جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


برنده‌ خوشبخت‌ شب‌ اسکار کیست‌؟


برنده‌ خوشبخت‌ شب‌ اسکار کیست‌؟
«ادوین‌ ادواردز» در سال‌ ۱۹۸۳ كاندیدای‌ فرمانداری‌ لوییزیانا بود و شانس‌ بالایی‌ برای‌ برنده‌شدن‌ داشت‌. اطمینان‌ به‌ برنده‌ شدن‌ او به‌ حدی‌ بود كه‌ در همان‌ روزها در مصاحبه‌یی‌ گفت‌: «فقط‌ در یك‌ صورت‌ درانتخابات‌ شكست‌ می‌خورم‌ و آن‌ زمانی‌ است‌ كه‌ یا مرا با یك‌ دختر مرده‌ یا یك‌ پسر زنده‌ در رختخواب‌ گیر بیاورند». اشاره‌ او به‌ بدنامی‌ این‌ روابط‌ و معیارهای‌ اخلاقی‌ جامعه‌ امریكا بود و این‌ معیارها، شاید در اسكار امسال‌ گریبان‌گیر یك‌ فیلم‌ خاص‌ شود.
فیلم‌ «كوهستان‌ بروك‌ بك‌» در مورد رابطه‌ نامتعارف‌ دوكابوی‌ با هم‌ است‌ و این‌ شاید باعث‌ شود تا این‌ فیلم‌ بزرگ‌ در رقابت‌ بهترین‌ فیلم‌ آكادمی‌ اسكار امسال‌ قافیه‌ را به‌ رقبایش‌ ببازد.
در لیست‌ نامزدهای‌ اسكار كه‌ چندی‌ پیش‌ اعلام‌ شد (و نتایج‌ آن‌ روز پنج‌ مارس‌ مشخص خواهد شد) فیلم‌ «كوهستان‌ بروك‌ بك‌» در بخش‌ بهترین‌ فیلم‌ رقبایی‌ چون‌ «تصادف‌»، «كاپوتی‌»، «مونیخ‌» و «شب‌ بخیر و موفق‌ باشید» دارد. اما فیلم‌ «كوهستان‌ بروك‌بك‌» با هشت‌ نامزدی‌ در رشته‌های‌ دیگر از فیلم‌های‌ دیگر جلوتر است‌. این‌ فیلم‌ در رشته‌های‌ بهترین‌ فیلم‌، كارگردان‌، بازیگر اصلی‌ و مكمل‌، بازیگر زن‌ مكمل‌ و فیلمنامه‌ اقتباسی‌ كه‌ شش‌ رشته‌ اصلی‌ اسكار هستند، نامزد دریافت‌ مجسمه‌ طلایی‌ است‌.
هیچ‌ شگفتی‌ خاصی‌ هم‌ البته‌ در كار نیست‌. این‌ فیلم‌ كه‌ از یك‌ داستان‌ كوتاه‌ نوشته‌ «آنی‌ پرالكس‌» اقتباس‌ شده‌، در گلدن‌ گلاب‌ هم‌ كه‌ مقدمه‌یی‌ بر اسكار محسوب‌ می‌شود، جوایز اصلی‌ را درو كرد و البته‌ اتحادیه‌ كارگردانان‌، اتحادیه‌ تهیه‌كنندگان‌، نه‌ انجمن‌ منتقدان‌ در سرتاسر امریكا و نیز جشنواره‌ بین‌المللی‌ فیلم‌ «ونیز» هم‌ این‌ فیلم‌ را به‌ عنوان‌ بهترین‌ فیلم‌ سال‌ برگزیدند. علاقه‌ به‌ این‌ فیلم‌، اما، فقط‌ مختص مجامع‌ سینمایی‌ و سینماروهای‌ حرفه‌یی‌ نیست‌. بزرگترین‌ سایت‌ شرط‌بندی‌ ورزشی‌ هم‌ روی‌ اینترنت‌، «كوهستان‌ بروك‌ بك‌» را به‌ عنوان‌ شانس‌ اصلی‌ بهترین‌ فیلم‌ و بهترین‌ كارگردان‌ معرفی‌ كرده‌است‌. در زمینه‌های‌ دیگر هم‌، این‌ سایت‌ اینترنتی‌، شانس‌ «فیلیپ‌ سایمور هافمن‌» و «ریز ویترسپون‌» را برای‌ كسب‌ اسكارهای‌ بازیگری‌ مرد و زن‌ و «پل‌ جیاماتی‌» و «راشل‌ وایز» را برای‌ كسب‌ عنوان‌ بهترین‌ هنرپیشه‌های‌ مكمل‌ مرد و زن‌ بیشتر از بقیه‌ كاندیداها دانسته‌ است‌.
نكته‌ مهم‌ در مورد مراسم‌ امسال‌ این‌ است‌ كه‌ هیچ‌ فیلمی‌ این‌ شانس‌ را ندارد كه‌ ركورددار محض‌ اسكار باشد، آن‌ گونه‌ كه‌ دو سال‌ پیش‌ «ارباب‌ حلقه‌ها» یازده‌ اسكار برد. چرا كه‌ هیچ‌كدام‌ از فیلم‌های‌ شانس‌دار اسكار امسال‌، فیلم‌های‌ تولید عظیم‌ (مثل‌ ارباب‌ حلقه‌ها و پارك‌ ژوراسیك‌ و...) یا حتی‌ فیلم‌های‌ سبك‌ «دیوید لین‌» (شاهكارهایی‌ چون‌ دكتر ژیواگو و...) نیستند كه‌ با احتساب‌ اسكارهای‌ رشته‌های‌ فنی‌ چون‌ صدا و گریم‌ و صحنه‌ و لباس‌ ركوردی‌ منحصر به‌ فرد از خود به‌ جای‌ گذارند. فیلم‌های‌ امسال‌، همه‌ فیلم‌های‌ «شخصیت‌» و فیلم‌های‌ «موضوع‌» هستند و این‌ رقابت‌ را میان‌ آنها دشوارتر جلوه‌ می‌دهد.
چهار فیلم‌ از پنج‌ فیلم‌ موفق‌ اسكار امسال‌ (به‌ استثنای‌ مونیخ) فیلم‌هایی‌ هستند كه‌ عنوان‌ «تولیدات‌ مستقل‌» برازنده‌ آن‌هاست‌ و از این‌ حیث‌، كه‌ نامزدهای‌ اسكار از میان‌ فیلم‌های‌ پرفروش‌ و ركوردشكن‌ نیستند، اسكار ۲۰۰۶ بسیار شبیه‌ اسكار سال‌ ۱۹۹۷ است‌ كه‌ در آن‌، فیلم‌های‌ «بیمار انگلیسی‌» (كه‌ جایزه‌های‌ اصلی‌ را برد)، «فارگو»، «رازها و دروغ‌ها» و «شاین‌» نامزد اسكار بودند (پنجمین‌ فیلم‌ هم‌ «جری‌ گلوایر»، كمدی‌ تام‌ كروز بود).
اینجا است‌ كه‌ در اسكار امسال‌ شركت‌های‌ فرعی‌ استودیوهای‌ بزرگ‌، آبروی‌ استودیوهای‌ عظیم‌ را می‌خرند. این‌ مساله‌ هم‌ خیلی‌ واضح‌ است‌: استودیوها فیلم‌های‌ عادی‌شان‌ را برای‌ پول‌ در آوردن‌ می‌سازند و فیلم‌های‌ مستقل‌ را هم‌ برای‌ كسب‌ اعتبار و پرستیژ؛ و البته‌ هر چه‌ زمان‌ اسكار نزدیكتر می‌شود، این‌ معانی‌ به‌ هم‌ نزدیكتر می‌شوند. تبلیغات‌ اسكاری‌ روی‌ فیلم‌های‌ مستقل‌، آنها را پرفروش‌ و پولساز هم‌ می‌كند...
اما موضوع‌ را جور دیگری‌ هم‌ می‌توان‌ دید: همه‌ از چهار فیلم‌ «كاپوتی‌»، «تصادف‌»، «شب‌ بخیر و موفق‌ باشید» و «كوهستان‌ بروك‌ بك‌» به‌ عنوان‌ فیلم‌های‌ مستقل‌ نام‌ می‌برند و در این‌ میان‌ فیلم‌ «مونیخ‌» استیون‌ اسپیلبرگ‌ را مستثنی‌ می‌كنند. اما در واقع‌، هر پنج‌ فیلم‌ نامزد اسكار امسال‌ فیلم‌های‌ مستقل‌ هستند. چرا كه‌ در هالیوود، جز اسپیلبرگ‌ چه‌ كسی‌ را می‌توان‌ یافت‌ كه‌ بیش‌ از هر كس‌ دیگر وابسته‌ به‌ خود باشد و خودش‌ مهمتر از استودیویی‌ باشد كه‌ فیلمش‌ را تهیه‌ می‌كند؟ آیا معنای‌ استقلال‌ این‌ نیست؟ او هر كاری‌ كه‌ دلش‌ بخواهد می‌سازد، خواه‌ آن‌ فیلم‌، فیلمی‌ پرخرج‌ چون‌ «جنگ‌ دنیاها» باشد، چه‌ یك‌ فیلم‌ با بودجه‌ متوسط‌ نیمه‌ مستند به‌ نام‌ «مونیخ‌» كه‌ درباره‌ گروگانگیری‌ ورزشكاران‌ اسراییلی‌ در المپیك‌ ۱۹۷۲ مونیخ‌ و انتقال‌ اسراییلی‌ها است‌...
به‌ هر حال‌، نتیجه‌ هر چه‌ باشد، زمان‌ زیادی‌ تا روشن‌ شدن‌ آن‌ نمانده‌. این‌ مطلب‌ می‌كوشد نگاهی‌ باشد به‌ رشته‌های‌ اصلی‌ اسكار امسال‌...
● بهترین‌ هنرپیشه‌ زن‌
جودی‌ دنچ‌ برای‌ فیلم‌ «خانم‌ هندرسون‌ تقدیم‌ می‌كند»
فلیسیتی‌ هافمن‌ برای‌ فیلم‌ «عبور از امریكا»
كیرا ناتیلی‌ برای‌ فیلم‌ «غرور و تعصب‌»
شارلیز ترون‌ برای‌ فیلم‌ «سرزمین‌ شمالی‌»
ریزو تیرسپون‌ برای‌ فیلم‌ «راه‌ را طی‌ كردن‌»
كسی‌ نمی‌تواند قدرت‌ بیش‌ از حد «وینستین‌»ها را انكار كند و آن‌ را دست‌ كم‌ بگیرد. آنها پس‌ از فروش‌ مهم‌ خود در میراماكس‌ به‌ دیسنی‌، در كمپانی‌ شخصی‌شان‌ چهار فیلم‌ تولید كردند كه‌ دو فیلم‌ از این‌ چهار فیلم‌ به‌ نام‌های‌ «خانم‌ هندرسون‌ تقدیم‌ می‌كند» و «عبور از امریكا» در رشته‌ بهترین‌ هنرپیشه‌ زن‌ كاندیدای‌ اسكار شده‌اند. «جودی‌ دنچ‌» كه‌ امسال‌، در نه‌ سال‌ اخیر پنجمین‌ بار نامزدی‌ اسكار را تجربه‌ می‌كند، می‌تواند با بازی‌هایش‌ انظار را متوجه‌ خود كند. خصوصا امسال‌ كه‌ نقش‌ او دقیقا منطبق‌ با غرور و نخوتی‌ است‌ كه‌ شخصیت‌ واقعی‌، جودی‌ دنچ‌ هم‌ با خود دارد.
«هافمن‌» نیز یك‌ نمونه‌ جذاب‌ است‌ كه‌ در سه‌ جامعه‌ سینمایی‌ شیكاگو، لس‌آنجلس‌ و نیویورك‌ با خواص‌ و خصایا سینما و بازیگری‌ هر كدام‌ از آنها بازی‌ كرده‌ و موفق‌ بوده‌. او همچنین‌ هم‌ در آثار جریان‌ اصلی‌ چون‌ سریال‌ «زنان‌ خانه‌دار درمانده‌» همانقدر موفق‌ است‌ كه‌ در فیلم‌های‌ مستقلی‌ چون‌ «عبور از امریكا»؛ و به‌ این‌ اضافه‌ كنید نقش‌ او را به‌ عنوان‌ یك‌ یاغی‌ حاشیه‌یی‌ دوست‌ داشتنی‌ و عجیب‌ و غریب‌ با آن‌ گریم‌ استثنایی‌ كه‌ شانس‌ او را برای‌ اسكار افزایش‌ می‌دهد. اسكار چنین‌ نقش‌هایی‌ را دوست‌ دارد: نگاه‌ كنید به‌ جوایز سال‌های‌ اخیر «نیكول‌ كیدمن‌» برای‌ فیلم‌ «ساعت‌ها» یا اسكار «شارلیزترون‌» برای‌ فیلم‌ «هیولا». در حقیقت‌ خیلی‌ها شانس‌ «فلیسیتی‌ هافمن‌» را به‌ این‌ دلایل‌ بیش‌ از دیگران‌ می‌دانند. «ریز ویترسپون‌» با اینكه‌ در نقش‌ همسر «جانی‌ كش‌» عالی‌ ظاهر شده‌ و دوست‌ داشتنی‌ است‌، اما به‌ هر حال‌ شخص اصلی‌ فیلم‌ «راه‌ را طی‌ كن‌» نیست‌ و این‌ شانس‌ او را كاهش‌ می‌دهد. با اینكه‌ به‌ شخصه‌ دوست‌ دارم‌ «ریز ویترسپون‌» جایزه‌ اصلی‌ را ببرد، اما شانس‌ «فلیسیتی‌ هافمن‌» بیشتر است‌...
● بهترین‌ هنرپیشه‌ مرد
فیلیپ‌ سایمور هافمن‌ برای‌ فیلم‌ «كاپوتی‌»
هیث‌ لچر برای‌ فیلم‌ «كوهستان‌ بروك‌ بك‌»
یواخیم‌ فونیكس‌ برای‌ فیلم‌ «راه‌ را طی‌ كن‌»
دیوید استراترن‌ برای‌ فیلم‌ «شب‌ بخیر و موفق‌ باشید»
ترنس‌ هاوارد
چه‌ كسی‌ انتظار داشت‌ كه‌ «ترنس‌ هاوارد» با بازی‌ در فیلم‌ سوپر مستقل‌ خود نامزده‌ جایزه‌ اسكار شود؟ البته‌ خوشحالم‌ كه‌ «یواخیم‌ فونیكس‌» هم‌ توانست‌ از زیر سایه‌ «ریزویترسپون‌» در فیلم‌ «راه‌ را طی‌ كن‌» بیرون‌ آید و با نامزدی‌ اسكار خیلی‌ها را متوجه‌ خود كند. برنده‌ شدن‌ هر كدام‌ از آنها یك‌ اتفاق‌ دلپذیر محسوب‌ خواهد شد، اما به‌ نظر می‌رسد رقابت‌ اصلی‌ میان‌ «هافمن‌» و «لچر» باشد. «كاپوتی‌» هافمن‌ یك‌ فیلم‌ نفس‌گیر، گیج‌كننده‌، نمایشی‌ و از جمله‌ كارهایی‌ است‌ كه‌ اسكار همیشه‌ توجهش‌ به‌ آنها معطوف‌ شده‌ است‌. یك‌ بازی‌ كم‌ نقص. كاراكتر «لچر» هم‌ كه‌ میان‌ گناه‌ و جرم‌ و اشتیاق‌ سرگردان‌ است‌، همیشه‌ می‌تواند جزو بازی‌های‌ خوب‌ این‌ هنرپیشه‌ به‌ یاد آورده‌ شود. هر دو این‌ هنرپیشه‌ها شانس‌ اسكار را دارند، اما من‌ ترجیح‌ می‌ دهم‌ روی‌ «هافمن‌» شرط‌بندی‌ كنم‌.● بهترین‌ هنرپیشه‌ مكمل‌ زن‌
كاترین‌ كینر برای‌ فیلم‌ «كاپوتی‌»
فرانسیس‌ مك‌ دورمند برای‌ فیلم‌ «سرزمین‌ شمالی‌»
راشل‌ وایز برای‌ فیلم‌ «باغبان‌ همیشگی‌»
میشل‌ ویلیامز برای‌ فیلم‌ «كوهستان‌ بروك‌ بك‌»
ایمن‌ آدامز
در یك‌ سال‌ كاملا مردانه‌، نامزدهای‌ بهترین‌ هنرپیشه‌ مكمل‌ زن‌، بیشتر نقش‌های‌ مردانه‌ و اكشن‌ ایفا كرده‌اند. این‌ كاملا در نقطه‌ مقابل‌ نقش‌های‌ اصلی‌ زن‌ قرار می‌گیرد كه‌ اغلب‌ نقش‌های‌ كاملا زنانه‌ بودند. در بخش‌ مكمل‌ زن‌، «راشل‌ وایز» زیبا، باهوش‌ و عادی‌ به‌ نظر می‌رسد. «كینر» به‌ نوعی‌ انسانیت‌ و لطافت‌ را وارد فضای‌ «كاپوتی‌» می‌كند و می‌توان‌ گفت‌ مادر خوانده‌ همه‌ هنرپیشگان‌ مستقل‌ این‌ سال‌ها است‌. نقش‌ «مك‌ دورمند» هم‌ یك‌ نقش‌ كاملا رو و تند است‌، اما او با هوشمندی‌ و فرهیختگی‌ همیشگی‌اش‌ آن‌ را متعادل‌ می‌كند. «ویلیامز» بی‌تردید یكی‌ از دوست‌داشتنی‌ترین‌ كاراكترها را در فیلم‌ «كوهستان‌ بروك‌بك‌» ایفا می‌كند و «آدامز» هم‌ یك‌ بار دیگر واژه‌ دوست‌داشتنی‌ را در فیلم‌ جدیدش‌ اعتبار می‌بخشد. در این‌ بخش‌، نمی‌توان‌ شانس‌ یكی‌ را بیشتر از بقیه‌ دانست‌، همه‌ خوب‌ هستند و عالی‌ و دوست‌داشتنی‌، اما اغلب‌ منتقدین‌ شانس‌ «میشل‌ ویلیامز» را اندكی‌ بیشتر از بقیه‌ تخمین‌ زده‌اند.
● بهترین‌ هنرپیشه‌ مكمل‌ مرد
جرج‌ كلونی‌ برای‌ فیلم‌ «شب‌ بخیر و موفق‌ باشید»
مت‌ دیلون‌ برای‌ فیلم‌ «تصادف‌»
پل‌ جیاماتی‌ برای‌ فیلم‌ «مرد سیندرلایی‌»
جیك‌ گیلنهال‌ برای‌ فیلم‌ «كوهستان‌ بروك‌ بك‌»
ویلیام‌ هارت‌ برای‌ فیلم‌ «تاریخچه‌ خشونت‌»
«كلونی‌» هم‌ این‌ جا هست‌ و باید از این‌ هنرپیشه‌ بزرگ‌ كه‌ توانش‌ را در نقش‌های‌ كوچك‌ هم‌ به‌ كار می‌گیرد (با اینكه‌ كل‌ فیلم‌ متعلق‌ به‌ اوست) سپاسگزار بود.
«جیاماتی‌» اكنون‌ تنها نماینده‌ «مرد سیندرلایی‌» است‌ (راسل‌ كرو كاندیدای‌ اسكار امسال‌ نشد) و «مت‌ دیلون‌» هم‌ شاید نماینده‌ همه‌ بازیگران‌ مكمل‌ فیلم‌ «تصادف‌» و حضور محشر آنها باشد. «هات‌» تاثیری‌ غیرقابل‌ انكار در حضور اندكش‌ روی‌ پرده‌ باقی‌ می‌گذارد و دیدن‌ حضور جدی‌ او روی‌ پرده‌، یك‌ كلاس‌ درس‌ و یك‌ حضور دیوانه‌كننده‌ و البته‌ با مزه‌ است‌ كه‌ چطور خودش‌ را جدی‌ می‌گیرد و نقش‌ را هم‌، البته‌. اما «گیلنهال‌» كه‌ یكی‌ از مهمترین‌ نقش‌هایش‌ را در فیلم‌ «كوهستان‌ بروك‌بك‌» ایفا كرده‌، شانس‌ مسلم‌ این‌ رشته‌ است‌ و این‌ حق‌ مسلم‌ اوست‌.
● بهترین‌ كارگردان‌
آنگ‌ لی‌ برای‌ فیلم‌ «كوهستان‌ بروك‌ بك‌»
بنت‌ میلر برای‌ فیلم‌ «كاپوتی‌»
پل‌ هاگیس‌ برای‌ فیلم‌ «تصادف‌»
جرج‌ كلونی‌ برای‌ فیلم‌ «شب‌ بخیر و موفق‌ باشید»
استیون‌ اسپیلبرگ‌ برای‌ فیلم‌ «مونیخ‌»
اگر توانایی‌های‌ كارگردانی‌ مدنظر باشد بی‌شك‌ استیون‌ اسپیلبرگ‌ برنده‌ بی‌رقیب‌ این‌ بازی‌ است‌. اما... چهاركارگردان‌ دیگر هم‌ عالی‌ هستند و پیش‌بینی‌ چندان‌ مقدور نیست‌. شاید هم‌ «آنگ‌ لی‌» اسكار را به‌ خانه‌ ببرد...
● بهترین‌ فیلم‌
كوهستان‌ بروك‌ بك‌، كاپوتی‌، تصادف‌، شب‌ بخیر و موفق‌ باشید و مونیخ‌ نامزد شدن‌ فیلم‌ «مونیخ‌» برای‌ رشته‌ بهترین‌ فیلم‌ اصلا قابل‌ پیش‌بینی‌ نبود، چرا كه‌ این‌ فیلم‌ باعث‌ بروز جنجال‌هایی‌ فراوان‌ در دیدگاه‌های‌ سیاسی‌ چپ‌ و راست‌ شد و همه‌ را از خود رنجاند. بیشترین‌ موضع‌ منفی‌ را اسراییلی‌های‌ متعصب‌ علیه‌ این‌ فیلم‌ گرفتند كه‌ به‌ نظر آنها «مونیخ‌» یك‌ واقعیت‌ اثبات‌ شده‌ چون‌ گروگانگیری‌ اسراییلی‌ها در المپیك‌ را از مناظر مختلف‌ مورد بررسی‌ قرار می‌دهد و آن‌ را مورد سوال‌ قرار می‌دهد. كار به‌ جایی‌ رسیده‌ كه‌ متعصب‌ها حتی‌ یهودی‌ بودن‌ اسپیلبرگ‌ را هم‌ زیر سوال‌ برده‌اند و این‌ شانس‌ موفقیت‌ این‌ فیلم‌ را كم‌ می‌كند. حتی‌ پیروزی‌ حماس‌ هم‌ مشكلی‌ از این‌ فیلم‌ حل‌ نمی‌كند و حتی‌ آن‌ را افزون‌تر هم‌ می‌سازد. فروش‌ معمولی‌ فیلم‌ هم‌ دلیل‌ دیگری‌ است‌ بر این‌ نكته‌ كه‌ «مونیخ‌» را باید صاحب‌ كمترین‌ شانس‌ برای‌ كسب‌ اسكار بهترین‌ فیلم‌ اسكار ۲۰۰۶ دانست‌.
