت بانك اطلاعات تئاتر ایران» می گویند.«بررسی نقش و حضور زنان در تئاتر پس از انقلاب» موضوع یكی دیگر از نشست ها خواهد بود كه با حضور نغمه ثمینی، فهیمه راستكار، فریندخت زاهدی و اعظم بروجردی برگزار می شود.علاوه بر مسائل مربوطه به تئاتر قرار است اساتیدی در حوزه های موسیقی و رسانه و روزنامه نگاری نیز در این محفل حضور پیدا كنند تا درباره ارتباط تئاتر با حوزه های دیگر سخن بگویند.
«بررسی ارتباط و تعامل تئاتر و رسانه» موضوع یكی دیگر از نشست ها است كه دكتر قطب الدین صادقی، فریدون صدیقی و مجید رضائیان آن را برگزار می كنند.لوریس چكناواریان و سعید ذهنی نیز در میزگردی از «موسیقی و تئاتر» خواهند گفت: غرفه «نمایش» در سالن ۳۵ نوزدهمین نمایشگاه بین المللی كتاب دایر است.
● جایزه ویژه ای برای اهل ادب
جدای از غرفه های مختلف نمایشگاه كتاب، هر ساله اتفاقات دیگری با عنوان بخش جنبی در نمایشگاه رخ می دهد. اتفاقاتی چون نشست ها، میزگردها و دیدارهای اهالی ادب و فرهنگ و هنر و...اما امسال علاوه بر تمام این رویدادها اتفاق جدیدی رخ می دهد و آن هم تعریف جایزه ای با نام «جایزه ویژه ادبیات داستانی» است. این جایزه را شورای سیاستگزاری نمایشگاه در نظر گرفته است و به گفته مجید حمیدزاده قرار است در روز افتتاحیه نمایشگاه به پنج چهره برگزیده ادبیات كشور اهدا شود.حمیدزاده می گوید: «جایزه ویژه ادبیات داستانی» ارتباطی با جایزه كتاب سال كه هر سال وزارت ارشاد آن را برگزار می كند ندارد و تنها داوران این جایزه همان تركیب داوران «كتاب سال» هستند؛ چون برای چنین انتخابی نیازمند دانش و تجربه بسیار بوده و به همین دلیل ما از تجربه كاری این داوران در زمینه برگزاری جایزه در حوزه ادبیات بهره گرفتیم.جایزه ادبیات داستانی را دكتر محمود احمدی نژاد در روز نخست نمایشگاه به برگزیدگان اهدا خواهد كرد.
● انتشار لوح فشرده اطلاعات كتاب های نمایشگاه
«خانه كتاب» وزارت ارشاد هر سال در آستانه برپایی نمایشگاه كتاب لوح فشرده اطلاعات كتاب های نمایشگاه را توزیع می كند. این لوح فشرده امسال نیز با اطلاعات ناشران داخلی، خارجی و الكترونیك همراه فهرست كتاب های عرضه شده در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی كتاب منتشر شد. اطلاعات مربوط به ناشران داخلی شامل كتاب های منتشر شده آنها از سال ۱۳۸۲ تا اردیبهشت ۱۳۸۵ است.این لوح فشرده قابلیت جست وجو براساس عنوان ناشر، كتاب، موضوع، پدیدآورنده و كد كتاب های لاتین را دارد.همچنین اطلاعات بیش از ۳۵ هزار عنوان كتاب لاتین و اطلاعاتی از سایر بخش های نمایشگاه چون ناشران الكترونیك و نقشه نمایشگاه در این لوح آمده است.علاقه مندان می توانند این لوح فشرده را پیش از آغاز نمایشگاه از خانه كتاب و در ایام برگزاری نمایشگاه از ایستگاه های اطلاع رسانی كه در بخش های ورودی نمایشگاه هستند و یا ایستگاه های اطلاع رسانی مستقر در بخش ناشران خارجی تهیه كنند.
● فرانسوی ها با بیش از ۱۵۰۰ كتاب جدید آمدند
سفارت آلمان، نمایشگاه كتاب فرانكفورت، سفارت سوئیس و دفتر بین المللی نشر فرانسه از موسساتی هستند كه تاكنون حضورشان در بخش بین المللی نمایشگاه كتاب قطعی شده است. سفارت آلمان با همكاری سفارت سوئیس در طول برپایی نمایشگاه كتاب امسال نشستی را برای معرفی «پیتر استام» نویسنده سوئیسی و آثار جدید او برپا می كنند.به گزارش میراث خبر این برنامه روز ۱۶ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۳ تا ۱۵ در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود. دفتر بین المللی نشر فرانسه نیز در نوزدهمین نمایشگاه كتاب حضور دارد. این دفتر به نمایندگی از ۲۵۰ ناشر فرانسوی با بیش از ۱۵۰۰ عنوان كتاب جدید به نمایشگاه آمده است.تركیه نیز با بیش از ۱۵۰۰ كتاب در نمایشگاه امسال شركت می كند.موضوع این كتاب ها بیشتر درباره «استانبول؛ پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۱۰» متمركز است. این كشور به طور همزمان در نمایشگاه كتاب تهران و نمایشگاه سالونیكا حضور دارد. اما به گزارش «دیلی نیوز» نمایشگاه كتاب تهران برای تركیه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تركیه در غرفه ای نسبتاً وسیع ۱۵۰۰ عنوان كتاب از ناشران خصوصی و دولتی اش را به نمایش می گذارد.
شیما بهره مند
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید