جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تغییرات عملکرد دستگاههای بدن دستگاه قلبی و عروقی


تغییرات عملکرد دستگاههای بدن دستگاه قلبی و عروقی
بیماریهای قلبی و عروقی از علل مرگ افراد مسن است. بیش از نیمی از همه مرگ و میرهای ناشی از بیماریهای عروق قلب در سنین بالای ۶۵ سال اتفاق می افتد . به همین علت به میزان چربی خون در جهت کاهش چربی بیماریهای قلبی عروقی بسیار حیاتی است. زیرا افزایش چربی خون عامل خطر شناخته شده ای برای بیماری عروق قلب است. از طرف دیگر مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده است کاهش میزان چربی خون نیز باعث افزایش مرگ و میر ناشی از علل غیر قلبی -عروقی در ارتباط است. زیرا غلظت پایین کلسترول خون بطور غیر مستقیم نمایانگر وضعیت تغذیه نامناسب و ناکافی فرد است.
با بالا رفتن سن میزان هموسیستئین در خون افزایش می یابد و در نتیجه خطر بیماریهای قلبی -عروقی از جمله انسداد عروق محیطی بیشتر می شود. با افزایش مصرف مواد غذایی حاوی اسید فولیک و ویتامین B۱۲,B۶ سطح این ماده در خون کاهش می یابد.
عامل دیگری که در دوران سالمندی خطر بیماری قلبی عروقی را بیشتر می کند چاقی است. افزایش وزن بدن با افزایش خطر پیشروی بیماریهای قلبی -عروقی همراه است. پیشگیری از چاقی و انجام فعالیت بدنی روزانه و منظم باعث افزایش طول عمر در افراد میانسال می شود.
معمولا در سنین سالمندی تشنگی و گرسنگی بمیزانی که در سایر سنین وجود دارد احساس نمی شود و این در حالی است که کاهش حجم خون و کمبود مواد غذایی باعث تشدید بیماری قلبی و سکته قلبی می شود . همچنین جذب برخی ویتامین ها مانند ویتامینهای E,B که خود عامل جلوگیری کننده از پیشروی سختی عروق (آترواسکلروز ) می باشد مختل می شود.
در سالمندان تحمل نسبت به قند بالا می رود که می تواند منجر به بروز دیابت شود .دیابت سالمندی با آنکه پیشرفتی کند دارد ولی خود زمینه ساز بروز حملات قلبی در آنان می شود. مصرف مواد غذایی پر چرب و پر نمک توصیه نمی شود زیرا زمینه را برای بروز حملات قلبی مهیا می کند.
● فشار خون پایین :
فشار خون طبیعی بر اساس تعریف به فشار خونی اطلاق می شود که حد بالای آن ( سیستول یا فشار ماکزیمم ) برابر با کمتر از ۱۳ (۱۳۰ میلی متر جیوه ) و حد پایین آن دیاستول یا فشار مینیمم ) برابر یا کمتر از ۸/۵ (۸۵ میلی متر جیوه ) باشد.
هر زمان که این دو فشار خون بمیزان ۳ عدد کاهش یابد افت فشار خون شناخته می شود . در افراد سالمند ، فشار خون پایین اغلب بعلت مصرف زیاد داروها ،دریافت کم پروتئین و انرژی ، مصرف نمک بمقدار نامناسب ، کم خونی ،کم شدن آب بدن یا مشکلات غدد فوق کلیوی است . عمدتا این موارد قابل درمان هستند وباید زمان بروز افت فشار خون در فرد مسن مد نظر قرار گیرد.
● فشار خون بالا:
بطوربه فشار خونی که حد بالای آن برابر با بیشتر از ۱۴ (۱۴۰ میلی متر جیوه ) و حد پایین آن برابر یا بیشتر از ۹ (۹۰ میلی متر جیوه ) باشد . فشار خون بالا گفته می شود.
معمولا فشار خون با بالا رفتن سن ، افزایش پیدا می کند افزایش فشار خون به عوامل زیادی از جمله عوامل ژنتیکی ، وزن بدن ، فعالیت بدنی ، مصرف الکل و استعمال دخانیات وابسته است.
افزایش فشار خون در افراد مسن شایع است و زمانیکه بدون علامت باشد ، عامل خطری برای بیماریهای عروق قلب ، نارسایی قلبی ، سکته قلبی ، نارسایی کلیه و بیماری شبکیه چشم محسوب می شود. درمان فشار خون بالا در زنان و مردان بالای ۶۰ سال ، خطر سکته قلبی را تا ۴۰ % کاهش می دهد.
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز


همچنین مشاهده کنید