شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

معلم؛ طلایه دار آگاهی


معلم؛ طلایه دار آگاهی
به معلم فكر می كردم، به اینكه چرا از كودكی به ما یاد داده اند كه هر بار سؤالی داریم دستمان را بالا ببریم و با انگشت اشاره خدا را نشان دهیم ولی پاسخش را از او بپرسیم؟ با خودم گفتم مگر نمی گویند معلمی شغل انبیاست؟ به همین دلیل تصمیم گرفتم آسمانی ترین شان را انتخاب كنم. كسی كه احتمالاً با خدا هم صحبتی بیشتری داشته و می تواند كه بگوید معلم كیست و الحق كه خدا نیز در این میان برایم سنگ تمام گذاشت و كسی را پیش رویم قرار داد كه در كمال فرصت آیینه كاری اش كرده بود، یك معلم شاعر، كسی كه در شعر خود معلم را مسیح زمان و حلقه محبت عشق خدا و خلق معرفی می نماید. او كه هم اكنون در آستانه بازنشستگی است در شعری كه سال ۱۳۶۳ به مناسبت روز معلم سروده به قدری زیبا جایگاه و منزلت معلم را بیان می كند كه گویی با تمام ذرات وجودش این رسالت را به دوش می كشد. بنابراین با وی به گفتگو پرداختم.
* خودتان را معرفی بفرمایید و بگویید چند سال دارید؟
- فروغ مجدد شهروز هستم و ۶۰ سال دارم.
* هنوز تدریس می كنید و بازنشسته نشده اید؟
- دیر شروع به كار كردم، قبل از معلمی چند سالی در مشاغل دیگر مشغول به كار بودم اما همیشه فكر می كردم این مشاغل پاسخگوی رویاهای من نیست چون من یك شاعر بودم و در رویای من یك معلم چراغی بود فرا راه بشریت، من حرف هایی برای گفتن داشتم ساختن نسل آینده بزرگترین انگیزه من بود سنگینی این رسالت را بر دوش هایم احساس می كردم پس باید قدمی برمی داشتم بنابراین از تمام مزایای مادی گذشتم و به معلمی روی آوردم.
* چرا شاعری را به عنوان یك شغل در نظر گرفتید؟
- چون به نظر من شاعری یك شغل نیست، شاعر یك شاهد است آنچه را می بیند نقل می كند و این دیدن چیزی نیست كه در اختیار او باشد.
* آیا شاعر بودن شما تأثیری هم بر روی شغلتان داشت؟
- بله، معلم بودن وجه بیرونی من است اما شاعر بودن یك وجه درونی است، من شاهد رویاها هستم در رویا شما شاهد زیبایی، ایثار، شجاعت، مهر و... هستید حتی واژه ها از بیان این همه زیبایی قاصرند وقتی شما یك معلم شاعر باشید حداقل آن این است كه قسمتی از این احساسات را به وجه بیرونی خود منتقل می كنید، سعی می كنید به انسان كامل نزدیك تر باشید و آن را به دیگران بیاموزید.
* معمولاً اشعار شما در چه سبكی است؟
- آنچه در زندگی تمام افكار مرا به خود مشغول كرده تأمل در هستی و فلسفه حیات بوده به همین جهت اشعارم بیشتر عارفانه است.
* تعریف شما از معلم چیست؟
- معلم، مسیح زمان خویش است، بیداركننده است نور است در ظلمت جهل، آیه است، نشانه است، همه ما نشانه ای از خداییم اما معلم پرچمدار است طلایه دار آگاهی است كه راه را نشان می دهد.
* چرا شما در شعر معلم، خود از معلم به عنوان ناجی روان و صدای زمان یاد كرده اید؟
- قبلاً باید ذكر كنم این تنها یك شعر نیست یك سرود نیز هست و دلیل اینكه معلم این نجات دهنده روح بشر را به صدای زمان تشبیه كردم این است كه به نظر من صدا ماندگار است، صدا یكی از اشكالی است كه رسالت تداوم و جاودانگی را برعهده دارد و صدای معلم صدایی است كه تاریخ را بر بال های واژه حمل می كند هر معلمی در زمان خویش ادامه همان صدای نجات بخش است و مقصد این پرواز جادویی نهایتاً جایی نیست مگر رسیدن به مقام انسان كامل.
* به نظر شما صفات یك معلم خوب چیست؟
- مسئولیت، عشق، امانتداری و مهمتر از همه داشتن حس حضور دائمی خداوند، انسان امانت كوچكی نیست باید عاشق بود تا مسئولیت چنین امانتی را پذیرفت، معلم واقعی بنده دلداده ای است كه شب هنگام سر بر سجاده عشق می گذارد تا عرش می رود، درس عشق می گیرد و باز می گردد تا بتواند سحرگاه دست خدا باشد برای یاری خلق.
* به عقیده شما تأثیر برخورد نامناسب یك معلم با شاگرد تا چه اندازه می تواند مخرب باشد و روی ذهن او و یا حتی جامعه اثر بگذارد؟
- كودك یك سرسپرده است، امانت است، اختیاری از خود ندارد، معصوم است ،ذهن او لوح سپیدی است كه معلم بر آن نقش می زند و مسلماً نقشی كه بر این لوح حك می شود همیشگی است، نقشه راه است، او تمام راه را با این نقشه خواهد پیمود درست یا غلط. می دانیم كه باورهای انسان در همان كودكی شكل می گیرند، اگر معلمی برای دریای پرتلاطم روح كودك ساحل امنی بسازد، اعتماد به نفس را در او ایجاد می نماید و به او می آموزد تا همیشه نه تنها به خود تكیه كند بلكه تكیه گاهی برای دیگران باشد عكس این نیز اتفاق می افتد فراموش نكنیم كه جامعه امروز را كودكان دیروز ساخته اند.
* بهترین معلم دوران تحصیل شما چه كسی بوده و چرا از او یاد می كنید؟
- خانم كاشانی، هیچ وقت فراموش نمی كنم نام و چهره مهربان و آرام او را كه در یك بحران پیش آمده كودكانه در سال چهارم دبستان چگونه آغوش پرمهر و حمایت خود را به رایگان به من هدیه كرد، بار هراس كودكانه ام را از شانه های كوچكم برداشت و امنیت از دست رفته را با دستهای نوازشگر مادرانه اش به من باز پس داد و من همان روز آموختم كه می توانم حامی باشم، مهر بورزم و ایثار كنم.
* از دیدگاه شما والدین چه نقشی در تربیت فرزندان و ادامه این راه توسط معلم دارند؟
- به نظر من طراحی شخصیت كودك را در وهله اول والدین و سپس معلمین برعهده می گیرند و قطعاً بهترین طراحی با مشاركت، تبادل فكر و وحدت نظر صمیمانه آنان صورت خواهد گرفت اما نباید فراموش كرد كه در ابعاد بزرگتر تك تك ما همه به نوعی معلمیم، مسئولیم در مقابل تمام كودكان امروز برای طراحی جهان فردا زیرا نهایتاً جهان در انتظار روزیست كه انسان معصومیت از دست رفته اش را باز یابد و بار دیگر حلاوت افسانه انسان بودن را در بهشت بازیافته تجربه نماید و در بیگانگی از من، خدا را در آینه دلش به تماشا بنشیند.
* در نهایت پیام شما برای روز معلم چیست؟
- در وهله اول فراموش نكنیم كه همه ما به نوعی معلم هستیم و پیام من به همه به خصوص به معلمان عزیز این است كه توجه داشته باشیم كلمه بذر است، دانه ای است كه خرمن اندیشه ببار می آورد. آنچه ما امروز به عنوان خیر یا شر و در نهایت به عنوان بشریت می شناسیم، حاصل جابجایی و انتقال كلماتی است كه درست یا غلط به كار گرفته شده اند. معلمی شغل انبیاست، عالم محضر خداست، كلمه مقدس است باید با آن بهشت ساخت.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید