شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


پژو سیتروئن در یک نگاه


پژو سیتروئن در یک نگاه
شرکت خودروسازی پژو سیتروئن که جزو معدود ادغام‌های ملی در صنعت خودرو جهان به شمار می‌رود سعی می‌کند سودده بماند، اما گویی جهانی‌سازی با ملی‌گرایی تعارض دارد و حال این جهانی‌سازی بنیان پژو سیتروئن را سست کرده است .
این در حالی است که گروه خودروسازی پژو سیتروئن برای دومین بار در سه ماه اخیر برآورد خود از میزان سود این شرکت در سال ۲۰۰۵ را کاهش داد. کارشناسان دلیل این امر را کاهش میزان فروش محصولات این شرکت در اروپا در سه ماه پایانی سال ۲۰۰۵ و رویکرد سرد خریداران اروپایی خودرو نسبت به خرید محصولات این شرکت دانسته‌اند.
پژو سیتروئن پیش از این نیز در ماه اکتبر برآورد خود از میزان سود شرکت را به حدود چهار درصد کاهش داده بود که این میزان در تازه‌ترین برآوردهای متخصصان اقتصادی به ۷/۳ درصد رسیده است.
گروه خودروسازی پژو سیتروئن در گزارشی اعلام کرد که عرضه مدل‌های جدید این گروه در سال جاری باعث افزایش میزان فروش خودروها در اروپای غربی در سال ۲۰۰۶ خواهد شد و در همین حال انتظار می‌رود که میزان رشد فروش در سایر نقاط جهان مانند دو سال گذشته در سطح قابل قبولی قرار داشته باشد.
میزان فروش خودروهای پژو سیتروئن در اروپای غربی در حدود ۷/۲ درصد کاهش داشته است؛ از سوی دیگر کاهش فروش محصولات پژو در حالی صورت می‌گیرد که گروه خودروسازی رنو ـ از بزرگترین رقیبان پژو ـ از افزایش۷/۱ درصدی میزان فروش محصولاتش در سال ۲۰۰۵ خبر داده است.
پژو سیتروئن اعلام کرده است که در سه ماهه پایانی سال ۲۰۰۵ میزان فروش در اروپا بیش از حد انتظار کاهش یافته و بازار شرایط رقابتی پیچیده‌تری یافته است.
گروه خودروسازی پژو سیتروئن برای بهبود وضعیت خود در بازارهای جهانی، مدل‌های پژو ۴۰۷ سالن، خودرو کوچک‌تر ۱۰۰۷ با در الکتریک، خودرو شهری سیتروئن C۱ و ۴۰۷ کوپه و لیموزین C۶ را در سال ۲۰۰۵ به بازار عرضه کرد. با این حال این شرکت قصد دارد تولیداتش را در کارخانه‌های شهر رن، سوشو و مول هاوس کاهش دهد.
کارشناسان صنعت خودرو، عرضه مدل پژو ۲۰۷ به بازار را از جمله عوامل تاثیرگذار در سرنوشت این گروه خودروسازی در بازارهای جهانی ارزیابی کرده‌اند.
شرکت پژو در کنفرانسی خبری اعلام کرده است که انتظار می‌رود میزان فروش مدل ۲۰۷ در سال ۲۰۰۷ از مرز ۵۰۰ هزار دستگاه بگذرد و میزان فروش خودرو این شرکت در سال جاری از دو میلیون دستگاه فراتر رود.
گروه خودروسازی پژو سیتروئن همچنین موافقتنامه‌ای برای تولید خودرو با شرکت ایران خودرو ایران دارد و همچنین کارخانه این شرکت در اسلواکی از سال جاری آغاز به کار خواهد کرد.
● شیر پژو و خواهر فرانسویش
خودروسازی PSA پژو – سیتروئن هفتمین خودروساز بزرگ دنیا به شمار می‌رود و در بیش از ‌١٤٠ کشور دنیا کارخانه‌های مختلف محصولات این گروه را تولید می‌کنند. PSA که نشان شیر خشمگین پژو - زیباترین آرم یکی از اولین شرکتهای خودروسازی جهان - را در خود جای داده است، پس از به راه افتادن موج ادغام خودروسازان با تشکیل همکاری پژو و سیتروئن شکل گرفت. پژو و خواهر آن سیتروئن هم اکنون سعی می‌کنند روحیه ملی‌گرایی خود را در گروه PSA حفظ کنند.
شرکت پژو - سیتروئن یکی از خودروسازان بزرگ اروپایی است، به طوریکه در سال ‌٢٠٠٤، سهم این شرکت از بازار اروپا ۶/۱۴ درصد بوده است و فروش سال ‌٢٠٠٤ این شرکت در بازارهای جهانی سه میلیون و ‌٣٧٥ هزار دستگاه بود. گفتنی است، فروش خالص این شرکت در سال ‌٢٠٠٤ به بیش از پنج میلیارد و ‌٦٧٩ میلیون یورو رسید.
PSA پژو – سیتروئن شرکتی با فعالیتهای بازرگانی،‌ مالی، صنعتی و تکنولوژیکی است و قدرتش را از دو نشان خود به نامهای پژو و سیتروئن و همچنین ‌٢٠٧ هزار نیروی کار متخصص خود در سراسر جهان و نیز سهامداران پایدار خود کسب کرده است. این شرکت از دو نشان قوی و کاملا مجزا تشکیل شده است که هر کدام هویت و سیاست‌ تجاری خود را در پیش گرفته‌اند. هدف گروه PSA پژو – سیتروئن عرضه خودروهای متفاوت به بازار است که بتواند انتظارات مشتریان را برآورده کند.
این در حالی است که پژو و سیتروئن نه تنها در بازار رقیب یکدیگر هستند، بلکه در میادین ورزشی نیز با یکدیگر به رقابت می‌پردازند، به طوری که در مسابقات قهرمانی رالی، سیتروئن طی سالهای ‌٢٠٠٣ و ‌٢٠٠٤ و پژو طی سالهای ‌٢٠٠٠، ‌٢٠٠١ و ‌٢٠٠٢ به مقام قهرمانی دست یافتند.
PSA پژو – سیتروئن با دو نشان پژو و سیتروئن در بیش از ‌١٤٠ کشور جهان حضور دارد و با مجموع ‌٧٨ درصد فروش در خارج از فرانسه در سال ‌٢٠٠٤ این شرکت به توسعه بین‌المللی خود ادامه می‌دهد.
در سال ‌٢٠٠٤ سهم PSA پژو – سیتروئن از بازار اروپا۶/۱۴ درصد بود که به دلیل موفقیت دو مدل از محصولات پژو و سیتروئن در بازارهای بین المللی بوده است.اما همین تاکید بر بازار اروپا کار دست این خودروساز داد و کاهش تقاضای خودرو طی سال ۲۰۰۵ در اروپا این شرکت فرانسوی که بیشترین فروش آن نیز در اروپا در کشور فرانسه است را با بحران مواجه کرده است این در حالی است که پژو سیتروئن همچنین در بازارهای ‌١٢ کشور اروپای غربی بیش از ‌١٠ درصد سهم دارد.
نقطه ضعف پژو نیز همین بازار اروپای غربی است چون پژو در خارج از بازار اروپا هیچ حرفی برای گفتن ندارد آمارنیز نشان می دهد در سال ‌٢٠٠٤ تنها ‌٢٨ درصد مجموع فروش شرکت PSA پژو - سیتروئن در خارج از اروپای غربی بوده است و این دقیقا نقطه ضعف یک خودروسازملی گرا مانند پژو است که به سختی با خارجیان کار می‌کنند .
در چین نیز پس از دو برابر شدن فروش محصولات این شرکت طی سالهای ‌٢٠٠١ و ‌٢٠٠٣، PSA پژو - سیتروئن در سال ‌٢٠٠٤ از کاهش ‌١٣ درصدی فروش خود خبر داد.
بازارهای خارج از منطقه اروپای این خودروساز نیز شامل آمریکای جنوبی و ایران می شود که در ایران تولیدات این خودروساز به دلیل قرار داشتن در جو گلخانه ای با تقاضا مواجه بوده است اما در آمریکای جنوبی، پژو - سیتروئن با توجه به سابقه بهبود بازار خودرو در این منطقه،‌ افزایش ‌٣١ درصدی فروش خود را تجربه کرده است و سهم خود در بازار خودروی برزیل و آرژانتین را به ترتیب۳/۴ و ۲/۱۲ درصد اعلام کرده است.
این گروه با استفاده از تکنولوژیهای مفید که به میزان زیادی در دسترس است، سعی می‌کند گازهای گلخانه‌ای را کنترل کند. هدف این گروه کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش پخش CO۲ در خودروهای تولیدی این گروه است.
● تکنولوژی و کنار زدن روح فرانسوی
به نظر می رسد فشار تکنولوژی‌های نوین تا حدودی سبب عقب‌گرد عقیده ملی‌گرایی در این شرکت شده است به گونه‌ای که پژو در زمینه تکنولوژی با شرکت‌های آلمانی، ژاپنی و آمریکایی وارد کار مشترک شده است.
پژو – سیتروئن در حال توسعه موتورهای دیزلی و بنزینی براساس تکنولوژی جدید است که مصرف سوخت کمی دارند. این گروه با ساخت۴ موتورهای HDI که دی اکسید کربن و دیگر آلاینده‌ها را کاهش می‌دهد، در حال تثبیت موقعیت خود به عنوان رهبر تکنولوژی دیزلی در جهان است. موتورهای HDI که از سال ‌١٩٩٨ تا کنون بیش از شش میلیون واحد از آنها تولید شده، ترکیبی از پاکیزگی محیط زیست و رانندگی راحت است.
تا شروع سال ‌٢٠٠۶ بیش از یک میلیون خودروی پژو و سیتروئن به این سیستم مجهز شده بود. در سال ‌٢٠٠٤ گروه PSA پژو – سیتروئن اولین خودروی مجهز به سیستم توقف و شروع را به بازار عرضه کرد.
در این سیستم زمانی که خودرو بی حرکت است (پشت چراغ قرمز و یا در ترافیک) موتور متوقف می‌شود و هر زمان که راننده بخواهد موتور به طور اتوماتیک شروع به فعالیت می‌کند. با استفاده از این سیستم در ترافیکهای سنگین و متراکم در مجموع ‌١٥ درصد در سوخت صرفه‌جویی می‌شود.گروه PSA پژو – سیتروئن در یک برنامه مطالعاتی انگلیسی به نام افیشنت C مشارکت دارد. هدف این مطالعه طراحی خودرویی با سوخت بنزین و الکتریسیته به صورت ترکیبی است که میزان آلودگی دی اکسید کربن آن در سطح پایینی قرار دارد.
گروه پژو - سیتروئن با دیگر خودروسازان به صورت مشترک در زمینه تولید و توسعه قطعات و اجزای اصلی خودرو همکاری می‌کند. با این همکاریها گروه PSA پژو – سیتروئن می‌تواند هزینه‌های سرمایه گذاری را به اشتراک بگذارد،‌ حجم تولید خود را افزایش دهد و مدلهای جدیدتری به بازار ارائه کند. گروه پژو – سیتروئن و شرکت فیات به طور مشترک وسایل نقلیه باری سبک و خودروهای چند کاره (MPVs) تولید می‌کنند، به طوری که از سال ‌١٩٧٨ و زمانی که فعالیت مشترک دو شرکت آغاز شد، کارخانه سولفورد در شمال فرانسه و کارخانه سولساد در ایتالیا در مجموع سه میلیون و ‌٦٠٠ هزار وسیله نقلیه باری سبک و بیش از ‌٥٦٥ هزار خودروی چندکاره تولید کرده‌اند.
گروه PSA پژو – سیتروئن در سال ‌٢٠٠١ توافقنامه‌ای با شرکت تویوتا به امضا رساند تا به طور مشترک خودروهای کوچک تولید کند و در سال ‌٢٠٠٥ خودروهای این دو شرکت وارد خط تولید شده است ، به طوری که پژو ‌١٠٧، سیتروئن c۱ و تویوتا آیگو در کارخانه کولین در جمهوری چک تولید می‌شود.
این در حالی است که انتظار می‌رود تا پایان سال جاری میلادی دو توافقنامه همکاری دیگر نیز به امضا برسد که اولین آن با شرکت فیات و شرکت خودروسازی توفاس ترکیه برای توسعه و تولید وسایل نقلیه باری سبک کوچک در ترکیه و دومین آن با شرکت میتسوبیشی برای استفاده از SUVs در پژو و سیتروئن در سال ‌٢٠٠٧ است.
بیش از سه سال است که PSA پژو – سیتروئن و رنو با همکاری یکدیگر در حال توسعه اجزای پاورترین هستند. دو گروه در حال حاضر در شمال فرانسه در حال تولید موتورهای بنزینی V۶ و گیربکسهای اتوماتیک هستند.
گروه پژو – سیتروئن طی توافقنامه‌هایی با شرکت خودروسای فورد، راه را برای برنامه‌های همکاری گسترده هموار کرده است که این برنامه‌ها شامل تولید و بازاریابی چهار خانواده موتور از جمله ۴/۱ و ۶/۱ لیتری وموتور جدید دو لیتری و موتور دیزلی V۶ و همچنین موتورهای جدید برای وسایل نقلیه باری سبک است، به طوری که در سال ‌٢٠٠٥ دو گروه با همکاری یکدیگر سه میلیون موتور دیزلی تولید کردند .
در همین حال گروه پژو – سیتروئن و شرکت خودروسازی بی.ام.و با همکاری یکدیگر خانواده جدیدی از موتورهای بنزینی جدید که از آخرین تکنولوژی بهره می‌برند را تولید خواهند کرد. این موتورهای جدید که در شمال فرانسه تولید خواهند شد از استانداردهای جدید در نحوه عملکرد، قابلیت رانندگی، مصرف سوخت و آلایندگی دی اکسید کربن برخوردار هستند.
این موتورها از سال ‌٢٠٠٦ بر روی خودروهای کوچک و متوسط پژو و سیتروئن و در آینده بر روی سری جدید خودروهای کوچک بی.ام.و نصب خواهد شد.
ظرفیت تولید این موتورها در دراز مدت سالانه یک میلیون دستگاه خواهد بود.
گروه PSA پژو - سیتروئن در هر مرحله از فعالیت خود تغییرات مثبتی در تولیدات خود به وجود آورد، به طوری که برای کنترل تاثیر تولیدات صنعتی خود بر محیط زیست،‌ خودروهایی طراحی کرده است که مصرف سوخت کمتری دارند و قابلیت زیادی برای بازیافت و ورود به چرخه تولید دارند. ابداعات تکنولوژیکی این گروه تاثیرات ویژه‌ای در مبارزه با اثرات گلخانه‌ای داشته است. امنیت رانندگان و دیگر افرادی که از جاده‌ها استفاده می‌کنند، یکی از اولویتهای اصلی گروه پژو - سیتروئن بوده است، به طوری که این گروه هر ساله ‌١٠ درصد از بودجه تحقیقاتی توسعه‌ای خود را صرف راهکارهای جدید برای پیشگیری از تصادف و کاهش صدمات ناشی از تصادف با مسافران می‌کند. این گروه همچنین در برنامه‌های پیشگامی برای آگاهی مردم و تشویق رانندگان برای رعایت اقدامات امنیتی بیشتر حضور فعالانه‌ای دارد. گروه PSA پژو - سیتروئن بیش از ‌٢٠٧ هزار کارمند را در سراسر جهان به کار گرفته است تا با کمک این منابع انسانی به اهداف خود دست یابد. در همین حال این گروه اهمیت ویژه‌ای به آموزش کارمندان خود می‌دهد، به طوریکه در سال ‌٢٠٠٤ پنج میلیون ساعت صرف آموزش کارمندان این گروه شده است.
سیاست اجتماعی گروه PSA پژو – سیتروئن به این صورت است که نیروی کارو مدیریت در کنار هم و با گفت و گو و مذاکره با یکدیگر این گروه را به پیش می‌برند، به طوری که طی چند سال اخیر توافقنامه‌های زیادی با موضوعات مختلف در تمام کشور ها به امضا رسیده است که نمایندگان، کارمندان و پرسنل در آنها شرکت داشتند.
گروه PSA پژو – سیتروئن در برخی فعالیت‌های دیگر علاوه بر تولید و فروش خودرو شرکت دارد و به عنوان مثال وظیفه فاینانس Banque PSA ، تهیه فاینانس برای مشتریان و شبکه فروش جهانی نشان های پژو و سیتروئن است .
فاینانس Banque PSA با مجموع ۲/۲۱ میلیارد یورو وام، فاینانس ‌٨٣٢ هزار خود در سال ‌٢٠٠٤ و حضور مستقیم در ‌١٦ کشور به توسعه بین المللی گروه PSA پژو – سیتروئن کمک شایانی می‌کند.
از دیگر فعالیت‌های گروه PSA پژو – سیتروئن، گروه جفکو است که در میان ‌١٠ شرکت برتر لجستیکی اروپا قرار دارد که استراتژی‌های رشد آن بر اساس پشتیبانی‌های منسجم و توسعه بین‌المللی است . این گروه که در بیش از ‌٨٠ کشور جهان حضور دارد در گزارشی از درآمد ۸۹/۲ میلیارد یورویی خبر داد.
Faureua که یکی از فعالیت‌های گروه PSA پژو – سیتروئن می‌باشد از جمله تولیدکنندگان مهم قطعات خودرو (همچون صندلی، جای راننده، صفحه کلید روی درها، بخش‌های ضد صدا، سیستم اگزوز و...) در جهان است .
Faureua بیست وپنج مرکز طراحی وتوسعه دارد و در ‌٢٧ کشور جهان فعالیت می‌کند و در مجموع ‌٦٠ هزار کارمند در این گروه مشغول به فعالیت هستند.
از دیگر فعالیت‌های گروه PSA پژو – سیتروئن می‌توان به موتور سیکلت‌های پژو اشاره کرد که با حضور در بیش از ‌٥٠ کشورجهان سومین تولید کننده موتور سیکلت اروپا در سال ‌٢٠٠٤بوده است .
موتورهای پژو - سیتروئن نیز از دیگر فعالیت‌های جنبی گروه PSA پژو – سیتروئن است که موتورها و قطعات تولید شده توسط PSA پژو – سیتروئن را با دیگر تولیدکنندگان وسایل نقلیه و گروه‌های صنعتی منطبق می‌کند.
با تمام موارد گفته شده ضعف این خودروساز در عملکرد جهانی سازی تا کید بر فرانسوی بودن آن است شرکت پژو به سختی ریسک می پذیرد و بسیار محافظه کار است از طرفی هنوز به غیر از چند پروژه تکنولوژیک چندان در عرصه همکاری های بین المللی فعال نیست و بیش از حد نیز به بازار اروپا دل بسته است اما آیا پژو همچنان با تاکید بر بازارهای سنتی اروپا و چند بازار محدود بین‌المللی مانند ایران دوام خواهد آورد و اساس تشکیل دو شرکت فرانسوی در یک شرکت مشترک چگونه راه خود را ادامه خواهد داد؟ این سوالیست که تحلیلگران منتظر یافتن پاسخی برای آن هستند.

امین آزاد
منبع : مجله گسترش صنعت


همچنین مشاهده کنید