«كاپوتی‌» شاید به‌ دلیل‌ حضور «هافمن‌» صاحب‌ یك‌ اسكار شود. «شب‌ بخیر و موفق‌ باشید» هم‌ فیلمی‌ است‌ كه‌ می‌تواند كاندیدا شود و سازنده‌اش‌ را میهمان‌ مراسم‌ اسكار كند، اما فیلم‌ دلخواه‌ آكادمی‌ نیست‌ و كوته‌ فكری‌ است‌ اگر «جرج‌ كلونی‌» در پی‌ آماده‌ كردن‌ سخنرانی‌اش‌ پس‌ از كسب‌ اسكار باشد. این‌ قاعده‌ در مورد «تصادف‌» هم‌ تا حدی‌ صادق‌ است‌ كه‌ می‌توان‌ از آن‌ به‌ عنوان‌ هالیوودی‌ترین‌ فیلم‌ مستقل‌ نام‌ برد: یك‌ فیلم‌ كم‌بودجه‌ سرگرم‌كننده‌ با بازیگران‌ درجه‌ یك‌ كه‌ دستمزد نگرفته‌اند تا فیلم‌ ساخته‌ شود، آنها در این‌ فیلم‌ نقش‌های‌ كوچك‌ گرفته‌اند تا آرزوهای‌ بزرگ‌ اجتماعی‌ فیلم‌ به‌ نمایش‌ گذاشته‌ شود و این‌، البته‌ شانس‌ این‌ فیلم‌ را بیشتر می‌كند. بازیگران‌ بیشترین‌ اعضای‌ آكادمی‌ اسكار را تشكیل‌ می‌دهند و این‌ مساله‌ ممكن‌ است‌ به‌ نفع‌ فیلم‌ «تصادف‌» تمام‌ شود، چرا كه‌ شاید به‌ دلیل‌ بازی‌های‌ خوب‌ این‌ فیلم‌، بازیگران‌ عضو آكادمی‌ بخواهند تقدیرشان‌ از این‌ فیلم‌ را با یك‌ اسكار بهترین‌ فیلم‌ نشان‌ دهند.
اما «كوهستان‌ بروك‌ بك‌»، شانس‌ اصلی‌ است‌، به‌ این‌ شرط‌ كه‌ موضوع‌ مناقشه‌ برانگیز آن‌ در سینمای‌ اخلاقی‌ هالیوود باعث‌ شكست‌ آن‌ نشود. فیلم‌، در حقیقت‌ بهترین‌ فیلم‌ سال‌ است‌، اما اسكار نشان‌ داده‌ كه‌ اخلاقیات‌ را بیشتر از كیفیت‌ خود فیلم‌ها دوست‌ دارد.
به‌ هرحال‌ تا شانزده‌ اسفند صبر كنید. آن‌ وقت‌ مشخص خواهد شد برنده‌های‌ خوشبخت‌ سال‌ چه‌ كسانی‌ هستند. زمان‌ زیادی‌ تا آن‌ روز نمانده‌ است‌.
● نامزدهای‌ رشته‌های‌ دیگر
بهترین‌ فیلم‌ خارجی‌: چیزی‌ نگو (ایتالیا)، اكنون‌ بهشت‌ (فلسطین)، مدرسه‌ سوفی‌ (آلمان‌) و توتسی‌ (آفریقای‌ جنوبی‌)
بهترین‌ فیلم‌ انیمیشن‌: عروس‌ جنازه‌یی‌، قلعه‌ متحرك‌، والاس‌ و گرومیت‌
بهترین‌ فیلمنامه‌ اقتباسی‌: كوهستان‌ بروك‌بك‌، كاپوتی‌، باغبان‌ همیشگی‌، تاریخچه‌ خشونت‌ و مونیخ‌
بهترین‌ فیلمنامه‌ اوریژینال‌: تصادف‌، شب‌ بخیر و موفق‌ باشید، امتیاز نهایی‌، نهنگ‌ و ماهی‌ مركب‌، ویریانا.

منبع‌: تایم‌
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید