جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

گذرگاه سخت


گذرگاه سخت
در رقابت های لیگ برتر جدال در بالای جدول بین سایپا، استقلال و پاس هر روز حساس تر می شود،از سوی دیگر در انتهای جدول نیز تیم های راه آهن، برق شیراز، شهید قندی یزد و شموشک نوشهر مربع سقوط را تشکیل می دهند تا از بین این ۴ تیم ۲ تیم به رقابت های لیگ دسته اول برود.
البته در حال حاضر تیم های شهید قندی و شموشک وضعیت بدتری دارند و اگر به روند شکست های خود ادامه دهند قطعاً سال بعد را باید در لیگ دسته اول سپری کنند.
تیم شهید قندی که فصل پیش جواز صعود را به لیگ برتر دریافت کرد به هیچ عنوان علاقه ندارد بار دیگر به این رقابت ها برود، زیرا مشکلات عدیده حضور در این بازی ها را لمس کرده است. در دسته اول از مدت ها پیش ۲۴ تیم در رقابتی فشرده برای صعود به لیگ برتر در تلاش هستند.نحوه برگزاری این رقابت ها مانند دوره قبل در دو گروه ۱۲ تیمی تقسیم شده است.
اولین ایراد بزرگ برگزاری رقابت های لیگ دسته اول در ایران شایدهمین تقسیم تیم ها به دو گروه است. در اکثر کشورهای پیشرفته فوتبال در دنیا مانند فرانسه، اسپانیا، انگلیس، ایتالیا، آلمان و...در رقابت های دسته پایین تر تیم ها در یک گروه بازی می کنند و در نهایت با توجه به سهمیه مورد نظر در پایان بازی ها تیم های برتر به رقابت های لالیگا، کالچو، یا بوندس لیگا راه می یابند.
در رقابت های این فصل از هر گروه دو تیم به رقابت های پلی آف می رسند و در نهایت تیم اول گروه A با تیم دوم گروه B و تیم اول گروه B با تیم دوم گروه A بازی می کنند تا بعد از انجام بازی های رفت و برگشت تیم های پیروز به دروازه های لیگ برتر ایران برسند.
این موفقیت نصیب هر تیمی شود همای سعادت به روی شانه هایش نشسته است.تیم های حاضر در رقابت های لیگ دسته اول به دلیل این که از بنیه مالی خوبی برخوردار نیستند برای حضور در این بازی ها با مشکلات عمده ای روبه رو هستند. بودجه یک تیم حاضر در این رقابت ها برای این که بتواند به حیات خود ادامه دهد حداقل باید یک میلیارد تومان باشد و اکثر تیم ها نمی توانند این بودجه را تأمین کنند و با مشکلات متعددی در طول فصل مواجه می شوند.
تیم های حاضر در این بازی ها را می توان به ۲ بخش تقسیم کرد:۱- تیم هایی که وابسته به ارگان های دولتی و کارخانجات هستند ۲- تیم هایی که توسط بخش خصوصی اداره می شوند.
در این دوره تیم هایی مانند پیکان، مس کرمان، هما، برق، پگاه گیلان، تراکتورسازی تبریز از جمله تیم هایی هستند که با توجه به بودجه های کلانی که در اختیار دارند برای حضور در این بازی ها با مشکل عمده ای روبه رو نیستند.اما تیم هایی مانند عقاب، اکباتان، استقلال کیش، سرخپوشان و... به دلیل این که وابسته به بخش خصوصی هستند با کمبود بودجه مواجه هستند.
اگر سازمان تربیت بدنی می توانست بستر مناسبی برای حمایت از این گونه تیم ها که تنها هدفشان بسط و گسترش ورزش می باشد مهیا کند علاقه مندان بیشتری در این زمینه به سرمایه گذاری روی می آوردند تا فوتبال در این رده از حساسیت بیشتری برخوردار شود.
●داوری
یکی از مهم ترین دغدغه های این رقابت ها که همواره سرنوشت تیم ها را دگرگون می کند مسأله داوری است. متأسفانه به دلیل کمبود داوران حرفه ای و با تجربه در این بازی ها کمیته داوران مجبور است از داوران کم تجربه و فاقد آگاهی لازم استفاده کند که همین مسأله تاکنون جنجال های بزرگی در پی داشته و خسارت های زیادی را به تیم ها وارد کرده است.
اشتباهات مکرر این داوران یکی از معضلات عمده حال حاضر لیگ دسته اول شده است. البته این مسأله به لیگ برتر ایران نیز سرایت کرده و این لیگ نیز از این قاعده مستثنی نیست. فدراسیون فوتبال و کمیته داوران برای حل این موضوع هنوز نتوانسته اند به راه حل درستی برسند و تنها به محرومیت بازیکنان و مربیان که علیه تیم داوری اظهار نظر می کنند مبادرت می ورزند.
نحوه چیدمان داوران نیز برای این بازی ها غلط است. به طور مثال حتی در زمانی که رقابت های لیگ برتر برگزار نمی شود، می توان از داوران لیگ برتر برای قضاوت در این بازی ها سود برد. بازی های تیم های میانه جدولی را به داوران با تجربه می دهند و برای دیدارهای حساس بالای جدول از کم تجربه ها استفاده می کنند.در گروه اول این رقابت ها تیم های هما، پگاه، تراکتورسازی و عقاب مدعیان صعود به رقابت های پلی آف هستند.
هما با سابقه ای طولانی در فوتبال ایران یکی از تیم های ریشه ای در کشور محسوب می شود که سال هاست برای رسیدن به لیگ برتر تلاش می کنند. مجموعه ای که هما را هدایت می کنند و به این نقطه رسانده اند همگی از جمله نام های بزرگ فوتبال در دهه ۵۰ و ۶۰ هستند. سهام میرفخرایی در راس این باشگاه تلاش های فراوانی را برای صعود این تیم تاکنون به خرج داده است. رهبری هما نیز بر عهده حمید علیدوستی بازیکن سابق این تیم در دهه ۶۰ است.
هما در حال حاضر در صدر جدول رقابت ها قرار دارد. این تیم در این فصل شروع خوبی نداشت اما به تدریج به انسجام تیمی رسید تا بتواند در جاده موفقیت گام بردارد.
پگاه گیلان نیز که فصل پیش به این رقابت ها سقوط کرد با به خدمت گرفتن وینگوبگوویچ نشان داد برای صعود دوباره به لیگ برتر تلاش می کند. این تیم چند هفته ای است که سیر نزولی را طی می کند و امتیازات حساسی را تاکنون از دست داده است. تراکتورسازی تیم دیگر این گروه نیز با به خدمت گرفتن فرشادپیوس به عنوان سرمربی و در اختیار داشتن مجموعه ای از بازیکنان بومی رقابت سختی را با سایر رقبا دارد.
عقاب دیگر مدعی این گروه است که با سرمایه گذاری بخش خصوصی پا به عرصه این رقابت ها گذاشته است. امیر شاهرخ سلامیان بعد از این که امتیاز این باشگاه را از استانداری استان تهران خریداری کرد برای این که این تیم را به قدرت دهه های گذشته برساند ایده های تازه ای در سر داشت. خرید خداداد عزیزی، مهدی هاشمی نسب و جورج توپالوویچ باعث شد نام این تیم برسر زبان ها بیفتد. اگرچه بعداً عزیزی از این تیم جدا و تقوی نیز به دلیل ضعف فنی از این تیم اخراج شد باز هم انسجام خود را از دست نداد و با رهبری مارکار آقاجانیان همچنان به عنوان یک مدعی با سایر رقبا دست و پنجه نرم می کند. در انتهای جدول رقابت های لیگ دسته اول نیز تیم های نوژن ساری، نیروی زمینی و ایرانجوان بوشهر حضور دارند که روی خط قرمز گام برمی دارند.
در گروه دوم رقابت ها تیم های پیکان، مس، شاهین بوشهر و صنعت نفت آبادان جزو مدعیان هستند و تیم های پگاه خوزستان، ماشین سازی تبریز و شهرداری لنگرود در انتهای جدول در انتظار روزهای دشوار سقوط به سر می برند.
پیکان بعد از یک دوره خوب در لیگ برتر به دلیل مدیریت غلط به دسته یک سقوط کرد و در حال حاضر با فرهاد کاظمی تلاش زیادی می کند تا به جایگاه واقعی خود در فوتبال ایران برسد. مس کرمان نیز با نادر دست نشان یکی از مربیان با تجربه فوتبال ایران درصدد پیوستن به جمع بزرگان فوتبال ایران است.
شاهین بوشهر نیز که فصل پیش نام خود را با حذف استقلال تهران بر سر زبان ها انداخت برای تحقق آرزوهای بوشهری ها تمام قدرت خود را به کار بسته تا پا به عرصه حرفه ای فوتبال بگذارند.
صنعت نفت که فصل پیش از صعود به لیگ برتر بازماند در حال حاضر در جمع تیم های بالای جدول قرار دارد. این تیم به رهبری پرویز مظلومی اگر به جای این که از اول فصل در اندیشه صعود خیالی به لیگ برتر- جایگزینی به جای تیم راه آهن- نبود و قدرت خود را در این جبهه به خرج می داد در وضعیت بهتری بود.
مسئولین این تیم بی جهت فکر گروه تیمی خود را به سمت صعود خیالی سوق دادند و همین امر تأثیر منفی روی روند حرکتی تیم داشت که ممکن است حتی یک سال دیگر آنها را در رقابت های لیگ دسته اول نگه دارد.
●جهش لیگ یکی ها در جام حذفی
اگر می خواهید خیلی سریع به بازی ها لیگ قهرمانان آسیا برسید پیشنهاد می دهیم تیم های خود را به رقابت های جام حذفی بفرستید. فصل پیش تیم صبا باتری با قهرمانی در این جام نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا شد.
این جام در حال حاضر در مرحله یک هشتم نهایی است و اگر بازی پرسپولیس و کشت و صنعت شوشتر نیز برگزار شود ۱۶ تیم این مرحله مشخص می شود.با حضور ۷ تیم از رقابت های دسته اول ایران احتمال هرگونه شگفتی برای قهرمانی در این جام ممکن است.
در مرحله یک هشتم نهایی شاهین بوشهر که فصل پیش استقلال را با تمام ستارگانش حذف کرد بار دیگر باید به دیدار این تیم برود. در دیدار دیگر نوژن مازندران با ذوب آهن اصفهان دیدار می کند. نوژن در بازی قبلی فولاد خوزستان قهرمان دوره قبل لیگ برتر را از گردونه رقابت ها حذف کرد.
برنده دیدار پرسپولیس و کشت و صنعت شوشتر نیز باید به مصاف ابومسلم خراسان برود.تیم پیکان تهران صدرنشین گروه دوم این بازی ها نیز با ملوان دیدار می کند. در سوی دیگر جدول این بازی ها نیز تراکتورسازی تبریز به مصاف مازیران ساری می رود و صنایع اراک نیز در یک قرعه بد باید به مصاف صباباتری برود.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید